Kosten van instanties aanmeten steunkousen niet inzichtelijk

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
J Dijkstra

Kosten van instanties aanmeten steunkousen niet inzichtelijk

Ongelezen bericht door J Dijkstra »

Beste allemaal,
Mijn vrouw wordt op medisch indicatie naar een organisatie verwezen om compressie/steun kousen te meten/bestellen.
Op afspraak naar de organisatie toe, 15 minuten later weer op straat, er is met een meetlint de benen gemeten en een bestelling gedaan voor een kous (niet een speciaal geval, gewoon standaard kous klasse 2).
Verder niet gepraat over kosten (komt wel goed)
Paar weken later, via de zorg verzekering mag ik uit eigen risico een bedrag van 336,- euro betalen !!

Bellen met de zorgverzekering, blijkt dat zij niet weten waaruit de rekening bestaat, alleen dat er afspraken zijn tussen hun en de zorgverleners.
Mailen met de verlener, nee, wij vertellen niet waaruit de rekening bestaat. De factuur ligt bij de verzekering, vraag hun maar. helaas.

Als ik naar een tandarts ga, staat er op de rekening een code, waaruit de achterhalen is wat de behandeling was, hierdoor kan iedereen zien waar de kosten vandaan komen. Zoiets is er ook met een beurt van de auto aan de garage.

Waarom is er geen duidelijkheid bij de organisatie !! Dit betreft www.mathot.nl en de FBTO zorgverzekeraar.

Hoe kan het dat ik 336,- mag betalen en niet weet waarom ?? Kan iemand mij dat uitleggen ?
Fijne dag

Dirkie
Beste antwoord
Gekozen door J Dijkstra

Re: Kosten van instanties aanmeten steunkousen niet inzichtelijk

door Dirkie » 26 feb 2025 11:02

J Dijkstra schreef:
25 feb 2025 13:15
Beste allemaal,
Mijn vrouw wordt op medisch indicatie naar een organisatie verwezen om compressie/steun kousen te meten/bestellen.
Op afspraak naar de organisatie toe, 15 minuten later weer op straat, er is met een meetlint de benen gemeten en een bestelling gedaan voor een kous (niet een speciaal geval, gewoon standaard kous klasse 2).
Verder niet gepraat over kosten (komt wel goed)
Paar weken later, via de zorg verzekering mag ik uit eigen risico een bedrag van 336,- euro betalen !!

Bellen met de zorgverzekering, blijkt dat zij niet weten waaruit de rekening bestaat, alleen dat er afspraken zijn tussen hun en de zorgverleners.
Mailen met de verlener, nee, wij vertellen niet waaruit de rekening bestaat. De factuur ligt bij de verzekering, vraag hun maar. helaas.

Als ik naar een tandarts ga, staat er op de rekening een code, waaruit de achterhalen is wat de behandeling was, hierdoor kan iedereen zien waar de kosten vandaan komen. Zoiets is er ook met een beurt van de auto aan de garage.

Waarom is er geen duidelijkheid bij de organisatie !! Dit betreft www.mathot.nl en de FBTO zorgverzekeraar.

Hoe kan het dat ik 336,- mag betalen en niet weet waarom ?? Kan iemand mij dat uitleggen ?
Fijne dag
Uitleggen kan. Zoals ik het lees worden de kosten vergoed. Dat is het goede nieuws. Echter van de kosten (deels?) onder het eigen risico. En omdat er nog meer dan 336 aan eigen risico open staat moet U dus 336 euro betalen. Als U dit gedaan had aan het eind van het jaar was de kans groot dat U het eigen risico al betaald had en dus niets meer had hoeven te betalen.
Overigens halen veel mensen het eigen risico en de eigen bijdrage door elkaar. Het eigen risico is een vast bedrag per jaar voor de gehele verzekering. Voor de meeste zaken geld het eigen risico.
De eigen bijdrage is (simpel gezegd) een bijdrage per handeling.
De afspraken met de zorgverzekeraar houden in dat zijn voor bepaalde handelingen vaste bedragen met de zorgverlener afgesproken hebben. En de zorgverlener heeft daarvoor een rekening ingediend. Op zich een standaard procedure. Waarschijnlijk staat daar ook niets meer op dan aanmeten en leveren van steunkousen.
Ook een tandarts doet dat zo. Alleen staan op die rekening de codes wat er gedaan is (er wordt immers niet altijd hetzelfde gedaan). En aan die codes hangt ook weer een vast afgesproken bedrag met de zorgverzekeraar. Dat lijkt beter maar is in feite gewoon hetzelfde, namelijk een afspraak tussen de tandarts en de verzekeraar.
De vergelijking met een auto gaat niet op, omdat U die volledig zelf moet betalen. U hebt daarvoor zelf een afspraak met de garage, daar zit geen verzekeraar meer tussen.
U ook een fijne dag en ik hoop dat het zo iets duidelijker is.
Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

In ‘MijnFBTO’’ kunt u toch een gespecificeerde declaratie zien?

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Net even gecheckt. Nota van Livit uit 2023: 175 euro met minder dan 20% eigen risico.

J Dijkstra

@Lowieze
Helaas, daar staat alleen de kosten, en van wie. Ik had al gebeld met FBTO (meerdere keren) en het antword is dat er afspraken zijn tussen hun en de verleners, maar wat dat inhoud weten/willen ze niet zeggen. Wel zou er een verschil zij (hoe dan) dat als ik voor een been kous zou gaan , dat dit meer zou kosten dan voor een vinger. Maar hoe kan FBTO dit bepalen als er verder niets op de rekening staat. Dit willen beide partijen niet vertellen.
Wel geeft de verlener aan dat de kousen vergoed worden. Blijft dus de 336,- aan onkosten over, voor wat ?

Lowieze

Ik zou daar nog wel een telefoongesprek met FBTO voor over hebben. Volgens mij heeft u recht op een gespecificeerde nota. Mocht FBTO daar opnieuw geen antwoord op willen geven, dan zou ik daar een klacht over indienen.
https://www.fbto.nl/verzekeringen/service/klacht

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Steunkousen worden vanuit de basisverzekering wel vergoed maar de kosten voor het aanmeten en de steunkousen zelf vallen wel onder het eigen risico.

Inderdaad zorgverzekeraars maken afspraken met zorgverleners en dat gaat buiten u om en kunt u dus ook geen gespecificeerde nota ontvangen.

J Dijkstra

@Lowieze,
Ik heb net een klacht ingediend, met het verzoek om opheldering / specificatie.

@Ron5300
bedankt voor je uitleg,
Ik snap dat er afspraken worden gemaakt, maar 15 minuten werk 336 euro ! Ik wil ook podoloog worden. Overige instanties (arts/ziekenhuis/tandarts) werken met codes. Bijkbaar is dit een uitzondering, en waarom ?

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Ron5300 schreef:
25 feb 2025 15:11
Inderdaad zorgverzekeraars maken afspraken met zorgverleners en dat gaat buiten u om en kunt u dus ook geen gespecificeerde nota ontvangen.
Gaat die afspraak dan boven het inzagerecht, wat je volgens de AVG hebt?

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

J Dijkstra schreef:
25 feb 2025 15:27
Ik snap dat er afspraken worden gemaakt, maar 15 minuten werk 336 euro ! Ik wil ook podoloog worden.
Dat uw vrouw 15 minuten binnen is geweest wil niet zeggen dat er maar 15 minuten gewerkt is. Er is van te voren een afspraak gemaakt, deze persoon moet ook betaald worden. De podoloog moet zich voorbereiden wat tijd kost. Na het inmeten moet er besteld worden. Geen idee of de kous naar u thuis gestuurd is of op de praktijk is aangekomen, anders zit daar ook tijd in. En achteraf moet er gefactureerd worden. Als laatste moet over alles BTW betaald worden.
Een steunkous kost tussen de €50 en €75. Als er 2 manuur besteed word aan administratie, voorbereiding en alle andere zaken blijft er nog een klein gedeelte over over het pand, verlichting en een stukje winst.

Morgan le Fay

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Mathot ken ik mijn Ziekenfonds tijd :mrgreen:
Ook kosten binnen het ER zijn gewoon terug te vinden
Kijk maar eens hoe het Huisartsenabonnement wort uitgesplitst.
Zoek maar online in uw verzekeringsgegevens.

J Dijkstra

@NeoDutchio,
bedankt,
Tja, afspraak maken (OK) ,voorbereiden (Hmm) , bestellen was tijdens het bezoek (dus van de 15 min 5 min bestellen) Thuis afgeleverd. Adminstratie, 15 min (erg ruim denk ik).
Gaat me niet om de werkzaamheden (die snap ik wel), maar waarom zo geheimzinnig over de rekening.
Ik betaal liever voor wat ik krijg, en niet voor iets wat niemand wil uitleggen.

J Dijkstra

@morgan Le Fay
Van de huisarts zie ik alles, alle vergoedingen, maar mathot:
Behandeldatum

13-02-2025
Omschrijving Vlakbrei beenkousen

Lees meer over eigen risico.
Bedrag € 336,06
eigen risico € 336,06
Vergoed € 0,00

meer niet

Lowieze

NeoDutchio schreef:
25 feb 2025 15:43

Dat uw vrouw 15 minuten binnen is geweest wil niet zeggen dat er maar 15 minuten gewerkt is. Er is van te voren een afspraak gemaakt, deze persoon moet ook betaald worden. De podoloog moet zich voorbereiden wat tijd kost. Na het inmeten moet er besteld worden. Geen idee of de kous naar u thuis gestuurd is of op de praktijk is aangekomen, anders zit daar ook tijd in. En achteraf moet er gefactureerd worden. Als laatste moet over alles BTW betaald worden.
Een steunkous kost tussen de €50 en €75. Als er 2 manuur besteed word aan administratie, voorbereiding en alle andere zaken blijft er nog een klein gedeelte over over het pand, verlichting en een stukje winst.
De vlakbrei steunkousen waar TS het over heeft, kosten rond de 100 euro per stuk, dus dat zullen de grootste kosten zijn. Maar dit zou natuurlijk zonder meer specifiek op de nota moeten staan.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Lowieze schreef:
25 feb 2025 16:48
NeoDutchio schreef:

De vlakbrei steunkousen waar TS het over heeft, kosten rond de 100 euro per stuk, dus dat zullen de grootste kosten zijn. Maar dit zou natuurlijk zonder meer specifiek op de nota moeten staan.
Met als risico dat een klant daarna gaat googelen en ziet dat de steunkous via internet veel goedkoper te krijgen is en daarmee de podoloog zijn klant kan verliezen.
Het gaat om het totaalpakket. Bij een grote beurt bij een auto staat ook op de factuur grote beurt en niet specifiek welk vloeistof er gecontroleerd is en hoe lang ze hebben moeten zoeken naar de ontgrendeling van de motorkap.

Lowieze

NeoDutchio schreef:
25 feb 2025 17:38
Lowieze schreef:
NeoDutchio schreef:

Met als risico dat een klant daarna gaat googelen en ziet dat de steunkous via internet veel goedkoper te krijgen is en daarmee de podoloog zijn klant kan verliezen.
Het gaat om het totaalpakket. Bij een grote beurt bij een auto staat ook op de factuur grote beurt en niet specifiek welk vloeistof er gecontroleerd is en hoe lang ze hebben moeten zoeken naar de ontgrendeling van de motorkap.
Als je iets mankeert en je wordt doorverwezen voor vlakbrei kousen, dan lijkt het me heel bijzonder als een patiënt gaat googelen en de kousen zonder opmeting online gaat bestellen.
Edit: een zorgverlener dient zijn nota te specificeren, wat een garage doet heeft hier niets mee te maken.

PGros

Ongelezen bericht door PGros »

Er staat toch een specificatie. Namelijk Omschrijving Vlakbrei beenkousen
Wat moet er meer staan?
Bij een tandarts staat ook tweevlaksvulling
En niet welke kies, welk materiaal, welk gereedschap, welk mondkapje welke assistente enz.

Lowieze

PGros schreef:
25 feb 2025 18:39
Wat moet er meer staan?
En niet welke kies, welk materiaal, welk gereedschap, welk mondkapje welke assistente enz.
Bij mijn tandarts krijg ik een uitgebreide specificatie als er een kies wordt gevuld, nl. welke materialen er bij worden gebruikt, welke verdoving, welke soort vulling etc. Röntgenfoto’s worden ook vermeld.

PGros

Ongelezen bericht door PGros »

Een verdoving is ook iets aparts net als een röntgenfoto.

J Dijkstra

PGros schreef:
25 feb 2025 18:39
Wat moet er meer staan?
De verlener geeft aan dat de kousen worden vergoed, in dat geval krijg ik toch niet een rekening ?
Het bedrag gaat dan over iets anders , maar wat dan, werkzaamheden ?

J Dijkstra

Lowieze schreef:
25 feb 2025 17:58
NeoDutchio schreef:
25 feb 2025 17:38
Lowieze schreef:

Als je iets mankeert en je wordt doorverwezen voor vlakbrei kousen, dan lijkt het me heel bijzonder als een patiënt gaat googelen en de kousen zonder opmeting online gaat bestellen.
Edit: een zorgverlener dient zijn nota te specificeren, wat een garage doet heeft hier niets mee te maken.
Enn garage was, naast een tandarts en huisarts, maar een voorbeeld dat er op een rekening gespecificeerd wordt. Zomaar een rekening van een garage ontvangen van 500,- en niet vragen waarom of waar aan is gewerkt is bijzonder te noemen. :)

Plaats reactie