Hallo, ik(21) en mijn vriendin(19) wonen in een zorginstelling.
we hebben beide een wajong en de zelfde omstandigheden.
Ik betaal hier vanaf dag 1 elke maand zorg met verblijf.
Nu heeft mijn vriendin dit nog nooit betaald in haar 1 jaarig verblijf hier en heeft zij meerdere brieven gekregen die aangeven dat zij €0 per maand zorg zonder verblijf moet betalen.
Is dit mogelijk?
Of kan zij binnenkort een dikke rekening verwachten om alles alsnog te betalen?
Mvg Sander.
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Eigen beidrage Zorg met verblijf
-
doradora456
Re: Eigen beidrage Zorg met verblijf
Dit staat in de folder van CAK:
De eigen bijdrage wordt automatisch ingehouden
Heeft u een uitkering, bijvoorbeeld AOW, Wajong of WIA? En betaalt u de
hoge eigen bijdrage? Dan vraagt het CAK de uitkeringsinstantie de eigen
bijdrage in te houden op uw uitkering. In dat geval krijgt u geen factuur. Is
uw eigen bijdrage hoger dan uw uitkering? U krijgt dan een factuur voor het
resterende bedrag.
dora
De eigen bijdrage wordt automatisch ingehouden
Heeft u een uitkering, bijvoorbeeld AOW, Wajong of WIA? En betaalt u de
hoge eigen bijdrage? Dan vraagt het CAK de uitkeringsinstantie de eigen
bijdrage in te houden op uw uitkering. In dat geval krijgt u geen factuur. Is
uw eigen bijdrage hoger dan uw uitkering? U krijgt dan een factuur voor het
resterende bedrag.
dora
Hoi Dora bedankt voor het antwoorden.
Ze heeft een Wajong, die komt binnen bij een organisatie die haar geld regelt voor haar, daar heb ik deze vraag bij neer gelegd en die vertelde dat ze het geld wat ze normaal zou moeten betalen in een apart potje stoppen wil de rekening komen.
Toen heb ik dus gevraagt "krijgt zij dit geld als die rekening nooit komt en zij haar eigen geld gaat regelen" hierop antwoorden ze "ja"
vandaar dat ik me afvroeg of er regelingen zijn waarbij iemand met een "normaal" Wajong inkomen geen eigen bijdrage hoefde te betalen?
Ze heeft een Wajong, die komt binnen bij een organisatie die haar geld regelt voor haar, daar heb ik deze vraag bij neer gelegd en die vertelde dat ze het geld wat ze normaal zou moeten betalen in een apart potje stoppen wil de rekening komen.
Toen heb ik dus gevraagt "krijgt zij dit geld als die rekening nooit komt en zij haar eigen geld gaat regelen" hierop antwoorden ze "ja"
vandaar dat ik me afvroeg of er regelingen zijn waarbij iemand met een "normaal" Wajong inkomen geen eigen bijdrage hoefde te betalen?
-
doradora456
de wajong uitkering is om van te leven, huur , eten etc.
als men verblijft in een ABWZ instelling dan is het toch logisch dat hiervoor betaald moet worden. er moet een bedrag overblijven voor kleed en zakgeld € 293 + €45
(ziektenkostenverzekering - zorgtoeslag)
als de geldzaken worden beheerd, dan zullen die het wel weten als er iets moet worden aangevraagd, zoals de zorgtoeslag.
dora
als men verblijft in een ABWZ instelling dan is het toch logisch dat hiervoor betaald moet worden. er moet een bedrag overblijven voor kleed en zakgeld € 293 + €45
(ziektenkostenverzekering - zorgtoeslag)
als de geldzaken worden beheerd, dan zullen die het wel weten als er iets moet worden aangevraagd, zoals de zorgtoeslag.
dora