LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hele hoge ziekenhuisdeclaratie
-
Hele hoge ziekenhuisdeclaratie
Heb mij gesneden in mijn vinger en ben daarna naar de huisarts geweest. Deze heeft mijn pleister verwijderd en bekeken en een nieuwe pleister geplaatst. Zij vertrouwde het niet i.v.m. eventuele zenuwen en heeft mij doorgestuurd naar het Martine Ziekenhuis in Groningen waar ik direct heen kon rijden (ongeveer 5 uur in de middag) Daar heeft de desbetreffende arts de pleister weer verwijderd en met een speld in mijn vingertop geprikt. Daar had ik goed gevoel dus er was niets aan de hand. Hij heeft een nieuwe pleister geplaatst en ik was na ongeveer 10 minuten weer buiten het ziekenhuis. Nu krijg ik via Unive een nota van het ziekenhuis van 1232,60€ waarvan ik dus de complete 360€ eigen risico moet betalen. Dit is toch absurd hoog? Ben toch ook verwezen door de huisarts?
Re: Hele hoge ziekenhuisdeclaratie
Eigen risico moet je altijd betalen. Dat is dus zo gek nog niet. De rest zal de verzekering betalen.
-
Daardoor wordt het niet gratis.hansito1969 schreef:Ben toch ook verwezen door de huisarts?
Nou.... Ik denk dat dat misschien een beetje te veel is.MichielFRL schreef:Ik vind €1.232,60 wel erg veel, maar als dat het vastgestelde tarief is dan zal het wel kloppen.
Op deze lijst vind je een indicatie van de tarieven http://www.martiniziekenhuis.nl/Documen ... 9-2014.pdf
Welke declaratie code is gebruikt?
Heb een jaar geleden een stuk blik in mijn hand gehad. Naar eerste hulp in het ziekenhuis geweest, waar ze de boel hebben moeten hechten en verbinden, tetanusprik erbij: totale kostenplaatje zo'n € 350 waarvan ik zelf zo'n 2/3 heb moeten betalen.
De wond aan mijn hand had meer zorg nodig (een pleister had namelijk nooit geholpen), en de prijs was 1/3 van wat TS moet betalen. Lijkt me dus dat hij een te hoge rekening heeft gekregen.
Tja, het ligt er maar net aan naar wie TS is doorverwezen. Aangezien de huisarts uitging van mogelijke zenuwbeschadiging, neem ik aan dat de verwijzing naar een neuroloog is geweest. De gebruikte code en het kostenplaatje zal logisch gezien dan ook anders zijn dan bij een bezoek aan de eerste hulp.Julie4444 schreef:Nou.... Ik denk dat dat misschien een beetje te veel is.MichielFRL schreef:Ik vind €1.232,60 wel erg veel, maar als dat het vastgestelde tarief is dan zal het wel kloppen.
Op deze lijst vind je een indicatie van de tarieven http://www.martiniziekenhuis.nl/Documen ... 9-2014.pdf
Welke declaratie code is gebruikt?
Heb een jaar geleden een stuk blik in mijn hand gehad. Naar eerste hulp in het ziekenhuis geweest, waar ze de boel hebben moeten hechten en verbinden, tetanusprik erbij: totale kostenplaatje zo'n € 350 waarvan ik zelf zo'n 2/3 heb moeten betalen.
De wond aan mijn hand had meer zorg nodig (een pleister had namelijk nooit geholpen), en de prijs was 1/3 van wat TS moet betalen. Lijkt me dus dat hij een te hoge rekening heeft gekregen.
Uitgaande van wat TS schrijft, lijkt me dit vooral een 'fout' van de huisarts. Doorsturen naar een neuroloog voor een snee in een vinger lijkt mij persoonlijk toch wel wat te veel van het goede. Maar goed, wij horen het verhaal maar van 1 kant, dus dat maakt oordelen natuurlijk lastig.
Beetje kort door de bocht. Wij waren er niet bij en wij zijn geen arts.Jefdus schreef: Uitgaande van wat TS schrijft, lijkt me dit vooral een 'fout' van de huisarts.
-
Mijn Zorgverzekeraar zal contact opnemen met het ziekenhuis of het inderdaad wel klopt en een specifiekere code omschrijving.
-
Je kan de rekening zelf controleren: vraag de zogenaamde " zorgactiviteiten " op in het ziekenhuis. Sinds juni 2014 moeten die verplicht aan de zorgverzekeraar worden doorgegeven. Op "mijnmenzis" ( of soortgelijk) moeten deze zorgactiviteiten bij de rekening ook te vinden zijn. Vervolgens is in de TARIEFAPPLICATIE van de NZA te controleren of deze zorgactiviteiten inderdaad leiden tot de berekende dbc en prijs.
Het doel van de verplichte vermelding van zorgactiviteiten is nu juist, dat de patient dit kan controleren.
Als deze zorgactiviteiten niet kloppen kun je hiertegen protesteren bij het ziekenhuis. Maar de patient is eigenlijk de enige die dit kan doen, omdat de patient weet wat er gedaan is.
Mij lijkt €1200 ook veel te veel. Een normale prijs is ca. €400. Maar dat maakt voor het eigen risico ( standaard eigen risico) in dit geval dus niets uit. Wel als er van een verhoogd eigen risico ( tot €875) sprake zou zijn geweest: dan had die prik in de vinger dus €875 gekost aan de patient.
Er is een ontwikkeling gaande, waarin de minister en de zorgautoriteit tot het besef komen dat dergelijke malle prijzen niet acceptabel zijn. Dus men gaat het veranderen.
Link naar tariefapplicatie: http://dbc-zorgproducten-tarieven.nza.n ... eiden.aspx
Het doel van de verplichte vermelding van zorgactiviteiten is nu juist, dat de patient dit kan controleren.
Als deze zorgactiviteiten niet kloppen kun je hiertegen protesteren bij het ziekenhuis. Maar de patient is eigenlijk de enige die dit kan doen, omdat de patient weet wat er gedaan is.
Mij lijkt €1200 ook veel te veel. Een normale prijs is ca. €400. Maar dat maakt voor het eigen risico ( standaard eigen risico) in dit geval dus niets uit. Wel als er van een verhoogd eigen risico ( tot €875) sprake zou zijn geweest: dan had die prik in de vinger dus €875 gekost aan de patient.
Er is een ontwikkeling gaande, waarin de minister en de zorgautoriteit tot het besef komen dat dergelijke malle prijzen niet acceptabel zijn. Dus men gaat het veranderen.
Link naar tariefapplicatie: http://dbc-zorgproducten-tarieven.nza.n ... eiden.aspx
Laatst gewijzigd door Mathilde D. op 07 mar 2015 13:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Te gek voor woorden als het verhaal is zoals verteld.
Het grote probleem bij dit soort dingen is dat de declaraties tot een bepaald maximum worden vergoed door de zorgverzekeraar. En DUS wordt er maximaal gedeclareerd, en niet wat het werkelijk was. Deze discussie is al vaker gevoerd...
-
Ik denk dat ik weet wat het ziekenhuis gedaan heeft: de rekening is voor een zogenaamde dagbehandeling. Echter volgens mij mag dit niet. ( op internet gevonden: " Eén van de punten uit het onderzoek is dat voor patiënten die langer dan twee uur in het ziekenhuis waren, in sommige gevallen een standaard dagverpleging in rekening werd gebracht. Dat mag alleen op een afdeling die voldoet aan de criteria voor zo’n dagbehandeling; dat was niet altijd het geval.") Ik vermoed dat de declaratiecode 15C337 of 15C338 is geweest. De prijs klopt aardig. Dbccode 069499014. Zie de passantenprijlijst van dit ziekenhuis: http://www.martiniziekenhuis.nl/Documen ... 202015.pdf . Zoek de declaratiecode 15C337. De lijst is alfabetisch gesorteerd op de declaratiecode (eerste kolom) . Deze code staat op pagina 36 ( van de 82).
Goh, mijn laatste zin niet gelezen....? Lekker gevalletje van selectief quoten zegGJvdZ schreef:Beetje kort door de bocht. Wij waren er niet bij en wij zijn geen arts.Jefdus schreef: Uitgaande van wat TS schrijft, lijkt me dit vooral een 'fout' van de huisarts.
-
Het was echt gewoon een snee. Heb wel vaker sneetjes omdat ik vaak sleutel aan autos maar mijn vrouw was bezorgd vandaar dat ik naar de huisarts ging. Ik heb nog niets gehoord van mijn verzekeraar (zal er morgen achteraan gaan) Inmiddels heb ik nadat ik mijn digiid opnieuw heb aangevraagd via mijn univezorg overzicht de omschrijving van het ziekenhuis gevonden. Nog geen codes maar een leuke omschrijving en het bedrag was zelfs nog hoger.
Middel grote hersteloperatie aan armen en/of benen door een plastisch chirurg
€ 1.232,60
€ 550,44
Het totaal was dus 1783,04€
Ga toch echt een even bij het ziekehuis langs voor een verklaring. Als het controleren met een speld of ik nog gevoel heb in mijn vingen een middel grote hersteloperatie is.
€ 1.232,60
€ 550,44
Ga toch echt een even bij het ziekehuis langs voor een verklaring. Als het controleren met een speld of ik nog gevoel heb in mijn vingen een middel grote hersteloperatie is.
Ze zullen dus een dergelijke code hebben ingevoerd. Lijkt me dat het even kijken en dan plakken van een pleister minstens onder "kleine hersteloperatie" zou vallen?hansito1969 schreef:Nog geen codes maar een leuke omschrijving en het bedrag was zelfs nog hoger.
€ 1.232,60
€ 550,44
Als het een plastisch chirurg was kan het alsnog tegenvallen qua prijs, maar 1.8K voor het plakken van een pleister is wel erg overdreven.
-
Gebeld met de afdeling facturatie Martine Ziekenhuis. Hebben mij 10 minuten later terug gebeld met de mededeling dat ze inderdaad een fout hebben gemaakt en dat de verwachten kosten rond de 100 euro zullen zijn. Het was niet gehecht en het verschil tussen een hechting en pleister schijnt dus 1700 euro te zijn. In iedergeval bedankt voor het meedenken en tips.
Zo zie je maar de bevstiging van een aantal zaken.hansito1969 schreef:Gebeld met de afdeling facturatie Martine Ziekenhuis. Hebben mij 10 minuten later terug gebeld met de mededeling dat ze inderdaad een fout hebben gemaakt en dat de verwachten kosten rond de 100 euro zullen zijn. Het was niet gehecht en het verschil tussen een hechting en pleister schijnt dus 1700 euro te zijn. In iedergeval bedankt voor het meedenken en tips.
- Je kunt je vragen beter bij de bron stellen dan op een willekeurig forum
- Waar mensen werken worden fouten gemaakt
- En er is weer een vrijwel nutteloos topic geopend op dit forum
Absoluut niet! Had TS er niet achteraan gebeld dan was het ziekenhuis wel 1700 rijker voor het plakken van een pleister. En ik vraag me dus ook af of dit niet veel vaker gebeurt. Ikzelf controleer dat soort zaken nooit. Zal het toch eens gaan doen...Dirkie schreef: - En er is weer een vrijwel nutteloos topic geopend op dit forum
Eerlijk gezegd vind ik dit topic een stuk nuttiger dan jouw bijdrage.Dirkie schreef:Zo zie je maar de bevstiging van een aantal zaken.
-
Een snee in de hand geeft als zorgactiviteiten " wondtoiltet en hechting" en " eerste polikiniekbezoek". Samen wordt dit een rekening van ongeveer €450.hansito1969 schreef:Gebeld met de afdeling facturatie Martine Ziekenhuis. Hebben mij 10 minuten later terug gebeld met de mededeling dat ze inderdaad een fout hebben gemaakt en dat de verwachten kosten rond de 100 euro zullen zijn. Het was niet gehecht en het verschil tussen een hechting en pleister schijnt dus 1700 euro te zijn. In iedergeval bedankt voor het meedenken en tips.
PS volgens mij moeten ook de codes in " mijnunive" te zien zijn. Je kunt op elke regel klikken en daarmee meer informatie krijgen.
Wat ik feitelijk bedoelde was dat als TS direct bij de bron de vraag gesteld had er meteen een duidelijk antwoord gekomen was en dit topic waarschijnlijk nooit nodig geweest was.Moneyman schreef:Eerlijk gezegd vind ik dit topic een stuk nuttiger dan jouw bijdrage.Dirkie schreef:Zo zie je maar de bevstiging van een aantal zaken.
Er zijn wel vaker topics geweest waarbij ik vroeg wat het antwoord was van het bedrijf wat het probleem veroorzaakt had. Meestal wordt het probleem dan opgelost.
Het zou anders zijn als er contact geweest zou zijn en het probleem niet opgelost is. Dan een topic hier openen om advies te krijgen is heel nuttig.