LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Drama met kraamzorg

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
nance1
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jan 2007 00:18

Drama met kraamzorg

Ongelezen bericht door nance1 »

Zijn er nog meer mensen die een slechte ervaring hebben gehad met de kraamhulp??
Bijv. komen wanneer het hun uitkomt..in de middag vanaf 13.00 u geen 1 dag gezogen of de was gedaan alleen de laaste dag sanitair afgenomen omdat ik dat vroeg. Enige wat ze deed was kind en moeder temperaturen.
Liet haar naar kantoor bellen ,omdat ik liever in de ochtend hulp wilde..werd door de kraamzorg botweg gezegd dat ik een keizersnede heb gehad dus ben ik nazorg .. Hoe kan iemand die vrijdag een operatie heeft gehad en zondag weer thuis is en bijna niet zelf kan bewegen nazorg zijn.
Hebben wij als klant dan niks meer in te brengen???
Hoort een moeder en een kind dan niet JUIST in de middag te rusten??

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Drama met kraamzorg

Ongelezen bericht door eeliane »

Wat verstaat u onder nazorg?

LindaLovelace
Berichten: 372
Lid geworden op: 18 dec 2004 18:12

Re: Drama met kraamzorg

Ongelezen bericht door LindaLovelace »

Das de zorg na het kramen. :lol:

Mathilde D.
Berichten: 2158
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Drama met kraamzorg

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Beste Nance,

Ik ben het met je eens. Het begint erop te lijken dat over de hoofden van de klant heen alles beslist wordt door ziekenhuizen, kraambureau's e.d. Telkens weer wordt vergeten dat de zorgvrager gewoon een klant is, die behoorlijk wat geld betaalt voor de zorg. Omdat meestal van verzekerde zorg sprake is, wordt dit voor het gemak van de zorgleverancier graag even vergeten.
Het enige dat je in zo'n geval kan doen is gebruik maken van de mogelijkheden die je als consument hebt: de volgende keer in ieder geval een andere zorgleverancier kiezen en je slechte ervaring met anderen bespreken. Op het moment dat je zoiets meemaakt is het echter moeilijk om het probleem op te lossen. Kijk je contract na en lees ook na waar je een klacht over de gang van zaken kan deponeren.
Waarom noemt eigenlijk nooit iemand eens zo'n bedrijf/zorgleverancier bij naam? Mag dit niet? Waarom niet? We hebben het toch ook over Casema, Eneco, Agis, Menzis e.d.

Mathilde

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Drama met kraamzorg

Ongelezen bericht door Walter van V »

marktwerking heet dat...

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Drama met kraamzorg

Ongelezen bericht door eeliane »

Goh Linda bedankt voor je bijdrage, toppie weer meid...
mijn vraag is wat mevrouw precies verstaat onder de nazorg en of ze wel de goede zorg bij de juiste organisatie haalt.

Bby zorg
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 feb 2007 09:51

Re: Drama met kraamzorg

Ongelezen bericht door Bby zorg »

Hallo Linda

Je hebt recht op 8 dagen kraamzorg van 5.5 uur per dag als je borstvoeding geeft.
Elke dag in het ziekenhuis na de bevalling moet daar van af.
Dus de opmerking dat jij na zorg bent onzin.
Verder MOET de kraamverzorgster elke dag het sanitair waar de kraamvrouw gebruik van maakt schoonmaken.
Dit zijn wettelijke minimum eisen, en wat betrefd de rest erg jammer volgende keer direct zelf het kraam bureau bellen en een andere kraam verzorgster eisen. Je kraamtijd moet een feest zijn je kunt het niet meer over doen Dat is het moto van ons kraam bureau.
Verder werken wij met freelancers die hoeven niet aan hun uren te komen dus draaien niet meer als een gezin per dag. Ik krijg de indruk dat jij extra bij de kraamverzorgster geplaatst bent dus dan draait ze al een gezin en moet ze jou er 's middags bij doen.
Ik hoop dat je bij de volgende hier wat aan hebt en dat dat een feestje voor je wordt.
Groetjes Anita van Essen

Bby zorg
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 feb 2007 09:51

Re: Drama met kraamzorg

Ongelezen bericht door Bby zorg »

Wat is na zorg:

Nazorg is als een vrouw na 8 dagen ziekenhuis nog 2 keer 3 uur kraamzorg krijgt om te kijken of het thuis allemaal lukt dit kan na een keizersnee zijn met complicaties of na een prematuur bevalling met een kindje wat eerst in de couveuse heeft gelegen.
Of na een adoptie.

visser98
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 feb 2007 22:50

Re: Drama met kraamzorg

Ongelezen bericht door visser98 »

Tijdens de intake werd aangegeven dat ik zelf moest zorgen voor zgn. mantelzorg na de bevalling van ons derde kindje. De kraamhulp mocht niet eten voorbereiden/koken, op de andere 2 kinderen passen, de kinderen naar school brengen/ophalen ... Dat ze bij het kraamcentrum een werkschema hanteren van eerst 2 dagen 8 uur, dan 2 dagen 6 uur (om 14:00 uur vertrokken) en vervolgens 4 dagen van 4 uur (om 12:00 uur vertrokken) werd er niet bijgezegd. Onderling overleg met de kraamhulp was hierover niet mogelijk. Ik had hiervoor dan ook niet tijdig hulptroepen uit familie/vrienden/kennissenkring paraat.
Dit zou voor mij betekenen dat ik maar 2 dagen 's middags uit kon rusten, wat belangrijk is voor herstel en het inhalen van slaap door de gebroken nachten als gevolg van het geven van borstvoeding (wat toch zo belangrijk wordt gevonden door de kraamzorg) .... Ik had geluk, want de bevalling viel op een donderdagmorgen. Mijn man kon het weekend (3e en 4e dag) de andere 2 kinderen verzorgen, zodat ik uit kon rusten. En ik was superfit door de bevalling heen gekomen. Maandagochtend (5e dag) zat ik dus weer in de auto om onze meid van 2, die 's middags niet meer slaapt, naar de kinderopvang te brengen (voor 12:00, zodat de kraamzorg op de baby kon passen) en ik 's middags naar bed kon gaan. De 6e dag was ons peutertje ziek en is ze tegelijk met mij 's middags gaan rusten, gelukkig. De 7e dag (woensdag) had ik de oudste van 6 ziek thuis (gelukkig, want ik had niemand om haar te brengen en te halen! Alleen ma en di had ik het brengen en overblijven kunnen regelen.) en de jongste weer fit en geen oppas ... Een ZEER vermoeiende dag dus! De 8e dag kon ik onze peuter weer voor 12:00 uur (deze keer op de fiets) naar de kinderopvang brengen (we hebben opvang op ma/di/do), en had ik 's middags hulp van mijn schoonmoeder voor al het schoonmaakwerk dat was blijven liggen en de zorg voor de oudste die (gelukkig) nog steeds de griep had ....
Dankzij de kinderopvang voor ons kind van 2 heb ik toch nog wat rust gehad tijdens mijn kraamperiode. Al moest ik haar er wel zelf heenbrengen.
Mede door alle drukte rond de zorg voor de oudere kinderen, kwam de borstvoeding moeizaam op gang en viel onze baby meer dan 10% van z'n geboortegewicht af!
Over het schoonmaakwerk verricht door de kraamhulp kan ik zeggen dat ze noteren dat ze bijv. beneden hebben afgestofd als ze alleen het dressoir en de tafel hebben schoongeveegd! Het enige wat telkens echt werd weggewerkt was elk klein beetje was! Dat gaat simpelweg elke dag van de wasmachine in de droger, ongeacht of de trommel vol is, even opvouwen en klaar is het.
Sinds de controle op de kraamhulp plaatsvindt door de verloskundige ten aanzien van de gezondheid van moeder en kind, wordt er geen dag overgeslagen om te temperaturen (ondanks dat ik superfit was), polsen, wegen, hechtingen bekijken (zeer genant), stand van baarmoeder voelen ..., maar dat de kraamvrouw met oudere kinderen niet aan haar rust toe komt door het werkschema van het kraamcentrum dat 's ochtends werkt, daar wordt niet naar gekeken!
Ik vind dat de verloskundige de controles van de moeder zelf zou kunnen doen: ze komt bijna elke dag op visite.
De kraamhulp moet de begeleiding van de moeder bij de zorg voor de baby als hoofdtaak hebben, maar daarbij ook de zorg voor de oudere kinderen, zodat de moeder 's middags kan rusten.

Dieuwke

Jeannette-40
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 feb 2007 15:51

Re: Drama met kraamzorg

Ongelezen bericht door Jeannette-40 »

Het valt me op dat de kraamzorg of kraamverzorgster de schuld krijgt omdat de kraamvrouw, door hun geen rust zou krijgen. Zij kunnen er ook niets aan doen dat er minder kraamzorg gegeven mag worden! Bij de intake wordt verteld dat men zelf voor mantelzorg moet zorgen. En mantelzorg hoeft niet altijd een moeder, buurvrouw of vriendin te zijn, ook de echtgenoot of vriend van de kraamvrouw zou een paar dagen vrij kunnen nemen om voor de andere kinderen te zorgen. Zelf ben ik ook kraamverzorgster en doe mijn werk, ondanks de mindere uren nog steeds met heel veel plezier. Wat me wel steeds vaker opvalt dat de mensen (met meerdere kinderen) het belangrijker vinden dat er gestoft en gezogen wordt door de kraamverzorgster, dan de proffesionele zorg voor moeder en kind. Er moet niet vergeten worden dat kraamzorg proffesionele zorg is en geen verijdelde werkster! Als alles tijdens de intake niet duidelijk is geworden bespreek het dan duidelijk met je kraamverzorgster, kom je er dan nog niet uit neem dan contact op met het kraambureau. Op de vijfde dag zelf in je auto stappen om je kind naar de opvang te brengen vind ik niet verantwoord. Maar ja, er waren 4 dagen tijd om iets te regelen zodat een ander dat kon doen. Heel jammer dat er hier afgegeven wordt op de kraamzorg terwijl wij toch echt ons best doen om het ondanks de mindere uren de gezinnen een fijne kraamtijd te bezorgen en onder fijne versta ik niet het huishoudelijk werk, maar om vooral goed in de gaten te houden dat alles goed gaat met moeder en kind want dat is en blijft toch altijd nog het belangrijkste!

Monique-31
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 feb 2007 16:36

Re: Drama met kraamzorg

Ongelezen bericht door Monique-31 »

Ik ben een paar maanden geleden bevallen en vond de kraamzorg ook niet gewelding. De dag dat ik uit het ziekenhuis kwam (12.00 waren we thuis) moesten we tot 's avonds 17.00 wachten voordat er iemand kwam. daarna kwam er alleen 's middags iemand. Heel vervelend. Men had het te druk.... :?: Ik kon ook niet al mijn uren krijgen slecht 20 van de 30 waar ik nog recht op had na het ziekenhuis.
Vervolgens had ik ook nog een kraamhulp die niet veel deed, sanitair schoonmaken, thee drinken, hulp bij borstvoeding en dan waren de 4 uur al weer om.
Ik snap niet dat dit soort dingen zo werken. Dit is erg jammer.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Drama met kraamzorg

Ongelezen bericht door eeliane »

Volgens mij is dat van de laatste jaren, ik zelf heb 15 jaar geleden een week zorg gehad van 6 -7 uur per dag. Kraamhulp had niks meer te doen, die heb ik soms maar uit winkelen moeten sturen. Bij de 2e (11 jr geleden) kreeg ik minder zorg maar dat vond ik toen al niet meer erg.
Jammer hoor als de kraamzorg terugloopt, ik vond het heerlijk dat ze er was.
Bij een vriendin van mij die pas een babytje heeft gekregen kwam ook een meid die echt geen reet uitvoerde. Zat een paar uur thee te leuten, deed verder niks en ging weer. Jammer

juultje75
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 feb 2007 11:36

Re: Drama met kraamzorg

Ongelezen bericht door juultje75 »

hallo allemaal,

Ik ben zelf ook kraamverzorgster en ik kan het helemaal vinden met het antwoord van jeannette40.
Jeannette bedankt dat je zo voor ons opkomt. Het is inderdaad zo dat wij ons best doen maar heel veel gezinnen willen inderdad liever het huis schoon hebben dan de zorg voor moeder en kind.

Groetjes Juultje

jeannete44
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mar 2007 22:50

Re: Drama met kraamzorg

Ongelezen bericht door jeannete44 »

ook ik kan me helemaal vinden in de reacties van juultje 75 en jeannette40
het is zo dat uren minder zijn maar niemand hoeft met een kindje onder de 4 jaar met 5 uur zorg tezitten dan komen
er de eerste 5 dagen 2en een half uur bij en natuurlijk zegt de verzekering dat ze zelf voor mantezorg moeten zorgen maar hier hoef je als buro toch niet moeilijk over tedoen
elk gezin moet appart bekeken worden
soms hebben mensen meer uren nodig en soms minder
worden uren niet toegekend dan ligt dit niet aan de verzekering of kraamverzorgster maar aan het buro waar ze werkzaam is
zelf werk ik ook als kraamverzorgster in limburg en binnen ons buro zijn nog nooit mensen gekort op hun uren of heb ik 2 gezinnen op 1 dag gedraait
en natuurlijk zijn wij geen poestvrouwen maar kraamverzorgsters die de zorg voor moeder en kind voor alles zetten
en laten we vooral niet vergeten dat de geboorte van deze kleine mensjes niet teplannen of tevoorspellen is waardoor het voor het buro soms een heel gepuzzel is om mensen hun uren tegeven en voor ons als kraamverzorgsters een hele drukte geef als je tussen 2 gezinnen 1 dag vrij bent en weer door gaat om het volgende gezin toch te laten genieten van een super gezellige tijd
jammer dat dit niet altijd gebeurd en iederen dit anders ervaart en op deze manier dit mooie vak negatief in het licht komt testaan

Gesloten