LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Luchtverontreiniging en gezondheid

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Luchtverontreiniging en gezondheid

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Voor de goede orde: We spreken hier niet selectief over luchtverontreiniging, maar die in het algemeen, welke mogelijk schade kan veroorzaken aan de gezondheid.

Het is me opgevallen, dat over schadelijke gevolgen van luchtverontreiniging wel heel erg selectief wordt gedacht: Zo zou volgens sommigen de ernst van de gevolgen van roken vele malen erger zijn, dan de verontreiniging door b.v. fijnstof, industrie en gemotoriseerd verkeer samen ! (Daar wil genoemde catagorie niets over horen, terwijl astma patienten het niet uitsluitend en alleen benauwd krijgen van een zekere concentratie verbrandende tabakswaren)

Ook valt het zeker op, dat een organisatie als cleanair blijkbaar meent, dat het luchtvervuilingsprobleem uitsluitend en alleen tegen kan worden gehouden door roken te verbieden.
Vreemd genoeg heb ik over dat onderwerp nog nooit een actie van Green Peace of andere grote millieuorganisatie gezien !
Ook heb ik nog nooit een internationale conferentie gezien over de gevolgen van stoppen met roken op het millieu (luchtverontreiniging}.

Sommigen vinden tabaksrook stinken. Daar kan ik inkomen. Vlak bij ons staat een chemische fabriek: Als de wind noordelijk is, stinkt onze halve gemeente door de uitstoot van deze fabriek....... Als er een hoge concentratie smog hangt over vele vierkante kilometers is dat voor de gezondheid nou niet bepaald bevordelijk en het eh.... stinkt ook nog.
(Door de rook van verbrande tabakswaren ? Dacht het niet !)

Wat is dan wel de reden van die selectieve aanpak ?
Ik heb daar wel een idee over: Het is gewoon eenvoudiger om een aantal individuen te betuttelen, dan het grote geld en dat gebeurt met een akelig selectieve willekeur, waar ook overheden zich schuldig aan maken. Als genoemde overheden daadwerkelijk een schone-lucht werkplek voor iedereen wil creeren, zal er meer moeten gebeuren dan alleen een rookverbod op de werkvloer. Voor de "binnen" werkvloer zouden de volgende maatregelen noodzakelijk zijn: Luchtreigingsinstallaties, welke vervuilde lucht van buiten inzuigen, filteren tot een niveau van laten we zeggen, zoals die van de Zwitserse Alpen op een paar kilometer hoogte. Daarnaast dient er op genoemde werkvloer enige overdruk gecreerd te worden om er voor te zorgen, dat de vervuilde buitenlucht niet binnen kan komen.......

Allemaal leuk bedacht he ? Maar nu de "open" werkplek (ofwel gewoon buiten op straat) Daar kun je niet filteren of overdruk creeren. Elkeen maar een fles met gereinigde perslucht mee zeulen dan ?
Ook al niet practisch ! Roken op straat verbieden ? JA, hoor ik een aantal mensen al denken, die vergeten, dat het percentage luchtverontreiniging met slechts een superkleine fractie zou afnemen....

Omdat egoisme en geld nu eenmaal aan elkaar vast zitten en het verstand verliest van hebzucht (de mens schijnt gewoonweg zo inelkaar te steken), werd er een stok gezocht om de hond te slaan: de roker.....

Dat al die andere rotzooi in de atmosfeer een mens nog zieker kan maken dan tabaksrook en in grotere getale................
Ach, laat het gepeupel zich maar lekker drukmaken over roken. De kans op een economische crisis wordt daarmee een stuk kleiner
:roll:

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: Luchtverontreiniging en gezondheid

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Waar blijven nu de commentaren van de fanatieke rookhaters op bovenstaande ? Durven jullie hier NOG keihard te beweren, dat uitbannen van rokers in de wereld ook een echt zinnige bijdrage levert aan echt schone lucht ? Of.........worden de, op het bizarre af reacties tegen rokers alleen maar gedaan wegens persoonlijke frustraties ?

In de topic "meeroken" blaast genoemde groep bijzonder hoog van de toren, maar hier......

Durf eens echt gemotiveerd commentaar te leveren en dan bedoel ik niet dus iets in de trend van "mijn kleren gaan er van stinken" of "ik krijg het er benauwd van" (Wie zegt me n.l. dat die eventuele benauwdheid of stinken niet wordt veroorzaakt door andere verontreiniging in de lucht............)
Begin ook niet over ik krijg er longkanker van, want in dat geval zou bijna iedereen in de wereld aan longkanker sterven........
Bovendien:
Buiten het feit dat meer dan de helft van de gezondheidszorg financiering betaald wordt door accijnsen op tabak, zullen de kankerverwekkende BBQ's dan eerst moeten worden verboden. De Nietrokers lobby drijft de kift en zijn op zoek naar een spreekbuis om hun eigen gefrusteerde gevoel te kunnen uiten. Als niet roker kies je er toch zelf voor om naast een roker te gaan of blijven staan? Dat je kanker krijgt van meeroken is een der grootste fabels. Groeten van een arts

chamook
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 mei 2006 15:14

Re: Luchtverontreiniging en gezondheid

Ongelezen bericht door chamook »

Andere rotzooi in de lucht ben ik ook niet blij mee...
(Wie zegt me n.l. dat die eventuele benauwdheid of stinken niet wordt veroorzaakt door andere verontreiniging in de lucht............)
Als ik nergens last van heb en zodra ik in de sigarettenrook kom en kriebel in m'n longen krijg, jeukende en tranende ogen en het 's nachts benauwd heb en de volgende ochtend loop te hoesten dan lijkt het mij duidelijk waar dit aan ligt. :roll:

Als mijn ouders visite hebben gehad die roken, dan kan m'n moeder
's nachts niet slapen omdat ze het benauwd heeft + piepende ademhaling. :?

Ik heb er trouwens ook last van als er iemand in de buurt rotzooi in z'n open haard stookt, dus tuurlijk heb je NIET ALLEEN last van sigarettenrook.
Maar dat betekent dus niet dat ik er GEEN last van heb.

En dus kun je wel allerlei andere vervuiling bijhalen, maar dat neemt nog steeds niet weg dat sigarettenrook voor veel mensen problemen oplevert....

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: Luchtverontreiniging en gezondheid

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Stankklachten in Vlaardingen

De gemeente Vlaardingen kampt al twee dagen met stank. Bij de meldkamer van DCMR Milieubeheer Rijnmond kwamen sinds woensdagochtend 53 klachten binnen over een chemische, zurige en poepachtige lucht. Dat heeft deze organisatie donderdag laten weten.

De oorzaak van de stank ligt bij het composteringsbedrijf Avram in de Botlek. Dat heeft tegenover de milieubeheerder verklaard problemen te hebben bij het composteren. Behalve over stank klaagden inwoners van Vlaardingen over hoofdpijn en branderige ogen.

DCMR Milieubeheer Rijnmond vreest dat de stank nog enige tijd kan aanhouden. Medewerkers van de dienst kijken vrijdag of het bedrijf afdoende maatregelen neemt.
Bron: Geen Stijl

In een dergelijke concentratie sigarettenrook chamook ? En eh... met dezelfde gevolgen ?

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Luchtverontreiniging en gezondheid

Ongelezen bericht door tienepien »

Het houd je wel bezig he, dat roken?

Ophidia
Berichten: 250
Lid geworden op: 08 mei 2006 23:45

Re: Luchtverontreiniging en gezondheid

Ongelezen bericht door Ophidia »

Dat heet verslaafd zijn.

Ach,het zijn gewoon slappelingen die niet kunnen stoppen met roken.
En omdat ze daardoor gefrustreerd zijn,moeten de nietrokers het ontgelden.

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: Luchtverontreiniging en gezondheid

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Ik ben dus ook zo'n "slappeling", die overgens niet eens wil stoppen !

Ophidia draait de zaken om: Niet de rokers zijn gefrustreerd, maar de niet-rokers, omdat er geen massale acties van rokers zijn zoals b.v. die grapjurkerij met cleanair...... (De naam "cleanair" is trouwens nog misleidend ook. (of de doelstelling van die club))

Er is maar 1 ding waar rokers over het algemeen pissig van worden: dat ze vaak behandeld/bejegend worden als paria's.

De gemeenschappelijke problemen aangaande luchtvervuiling (welke vele malen groter zijn dan de gevolgen van roken) worden vooral door de niet-roker ter zijde geschoven als niet ter zake doende. Spookt mij gelijk het woord "hypokriet" door mijn hoofd. Het toppunt van hypokriet zijn is echter de overheid: Stivoro bestaat bij de gratie van overheidsgelden, terwijl die zelfde overheid als de dood is, dat de inkomsten uit tabakswarenverkoop weg zou vallen: Een tegenstrijdigheid, waar het geld het wint van de gezondheidszorg aangaande het roken. Bah !!!
Aan de andere kant zouden niet-rokers balen als een stekker wanneer roken volledig verboden zou worden: Ja, ook de premie voor ziektekosten zou voor die groep waanzinnig gaan stijgen. (Heeft die groep gelijk wat anders om over te zeuren :lol: )

Mk
Berichten: 992
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Luchtverontreiniging en gezondheid

Ongelezen bericht door Mk »

Er is maar 1 ding waar rokers over het algemeen pissig van worden: dat ze vaak behandeld/bejegend worden als paria's.
Klopt. Nog een paar jaar en dan hebben ze (terecht) dezelfde status als junks en alcoholisten. Je ziet het steeds meer: hoekjes waar je vroeger drugsgebruikers bezig zag zijn nu ingenomen door rokers die daar staan te gebruiken. Mooi toch?

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Luchtverontreiniging en gezondheid

Ongelezen bericht door tienepien »

Dat jij wil roken vind ik prima, maar houd alsjeblieft op met dat krampachtige verdedigen van je gedrag.
Je rookt, je bent verslaafd, het is ongezond en voor veel anderen is het overlastgevend gedrag. Geef dat nou toch eens toe man, dat scheelt al een hoop ergernis.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Luchtverontreiniging en gezondheid

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Waarschijnlijk komt het doordat rokers individuele personen zijn, terwijl andere vormen van luchtvervuiling wordt veroorzaakt door bedrijven die wat lastiger aan te pakken zijn.

Ik ben geen roker, nooit geweest ook, maar ik heb er absoluut geen bezwaar tegen als iemand anders wel rookt, het is je eigen keuze tenslotte.

Ik geloof ook best dat mensen er last van hebben, maar als bij mij aan tafel iemand rookt en 3 tafels verderop gaat iemand kuchen en klagen, dan vind ik de geloofwaardigheid al een stuk minder.

Het verbieden van roken in de horeca wordt de doodsteek van de horeca, dan kunnen we dus binnenkort nergens meer eten of drinken omdat al die tenten failliet zijn.

Maatregelen tegen rookoverlast (afzuiging etc) gaat de antirook maffia nog niet ver genoeg, zij rusten niet voordat elke roker zijn pleziertje ontnomen is en ze net zo chagerijnig en kortzichtig zijn als de niet roker.

Mk
Berichten: 992
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Luchtverontreiniging en gezondheid

Ongelezen bericht door Mk »

Ik ben geen roker, nooit geweest ook, maar ik heb er absoluut geen bezwaar tegen als iemand anders wel rookt, het is je eigen keuze tenslotte.
:arrow:
zij rusten niet voordat elke roker zijn pleziertje ontnomen is en ze net zo chagerijnig en kortzichtig zijn als de niet roker.
:lol:

Mk
Berichten: 992
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Luchtverontreiniging en gezondheid

Ongelezen bericht door Mk »

Het verbieden van roken in de horeca wordt de doodsteek van de horeca, dan kunnen we dus binnenkort nergens meer eten of drinken omdat al die tenten failliet zijn.
Dus in Ierland, de VS etc. is de complete horeca failliet?

Ophidia
Berichten: 250
Lid geworden op: 08 mei 2006 23:45

Re: Luchtverontreiniging en gezondheid

Ongelezen bericht door Ophidia »

Natuurlijk wil jij ook stoppen met roken,Lulletje Rozenwater!
Alleen kàn je het niet,slappeling!

Wij niet rokers moeten niet zo zeuren?
Jij veroorzaakt overlast!
Dus jij moet je maar eens gaan aanpassen aan de meerderheid die niet rookt,want dat hebben wij nietrokers namelijk al die jaren verplicht moeten doen.

En ook het fijnstof moet teruggedrongen worden,want dan krijg ik en mijn mede longpatiënten weer eens wat meer lucht.
Roken is asociaal! De roker `geniet` en de longpatiënt kan stikken.
Nee roker,stik er zelf eens in! Uche,uche,uche. Zieligerd. :twisted:

Joyce R
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 apr 2006 21:04

Re: Luchtverontreiniging en gezondheid

Ongelezen bericht door Joyce R »

En daar gaan we weer!
De niet-rokers weten het allemaal beter, de rokers zijn paria's en uitschot kort gezegd.
Het is over het algemeen zo dat rokers sociale mensen zijn die vaak al genoeg rekening houden met een ander.
En daar gaat het dus om in deze hele discussie, rekening houden met elkaar en elkaar ook in zijn/haar waarde laten.
En dat schijnt in deze maatschappij niet eens meer te kunnen...
Er zijn genoeg andere stoffen in de lucht die tig keren schadelijker zijn als rooklucht. Daar heeft iedereen last van. Maar alleen is het makkelijker om de roker te pakken omdat je die kunt zien. Dilbert sloeg de spijker op zijn kop.

Mk
Berichten: 992
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Luchtverontreiniging en gezondheid

Ongelezen bericht door Mk »

Het is over het algemeen zo dat rokers sociale mensen zijn die vaak al genoeg rekening houden met een ander
Vaak genoeg? Hoe en waarmee dan?
En daar gaat het dus om in deze hele discussie, rekening houden met elkaar en elkaar ook in zijn/haar waarde laten.
En dat schijnt in deze maatschappij niet eens meer te kunnen...
Dat klopt en daarom is verbieden blijkbaar het enige dat werkt. Ik ben nog geen roker tegengekomen die rekening houdt met de mensen om zich heen: IK ben klaar met eten, dus IK mag een sigaretje roken. IK wil droog staan in de bushalte, dus IK steek een sigaretje op.

Ophidia
Berichten: 250
Lid geworden op: 08 mei 2006 23:45

Re: Luchtverontreiniging en gezondheid

Ongelezen bericht door Ophidia »

Precies!

chamook
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 mei 2006 15:14

Re: Luchtverontreiniging en gezondheid

Ongelezen bericht door chamook »

In een dergelijke concentratie sigarettenrook chamook ? En eh... met dezelfde gevolgen ?
Zoals ik al zei, ook van andere rotzooi in de lucht heb ik wel eens last, dus ik zie het nut van dit stukje niet in :?: :
Stankklachten in Vlaardingen

De gemeente Vlaardingen kampt al twee dagen met stank. Bij de meldkamer van DCMR Milieubeheer Rijnmond kwamen sinds woensdagochtend 53 klachten binnen over een chemische, zurige en poepachtige lucht. Dat heeft deze organisatie donderdag laten weten.

De oorzaak van de stank ligt bij het composteringsbedrijf Avram in de Botlek. Dat heeft tegenover de milieubeheerder verklaard problemen te hebben bij het composteren. Behalve over stank klaagden inwoners van Vlaardingen over hoofdpijn en branderige ogen.

DCMR Milieubeheer Rijnmond vreest dat de stank nog enige tijd kan aanhouden. Medewerkers van de dienst kijken vrijdag of het bedrijf afdoende maatregelen neemt.
Ik behandel rokers helemaal niet als paria's. Ik heb zat vrienden, collega's etc. die roken en daar zeur ik helemaal niet over.
Gelukkig zijn die ook erg sociaal en vragen als het nodig is ook of iemand er last van heeft/bezwaar tegen heeft, als ze roken. :D
De gemeenschappelijke problemen aangaande luchtvervuiling (welke vele malen groter zijn dan de gevolgen van roken) worden vooral door de niet-roker ter zijde geschoven als niet ter zake doende.
Wie zegt dat dat mij niet boeit? Ik vind het wel degelijk belangrijk.
Ga alsjeblieft niet denken voor een ander, dat gaat je niet goed af. :?

Maar nogmaals, dat neemt niet weg dat in sommige situaties een roker er bij mij voor kan zorgen dat ik het bijv. flink benauwd krijg, en last krijg van m'n ogen.
Als ik de hele dag nergens last van heb en de klachten komen vrij snel als ik in een rokerige ruimte zit, dan komt dat op dat moment toch echt niet van een of andere schoorsteen.

@Dilbert
Waarschijnlijk komt het doordat rokers individuele personen zijn, terwijl andere vormen van luchtvervuiling wordt veroorzaakt door bedrijven die wat lastiger aan te pakken zijn.
Ik denk dat het iets anders is.
Luchtvervuiling verwaaid buiten, omdat het in de open lucht komt. Dus dan merk je het niet altijd.
Rooklucht in een restaurant, discotheek o.i.d. blijft meer hangen, is geconcentreerder.
Als ik wel eens naast een collega zit en de rook kringelt rechtstreeks naar m'n neus, dan weet ik niet waar ik het zoeken moet. Zit ik er een eind vanaf dan is het weer wat minder. :roll:

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Luchtverontreiniging en gezondheid

Ongelezen bericht door eeliane »

Ach ik heb eigenlijk medelijden met de rokers, ze MOETEN roken, ze willen het niet maar ze moeten...
ze spekken een sigarettenfabrikant die hen op zo'n jong mogelijke leeftijd heeft geprobeerd aan de sigaret te krijgen (reclames) en die hoopt dat jij oud wordt zodat je zijn zakken nog meer kan vullen, ten koste van je gezondheid, maar dat interessert hem echt geen zak. Jij longkanker van zijn produkt, nou en? voor jou nog meer rokende verslaafden.
Dus blijf maar lang roken zodat meneer (bv) Marlboro zich een riant huis en een riante sportwagen, dikke vakanties op Hawai kan veroorloven.
In een sigaret zitten 19 zeer zware vergiften, die als je ze in een ander produkt zou vinden onmiddellijk van de markt zouden worden gehaald.
Maar toe maar rook je maar fijn dood, eigen keus? Ik weet t niet, ik heb alleen nog maar medelijden voor rokers, ze MOETEN net als een junk elke dag weer scoren, maakt niet uit welke dealer er rijk van wordt, ze gaan er aan dood, maar dat geeft niet, toch??
Elke junk verzint smoesjes om te laten zien dat het allemaal niet erg is en dat het de schuld is van alle anderen maar helaas WIJ (Niet rokers) weten wel beter en laten jullie maar praten, de stem van een verslaafde wordt niet gehoord, gaat in rook op...

Ophidia
Berichten: 250
Lid geworden op: 08 mei 2006 23:45

Re: Luchtverontreiniging en gezondheid

Ongelezen bericht door Ophidia »

Amen! :D

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: Luchtverontreiniging en gezondheid

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Aardig, dat er weer stevig gequote wordt mensen, maar ruk de zaken niet uit zijn verband:
Wordt b.v. het stukje over Stivoro bewust uit jullie antwoorden en quotes gelaten ? Geldt niet hetzelfde over mijn opmerkingen over stijgende zorgbijdragen als in Nederland geen accijnsopbrengsten van tabakswaren meer in de schatkist vloeien ? (Hypokriete overheid)

Je zult mij trouwens nooit horen zeggen, dat roken gezond is, of dat het verblijf in een ruimte die blauw staat prettig is (zelfs niet voor de meeste rokers overgens) Ik ben in 1967 begonnen met roken en niet door invloed van tabaksfabrikanten en/of hun reclames eeliane.

Roken is 1 van die dingen, waar de pro's en contra's blijkbaar te ver van elkaar af staan om nog tot een acceptabel compromis voor beide te komen. Zoiets leidt tot een strijd, waar nooit een witte vlag in het spel zal komen........ (Ook bij de scheidsrechter "overheid" is er tweedracht over dit onderwerp: ook daar zijn n.l. wel en niet rokers)

Gesloten