LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kosten eigen bijdrage

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Airam
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 mei 2017 10:41

Kosten eigen bijdrage

Ongelezen bericht door Airam »

Dat de kosten van eigen risico en eigen bijdrage (te) hoog zijn, daar is iedereen het wel over eens. Wat mij daarbij nog het meeste ergert is dat je niet of nauwelijks geïnformeerd wordt over deze kosten. Medicijnen die in het verleden vergoed werden, worden nu ineens niet vergoed. Dat een uitleg bij de apotheek geld moet kosten vind ik absurd, maar ook daar wordt men in eerste instantie niet over geïnformeerd.

Laatst haalde ik een nieuwe inhaler op bij de apotheek. Een medicijn dat ik gelukkig weinig hoef te gebruiken. Zodoende vroeg de medewerker of ik een voorzetstuk had. Ik had nog een oude. Er werd mij toen een nieuw model aangesmeerd dat beter zou werken. Wat men niet vertelde was dat dat apparaat ± € 38 kost, wat niet wordt vergoed.

Mijn tandarts legt mij bij een behandeling altijd uit wat de keuzes zijn, de kosten ervan en de voor- en nadelen. Ik vind dit een juiste manier van handelen en dat zou elke zorginstelling / behandelaar verplicht moeten doen.

Nijogeth
Berichten: 10550
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kosten eigen bijdrage

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik verhoog mijn eigen risico altijd. Scheelt in de premie en ben nog nooit boven de 100€ gekomen. Was het maar zo dat ik het nog verder kon verhogen.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Kosten eigen bijdrage

Ongelezen bericht door Julie4444 »

breien schreef:Het Nationaal Zorgfonds moet er komen. Het gaat slecht met de economie en door de euro is alles duurder geworden.
Nu hoeft JvD ook niet meer te reageren.
Ja, laten we de zorg weer duurder maken met een nationaal zorgfonds zonder eigen risico. :mrgreen:

stofzuigertje

Re: Kosten eigen bijdrage

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Mijn apotheek kon met 1 muisklik het bedrag van andere medicijnen noemen en hoeveel ik moest bijbetalen.
Ik had bijwerkingen met eerdere en was bereid die meerprijs te betalen.

Gewoon vragen dus!

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Kosten eigen bijdrage

Ongelezen bericht door john18 »

bprosman schreef:Toen ik voor de invoering van dit zorgstelsel "Particulier verzekerd" was , was ik een stuk duurder uit.
Dan had je een hogere inkomen dan de loongrens van het ziekenfonds aangaf. Of je werkte voor de overheid :mrgreen:.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Kosten eigen bijdrage

Ongelezen bericht door john18 »

angel1978 schreef:
john18 schreef:
bprosman schreef:Toen ik voor de invoering van dit zorgstelsel "Particulier verzekerd" was , was ik een stuk duurder uit.
Dan had je een hogere inkomen dan de loongrens van het ziekenfonds aangaf. Of je werkte voor de overheid :mrgreen:.
Of je was student.. Of gepensioneerd, of zzp'er
Of..of.

Mensen vergeten al snel.dat velen buiten de boot vielen...
Selectief geheugen.
Is nu ook! Vanaf 18 jaar kost het rond de 90 euro met een eigenrisico van 385. Dat je toen als b.v. student rond de 40euro moest betalen is toch normaal? Nu is het gewoon allemaal 1 pot nat en toen was het of ziekenfonds of particulier.

mh73

Re: Kosten eigen bijdrage

Ongelezen bericht door mh73 »

John, mijn dochter is studente, maar die krijgt het grootste deel weer terug in de vorm van zorgtoeslag. Voor het eigen risico heeft ze een potje gespaard voor het geval dat.
Volgens mij krijgen alle lagere inkomens toch zorgtoeslag? Ik snap dat geklaag niet zo.

Op dit moment vragen ze aandacht voor een medicijn tegen cystic fibrose dat niet vergoed wordt. Iedereen spreekt er schande van. Maar dat medicijn kost 170000 euro per persoon per jaar. Als ze dit medicijn wel gaan vergoeden klaagt iedereen volgend jaar steen en been als premie en eigen risico fors stijgen. Is het weer niet goed...

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Kosten eigen bijdrage

Ongelezen bericht door scontra »

Airam schreef: Er werd mij toen een nieuw model aangesmeerd dat beter zou werken. Wat men niet vertelde was dat dat apparaat ± € 38 kost, wat niet wordt vergoed.
Wie geeft er hier wie de schuld, u moet zich niets laten aansmeren als u het niet nodig hebt en al helemaal niet als u de prijs ervan niet weet.
Vragen staat vrij en dat had u moeten doen, u wilt toch van uw dagelijkse boodschappen ook weten wat het kost !!

En hoe je het ook wendt of keert, met de terhandstellingskosten, met de uitleg kosten bij de eerste uitgifte, met het eigen risico en met de eigen bijdrage, met de inkomensafhankelijke inhouding of zonder al deze zaken, betalen zullen we het op welke manier dan ook.
Het is complete onzin om te roepen dat dit allemaal te duur is, of je het nou met de linkerhand betaald of daarvoor je rechterhand gebruikt, betale mot ge en betale zult ge !!
En éééh de volgende keer gewoon even vragen wat het kost en als het niet echt nodig is dan niet accepteren, zo houden we de zorgkosten nog een heel klein ietsie pietsie in de hand.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Kosten eigen bijdrage

Ongelezen bericht door john18 »

mh73 schreef:John, mijn dochter is studente, maar die krijgt het grootste deel weer terug in de vorm van zorgtoeslag. Voor het eigen risico heeft ze een potje gespaard voor het geval dat.
Volgens mij krijgen alle lagere inkomens toch zorgtoeslag? Ik snap dat geklaag niet zo.
Ik ook niet. Maar het gaat in dit topic ook niet om de kosten van eigen risico of particulier van toen en nu.
Er word weer eens selectief geantwoord op een topic. Veel mensen klagen over te duur en anderen niet. Boeiend. Maar waar ts het naar mijn mening om gaat is dat er niet duidelijk word gemaakt wat de kosten zijn nog dat ze een ander product proberen {geslaagd} te verkopen en vervolgens niet op wijzen dat het niet vergoed word terwijl hij dus voor een herhaal recept kwam.
Een medicijn dat ik gelukkig weinig hoef te gebruiken
Dus in mijn ogen hoeft er geen uitlegkosten aan verbonden te zijn. Dat word regelmatig [ zonder vooraf geïnformeerd te worden dat het geld kost] gedaan. En je moet naar mijn mening wel geïnformeerd worden wat de kosten zijn voordat je het verkoopt. Anders is er geen wilsovereenkomst.
Op dit moment vragen ze aandacht voor een medicijn tegen cystic fibrose dat niet vergoed wordt. Iedereen spreekt er schande van. Maar dat medicijn kost 170000 euro per persoon per jaar. Als ze dit medicijn wel gaan vergoeden klaagt iedereen volgend jaar steen en been als premie en eigen risico fors stijgen. Is het weer niet goed.
Dat is helaas zo. Dat zou een goeie nieuwe topic kunnen zijn. En voor mij met de vraag hoe komt het dat het medicijn zo duur is.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Kosten eigen bijdrage

Ongelezen bericht door john18 »

Ik heb in die tijd zelf mijn ziekenfonds moeten betalen vanaf ik ging werken in 1996. En naar mijn mening was het altijd voor mij goed geregeld. Dat anderen toen er anders overdenken is in de huidige systeem nog steeds. Je zal altijd mensen hebben die erop vooruit gaan en mensen die erop achteruit gaan of tussen schip en wal belanden. En juist die mensen hoor je nu en toen. Ik moet nu zelf ook veel betalen. Mij hoor je niet klagen. Maar ik zie wel dat er steeds meer dingen bij komen die eerst misschien verborgen waren.
En er zijn altijd mensen die andere meningen en inzichten hebben. Mensen klagen altijd en zal nooit veranderen.
Laatst gewijzigd door Radar op 29 mei 2017 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast door Moderator. Reden: verwijderde quote

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Kosten eigen bijdrage

Ongelezen bericht door angel1978 »

Precies, voor jou was het goed geregeld.
Vele andere groepen ( ik heb ze al genoemd ) hadden die luxe niet omdat ze veel meer moesten betalen ( en zorgtoeslag zat er ook niet in ) terwijl daar niet de inkomsten tegenover stonden..

En nu zijn er dus mensen die terug naar die tijd willen?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Kosten eigen bijdrage

Ongelezen bericht door Julie4444 »

angel1978 schreef:Precies, voor jou was het goed geregeld.
Vele andere groepen ( ik heb ze al genoemd ) hadden die luxe niet omdat ze veel meer moesten betalen ( en zorgtoeslag zat er ook niet in ) terwijl daar niet de inkomsten tegenover stonden..

En nu zijn er dus mensen die terug naar die tijd willen?
Ja, voornamelijk mensen die denken dat ze dan onder hun eigen risico uit kunnen komen, terwijl ze niet snappen dat ze nu minder betalen dan toen.

John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: Kosten eigen bijdrage

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Hallo John 18,

Wat gevaarlijk is bij het huidige stelsel,is dat veel gezonde mensen een zo goedkoop mogelijke zorgverzekering nemen omdat ze gezond zijn.
Maar als ze ziek worden,zijn ze onderverzekerd......

Dus het huidige ziektekostenstelsel is goed voor de rijken.

Tijd voor verandering,tijd voor een Nationaal Zorgfonds!
Laatst gewijzigd door Radar op 29 mei 2017 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast door Moderator. Reden: op de man spelen.

stofzuigertje

Re: Kosten eigen bijdrage

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Vraagje;

Wat vind U ervan dat enkele medicijnen meer kosten per jaar als eenmalige open hart operatie?

Voor die mensen, die dus elk jaar meer kosten dan mijn eenmalige pijnlijke helaas noodzakelijke omdat dotteren niet werkte?
Ook zijn er mensen die tegen zware operatie opzien en liever euthanasie plegen maar dat mag niet.
Na pijnlijke ik werd gezaagd als karbonaadje bij de slager, lelijke rits in beide benen, en was niet goedkoop en lang revalideren....
Ik twijfelde of ik nog zolang pijn wilde lijden maar toch gedaan na lange twijfel.

En nu lees ik na herstel dat er diverse soorten medicijnen zijn die meer als €100.000,- per jaar kosten.
Ik was dat nog niet kwijt voor deze toch niet bepaald lichte en pijnloze eenmalige slachtpartij!

Hoewel ik tegen Coma zuipen ben, ik heb wel geoefend maar toch besloten het niet te doen... die prettige manier van euthanasie,
als groot gebruiker bij de plaatselijke slijterij!

BL2
Berichten: 5014
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Kosten eigen bijdrage

Ongelezen bericht door BL2 »

mh73 schreef: Maar dat medicijn kost 170000 euro per persoon per jaar.
In een ander topic kwam al voorbij dat als de kosten voor een patiënt hoger zijn dan E 20.000,- we euthanasie moeten overwegen.....

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Kosten eigen bijdrage

Ongelezen bericht door john18 »

BL2 schreef:
mh73 schreef: Maar dat medicijn kost 170000 euro per persoon per jaar.
In een ander topic kwam al voorbij dat als de kosten voor een patiënt hoger zijn dan E 20.000,- we euthanasie moeten overwegen.....
Dat is naar mening absolute onzin tot zelfs beledeging. Je kunt geen prijskaartje aan leven geven. Doe dat lekker bij je eigen kinderen of familie! Laat anderen daar buiten.

Als je werkeloos bent of met pensioen of dergelijke kost je ook meer 20.000 euro per jaar. Moeten die ook maar euthanasie plegen? Ga toch weg met dit soort onzin.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kosten eigen bijdrage

Ongelezen bericht door kweenie »

In feite wordt er maatschappelijk vaak genoeg een vorm van een 'prijskaartje' gehangen aan een mensenleven. Bijvoorbeeld als een gevaarlijke weg aangepast moet/kan worden. Dan heb je toch regelmatig dat de miljoeneninvestering van het veilig maken van een weg te veel blijkt te zijn in vergelijking tot het gemiddelde aantal verkeersdoden per jaar op zo'n weg. Of als er een afweging wordt gemaakt hoe lang een ambulance (of brandweerauto) onderweg mag zijn. Dan heb je ook redelijk kille statistische modellen die een indicatie geven hoeveel extra doden, gewonden en invaliden (of schade in het algemeen) dat geeft.

Maar dat is natuurlijk minder zichtbaar dan als je direct kijkt naar de medische kosten.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Kosten eigen bijdrage

Ongelezen bericht door john18 »

kweenie schreef:In feite wordt er maatschappelijk vaak genoeg een vorm van een 'prijskaartje' gehangen aan een mensenleven. Bijvoorbeeld als een gevaarlijke weg aangepast moet/kan worden. Dan heb je toch regelmatig dat de miljoeneninvestering van het veilig maken van een weg te veel blijkt te zijn in vergelijking tot het gemiddelde aantal verkeersdoden per jaar op zo'n weg. Of als er een afweging wordt gemaakt hoe lang een ambulance (of brandweerauto) onderweg mag zijn. Dan heb je ook redelijk kille statistische modellen die een indicatie geven hoeveel extra doden, gewonden en invaliden (of schade in het algemeen) dat geeft.

Maar dat is natuurlijk minder zichtbaar dan als je direct kijkt naar de medische kosten.
Dat is totaal anders! Dat is berekening op gevaar schade enzovoorts. Dat gaat niet om euthanasie. Tevens als je waar kunt maken dat er b.v. een gemeente op de hoogte is van een gevaar en dat ze het afgewogen hebben schade/kosten aanpassing dan kunnen ze nog eens aansprakelijk zijn voor nalaten te handelen. Zoals laats in het nieuws in België met het dodelijke ongeval dat met een Nederlandse automobilist te maken heeft. Dat krijgt waarschijnlijk ook een staartje voor de gemeente.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kosten eigen bijdrage

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is wel degelijk vergelijkbaar met het punt dat bv. stofzuigertje aanstipt. Hoe hoog de kosten van bepaalde medicijnen of behandelingen wel niet zijn. En in het verlengde daarvan, in hoeverre je daar als maatschappij voor op wilt draaien. Dat zijn heel lastige vragen, en het is ook iets wat zal afhangen van hoeveel kwaliteit van leven die je er voor terugkrijgt of terug kunt krijgen. Maar ook dat zal van mens tot mens verschillen.

Het aansprakelijk stellen van de overheid is nog niet zo heel makkelijk. Als de overheid een autoweg niet verdubbelt, ondanks dat aantoonbaar is dat je daardoor heel wat minder frontale botsingen krijgt en het aantal verkeersslachtoffers dus flink zal dalen, dan kun je moeilijk de overheid aanklagen.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Kosten eigen bijdrage

Ongelezen bericht door john18 »

Ik snap wel wat je bedoeld met kosten berekeningen en noem maar op. Maar om te zeggen wat bl2 zegt is totaal anders. Om maar euthanasie te moeten plegen boven 20000 euro is belachelijk tot beledigend, mijn rug operatie kosten al 28000 euro. Had ik maar euthanasie moeten plegen? Wat jij zegt is gewoon correct. Dat heeft niks met euthanasie te maken. Dat dat gebeurd vanwege kwaliteit van leven is een keuze van persoon tot persoon en niet dat het moet overwogen worden of gedaan moet worden. Maar nu gaan we richting de prijzen van een specifieke medicijn. Nu kun je dus ook aankaarten waarom de prijzen zo hoog zijn. En waarom de maatschappij in sommige gevallen moet opdraaien voor de enorme winsten van farmaceuticals. Dat word dan weer een andere discussie.

In het geval die ik aankaarten met mijn voorbeeld betreft de gemeente en niet de overheid. Het was een bekende punt die eigenlijk al lang had aangepast moest worden door de vele ongevallen en dergelijke.

Gesloten