LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Carolien
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 okt 2003 14:23

Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Carolien »

Afgelopen zaterdag ontving ik een schrijven van het CAK met de uitleg over de nieuwe regelgeving voor eigen bijdrage voor thuiszorg.
Met ingang van 1 januari 2004 wordt de eigen bijdrage per uur verhoogd van 4,40 euro naar 11,80 euro. Een prijsverhoging van ruim 250 % !!!
In de praktijk zal dat betekenen dat ik voor 6 uur thuiszorg per week zo'n 11 % van ons netto-inkomen moet gaan betalen aan de overheid.

Mag/kan een prijsverhoging van ruim 250 % zo maar ongestraft doorgevoerd worden door de overheid ?

janj
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 dec 2003 21:28

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door janj »

Wij hebben van het CAK dezelfde brief ontvangen. In ons geval gaat de eigen bijdrage van 6 uur per week op basis van het fiscale verzamelinkomen van 110,40 euro, per periode van 4 weken, naar 277,40 euro (maximum). Als je het per salarismaand berekend gaat het van 119,60 euro naar 300,57 euro (fl. 662 p.mnd). Een verhoging van 180,97euro.
Alleen deze verhoging bedraagt al ruim 10% van netto besteedbaar inkomen.Alle andere lastenverhogingen komen er dus nog bovenop.
Van de door de politiek toegezegde compensatiemaatregelen zien we niets terug, de politiek denkt dat alle chronisch zieken en gehandicapten een bijstandsuitkering hebben. Mijn partner is 80-100 % afgekeurd, chronisch ziek en gehandicapt en heeft geen uitkering.

De regeling is asociaal en dient te worden gewijzigd. Er is bijv. geen verschil een tijdelijk of permanent gebruik. Wij hebben al 30 j. thuiszorg. Nu wij steeds meer hulp nodig hebben wordt het onbetaalbaar voor mensen met en gewoon salaris.

marjan de visser

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door marjan de visser »

Het is een schande en een drama voor vele huishoudens!
Ik heb net op dit onderwerp ook al een uitgebreide reactie gegeven op het forum,onder dit onderwerp.
hoop dat radar hier aandacht aan wil besteden,omdat er vanavond in de uitzending ook telefoontjes over binnenkwamen.
ik had vandaag mijnheer van de thuiszorg hoerover aan de telefoon,die zei;mensen zeggen massaal de zorg op(die ze niet kunnen missen),ivm de kosten.

Sonja
Berichten: 823
Lid geworden op: 03 jul 2003 22:09

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Sonja »

ik werk in deze branche,
en wij worden er ook op aangekeken.
Betekend ook harder werken in minder tijd volgend jaar.

Kan ook niet anders, ipv 1xper week wordt `1x per 14 dagen.
want meer geld is er niet .

Ik weet niet waar dit heen gaat, maar ik kan het
bijna niet geloven. Echt niet.

Gast

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Gast »

Het is niet te geloven, dat dit zomaar kan.
Zelf niets kunnen en dan de hulp op moeten zeggen omdat je het niet kan betalen. :roll:

Carolien
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 okt 2003 14:23

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Carolien »

Beste Sonja,

Ik begrijp heel goed dat het voor jou en je collega's ook niet even makkelijk is. De verhoging van de eigen bijdrage heeft voor jullie net zo goed grote gevolgen.

Net als jij kan ik niet geloven dat iets dergelijks in Nederland kon gebeuren. Zo'n rijk land en dan op een dergelijke manier met z'n ouderen, chronisch zieken en gehandicapten omspringen. :cry: De overheid doet moeilijk over een procent meer of minder prijsverhoging bij de NS, maar voor de thuiszorg mag dat gerust ruim 250 % zijn.
Ik denk dat ik volgend jaar maar een reisje naar de Nederlandse Antillen boek en terug kom met zo'n 2,5 kilo cocaine in mijn maag... kan ik daar tenminste de eigen bijdrage van betalen. :wink:

Ik wens jou en je collega's in ieder geval veel sterkte toe voor het komende jaar.

Carolien

Gast

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Gast »

Het is voor de medewerkers/sters van de thuiszorg inderdaad ook geen leuke boodschap. Ik belde net de thuiszorg om te vragen wat de opzergtermijn is en hoorde dat er al heel veel mensen hun zorg opzeggen of inderdaad teruggaan naar 3 uur per 14 dagen.
Daarbij zijn veel mensen erg onzeker en verdrietig, omdat ze eigenlijk de hulp helemaal niet kunnen missen, maar toch opzeggen, vanwege deze belachelijke prijsverhoging. :shock:

Prettige kerstdagen :cry:

Laura

thea

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door thea »

Vrijdag kregen wij een brief van cak over de verhoging van E 4,80 naar E11,80 per uur. Ik vind het een schande. Ik ben een moeder van drie kinderen in leeftijd 10,6 en 5 jaar. Doordat ik van alles aan mijn rug mankeer kan ik zelf mijn huishouden niet doen. Mijn man werkt buiten de stad. Hij gaat 's ochtens half zeven van huis en ' s avonds rond 19.15 uur is hij weer thuis. Wij hebben zes uur hulp in de week om ons huishouden draaiende te houden. Door de verhoogte tarieven zijn wij genoodzaakt om de hulp op te zeggen. Er zit voor ons niets anders op dan iemand te zoeken die zwart wil komen werken bij ons. Ik kan toch niet van mijn man verlangen dat hij het huishouden over gaat nemen? En ik kan ook niet tegen mijn kinderen zeggen gaan jullie maar strijken en het huis soppen. Onze kinderen hebben al zoveel huishoudelijke klusjes die ze moeten doen. En zonder hulp draaid alles hier de soep in. Want als ik zelf een huishoudelijk klusje doe als de wc schoonmaken of een overhemd strijken dan lig ik derest van de week in bed en kan ik niet op of neer. wat moeten we doen ? Onze twee vaste hulpen werken al vier jaar bij ons ik vind het vreselijk om ze straks per een januari te moeten missen. Thea Hofman[/b]

beatrix S

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door beatrix S »

Ik vind de verhoging van de eigen bijdrage van de thuiszorg per 1 januari 2004 ronduit belachelijk. Helaas ben ik vanaf mijn 29ste moeilijk ter been en heb ook nog jonge kinderen. Tot mijn spijt heb ik de thuiszorg nodig voor het zware werk. Mijn eigen bijdrage zou worden verhoogd van 56 euro naar 142 euro per 4 weken. Dit is zeker niet meer te betalen en komt neer op bijna het drievoudige. Voor een normaal gezin is dit dan ook niet meer op te brengen. Je zou toch denken dat wij als zijnde gehandicapt al genoeg lijden door onze handicaps, nu worden we nog een keer bij de benen genomen door de regering. Dus wij worden dubbel gestraft.

digimax
Berichten: 113
Lid geworden op: 25 nov 2003 20:16

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door digimax »

volgens een berekening voor iemand met 6uur zorg perweek, een jaar inkomen van 7500 (brutto of netto invullen ???) hoef je per periode (4weken ???) maar 16 euro te betalen voor 6 uur zorg/perweek.

volgens mij klopt die rekensom niet helemaal of wel ??



http://www.cak-bz.nl/smartsite.dws?size ... =0&id=4810

C.meijer-Visser

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door C.meijer-Visser »

Een grof schandaal is het om het uurtarief te verhogen van 4,60 euro naar 11,80 euro.

Barbara

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Barbara »

Gisteren was onze hulp voor het laats omdat we het niet meer konden betalen en mijn man heeft een zware ploegendienst(4 ploegen,4 dagen ochtend, nacht,middagdienst daartussen 1 dag vrij)We hebben weinig tijd voor elkaar dus als hij vrij is en de hele dag moet sloven in het huishouden waar blijft dan ons priveleven?2 uur in de week hebben wij met moeite gekregen en nu kunnen wij het niet meer betalen.In het zwartwerkcircuit is het al te duur voor ons en dat is goedkoper dan de thuiszorg.Dit is geen goeie ontwikkeling en de ziekenfonds en de huur wordt ook veel duurder.Hoezo iedereen gaat maar 1% op achteruit?En ikdan als chronisch zieke???

Carolien
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 okt 2003 14:23

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Carolien »

Hoi Digimax

Het bedrag dat je op de site kunt invullen is het fiscale inkomen. Dat is, volgens mij het brutoloon en daar vanaf eventueele aftrekbare kosten.
7.500 euro bruto per jaar valt onder het minimum. Dan is de max. eigen bijdrage per 4 weken 16 euro ongeacht het aantal uren zorg.
De maximale eigen bijdrage wordt naar inkomen en dus "draagkracht" bepaald.

Carolien
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 okt 2003 14:23

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Carolien »

In eerste instantie was ik ook van plan om per 1 januari de thuiszorg op te zeggen. De maximale eigen bijdrage is ook voor ons heel pittig.
Maar in plaats van de zorg totaal op te zeggen zijn wij van plan om per 1 januari in ieder geval een aantal uren zorg aan te houden, tot aan het bedrag dat we nu per 4 weken kwijt zijn aan de eigen bijdrage.
Dat komt neer op ongeveer 9,3 uur zorg per 4 weken. Omdat minder dan 2 uur hulp per week niet voldoende is ronden wij dat af naar boven op 3 uur per week. Betekent wel dat we toch nog duurder uit zijn, maar in ieder geval hebben we dan nog wat zorg tot we een andere oplossing hebben gevonden. Helemaal zonder zorg kunnen wij niet, dus dat is niet echt een optie voor ons. Maar op deze manier kan ik nog een klein beetje redelijk functioneren en hoop ik dat de vermindering van de zorg een signaal afgeeft aan dit kabinet dat de verhoging terug gedraait moet worden.

Voor diegene die de zorg opzeggen of drastisch verminderen:
Doe dit niet alleen telefonisch bij je zorgleverancier !!!
Zorgleverancier:
Stuur een brief naar je zorgleverancier met de uitleg waarom je de zorg vermindert danwel opzegt. Leg daarbij ook uit dat er geen sprake is dat je zelf vervangende hulp hebt gevonden. (Bijv. in de vorm van mantelzorg). Alleen op die manier kun je er voor zorgen dat de indicatiestelling voor de toekomst eventueel behouden blijft.
CAK-BZ:
Stuur een brief naar het CAK-BZ (College voor zorgverzekeringen, Postbus 320, 1110 AH Diemen). Leg daarin uit dat de eigen bijdragen voor jou onbetaalbaar zijn geworden en dat daardoor het continueren van de zorg financieel onmogelijk gemaakt wordt. Vraag om bijv. handhaving van de eigen bijdrage zoals die in 2003 werd gehanteerd (4,60 euro per uur), danwel een maximale eigen bijdrage die gelijk staat aan het bedrag dat je in 2003 per periode moest betalen. Dien in ieder geval een verzoek om de eigen bijdragen te verminderen per periode zodat de zorg betaalbaar blijft. Dan moeten ze in ieder geval je verzoek in overweging nemen. Leg ook aan het CAK-BZ uit dat er geen sprake is dat je zelf vervangende hulp hebt gevonden en dat je geen directe oplossing hebt voor het wegvallen van de hulp (bijv. fam./vrienden die nu al veel helpen en niet nog meer kunnen helpen dan ze al doen).

Carolien
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 okt 2003 14:23

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Carolien »

Op het forum van het CDA ( www.cda.nl ) ben ik een discussie begonnen over de eigen bijdragen in de thuiszorg, met de hoop op die manier het CDA aan te spreken op hun a-sociale beleid.

Willen jullie daar aub ook jullie verhaal neerzetten, zodat duidelijk wordt dat het niet om een enkel persoon gaat die door de nieuwe eigen bijdrage in de problemen komt ? Alvast bedankt !

CDA forum:
http://afdelingen.cda.nl/debat/list.php?f=39

Sonja
Berichten: 823
Lid geworden op: 03 jul 2003 22:09

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Sonja »

In het Algemeen Dagblad stond dat er in januari een
spoeddebat komt , en dat het waarschijnlijk wordt ingetrokken,
wie weet.

Maar ik heb ook gelezen dat de bijdrages naar inkomen gaat,
dus helemaal snap ik het ook niet,
geldt voor de hoogste inkomens dat hoge bedrag?
Laat je goed informeren .

Sonja.

Carolien
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 okt 2003 14:23

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Carolien »

Hoi Sonja !

De berekening van de eigen bijdrage gaat inderdaad aan de hand van het inkomen.
Het CAk hanteert de volgende rekenformule:
(Fiscaal inkomen (bruto inkomen) x 15 %): 13 periode (van 4 weken).
Van dat bedrag mag men 140 euro aftrekken voor primaire voorzieningen en het bedrag dat dan overblijft is de maximale eigen bijdrage per 4 weken.
Iedereen betaald straks 11,80 euro per uur. Iemand met een minimum inkomen betaald maximaal 16 euro per maand. Maar hogere inkomens komen aan een hogere eigen bijdrage. 30.000 euro brutoinkomen betekend een maximale eigen bijdrage van bijna 300 euro per 4 weken. Dat betekent dat als je 6 uur hulp per week dat je dan net onder de maximale eigen bijdrage blijft. De thuiszorg wordt dus een hele dure voorziening in 2004.

Dat van het spoeddebat wist ik niet. Misschien is er dan nog een heel klein beetje hoop.

Fijne kerstdagen.

Carolien

Gast

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Gast »

Carolien, het is wel een goed idee om op het CDA forum een discussie te beginnen, maar naar mijn idee heeft het nu niet zoveel zin, omdat er geen antwoorden worden geplaatst. Het is immers vakantie, toch?

Er moet nu beslist worden hoeveel uren je nog kan betalen, want
over 5 dagen is het al 2004.
Het is ook nog de vraag, als je minder uren zorg neemt of je dan je vertrouwde hulp kan houden?
Tijdens de kerstdagen kon ik dit probleem niet echt uit mijn hoofd zetten. :roll:

Weet iemand al zeker of er een spoeddebat komt en wanneer?

Gast

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Gast »

Weet iemand zeker of er een spoeddebat komt over dit onderwerp?

Alvast bedankt!

Henk

Sonja
Berichten: 823
Lid geworden op: 03 jul 2003 22:09

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Sonja »

Ik weet uit een gezin van deze ochtend dat het nog niet zeker is.
Zij hebben een brief gehad van het spoortwegfonds die de
eigen bijdrage betaald.
In de brief stond dat ze nog niet wisten wat ze zouden doen
voor 2004, ook al omdat het niet zeker was wat de eigen bijdrage
zou worden.
En in het blad "per Saldo" = pgb-blaadje stond ook dat er
een spoeddebat komt, was nagezonden bericht.
Er kan dus nog van alles gebeuren.
Ik hoop het maar , want ook voor ons dreigt grote
werkloosheid of werken als een slaafje, 2x zo hard.
Of erger.

Gesloten