LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] legionella bacterie: man raakt spraakfunctie kwijt....
-
legionella bacterie: man raakt spraakfunctie kwijt....
In het begin staat bij de topic 'Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.'.
Daarop wil ik reageren. Een vriend van mij in de 40 heeft zijn spraakfunctie verloren doordat hij legionella bacterie is opgelopen. Ook kan hij niet meer lopen. Artsen wisten eerst niet wat er aan de hand was, er bleek een legionella bacterie in zijn bloed te zitten. Bedrijven hebben veel regels om dit tegen te gaan maar bij particulieren zijn er niet zoveel regels. Ik vind dat er meer aandacht voor moet zijn dat bij stilstaand water in de waterkraan dat dit tot legionella bacteriën kan leiden. Te meer wat voor gevolgen het kan hebben op de mensen.
De arts gaf aan dat 1 op de 6 mensen dit soort ernstige gevolgen kan hebben.
Daarop wil ik reageren. Een vriend van mij in de 40 heeft zijn spraakfunctie verloren doordat hij legionella bacterie is opgelopen. Ook kan hij niet meer lopen. Artsen wisten eerst niet wat er aan de hand was, er bleek een legionella bacterie in zijn bloed te zitten. Bedrijven hebben veel regels om dit tegen te gaan maar bij particulieren zijn er niet zoveel regels. Ik vind dat er meer aandacht voor moet zijn dat bij stilstaand water in de waterkraan dat dit tot legionella bacteriën kan leiden. Te meer wat voor gevolgen het kan hebben op de mensen.
Re: legionella bacterie: man raakt spraakfunctie kwijt....
Volgens mij is toch redelijk bekend dat stilstaand water tot legionella kan leiden. Dat je bijvoorbeeld ook na vakantie de kraan even moet laten doorlopen. Of je je er als particulier iets van aantrekt, dat is je eigen zaak.
Hoe zou daar meer aandacht voor moeten zijn? Wie zou dat moeten opzetten? Wie zou dat moeten betalen? En waar is ieders eigen verantwoordelijkheid gebleven?
Sorry hoor, maar als er voor dergelijke algemeen bekende zaken al een informatiecampagne opgezet zou moeten worden, dan zijn er nog 1000-en-1 andere soortgelijke latente risico's, waarvoor ook een campagne opgezet moet worden. Dan zie je door de bomen het bos niet meer.
Ik blijf het een bijzondere houding vinden, zodra iemand ergens last van heeft -hoe vervelend ook-, gaat het wijzende vingertje altijd naar anderen (wie dat dan ook moge zijn), maar de eigen verantwoordelijkheid wordt aan de kant geschoven.
Welkom in het echte leven, leven is risico!
Sorry hoor, maar als er voor dergelijke algemeen bekende zaken al een informatiecampagne opgezet zou moeten worden, dan zijn er nog 1000-en-1 andere soortgelijke latente risico's, waarvoor ook een campagne opgezet moet worden. Dan zie je door de bomen het bos niet meer.
Ik blijf het een bijzondere houding vinden, zodra iemand ergens last van heeft -hoe vervelend ook-, gaat het wijzende vingertje altijd naar anderen (wie dat dan ook moge zijn), maar de eigen verantwoordelijkheid wordt aan de kant geschoven.
Welkom in het echte leven, leven is risico!
Als ik mij niet vergis, komt Legionella in warm water voor en komt via de luchtwegen in het lichaam.
De kraan door laten lopen heeft dus niet zo veel zin.
Hooguit de douche na een vakantie.
Is ook bewezen dat hij besmet is in de eigen woning?
Hij is blijkbaar een tijdje elders geweest, dat hij de kranen had moeten doorspoelen?
De kraan door laten lopen heeft dus niet zo veel zin.
Hooguit de douche na een vakantie.
Is ook bewezen dat hij besmet is in de eigen woning?
Hij is blijkbaar een tijdje elders geweest, dat hij de kranen had moeten doorspoelen?
Die 1 op de 6 is dan binnen het aantal mensen wat überhaupt een legionella besmetting oploopt, wat gelukkig een laag aantal is in Nederland. Veruit de meeste besmette mensen krijgen "gelukkig" de veel minder gevaarlijke legionellagriep, die gewoon over gaat in de meeste gevallen, in plaats van de veteranenziekte, waar je dus zulke blijvende klachten van kan krijgen.gezondheid schreef:In het begin staat bij de topic 'Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.'.
Dingen die je zelf kan doen is bijvoorbeeld niet roken, rokers zijn vatbaarder voor een besmetting. En de waterbedrijven gebruiken bijvoorbeeld al geruime tijd UV-licht om drinkwater zoveel mogelijk vrij te maken van (legionella)bacteriën, waardoor het aantal besmettingen ook zo laag is.
Maar bij thuiskomst de warme kraan open zetten, en 2 minuten laten lopen, is genoeg om de leidingen schoon te krijgen, áls er al een besmetting is. Gemiddeld is het water uit een particuliere geiser of boiler zo'n 70 graden, en boven de 65 graden sterft de bacterie binnen 2 minuten meen ik me te herinneren van mijn lessen microbiologie.
Bijkomend voordeel van dat doorspoelen is dat eventuele zware metalen die goedkope kranen af kunnen geven aan stilstaand water, ook meteen weg zijn.
Ging er vanuit dat dit wel algemeen bekend zou zijn: kranen door laten lopen met heet en de douche spetters enige minuten te vermijden. Straks weer 2 maanden weg dus voor mij heel logisch om bovenstaand handelen uit voorzorg te doen.
Hoe algemeen bekend was dit voor 1999, toen er slachtoffers vielen nav Westfriese Flora Bovenkarspel?tenormin schreef:Ging er vanuit dat dit wel algemeen bekend zou zijn: kranen door laten lopen met heet en de douche spetters enige minuten te vermijden. Straks weer 2 maanden weg dus voor mij heel logisch om bovenstaand handelen uit voorzorg te doen.
Volgens mij was voor 1999 dit nauwelijks bekend, nam dus niemand deze voorzorgsmaatregelen na thuiskomst van vakantie......en toch hoorde je nooit van slachtoffers.
Nou, zitten we immers al 16 jaar verder en veel kunnen lezen over legionella, toch? En hoe te handelen.16again schreef:Hoe algemeen bekend was dit voor 1999, toen er slachtoffers vielen nav Westfriese Flora Bovenkarspel?tenormin schreef:Ging er vanuit dat dit wel algemeen bekend zou zijn: kranen door laten lopen met heet en de douche spetters enige minuten te vermijden. Straks weer 2 maanden weg dus voor mij heel logisch om bovenstaand handelen uit voorzorg te doen.
Volgens mij was voor 1999 dit nauwelijks bekend, nam dus niemand deze voorzorgsmaatregelen na thuiskomst van vakantie......en toch hoorde je nooit van slachtoffers.
Klopt, dus als we 16 jaar geleden al niet of nauwelijks slachtoffers "in huis" hadden, hebben we dat nu, met alle kennis sindsdien, zéker niet in grote getale.