LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] KRETELOGIE IN DE ZORG

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
docowebmasters

KRETELOGIE IN DE ZORG

Ongelezen bericht door docowebmasters »

Ik ben werkzaam in de zorg als verzorgende
werk voor een uitzendorganisatie en kom dus in allerlei verzorgings en verpleeghuizen
en wat schetst mijn verbazing het is echt overal van hetzelfde laken een pak!
Zorgmanagers,maatschappelijk werkers/sters zij bepalen wat er met de zorgvragers/sters plaats vind en niet de zorgvrager zelf!!!
De zorgverlening is zeer beneden peil,er wordt maar gesproken over:
wij bieden zorg op maat..............ja,ja nog niet eens schoenmaat!!
wij geven 24-uurs zorg................wie geeft dat??????????
bij ons komt de zorgvrager op de 1-ste plaats.....men zegt het!!
wij bieden vraaggestuurde zorg...........an me hoela!!!!!!!!!!!
Allemaal kretelogie die mensen en familie van zorgvragers het bos in sturen!!!!
Er wordt niet eens meer BASISZORG geboden
Zo kan ik nog wel vele praktijkvoorbeelden geven.
Wordt het nu niet eens tijd dat zulk soort zaken eens echt aan de kaak worden gesteld??
Wordt het niet eens tijd dat het funktioneren van leidingegevende zoals zorgmanagers/sters,teamleiders/sters,maatschappelijkwerkers/sters enz.enz.onder de loep genomen gaan worden. :shock:

Carolien

Re: KRETELOGIE IN DE ZORG

Ongelezen bericht door Carolien »

Ik kan niet anders dan het helemaal met u eens zijn !

Met mooie woorden worden dingen beloofd waarvan organisatie's weten dat ze het helemaal niet waar kunnen maken, een enkele organisatie daar gelaten.
Er wordt inderdaad het idee geschapen dat de client zelf kan bepalen wat voor zorg en op welk moment die zorg wordt verleend. Klinkt mooi, maar in de werkelijkheid bepaald een indicatieorgaan hoeveel zorg en voor wat precies er gegeven kan worden en de zorgorganisatie bepaald uiteindelijk hoeveel en wanneer die zorg wordt verleend. Als client heb je daar weinig in bij te dragen als het er op aan komt en ben je sterk gebonden aan wat de instelling uiteindelijk aan te bieden heeft.
In de gehele zorgsector is een overcapaciteit van managers. Er wordt heel wat afvergaderd. Over wat maakt niet uit, zolang er maar uren geschreven kunnen worden. Het wordt inderdaad tijd dat daar iets aan gedaan wordt. Dat alleen kan al heel wat geld in het laadje brengen die beter te gebruiken zijn zodat de client er echt wat aan heeft. Helpende handen is wat de client nodig heeft, geen ellelange vergaderingen waarin toch weinig tot niets besloten wordt.

margrietje

Re: KRETELOGIE IN DE ZORG

Ongelezen bericht door margrietje »

Ik kan het niet anders als met U eens zijn :cry:
Ik heb 15 jaar in de gezondheidszorg gewerkt. Ik ben blij :roll: dat het achter de rug is en kan er boeken mee vullen! :evil: Ik werkte bij Welzijn! Het Welzijn bevorderen of in stand houden vanuit de subjectieve beleving van de patient (kretologie)een lachertje !!!!
Want als je dan probeerde om dit te bewerkstelligen! Dus inderdaad vanuit de beleving van die patient te werken; Zorg op Maat! Werd je vervolgens wel (dikwijls)op je vestje gespuugd! :oops: Kretologie jah echt wel! :oops: Ik heb echt geprobeerd om te vechten (ja vechten U hoort het goed!) voor de patienten maar als je in de minderheid bent ga je dit dikwijls niet redden! Een afdeling wordt bemand door een team : Verpleegpersoneel en hoger opgeleidt personeel en daar ben jij dr dus een van!
Jammer, soms gaat het maar over kleine dingen die er toe doen voor de patient of client, als je de rest niet kan meekrijgen (zo werkt dat) lukt het je niet! Je boxt vooral ook op tegen de waterhoofden van de instellingen.
De ontzettende grote top die elkaar maar de hand boven het hoofd houden om zo hun eigen baantje te beschermen en verdedigen!
Inspraak? Overleg? Ja ,...strijd zal je bedoelen!
Ik heb het opgegeven en ben echt blij dat ik niet meer hoef!
Jammer dus voor de patient die mij duidelijk heeft gemaakt dat ik het goed had gezien! :cry:
Ik heb gelukkig in die jaren veel kunnen doen :P maar heb veel moeten laten liggen (door toedoen van die waterhoofden-top :evil: )

Gesloten