LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Keuring Rijbewijs

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Kipje

Keuring Rijbewijs

Ongelezen bericht door Kipje »

Mijn zoon net 18 jaar wil graag zijn rijbewijs halen, maar hij heeft A.D.H.D. en moet omdat hij medicijnen gebruikt, een keuring krijgen van een huisarts dit mag? niet zijn eigen zijn.Wij hebben eerst informatie ingewonnen, bij het C.B.R.en die gaven aan dan mijn zoon gekeurd moest worden, Je moet eerst een eigenverklaring en een uittreksel van het geboorteregister halen, <34 euro>. Ik had een afspraak gemaakt bij een huisarts in de buurt, en gevraagd wat een "keuring" kosten ging, dit zou zijn ongeveer tussen de 50 tot 75 euro,knap duur.toch!! Maar goed , het moet, ik met mijn zoon mee.
De arts heeft hem een paar vragen gesteld, naar zijn medicijnen gevraagd, en dat was het ,geen medisch dossies of iets voor hem,
Waarin gegevens van mijn zoon stond of zo nee niets. en dat was de hele "keuring", dus ik zei tegen de arts dat dit zo krom was de hele keuring, dat dit niets voorstelde en dat de papieren van de gemeente ook al 34 euro hadden gekost, dus zei hij ja en dit kost ook nog een consult, ik vroeg hoeveel dan. waarop hij zei doet u maar 25 euro, ik zei kan ik dit bij u betalen, ja dat kon, maar de arts had geen wisselgeld dus zei hij doet u dan maar 20 euro!! hoe vinden jullie dit . Dit kan toch niet. Hij stopt dit in eigen zak , dus kan hij de prijs zoveel maken als hij zelf wil of niet!!!!

kees 2

Re: Keuring Rijbewijs

Ongelezen bericht door kees 2 »

Hallo kipje
Je eigen huisarts mag de keuring wel doen,maar de meeste doen dit niet om de relatie met de patient niet te verstoren.(als hij negatieve uitslagen moet aangeven op het formulier) Ik ben onlangs ook gekeurd ivm leeftijd. Kosten, Euro 74.20.Ik heb daarvoor bijna een complete check-up gehad.Dat viel dus niet tegen. Over de kosten hoef jij niet te klagen.En wat bedoel je met :dat steekt hij in zijn eigen zak.Zou hij dat aan zijn buurman moeten geven of zo?? :roll:

Gast

Re: Keuring Rijbewijs

Ongelezen bericht door Gast »

Die keuringen zijn loterijen .De ene huisarts is strenger als de andere.
Wat je dan voor een gevaar op de weg krijgt is niet belangrijk bij ze..
Zeg niet dat je met A.D.H.D niet kan rijden maar dit is geen keuring meer natuurlijk.

Ken iemand die slecht kan zien maar wel weer 5 jaar mag rijden .
Wordt tijd dat het CBR al zijn keuringen eens zelf gaat doen .

kipje

Re: Keuring Rijbewijs

Ongelezen bericht door kipje »

Vandaag 13 nov. bericht van het C.B.R. gehad voor de keuring van mijn zoon i.v.m A.D.H.D.. Nu moet hij alsnog weer gekeurd worden door een arts van het Verslavingskliniek. Nu is mijn vraag om terug te komen op mijn verhaal van 11 nov, wat !!!! moest hij nu bij EEN huisarts die hem gekeurd heeft en NIETS heeft gedaan.kosten 20 euro. En nu moet hij weer gekeurd worden en weer zijn de kosten voor ons zelf!!!!!!!
Wat voor een nut heeft die keuring van die huisarts nu gespeeld???




















moest hij nu

Gast

Re: Keuring Rijbewijs

Ongelezen bericht door Gast »

Die arts van de verslavingskliniek kijkt alleen maar wat de invloed van het medicijnengebruik is op het rijgedrag.
Dat komt doordat je het zelf hebt ingevuld dat hij dat gebruikt.

Een huisarts kijkt alleen naar de algemene gezondheidsklachten.
Dat hij niks heeft gedaan is een ander verhaal en moet je maar kunnen bewijzen als je daar klacht wilt over indienen .

kipje

Re: Keuring Rijbewijs

Ongelezen bericht door kipje »

Het is met ingang van juli? oktober verplicht te vermelden of je medicijnen gebruikt die de rijvaardigheid kunnen beinvloeden, doe je dit niet !! dan kan,stel dat er een aanrijding plaats vind dan kan de verzekering weigeren uit te betalen omdat je hebt verzwegen dat je medicijnen gebruikt, dus het moet!!!!
Maar mijn vraag is wat moest mijn zoon eerst bij een huisarts die niets heeft betekend,!!! dan had hij toch beter gelijk naar een kliniek verwezen kunnen worden.Dit scheeld veel geld en fustratie voor mijn zoon, die vind dit alles toch als niet fijn dat er steeds weer aandacht op het hebben van A.D.H.D. wordt gevestigd, Want hij leeft een <gewoon >
leven,en wil dit ook zo laten.en zijn rijbewijs proberen te halen.

dikkewoef
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 aug 2006 14:05

Re: Keuring Rijbewijs

Ongelezen bericht door dikkewoef »

Hoi kipje,
bereid je maar voor op nog meer frustratie! Bij mij was het drie jaar geleden hetzelfde verhaal, met als uiteindelijke uitkomst dat ik niet zou mogen rijden (ik gebruikte toen ook ritalin). Ik heb bezwaar aangetekend en kreeg uiteindelijk een voorlopig rijbewijs voor drie jaar.
Dat is nu bijna verlopen, en ondanks dat ik geen ritalin meer gebruik, moet ik mij opnieuw laten keuren door een psychiater met als gevolg (dankzij de wachtlijsten) dat ik per 1 sept. tijdelijk zonder rijbewijs zit. Dit terwijl ik begin juni al opnieuw een eigen verklaring heb opgestuurd! Mocht je meer informatie willen over ritalin en rijbewijs, stuur me dan maar een mail (@hotmail.com)
Succes er mee in ieder geval en groetjes dikkewoef

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Keuring Rijbewijs

Ongelezen bericht door Walter van V »

ehhh er zijn al 2 jaar verstreken hoor. Maar een update van kipje zou fijn zijn! kunnen mensen misschien nuttige informatie uit halen die met dezelfde problemen zitten.

HvdC
Berichten: 233
Lid geworden op: 23 okt 2004 14:59

Re: Keuring Rijbewijs

Ongelezen bericht door HvdC »

ADHD is dat geen heupziekte bij honden of zo?

alfatrion
Berichten: 21954
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Keuring Rijbewijs

Ongelezen bericht door alfatrion »

ADHD is een afwijking in de hersenen. Deze zijn dan veel actiever dan normaal. Normale prikkels kunnen bij kinderen het gevoel van chaos geven.

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: Keuring Rijbewijs

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Wat ik nu schrijf is niet correct: Zet liever nooit een kruisje bij een "ja" op de eigen verklaring. Voor andere rijbewijzen dan A, B & E ontkom je zowiezo niet aan een keuring en daar heb ik persoonlijk niets op tegen.

Het CBR heeft soms onredelijke redenen (rare uitdrukking he ?) om iemand een rijbewijs te weigeren. (hetzij een nieuw, hetzij verlenging)

Idee: Voor een nieuw rijbewijs (nog niet eerder gehad): Voordat er maar een les gevolgd mag worden: medisch KEUREN !! Dan geeft de aspirant chauffeur (m/v) tenminste (mogelijk) niet onnodig veel geld uit aan rijlessen.....

Als ik naar waarheid een eigen verklaring zou invullen, moet ik 3x een "ja" aanvinken: Ik rij, verzekeringstechnisch al wel zo'n 30 jaar schadevrij......
Je kunt je voorstellen wat het CBR met die 3x "ja" zou doen.
Vandaar mijn hint in de eerste allinea.

Cornel40
Berichten: 48
Lid geworden op: 04 dec 2006 23:50

Re: Keuring Rijbewijs

Ongelezen bericht door Cornel40 »

Effe dit oude topic uppen.

Ik heb sinds kort ook een eigen verklaring ingevuld waarbij ik alle vragen met NEE heb beantwoord, echter ik heb ADHD en autisme en sta er niet voor onder behandeling. (dit heb ik in de toelichting laten zetten door een arts) Nu moet ik van het CBR toch naar een soort zenuwarts of psychiater. deze kan ondanks alle nee antwoorden mij tooch ongeschikt verklaren. Dat je alles met nee invult zeg niet zo veel, als het CBR twijfels heeft krijg je alsnog een brief waarin staat dat je naar een arts oid moet gaan.

riesje18
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 dec 2008 22:27

Re: Keuring Rijbewijs

Ongelezen bericht door riesje18 »

hallo

ik heb pdd-nos (is ook een vorm van autisme)
ben in september 18 jaar geworden en wil ook voor mijn rijbewijs opgaan maar heb ook medicijnen moet ik dan ook eerst naar een arts toe of hoe zit dat

groetjes riesje

Cornel40
Berichten: 48
Lid geworden op: 04 dec 2006 23:50

Re: Keuring Rijbewijs

Ongelezen bericht door Cornel40 »

hallo

ik heb pdd-nos (is ook een vorm van autisme)
ben in september 18 jaar geworden en wil ook voor mijn rijbewijs opgaan maar heb ook medicijnen moet ik dan ook eerst naar een arts toe of hoe zit dat

groetjes riesje
Je hoeft niks (maar volgens de wet wel verplicht), maar als je op de EV (Eigen Verklaring) aangeeft dat je deze of andere psychische aandoeningen heb zal het CBR je zeker doorverwijzen naar een psychiater voor een nader gesprek. De onafhankelijk psychiater zal niet gauw een negatief advies afgeven naar het CBR, maar het CBR kan wel een rijtest verlangen en laat ik uitgerekend voor die rijtesten gezakt zijn.
Mijn advies ben voorzichtig wat je op de EV laat plaatsen door een arts, voordat je het weet heb je hiermee je eigen graf gegraven en wordt je net al mij rijongeschikt verklaard en mag je geen rijbewijs halen.

Intussen ligt mijn dossier van het CBR bij een advocaat in afwachting van de hoorzitting bij de rechtbank.

riesje18
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 dec 2008 22:27

Re: Keuring Rijbewijs

Ongelezen bericht door riesje18 »

het zal voor mij dus wel mogelijk zijn om mijn rijbewijs te halen moet dus eerst een rijtest doen

Cornel40
Berichten: 48
Lid geworden op: 04 dec 2006 23:50

Re: Keuring Rijbewijs

Ongelezen bericht door Cornel40 »

het zal voor mij dus wel mogelijk zijn om mijn rijbewijs te halen moet dus eerst een rijtest doen
Deze vraag kun je het beste stellen aan je rijinstrukteur ipv op een forum, hij is immers de persoon die jou rijles geeft...ja toch :?

Meestal wordt er pas een rijtest geadviseerd of afgenomen als tijdens de rijlessen bepaalde problemen naar voren komen die een lichamelijke en/of een psychische oorzaak hebben. Bij een rijtest wordt bekeken of iemand rijgeschikt is, het is geen examen, al kun je beter voor een rijexamen zakken dan voor zo'n rijstest. Maar dat is dan mijn bescheiden mening en ervaring.

riesje18
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 dec 2008 22:27

Re: Keuring Rijbewijs

Ongelezen bericht door riesje18 »

dan doe ik dat voor dat ik iets anders ga doen hoop wel dat het lukt

add-er
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 feb 2009 21:03

Re: Keuring Rijbewijs

Ongelezen bericht door add-er »

hoi,

nou ken het probleem, probeer al 10 jaar zo nu en dan mijn rijbewijs te halen. ik heb nu 3x examen gedaan (zak wegens faalangst), maar moet elke keer weer een aantal jaren sparen nadat ik gezak ben. dus vandaar.....

nu heb ik het probleem dat er sinds een jaar add bij mij is geconstateerd. nu ik weer examen wil aanvragen voor 4de keer moet ik dus medisch gekeurd worden. schijnbaar weet het cbr niet dat als je add hebt dat je dat dan al vanaf je geboorte hebt en dat ik dus 10 jaar geleden en 5 jaar geleden en 3 jaar geleden ook al heb gereden terwijl ik add heb.

maar goed, de verklaring die mijn huisarts gaf, was weereens niet goed genoeg voor het cbr. en moet ik toch nog een medische keuring ondergaan. Zelf niet kunnen bedenken dat er al een heel dosier van mij is en die kunnen ze gewoon opvragen, maar nee het cbr stuurd mij liever naar de andere kant van het land (ja met het openbaarvervoer dus) voor een keuring van 90 euro......belachelijk duur en moet nog een dag vrij vragen ook en reiskosten betalen. alles bij elkaar opgeteld...ga ik dus niet doen he..... dus ik bellen naar het cbr om te vragen of het niet iets dichterbij kan die keuring. dat kon en ik kreeg opnieuw een oproep..... en ja hoor wel in een andere provincie maar nou niet bepaald dicht bij ofzo.... dus ik weer opbellen of ze wel wisten waar ik woonde en of ze nou echt niks dichter bij hadden. ok he he eindelijk ik kon redelijk dicht bij terecht (nog een uurtje reizen maar goed) 213 euro!!!!! wat een sukkels....in dat geval mag ik nog ff 2 jaar verder sparen....zo haal ik toch nooit mijn rijbewijs halen. elke keer weer die theorie examen over nieuw doen, terwijl ik die na 4x halen met 0 fout eigenlijk wel vind dat je op een gegeven moment wel vrijstelling voor mag krijgen.....en elke keer weer extra gespannen je examen in vanwege het geld gebrek....als ik het nu maar haal.........

Cornel40
Berichten: 48
Lid geworden op: 04 dec 2006 23:50

Re: Keuring Rijbewijs

Ongelezen bericht door Cornel40 »

maar goed, de verklaring die mijn huisarts gaf, was weereens niet goed genoeg voor het cbr. en moet ik toch nog een medische keuring ondergaan. Zelf niet kunnen bedenken dat er al een heel dosier van mij is en die kunnen ze gewoon opvragen, maar nee het cbr stuurd mij liever naar de andere kant van het land (ja met het openbaarvervoer dus) voor een keuring van 90 euro......belachelijk duur en moet nog een dag vrij vragen ook en reiskosten betalen. alles bij elkaar opgeteld...ga ik dus niet doen he..... dus ik bellen naar het cbr om te vragen of het niet iets dichterbij kan die keuring. dat kon en ik kreeg opnieuw een oproep..... en ja hoor wel in een andere provincie maar nou niet bepaald dicht bij ofzo.... dus ik weer opbellen of ze wel wisten waar ik woonde en of ze nou echt niks dichter bij hadden. ok he he eindelijk ik kon redelijk dicht bij terecht (nog een uurtje reizen maar goed) 213 euro!!!!! wat een sukkels....in dat geval mag ik nog ff 2 jaar verder sparen....zo haal ik toch nooit mijn rijbewijs halen. elke keer weer die theorie examen over nieuw doen, terwijl ik die na 4x halen met 0 fout eigenlijk wel vind dat je op een gegeven moment wel vrijstelling voor mag krijgen.....en elke keer weer extra gespannen je examen in vanwege het geld gebrek....als ik het nu maar haal.........
Maak je maar alvast op voor heel wat meer ergenis, frustratie's en vooral kosten!!

Ik heb in december 2007 en keuring gehad bij een psychiater die mij voor 5 jaar geschikt achte na het behalen van het rijbewijs, in januari en februari 2008 moest ik 2 keer een rijtest doen, deze waren onvoldoende gereden. In april 2008 heb ik een second opinion aangevraagt bij een tweede psychiater, die tweede arts heeft mij ongeschikt verklaard en het CBR heeft dit advies opgevolgt, ik ben vanwege ADHD en autistische spectrum stoornis ongeschikt verklaard, bewaar aantekenen bij het CBR is afgewezen. Nu ligt de zaak bij een advocaat in afwachting van de hoorzitting die pas in aril, mei of juni zal plaatsvinden. De bestuursrechter moet maar bepalen of ik alsnog en rijbewijs mag halen.

Als je pech heb en je maakt het zelfde mee als mij, begin maar alvast te sparen voor advocaat en grifiekosten aan de rechtbank, dat is geen kattepis wat bedragen betreft.

add-er
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 feb 2009 21:03

Re: Keuring Rijbewijs

Ongelezen bericht door add-er »

nou dat hoop ik toch echt niet, heb al bij elkaar 80 rijlessen gehad, en ik zak puur vanwege faalangst dingetjes en niet omdat ik de auto niet onder controle heb of gevaarlijk ben in het verkeer. Ik zou het mega belachelijk vinden als ik nu opeens een rijtest ga krijgen en dan ook nog afgekeurd zal gaan worden, als ik de afgelopen 10 jaar gewoon niet zo onzeker was geweest en mijn rijbewijs had gehaald..had er geen haan er naar gekraaid. ik ben nog steeds dezelfde persoon, die etiqeutte veranderd daar niks aan!

Gesloten