Ha, dank je wel. Het is een NEN-norm en dat verklaart eigenlijk alles: waarom het zo lastig is om de verplichting te vinden en waarom elke zorgverlener op een andere manier ermee omgaat. Geprivatiseerde wetgeving, waar software-aanbieders op zijn ingesprongen. Het is tegelijk een kostenverhogende verplichting met een beperkt rendement.Moneyman schreef: ↑06 jul 2023 15:44Het volgt onder meer gewoon uit de toepasselijke NEN-normen.
https://www.nen.nl/zorg-welzijn/ict-in- ... in-de-zorg
Ik volg je helemaal, maar voor mij is dit geen verschil met:
- afspraak bij de hypotheekverstrekker met adviseur a van partij b. => dat zegt iets over je financiële positie
- afspraak voor oudergesprek met docent a van vak b over de prestaties van kind c => dat zegt iets over de gezinssituatie en de schoolresultaten
- afspraak met tandarts / mondhygiëniste => niet de afspraak zelf, maar de gereserveerde tijd zegt iets over de behandeling
- afspraak met winkeladviseur / vakman over het inmeten van keuken / woonkamer / vloer / raam => zegt iets over je plannen, daarmee over je interesses
Een reeks voorbeelden, waarbij je informatie kunt herleiden en daarmee meer weggeeft dan je denkt.
Mooi, maar helaas te technisch voor de gemiddelde zorgverlener met eigen praktijk, die voor de beveiligde mail in zee is gegaan met een extern bedrijf.jochemd schreef: ↑06 jul 2023 18:56Om te beginnen moet je je iegen eigen email leverancier aanspreken. Als die gewoon de relevante standaarden (DNSSEC, DANE, TLS etc.) ondersteunt dan is jouw email geschikt om beveiligde email te ontvangen (wat zo'n 25% van de nl-domeinen kan). Vervolgens moet je je zorgverlener aanspreken: als jouw email de relevante standaarden ondersteunt mag jouw zorgaanbieder jou gewoon emailen zonder al die codes en onzin.
Evengoed, bedankt voor alle reacties.