LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoge tandartsrekening Mei 2013

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
devildocs
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jun 2013 10:24

Hoge tandartsrekening Mei 2013

Ongelezen bericht door devildocs »

Beste forummers,

Wellicht dat iemand met verstand van zaken een opinie heeft over de volgende rekening die mij is opgestuurd, het gaat hier om een rekening van ongeveer 900 euro. Waarbij ik wil aantekeningen dat ik voor deze ingreep twee keer 20 minuten bij de tandarts ben geweest. In mijn beleving is het wel een snelle tandarts gezien het slagveld :wink: Maar ik ben geen expert. Wat mij zeker bevreemd is dat er voor element 46 in totaal 7 vlakken zijn gevuld, in mijn beleving bestaat een kies uit 5 vlakken. Er is door mijn tandarts geen aankondiging gedaan dat de rekening wel eens hoog kon uitvallen. Dus het was een mooie verrassing :? Graag jullie mening voordat ik mogelijkerwijs een tandarts beticht van "het opkrikken van de rekening".

Element 16
V21 Etsen in combinatie met etsbare onderlaag tbv composietvulling, aantal 1, (21,60)
V12 Tweevlaksvulling, aantal 1, (35,09)
V21 Etsen in combinatie met etsbare onderlaag tbv composietvulling, aantal 1, (21,60)
V12 Tweevlaksvulling, aantal 1, (35,09)

Element 18
V21 Etsen in combinatie met etsbare onderlaag tbv composietvulling, aantal 1, (21,60)
V12 Tweevlaksvulling, aantal 1, (35,09)
V21 Etsen in combinatie met etsbare onderlaag tbv composietvulling, aantal 1, (21,60)
V12 Tweevlaksvulling, aantal 1, (35,09)

Element 24
V13 Drievlaksvulling, aantal 1, (45,89)
V21 Etsen in combinatie met etsbare onderlaag tbv composietvulling, aantal 1, (21,60)

Element 28
V20 Etsen tbv composietvulling, aantal 1, (10,80)
V12 Tweevlaksvulling, aantal 1, (35,09)
V21 Etsen in combinatie met etsbare onderlaag tbv composietvulling, aantal 1, (21,60)
V12 Tweevlaksvulling, aantal 1, (35,09)

Element 36
V20 Etsen tbv composietvulling, aantal 1, (10,80)
V12 Tweevlaksvulling, aantal 1, (35,09)
V21 Etsen in combinatie met etsbare onderlaag tbv composietvulling, aantal 1, (21,60)
V11 Eenvlaksvulling, aantal 1, (21,60)

Element 38
V21 Etsen in combinatie met etsbare onderlaag tbv composietvulling, aantal 1, (21,60)
V12 Tweevlaksvulling, aantal 1, (35,09)
V21 Etsen in combinatie met etsbare onderlaag tbv composietvulling, aantal 1, (21,60)
V12 Tweevlaksvulling, aantal 1, (35,09)

Element 46
V21 Etsen in combinatie met etsbare onderlaag tbv composietvulling, aantal 1, (21,60)
V12 Tweevlaksvulling, aantal 1, (35,09)
V21 Etsen in combinatie met etsbare onderlaag tbv composietvulling, aantal 1, (21,60)
V12 Tweevlaksvulling, aantal 1, (35,09)
V13 Drievlaksvulling, aantal 1, (45,89)
V21 Etsen in combinatie met etsbare onderlaag tbv composietvulling, aantal 1, (21,60)

Element 48
V21 Etsen in combinatie met etsbare onderlaag tbv composietvulling, aantal 1, (21,60)
V12 Tweevlaksvulling, aantal 1, (35,09)
V21 Etsen in combinatie met etsbare onderlaag tbv composietvulling, aantal 1, (21,60)
V12 Tweevlaksvulling, aantal 1, (35,09)

JanTinusPlukvet
Berichten: 438
Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03

Re: Hoge tandartsrekening Mei 2013

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

ik benijd je niet, gezien wat er allemaal gebeurd is!
8 tanden/kiezen gevuld in 2 behandelingen!

Overigens: Mijn tandarts doet over 1 kies/tand al 20 minuten. 4 in die tijd lijkt me inderdaad onmogelijk!
ik vraag me dan ook af of de uwe wel vakwerk heeft geleverd. in mijn beleving kan deze grote behandeling nooit in 2x20minuten zijn afgehandeld!

Voor wat betreft de prijzen: kan je die niet opvragen bij een andere tandarts?
let wel: de tarieven zijn dit jaar nog wel vrij, dus kunnen per tandarts verschillen.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Hoge tandartsrekening Mei 2013

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Nou ja op zich valt behandeling wel mee :wink: zijn heftigere dingen..maar 20 min per vier....dat klopt niet...

Heb netmijn tandarts gekeken prijzen komen overeen zo.n beetje

Kies kan drie vlaks zijn maar zo groot dat bv zijkanten meegnomn worden,dan zijn het meerdere vlakken.

Kan me niet voorstellen dat je maar2 x 20 min binnen bent geweest.. :oops:

Die van mij neemt de tijd...

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Hoge tandartsrekening Mei 2013

Ongelezen bericht door tenormin »

2 maal 20 minuten voor alle genoemde behandelingen? Die tandarts rekent normale prijzen maar heeft een abnormale snelheid: voor mij mag ie in het Guiness Book of Records.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Hoge tandartsrekening Mei 2013

Ongelezen bericht door vroem »

Jan tinus, de prijzen waren alleen in 2012 vrij...
Ik zou eens oeveleg oeren met de zorgverzekeraar, die hebben controlefunctie.
Maar het klopt niet. Als ik het zo zie zijn 3 vlaks vullingen als 2x2 vlaks gerekend, en had de 46 gewoon een meervlaks of composietkroon moeten zijn. Daarnaast red je deze omvang vulling niet in dit tempo, zelfs al je heel snel bent. En in verstandskiezen, alleen als ze eht gewoon netjes in de rijd staan en vol meedoen lijkt mij

Daarnaast mist de begroting die boven een bedrag van 250 aan geplande behandeling gewoon verplicht is.
Ik zou gewoon, gelijk schriftelijk een aangetekend , bezwaar maken tegen de nota, aanpassing naar normale bedragen verlangen en anders gewoon een officiele klacht.
Praktijk hoort wellicht bij de twee die Vgz uitleg weigerden over hun declaratiegedrag...

Als tandarts verafschuw ik dit soort cowboys in onze sector, die mogen wat mij betreft een jaartje geschorst worden.

brokkel
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 mar 2011 13:11

Re: Hoge tandartsrekening Mei 2013

Ongelezen bericht door brokkel »

krijg het idee dat de tandarts een nieuw computersysteem heeft en alles dubbel heeft aangeslagen. Bij elk element zijn er dubbele handelingen uitgevoerd behalve element 2-4.

Snel berekend moet de rekening zo'n 400 euro minder zijn.
Is nog een dure rekening maar al een stuk logischer. Misschien ook nog fouten gemaakt met het invoeren van het element, dus teveel elementen. Dan zou het helemaal kloppen.

Ik zou deze rekening in ieder geval niet accepteren. Deze klopt zeker niet.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Hoge tandartsrekening Mei 2013

Ongelezen bericht door vroem »

Zou kunnen hoewel ik daar weer wat veel discrepantie voor tegenkom. Of handmatig iets anders ingevuld maar ook een ingevoerd plan ( waarom dan daar geen begroting van) daarnaast als uitgevoerd geboekt.
Ik zou even bellen met de praktijk voor een eerste reactie daarover. Dan merk je ook snel genoeg of het een administratieve fout was of express zo ingevoerd. Bij mij in de sta zit ook een praktijk die het helaas zo doet...al jaren bekend, verzekeraars gaan er om onduidelijke reden nu pas iets aan doen...nu ja, onduidelijke reden, is niet waar als je de achtergronden weet...

devildocs
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jun 2013 10:24

Re: Hoge tandartsrekening Mei 2013

Ongelezen bericht door devildocs »

Allen,

dank voor jullie informatie en reacties het geeft mij voldoende munitie eens een gesprek op te zetten met de tandarts. Ik had al contact opgenomen met de verzekering, Promovendum, echter krijg ik niet het idee dat zij een controle hebben uitgevoerd. Ik begreep van hun dat zij een andere opgemaakte rekening ontvangen zonder dat de elementen worden aangegeven. Zij kunnen dus niet controleren is dan mijn beeld. Anders hadden ze wel gezien dat er 7 vlakken op 1 kies worden gevuld wat niet kan.

Tevens hebben zij ook niet inzichtelijk hoe lang een ingreep heeft geduurd, alleen de datum krijgen zij door vanuit Famed. De verzekeringsmedewerker die ik sprak vond het daarmee wel een aannemelijke rekening. Toen ik zei dat het in twee x 20 minuten was gedaan kon deze niet aangeven of het dan buitenproportioneel was.

Ik krijg sterk de indruk dat de verzekering zich alleen druk maakt indien de kosten binnen de dekking vallen, dus hun hun eigen winstmarge. Alles daarbuiten wordt gewoon, ongecontroleerd, op de verzekerde afgewenteld. Het lijkt mij een zeer goede voedingsbodem voor "gepimpte" rekeningen.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Hoge tandartsrekening Mei 2013

Ongelezen bericht door vroem »

Die verzekeraar zit dus ook goed fout, die zou ik dus gewoon melden bij de NZA...
Per 1 januari is vermelden van betreffend elementnummer daar waar het kan verplicht. Famed levert ook zo aan. Indien het op uw nota staat, is het ook bij de verzekeraar aangekomen en heeft de tandarts het in ieder geval conform regels aangeleverd.
Nee een verzekeraar kan niet zien hoeveel tijd eraan besteed is, en formeel doet dat ook niet ter zake.
Maar het is wel zo dat bepaalde behandelingen inimaal een bepaalde tijd kosten. En dit aantal vullingen in deze tijd redt ook een snelle tandarts met een perfect werkende assistente aan de stoel niet, simpelweg. Omdat bepaalde handeling een bepaalde minimumtijd kosten, zoals inwerken ets, uitharden bonding, uitharden diverse lagen composiet etc.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Hoge tandartsrekening Mei 2013

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@ veoem

Hoe lang doe jij over vier vullingen drie kwartier een uur? Zeker wel volgens mij...?
Hoop voor je dat ie nog goed werk geleverd heeft ook!! Amders kan je straks nog een keer..

devildocs
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jun 2013 10:24

Re: Hoge tandartsrekening Mei 2013

Ongelezen bericht door devildocs »

Ff een update. Ik heb getracht de tandarts te bereiken, maar die was er jammergenoeg niet. Ik heb in iedergeval wel even de assistente kunnen bevragen Zij wist te melden dat de afspraken beiden 10 miuten waren uitgelopen. Totale duur van de "grote beurt" was dus 2x 30 minuten.

@Vroem; Ik krijg het beeld dat u ook tandarts bent, enig beeld of deze algehele operatie in 60 minuten goed doorlopen is? Dit alles is gebeurt zonder assistente. Of is ook dit wel erg snel?

Ik wordt nog teruggebeld door de tandarts. Ondertussen heb ik ook de verzekering gesproken, zij zijn het een en ander aan het onderzoeken. Ook zij komen er nog op terug.

Ik hou jullie op de hoogte.

grtz

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Hoge tandartsrekening Mei 2013

Ongelezen bericht door vroem »

ik ben idd tandarts. ik red dit niet in deze tijd in ieder geval, zeg de helft, en dat is met een goed ingespeelde assistente. nu kan je best sneller werkende hebben, terwijl ik al niet echt langzaam ben.
ik vermoed dat de 2 2-vlaks die in diverse elementen gelegd zijn eigenlijk telkens 1 3-vlaks is. Dan kom je ineens veel realistischer uit in de tijdsfactor. Maar nog niet helemaal..
Overigens verbaas ik mij een beetje over het tijdsaspect waar u stelt dat het 20 min per afspraak was , de praktijk stelt dat het uitgelopen was naar een half uur? U weet toch zelf wel hoelang u in de stoel gelegen heeft, en of dat ineens de helft langer was dan verwacht?

Doe mij eens een pb met de naam van de praktijk, ken er in de regio een paar die op deze manier declareren, die zitten waarschijnlijk ook bij de rotte appels waar VGZ het over heeft. Mag wat kmij betreft keihard worden aangepakt, en wegwezen daar uiteraard.
wat zeggen ze over ontbreken begroting ? wedden dat die er ineens wel is, of opgestuurd of zo (heeft u die niet ontvangen dan?...)

Dirk332
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 dec 2011 15:49

Re: Hoge tandartsrekening Mei 2013

Ongelezen bericht door Dirk332 »

Het ziet er naar uit dat Minister Schippers voorlopig geen nieuwe experimenten gaat uitvoeren als het gaat om vrije prijzen in de mondzorg. Dit heeft zij gezegd als antwoord op kamer vragen.

Zie http://www.123tandarts.nl/kamervragen-onderzoek

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Hoge tandartsrekening Mei 2013

Ongelezen bericht door vroem »

ik heb de complete vragen en bijbehorende antwoorden gelezen en ik moet zeggen dat het gebrek aan dossierkennis van de minister gezien haar post zeer ernstig te noemen is.
o.a. over het uitgevoerde onderzoek waar de ANT naar verwijst, en over de oorzaak waarom het inzamelen van gegevens zo veel moeite kost. Dat ligt niet aan de tandartsen die onterecht weer de zwarte piet toegespeeld krijgen en die echt heel veel tijd en ook geld kwijt zijn hieraan (directe en indirecte kosten lopen zomaar op tot duizenden euro`s per praktijk en gaat ten koste aan directe zorgverlening, dus ten koste van patiëntenzorg.) maar echt aan de uitvoerende instanties Deloitte die de opdracht van de NZA uitvoert en de NZA zelf.


Nu is Deloitte alleen maar blij, die schrijven nota's van tonnen en wellicht zelfs inmiddels miljoenen richting NZA voor de uitvoer ervan. Die uitvoer is echter tranen trekkend slecht , mensen die het behandelen blijken niet eens gewoon jaarrekeningen te kunnen lezen...
Vraag: kunt u de discrepantie van 60.000 verklaren? antwoord: ja hoor, dat zijn de techniekkosten en materiaalkosten, ook 60.000....
- het zogenaamd beveiligd portaal is regelmatig de beveiliging kwijt...
- tandartsen wordt gevraagd vertrouwelijke en privacygevoelige info per telefoon aan een onbekende door te geven, of via onbeveiligde mail..
- gegevens worden vervormd bij doorgifte
- gegevens komen niet door, maar er komt wel een bevestiging dat het goed gegaan is, en andersom.
etc etc...
tandartsen wordt gevraagd waar een discrepantie in data vandaan komt zonder verder aan te geven wat de discrepantie is en t.o.v. wat dan. Afgezien daarvan is dat niet de taak van de tandarts maar van Deloitte en/of NZA zelf. Ook komt de discrepantie soms doordat de cijfers die de vraag veroorzaken niet de cijfers van betreffende praktijk blijken te zijn...
Inmiddels al een paar maanden een circus van de grootste orde daar...
Zorgwekkend ...

Gesloten