Janneke52
Geplaatst op: 02 Okt 2006 16:24 Onderwerp:
DEZE heren hebben zeker geen eigen huis en een beneden modaal inkomen??
Laten ze de hypotheekrente tot hypotheekbedrag 200.000 gewoon aftrekbaar houden en alles wat er boven valt niet.
Gemiddelde huizenprijs is 290.000 geloof ik, zou je dus al moeten optrekken tot plm. 400.000, maar dan bespaar je ook al 10 miljard euro per jaar.
Moet je de lopende hypotheken ontzien of over 30 jaar elk jaar 3,3% verminderen?
Nieuwe hypotheken boven de gemiddelde huizenprijs zowiezo niet meer.
Al ben ik er van de andere kant ook voor om de grondpolitiek weg te halen bij gemeenten en projectontwikkelaars.
Waarom mag een boer zijn grond niet verkopen voor 3 euro per m2 aan mij, maar wel voor dezelfde prijs aan een projectontwikkeaar
die het dan doorverkoopt voor het tienvoudige minimaal en waar dan de gemeenten ook nog 's dik aan verdienen en waar het dan via een bestemmingsplanprocedure van landbouwgrond weer bouwgrond wordt.
Als ik 600 m2 van een boer kan kopen voor 1800 euro maar ik moet er na de projectontwikkelaars en gemeenten 120.000 euro voor betalen,
is het geen wonder dat de huizenprijzen zo hoog zijn en we nu debateren over de hypotheekrenteaftrek.
Nu weet ik wel, ambtenaren hebben elke m2 in bestemmingsplannen zitten, en roepen dat elk weiland een natuurgebied is maar dat is natuurlijk niet zo.
Als ik direct grond van de boer kan kopen, is hypotheekrenteaftrek zelfs niet meer nodig voor nieuwe huizen, en ook hoeft de gemeente dan niet meer te zorgen voor nutsaansluitingen.
Dan ligt het aan mezelf als ik in de middle of nowwhere wil wonen.
Waarschijnlijker zal ik dan aansluiten op een stuk grond naast al reedds bebouwde percelen, zodat aansluiting van nutsvoorzieningen
eenvoudiger en goedkoper is.
Ook het bouwen van huurwoningen zou voor woningcoooperaties een
stuk goedkoper worden als ze direct van de boer konden kopen, en als extra voordeel dat dorpen en steden weer een openener en groener
karakter krijgen, nu wordt elk trapveldje bebouwd.
En uiteraard, in echte natuurgebieden mag niet worden gebouwd.
[/quote]