Kosten ingreep ziekenhuis moet je vooraf vragen

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Lowieze

Re: Kosten ingreep ziekenhuis moet je vooraf vragen

Ongelezen bericht door Lowieze »

16again schreef:
22 jan 2025 08:27
De klacht gaat over 5 dure minuten.
Maar die ziekenhuisrekening en dus aanslag op het eigen risico is op het hele DBC traject gebaseerd. Daar kun je wat van vinden, maar dat is hoe het werkt.
TS kan ook het idee hebben dat het maar 5 minuten duurde, in werkelijkheid is dat meestal langer. En zoals @ZeerPrivé al aangaf, zodra je het ziekenhuis binnenstapt gaat de teller lopen.

wikop

Ongelezen bericht door wikop »

Dat komt doordat nederland met een dbc werkt,ik ben ooit naar een huidarts geweest,gewoon op consult,en dan ben je het ook kwijt

clematisBB

Ongelezen bericht door clematisBB »

Nog even een toelichting voor alle duidelijkheid op het beginnen van dit topic. Ik ben eerst naar de huisarts gegaan en die heeft mij verwezen naar het Isala ziekenhuis. Daar is een intakegesprek geweest met de mogelijkheid tot opereren. Kosten €70.
Vervolgens duurde het maanden, voordat ik geopereerd kon worden. Inmiddels bleek de ontsteking zo verminderd dat er mijn inziens geen operatie meer nodig was en dit werd bevestigd door de dienstdoende arts in de operatiekamer. Ik ben dus nog geen 5 minuten in de kamer geweest en er is geen ingreep geweest. Ik begrijp dat er kosten verbonden zijn aan het klaarmaken van de operatie kamer en dat ik daarom het bedrag moet betalen. Dat is mij ook heel goed duidelijk gemaakt bij het telefonisch overleg mer het klachtenbureau van Isala.
Ik heb er dus ook geen moeite mee, dat ik dat moet betalen. Ik wil alleen dat iedereen van tevoren moet nagaan of je de operatie wel wil laten uitvoeren of dat je terug gaat naar de huisarts en dan zien hoe het met de ontsteking is of vervolgens besluit om niet verder te gaan met een operatieve ingreep. Ik dacht, dat ze bij Isala meer kennis zouden hebben om deze beslissing te kunnen nemen, maar dan moet je duidelijk aangeven, dat er geen operatie moet plaatsvinden. Dus alleen een consult

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

clematisBB schreef:(…) Tot mijn verbazing kreeg ik een maand later een rekening van € 386 en die moest ik zelf betalen, omdat ik nog niets van mijn eigen risico had gebruikt. Ik heb hierop een klacht ingediend bij het ziekenhuis en die werd vriendelijk behandeld, maar uiteindelijk werd er op vergoeding specificaties van het NZA gewezen, zodat ik alsnog de rekening zelf moet betalen.
Volgens mij schrijft TS hier: 1. dat de totale rekening € 386 bedroeg; 2. dat hij/zij nog niets van het eigen risico had verbruikt; 3. dat het bedrag van de rekening in overeenstemming was met de door de NZA vastgestelde tarieven.
Dan is er volgens mij helemaal geen sprake van een “originele factuur” die hoger is. Bovendien lijkt mij het een beschrijving van een correcte gang van zaken. Op deze pagina staat een selectie van tarieven. Ook de kosten van alleen een consult op de polikliniek kunnen oplopen tot honderden euro’s.

Nu was er sprake van een consult in de OK, zo blijkt uit de toelichting van TS. Goed nadenken of een ingreep wel echt nodig is, is zeer verstandig. Na een lange wachttijd en verminderde klachten eerst weer langs de huisarts, lijkt mij ook heel verstandig.
Overigens is dit topic wel weer een aardige illustratie van de vuistregel dat veel kwalen vanzelf weer verdwijnen :D

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

Nagaan bij de huisarts of de operatie nog wel nodig is, is dus heel wat anders dan in de openingspost staat en wat de titel zegt.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Precies. En dat lijkt me vrij logisch, zeker als je zelf al het idee hebt dat het dusdanig beter gaat dat er geen ingreep meer nodig is.

Plaats reactie