LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] eigen bijdrage cak dagbesteding

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
bertm

eigen bijdrage cak dagbesteding

Ongelezen bericht door bertm »

goedendag mijn naam is middelburg
ik ben sinds een paar jaar overdag bij een dagbesteding genaamd DaAr te doetinchem na een lange periode van depressies, medio zomer van 2010 ging het wat beter en hoorde ik iets over een eigen bijdrage die je zou moeten gaan betalen na navraag bij mijn begeleider van die dagbesteding vertelde deze mij dat hij er niets van wist, dat duurde tot september echter via internet en veel zoeken kwam ik tot de conclusie dat ik wel moest gaan betalen en ben gestopt helaas met die dagbesteding en zelfs toen zij men nee volgens ons hoef je niet te betalen.
u kunt het raden begin dit jaar kreeg ik toch een rekening van het cak over die drie maanden, ik heb beroep aangetekend omdat ik vond dat ik niet ben ingelicht en zelf na mij navraag geen antwoord kreeg, ik kreeg net de post met antwoord op mijn bezwaar , ik had het maar uit de media moeten halen, of ik maar wil betalen
het cak is niet verplicht tot informeren dat had in dit geval ggnet kunnen weten .
sja en nu ? kan iemand mij helpen ? , ergens wil ik dat ggnet aansprakelijk stellen voor de non informatie maar hoe moet ik dat doen of moet ik in beroep op die cak uitspraak , en naar de rechter ?
alvast bij voorbaad dank Hr Middelburg

alfatrion

Re: eigen bijdrage cak dagbesteding

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dit is iets waar je niet onderuit kunt komen. Naar de rechter kost je alleen maar geld. Bezwaar is kosteloos, maar kansloos.

bertm

ok dank voor het antwoord.
maar het kan toch niet zo zijn dat ik om informatie vraag dan hoor dat ik niet hoef te betalen en later toch wel moet betalen dat is toch niet mijn schuld en helaas was ik toen niet in staat allerlij kranten en tv te kijken
ben het er toch niet mee eens

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

alfatrion schreef:Dit is iets waar je niet onderuit kunt komen. Naar de rechter kost je alleen maar geld. Bezwaar is kosteloos, maar kansloos.

is dat niet iets wat volgend jaar pas ingaat dan?

bertm

nee dit is nog voor de dagbesteding van 2010 en ja daarboven op mag je nog extra gaan betalen

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Is de eigen bijdrage erg duur dan ?
Want soms is het voor mensen wel erg prettig en goed dat ze naar
een dagbesteding toe kunnen gaan.

bertm

nou ik mag 139 euro per 4 weken betalen , ik vind dit buitenproportioneel hoog
maar dat is natuurlijk mijn mening en zeker als ik dit niet wist nu hoorde ik dat ik in 2012 ook moet gaan betalen daar maak je dan een afweging op , in dit geval moet ik wel blijven en betaal ik maar die dagbesteding is een ander verhaal

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

bertm schreef:nou ik mag 139 euro per 4 weken betalen , ik vind dit buitenproportioneel hoog
maar dat is natuurlijk mijn mening en zeker als ik dit niet wist nu hoorde ik dat ik in 2012 ook moet gaan betalen daar maak je dan een afweging op , in dit geval moet ik wel blijven en betaal ik maar die dagbesteding is een ander verhaal
eigen bijdragen worden naar ratio van inkomen berekend. Dus heeft u niet een modaal inkomen zou ik bezwaar aantekenen.

bertm

ik snap nu dat er betaald moet worden mijn bezwaar is dat ik daar niet van op de hoogte gesteld ben en zelfs bij navraag bij mijn toemalige begeleiders ook hoorde dat men van niets wist en nu blijkt dat ik volgens het cak het wel had kunnen weten en daarom moet betalen daar ben ik het dus niet mee eens

Heleen*

Ongelezen bericht door Heleen* »

Het CAK kan hier niets aan doen, die voeren enkel uit. Zoals eerder gezegd werd: de hoogte van de eigen bijdrage wordt berekend naar het inkomen, en bij de laagste eigen bijdrage hebben sommige gemeenten nog een minimaregeling. Kijk dus even op de site van het CAK of de hoogte van de opgelegde eigen bijdrage klopt, en of het inkomen waar zij mee rekenen juist is. Als je een hogere eigen bijdrage moet betalen dan je op grond van je inkomen zou hoeven betalen, heeft het zeker zin omdaar bezwaar tegen aan te tekenen. Maar tegen het feit dát je een eigen bijdrage moet betalen, heeft bezwaar m.i. geen zin.

Een ander verhaal is de slechte voorlichting van de instelling waar je dagbesteding krijgt. Dat zelfs op jouw nadrukkelijke vragen hoe het zat met de eigen bijdrage, geantwoord is dat je geen eigen bijdrage hoefde te betalen, is zeker iets wat je hen kwalijk kunt nemen. Je zou hier een klacht over in kunnen dienen. Of dat je financieel iets oplevert betwijfel ik (de eigen bijdrage moet immers betaald worden) maar misschien dat ze wel uit coulance bijvoorbeeld de dagopvang stop kunnen zetten zonder opzegtermijn, zodat je ook geen eigen bijdrage hoeft te betalen over die periode.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

vogels schreef:Dat je slecht geïnformeerd bent, ontslaat je niet van de betalingsverplichting.
Als een verkoper aangeeft dat iets gratis is, en achteraf roept dat toch geld kost dan hoef je echt niet te betalen. Het grootste probleem zal zijn dat je het niet kunt bewijzen. Als de zorginstelling hier eerlijk is dan vergoeden ze de eigen bijdrage.

Gesloten