LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eigen risico voor ongezonde levensstijl

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.

Premie wordt levensstijl afhankelijk

mee eens
21
24%
mee oneens
61
71%
Ik zit er niet mee
4
5%
 
Totaal aantal stemmen: 86

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Eigen risico voor ongezonde levensstijl

Ongelezen bericht door Cesar »

Ongezond leven? Zelf de kosten betalen!
UTRECHT - Alexander van Loon, directeur van verzekeraar AXA, wil dat mensen die doelbewust ongezond leven opdraaien voor de medische kosten. ‘Waarom moet de samenleving betalen?’
Waarom betaalt de samenleving alles?
Er wordt gecheckt of u rookt, of u te veel vet eet. Maar ook of u wel genoeg beweegt. Zo ja, dan krijgt u een groene sticker. Zo nee, een oranje of een rode. Wie keer op keer rood scoort, moet opdraaien voor de medische consequenties. Heeft u een openhartoperatie nodig? Zelf betalen.
APK voor de mens?
,,Eigenlijk zou bij de basisverzekering die nu is ingevoerd een jaarlijkse gezondheidscheck moeten horen,’’ zegt de AXA-directeur. ,,Artsen kunnen dan kijken naar de risico’s op hart- en vaatziekten, bijvoorbeeld door een uitgebreide cholesteroltest te doen. Een controle op suikerziekte past daar ook bij. Diabetes kan verschrikkelijk uitpakken als je er te laat bij bent. Mensen die op tijd worden gewaarschuwd, kunnen nog veel doen om het ergste leed te voorkomen.’’
Over welke doelgroep hebben wij het hier. De babyboomers mankeren allemaal al wat en zijn eigenlijk al te oud. Deze krijgen straks de restrictie om nog veel kosten te maken.
Het wordt tijd om daar een goed systeem voor neer te zetten, vindt Van Loon: ,,Wie onverzekerd autorijdt, moet zélf betalen als hij brokken maakt. Waarom zouden we zo’n principe niet ook bij zorgverzekeringen toepassen?’’
Dit is een uitspraak een directeur onwaardig. Geeft het niveau aan van de heer Van Loon.
De verzekeringsdirecteur heeft er lang over nagedacht en ziet het al helemaal voor zich.
Nou, dat geloof ik niet dus. Met zijn stickertjes rood oranje en groen. Krijgen we weer de holocaust terug maar nu dragen we een kleurtje en kan men aan elkaar zien hoe men leeft.
Waarom zou de samenleving moeten opdraaien voor iemand die willens en wetens zijn lichaam verwoest?’’
Ook niet naar Afganistan gaan en alle auto's van de weg af, fietsers te voet verder, de vliegtuigen uit de lucht.

Achmea is toch die van Zilverenkruis? :?
Heeft nog een collectiviteit afgesloten met de Sociale Werkvoorziening.
He, meneer Van Loon, dat zijn allemaal ongezonde mensen. En nu????

Een hele ontzorging.


:lol:

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Eigen risico voor ongezonde levensstijl

Ongelezen bericht door SJZ »

Krijgen we weer de holocaust terug
Nou, als jij het betalen van extra geld ziet als de holocaust, dan heb je helemaal niets van de geschiedenis begrepen. Extra geld vragen (hoe onterecht ook) is toch echt iets anders dan miljoenen zigeuners, homo's en joden vermoorden.

ine janssen
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 feb 2006 00:25

Re: Eigen risico voor ongezonde levensstijl

Ongelezen bericht door ine janssen »

dan eerst maar eens provocerende politici zelf laten betalen voor hun eigen beveiliging

ine janssen
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 feb 2006 00:25

Re: Eigen risico voor ongezonde levensstijl

Ongelezen bericht door ine janssen »

ja ik rook, maar word nog steeds goedgekeurd bij de bloedbank, waar ik uit solidariteit donor ben; dat zou dan wel inconsequent zijn.

hjansen
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 feb 2006 00:53

Re: Eigen risico voor ongezonde levensstijl

Ongelezen bericht door hjansen »

Wie verzint er zoiets onzinnigs. :twisted: Voorlopig zit op maandagmorgen de wachtkamer van de huisarts overvol met geblesseerde "gezonde" :oops: mensen. Onze "gezonde bewegingen" kosten de gemeenschap klauwen met geld aan gezondheidszorg afgezien van het ziektemeldings percentage bij de werkgever ( is er al eens becijfert wat dit kost??) omdat we in het weekend weer eens flink "gezond" bezig zijn geweest. Ik neem aan dat dit soort blessures dan ook onder die regeling gaat vallen. "Had je maar beter op moeten letten" zal dan de stelregel zijn, je kent immers de risico's.
Je weet aan welke risico's je jezelf blootsteld als je "gezond bezig gaat zijn" ( Sporten/trimmen enz.) Dus zijn de gevolgen van eventuele blessures voor eigen rekening. :!: :?: :idea:

Dutchfan
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 aug 2005 01:39

Re: Eigen risico voor ongezonde levensstijl

Ongelezen bericht door Dutchfan »

Ook ik vind deze techniek van 'boontje komt om van Loontje' een zeer kwalijke ontwikkeling. En een vergelijking met de Hollocast is ook niet zo erg ver gezocht.
De meeste vormen van verslaving zijn (gedeeltelijk) erfelijk bepaald.
En wie is zo heilig, dat ie GEEN ENKELE vorm van verslaving heeft? Van nagels bijten, via roken, drugs, alcohol, zoetigheid, chocola, kopen, sex, en eet verslavingen tot anorexia enzovoort.
Als al die mensen op de zwarte lijst komen... en dan hebben we het nog niet eens gehad over zelfmoord pogingen, die willen immers toch dood? Krijgen die dan een bonus bedrag, omdat ze er vrijwillig uitstappen?
Het zijn voornamelijk de minder bedeelden, die dit weer gaat treffen, met alle gevolgen vandien: uitsluiting van zorg, dus ernsiger ziek, of in ernstige schulden, in de goot dus. En ook eerder dood. Lekker voordelig, want immers, een dooie oudere, minder valide of uitkeringstrekker is een stuk voordeliger dan een levende.
En verwacht van de overheid nou alsjeblieft geen moer, want als je (40 jaar na dato) aan asbestkanker sterft, krijgt de nabestaande na 3 jaar procederen een lullige 15000 euro en het bedrijf drukt z'n snor.
Dat is dus een mensenleven waard, ze zijn je liever kwijt dan rijk.

harryann
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jan 2006 06:28

Re: Eigen risico voor ongezonde levensstijl

Ongelezen bericht door harryann »

hallo, hebben we weer iets nieuws bedacht want kan je er aan doen als je ziek wordt dat heeft soms helemaal niets met je levensstijl te maken, zit er soms een op de ministeries die al deze fratsten verzint.laten we nou maar gewoon voor elkaar zorgen of je nou goed of slecht leeft iedereen heeft zorg nodig

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Eigen risico voor ongezonde levensstijl

Ongelezen bericht door Cesar »

SJZ en Dutchfan,
Ik bedoel met de holocaust dat we in plaats van een jodenster allemaal met een sticker op lopen om te laten zien hoe gezond we wel leven.

Vraag me nog steeds een ding af: ligt dit nu echt in de persoonlijke sfeer of heeft het milieu ook nog invloed. Ik zat deze ochtend nog te kijken naar een vulkaanuitbarsting in de jaren 1800. Er zijn toen ongeveer 120.000 doden gevallen. Op afstand van de vulkaan, door milieueffecten.
Zo kan ik nog wel meer dingen opnoemen.

Nikki1
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 feb 2006 08:18

Re: Eigen risico voor ongezonde levensstijl

Ongelezen bericht door Nikki1 »

Ik weet niet of de heer Van Loon zich realiseert dat een ongezonde levensstijl niet altijd tot meer zorgvraag leidt. Mijn man rookt en drinkt en heeft een betere conditie dan ik. Ik drink en rook niet en ik heb wel een chronische ziekte opgelopen na een virus en ik heb daardoor een belabberde conditie en door medicijnen ook nog eens overgewicht.
Hoe valt dit dan te rijmen :?:

Misschien als de wetenschap zover is dat ze exact kunnen meten/analyseren wat de oorzaak is van een ziekte dan zou je deze onzinnige discussie misschien nog eens kunnen voeren. Maar de vraag blijft wel hoe meet je de gevolgen van milieuverontreiniging, resten bestrijdingsmiddelen in voedsel etc, want die moet je dan ook weer meewegen.


Maar ja, wijsheid komt toch ook met de jaren!

jsanders
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 feb 2006 08:52

Re: Eigen risico voor ongezonde levensstijl

Ongelezen bericht door jsanders »

Als we een afhakelijke premie krijgen, dan valt iedereen daaronder want alles is gevaarlijk. Zoals alle sporten, fietsen, autorijden, ja zelfs fitness kan gevaarlijk zijn. Zo kun je voor iedereen de premie opdrijven. Mensen die dit voorstaan moeten maar eens bij zichzelf te raden gaan welk gevaarlijke dingen zij zelf doen.

kaatspek
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 feb 2006 09:14

Re: Eigen risico voor ongezonde levensstijl

Ongelezen bericht door kaatspek »

Ik vind een leefstijlgebonden premie voor mensen die roken of verslaafd zijn wel degelijk goed. Dan worden ze tenminste verantwoordelijk voor hun eigen gedrag. Chronische patienten zijn voor het grootste deel een heel ander geval. Dat kun je niet vergelijken met mensen met een verslaving. Als je rookt vergiftig je jezelf en maak je je lijf kapot. Simpel. Dat is allemaal wetenschappelijk aangetoond. Mensen die roken staan op de barricade want ze betalen al accijns. Als de accijns goed ingezet wordt, mag het wel meer worden zelfs. Rokers vergiftigen niet alleen zichzelf, ze vergiftigen ook mensen die om hen heen staan. Dus notoire rokers mogen best harder aangepakt worden. Ze weten dat ze willens en wetens hun lichaam kapot maken, maar willen wel dezelfde behandeling als iemand die niet rookt. En ze willen snel geholpen worden. En lekker doorroken. Belachelijk. De tabak moet gewoon nog duurder worden zodat rokers hun eigen kankeronderzoek kunnen betalen. Want ze doen het zelf. Niet de rest van de samenleving.

kompaantje
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jun 2005 19:01

Re: Eigen risico voor ongezonde levensstijl

Ongelezen bericht door kompaantje »

Het is een compleet belachelijk idee
mijn man werkt in een fabriek met machines die plastic zakken maken
dus het plastic moet eerst gesmolten worden en daarna worden er zakken van gemaakt
de machines stoten rook uit en dat word wel afgezogen maar niet voldoende
hij werkt in de 5 ploegen wat ook niet gezond is
hij rookt niet drinkt matig niet te veel hij eet niet vet
maar laat hem over een jaar of 10 15 nou eens longkanker krijgen wat zegt de heer van loon helaas u moet zelf betalen want u heeft er zelf voor gezorgd dat u in een ongezonde omgeving heeft gewerkt
het is toch te gek voor woorden
en moeten alle mensen die op wintersport gaan dan ook zelf hun gipsvlucht terug betalen
en al die mensen die te hard werken en daardoor stress krijgen hun eigen ziektekosten betalen
dit is niet uitvoerbaar
wie bepaalt wat gezond en ongezond leven is GOD ??????????

kootvink
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 feb 2006 09:51

Re: Eigen risico voor ongezonde levensstijl

Ongelezen bericht door kootvink »

In Den Haag hadden ze nooooooooooooooit het hele systeem op de kop moeten zetten. De gevolgen worden nu al duidelijk. Eerst al met de zorgtoeslag, nu weer met deze flauwe kul. Nee, onze ministers zijn goed bezig. Moet je ze zien met die dikke wallen onder de ogen. Ik hoop dat zij binnenkort in het ziekenhuis belanden en dat zij dan ook eens flink in de buidel moeten tasten. Door deze veranderingen kan ik het niet meer bolwerken. Ik ben zo langzamerhand alleen nog aan het werk voor de verzekering. Ik ben ook niet gezond, heb ook overgewicht. Ik hou m'n hart vast als mij wat overkomt...

JKH
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 feb 2006 10:24

Re: Eigen risico voor ongezonde levensstijl

Ongelezen bericht door JKH »

Net als de hypotheek, die is ook hoger als je rookt.
Ik vind dat de zorg de laatste tijd al duur genoeg is geworden.
En hoe willen ze het eigenlijk gaan controleren? Kijk dat ik 10 of 20 kilo te zwaar ben is zichtbaar, maar of ik veel drink of rook, dat kunnen ze van de zorgverzekeraar nooit controleren.

Of zouden ze daar ook een anonieme kliklijn voor openen??? :shock:

Willem 4
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 nov 2005 13:53

Re: Eigen risico voor ongezonde levensstijl

Ongelezen bericht door Willem 4 »

Je kon er natuurlijk op wachten dat dit ter sprake zou komen want
regel 1 in het verzekeringswezen is risico zo veel mogelijk uitsluiten.
Maar het is zo gevaarlijk als dit toegestaan wordt, de verzekeringsmaatschappij gaat dan namelijk uitmaken hoe we moeten leven en dat natuurlijk geheel uit eigen winstbejag.

En wat is dan het volgende?
Verplichte erfelijkheidsteten voor mensen die kinderen willen en bij negatieve uitslag een voortplantverbod van de verzekeringsmaatschappij?
Verplichte pre-natale testen met evt, gedwongen abortus om te voorkomen dat er zieke of gehandicapte kinderen geboren worden?
Mensen die zichzelf in gevaar brengen door bijv. veel te hard of onder invloed te rijden en daardoor een ongeluk krijgen zelf op laten draaien voor de kosten?

Het is een kwestie van de massa conditioneren en voor je het weet zijn dit soort zaken "maatschappelijk aanvaardbaar" maar het blijft eng.

Overigens is het nogal vreemd dat de gebruiker gestraft wordt en de aanbieder (de voedings- en genotsmiddelenindustrie) geheel buiten schot blijft.
En wat doen we bijv. met mensen uit de grote steden die (ongevraagd) grote hoeveelheden fijn stof inademen? toch maar extra laten betalen denk ik

Het is eng

groeten

carassius_auratus
Berichten: 30
Lid geworden op: 24 jan 2006 10:49

Re: Eigen risico voor ongezonde levensstijl

Ongelezen bericht door carassius_auratus »

Ik ben het eens met Jaapjok als hij zegt dat dit voorstel heel goed in een totalitair regime zou passen. De overheid, gesteund door de zorgverzekeraar, gaat bepalen welke levensstijl wel kan en welke niet. Wijk je af van de norm, dan wordt je eigen huis omgetoverd tot strafkamp, want je wilt je ziektekostenpremie wel zo laag mogelijk houden.

De vrijheid om je leven te leven zoals je dat wilt is dan alleen nog voorbehouden aan de rijken, omdat zij een hoge premie kunnen ophoesten. En zit je in de bijstand, heb je dan nog iets te willen of kiezen?

En het ergste is misschien nog wel dat 'corporate money' de vinger in de pap heeft. De zorgverzekeraars zien de kosten voor de gezondheidszorg de pan uitrijzen en proberen nu onder hun verplichtingen uit te komen door het balletje weer terug te leggen bij de man op straat.

Wat een verschrikking. Mocht het echt zo ver komen, dan pak ik mijn koffers en emigreer.

kaatspek
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 feb 2006 09:14

Re: Eigen risico voor ongezonde levensstijl

Ongelezen bericht door kaatspek »

Ik ben nog eens gaan denken en praten. Interessant hoe zo'n onderwerp reacties oplevert. Ik denk bij nader inzien niet dat we de premies omhoog moeten doen. Er zijn andere maatregelen mogelijk. Bij ons op kantoor hebben ze het rookhok naar buiten verplaatst. Nu moet iemand die rookt ver lopen, harstikke goed. Volgend jaar krijgen we een algeheel rookverbod in het bedrijf. Erg fijn. Klanten ontvangen terwijl je stinkt naar de sigaretten vind ik geen visitekaartje. Bijna iedereen is hier daarom bezig met stoppen met roken. Ook vind ik de VS-ideeen over roken in de horeca goed. Rookvrij, zodat iedereen lekker kan uit eten en de restauranthouders zelf ook gezond kunnen blijven.

Ik denk dat de kosten van het gebruik van sigaretten verhoogd moeten worden. Nog hoger ja. En dat geld moet dan naar de gezondheidszorg. De vervuiler betaalt.
Dat doen we al jaren in Nederland met de benzine tav het milieu. Dat betalen we ook allemaal al jaren zelf door die hoge benzineprijzen.
Dat op scholen geen snacks meer verkocht mogen worden. Opvoeding dus. Jongeren leren gezond te eten.
Dat we goede voorlichting over voeding moeten krijgen, want we worden voorgelogen (uw lijf schreeuwt bij voorbaat NIET om zuivel, namelijk; en de vifit is al door de maag kapotgezuurd voordat het effect kan hebben in de darmen).

De basisboodschap is dat we zelf verantwoordelijk zijn voor onze gezondheid. En dat wanneer er een keer wel iets gebeurt, we niet meteen failliet hoeven zijn. We kunnen ons eigen gedrag toch niet op (zelf)medelijden afschuiven.

We moeten gewoon in Nederland het wat simpeler en pragmatischer aanpakken. We zijn zo bang dat er mensen boos worden als er iets moet worden gedaan. Laat het dan op sociaal vlak zijn, en niet op financieel vlak, want we moeten al zoveel meer betalen, vooral ook als je wel gezond wilt leven.

lind@
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 sep 2004 22:50

Re: Eigen risico voor ongezonde levensstijl

Ongelezen bericht door lind@ »

We moeten gewoon in Nederland het wat simpeler en pragmatischer aanpakken. We zijn zo bang dat er mensen boos worden als er iets moet worden gedaan. Laat het dan op sociaal vlak zijn, en niet op financieel vlak, want we moeten al zoveel meer betalen, vooral ook als je wel gezond wilt leven.
ja heel mooi gezegd maar als dat ook maar eens zo kon
daar geloof ik al een tijdje niet meer in
de grond word onder je voeten weggevaagd door mensen bedenkers van leuke regeltjes die denken dat het simpel kan maar ze vergissen zich en kijken daarna niet meer terug naar hoe het mss wel anders had gekund wet is wet,in de praktijk valt toch alles tegen.

en dat financiele tja daar draait het allemaal om in deze maatschappij??
ook ik zou het graag anders zien meer socialer maar of dat er ooit nog van gaat komen ik betwijfel het :cry:

Marijke77
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 aug 2005 16:39

Re: Eigen risico voor ongezonde levensstijl

Ongelezen bericht door Marijke77 »

Als die persoon die dit verzonnen heeft niets anders te doen heeft dan van die domme dingen te verzinnen laat hij maar vrijwilligerswerk in de zorg gaan doen dat is tenminste nuttig.

lloydd
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jun 2005 08:40

Re: Eigen risico voor ongezonde levensstijl

Ongelezen bericht door lloydd »

niet iedereen die vet eet wordt dik.....ik kon patat en slagroomtaart eten en werd geen gram zwaarder.....hoe kunnen ze dat dan controleren? het is ook altijd het zelfde liedje.......mensen met geld kunnen hun gang gaan....armere mensen zijn de dupe..........lloydd :lol: :cry: :wink:

Gesloten