
Ict
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
Pardon? De staatsschuld (in verhouding tot het bruto nationaal inkomen) is in Belgie zo ongeveer het dubbele van de Nederlandse staatsschuld.en dan nog dat belgie geen schulden heeft zoals nederland,
In vergelijking tot de tarieven in Belgie valt dat inderdaad nogal mee. Verder is het uiteraard onzinnig dat een werkgever mee zou moeten betalen aan de ziektekosten. Loonbetaling heeft niets te maken met het afnemen van zorg. Maakt het bruto-netto traject niet inzichtelijk. Dat is ook wel gebleken op het moment dat het nieuwe zorgstelsel werd geintroduceerd. Niemand kon precies vertellen of men er al dan niet op vooruit zou gaan in financieel opzicht. De beste en minst complexe oplossing zou zijn geweest: iedereen volledig particulier verzekerd en het afschaffen van de ziekenfondsen.Mister T vind jij 6,5% een geringe bijdrage.
Soms is het hoger dan de maandelijkse premie.
Het maximale is € 3000 p.j wat je moet betalen
dus voor een hoop mensen is de bijdrage hoger
als de premie.
Dat is toch ook gebeurd in Nederland op 1 januari 2006?De beste en minst complexe oplossing zou zijn geweest: iedereen volledig particulier verzekerd en het afschaffen van de ziekenfondsen.
Lijkt me niet gezien het feit dat het al genoemde vaste percentage van het salaris moet worden ingeleverd, dat de overheid je verplicht om te verzekeren (of je wilt of niet), dat er van overheidswege een (noem het maar zo) een bonus-malus stelsel is ingevoerd. Verder is de basisdekking door de overheid vastgesteld (en erg lijkt op een ziekenfondsverzekering), mogen verzekeraars voor de basisverzekering niemand weigeren etc. Het lijkt er kortom door alle overheidsbemoeienis meer op dat het ziekenfondsstelsel is opgedrongen. Dit dan met een verschuiving van minder lasten voor ondernemers en meer lasten voor verzekerden. Voor 1 januari 2006 waren particulier verzekerden bovendien meestal goedkoper en beter af. Bovendien was het een stuk eerlijker omdat bij een particuliere verzekering (met een door de overheid opgedrogen basispakket) premies waren gebaseerd op reel risico.Dat is toch ook gebeurd in Nederland op 1 januari 2006?
Waarschijnlijk mensen met kinderen (want die zijn voor de basisverzekering voor een belangrijk deel premievrij). Ik ken er ook die ongeveer 10% van het nettoloon moesten inleveren omdat de werkgever (zoals de rijksoverheid) bij de introductie van de basisverzekering ook maar de vergoeding voor de particuliere verzekering heeft geschrapt. Het gevolg is in dergelijke gevallen dat niet van belang was welk risico men loopt op ziektekosten, maar dat dankzij verregaande overheidsbemoeienis mensen op hun leefstijl (kinderen of geen kinderen) worden afgerekend.de mensen die ik ken die in 2005 nog een particuliere verzekering hadden zijn er vanaf 1 januari 2006 gemiddeld 120 euro per maand op vooruit gegaan.
Hoe je daar nou bij komt moet je me toch 's uitleggen... In het ZF-systeem werd via het salaris premie ZFW ingehouden, en sinds een aantal jaar werd ook los daarvan nog de nominale premie maandelijks door de ZF-verzekerden betaald.In ons ZF-systeem was er ook geen probleem et onverzekerden, omdat er geen premies werden geheven (alleen voor de aanvullende verzekeringen)