LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] menzis zorgverzekering

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
yvonne.meule-v-d
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 nov 2017 13:29
Contacteer:

menzis zorgverzekering

Ongelezen bericht door yvonne.meule-v-d »

ik heb een zorgverzekering bij menzis. de alternatieve vergoeding is daar in 2017 80%. ik ga zelf 4 x per jaar naar een osteopaat die kost 150 euro. daar krijg ik nu van vergoed 119.00. in 2018 wordt dat 40 euro.
dus mijn zorg gaat alleen daar aan al met 316 euro omhoog.

dat is alleen van mijzelf, ook mijn man gaat naar alternatief kosten per behandeling 90/105 euro. ook daar nu 80% vergoed en volgend jaar 40 euro per behandeling.
mocht iemand een verzekering weten die ook 80% vergoeding geeft dan hoor ik dat graag.

groetjes yvonne van der meule

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: menzis zorgverzekering

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Regulier is al duur genoeg en dat zweverige alternatieve? daar is nooit iemand beter van geworden :!: Alleen maar armer

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: menzis zorgverzekering

Ongelezen bericht door kweenie »

De tarieven van een osteopaat zijn niet gereguleerd., In tegenstelling tot bijvoorbeeld bij de tandarts kan een osteopaat dus vragen wat hij wil. Om te voorkomen dat er te veel 'charlatans' komen die woekerprijzen vragen, waar de verzekeraar voor een groot deel voor opdraait, is het te begrijpen dat ze een maximum stellen aan de vergoeding.

sylviaresa
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 mei 2017 14:00

Re: menzis zorgverzekering

Ongelezen bericht door sylviaresa »

wat u niet vergoed krijgt van de zorgvrzekering nota bewaren en via specefike zorgkosten aftrekken van de belasting .
voorbeeld u krijgt 40 euro vergoed . dan het bedrag wat overblijft kunt u via de belasting dienst aftrekken als speceficieke zorgkosten.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: menzis zorgverzekering

Ongelezen bericht door kokka »

sylviaresa schreef:wat u niet vergoed krijgt van de zorgvrzekering nota bewaren en via specefike zorgkosten aftrekken van de belasting .
voorbeeld u krijgt 40 euro vergoed . dan het bedrag wat overblijft kunt u via de belasting dienst aftrekken als speceficieke zorgkosten.
in de lijst van 2017 staat dat het alleen wordt vergoedt als het op voorschrift en onder begeleiding van een arts is.

witte angora
Berichten: 30867
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: menzis zorgverzekering

Ongelezen bericht door witte angora »

kokka schreef:
sylviaresa schreef:wat u niet vergoed krijgt van de zorgvrzekering nota bewaren en via specefike zorgkosten aftrekken van de belasting .
voorbeeld u krijgt 40 euro vergoed . dan het bedrag wat overblijft kunt u via de belasting dienst aftrekken als speceficieke zorgkosten.
in de lijst van 2017 staat dat het alleen wordt vergoedt als het op voorschrift en onder begeleiding van een arts is.
En dat moet dan wel een echte, erkende arts zijn.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: menzis zorgverzekering

Ongelezen bericht door vroem »

yvonne.meule-v-d schreef:ik heb een zorgverzekering bij menzis. de alternatieve vergoeding is daar in 2017 80%. ik ga zelf 4 x per jaar naar een osteopaat die kost 150 euro. daar krijg ik nu van vergoed 119.00. in 2018 wordt dat 40 euro.
dus mijn zorg gaat alleen daar aan al met 316 euro omhoog.

dat is alleen van mijzelf, ook mijn man gaat naar alternatief kosten per behandeling 90/105 euro. ook daar nu 80% vergoed en volgend jaar 40 euro per behandeling.
mocht iemand een verzekering weten die ook 80% vergoeding geeft dan hoor ik dat graag.

groetjes yvonne van der meule
kan je allemaal gewoon opzoeken op internet bij de diverse verzekeraars. of gewoon opvragen.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: menzis zorgverzekering

Ongelezen bericht door grun »

Hier is een heel lijstje met de vergoedingen voor 2018.

https://www.zorgwijzer.nl/vergoeding/osteopathie

f.rikumahu
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 nov 2017 13:48

Re: menzis zorgverzekering

Ongelezen bericht door f.rikumahu »

Ik heb precies hetzelfde geconstateerd, nu kost mijn ostheopaat 80 euro en mijn partner gaat ook naar deze ostheopaat. Dus mijn vergoeding is bijna gelijk aan de premie voor extra verzorg. Ik zoek ook een verzekering die een betere vergoeding bied. M.v.g. Patty Rikumahu

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: menzis zorgverzekering

Ongelezen bericht door renewouters »

f.rikumahu schreef:Ik heb precies hetzelfde geconstateerd, nu kost mijn ostheopaat 80 euro en mijn partner gaat ook naar deze ostheopaat. Dus mijn vergoeding is bijna gelijk aan de premie voor extra verzorg. Ik zoek ook een verzekering die een betere vergoeding bied. M.v.g. Patty Rikumahu
Het idee achter een verzekering is dat je daarmee buitensporige risico's afdekt. Het is geen systeem om kortingen te krijgen.

Lady1234
Berichten: 27180
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: menzis zorgverzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

f.rikumahu schreef:Ik heb precies hetzelfde geconstateerd, nu kost mijn ostheopaat 80 euro en mijn partner gaat ook naar deze ostheopaat. Dus mijn vergoeding is bijna gelijk aan de premie voor extra verzorg. Ik zoek ook een verzekering die een betere vergoeding bied. M.v.g. Patty Rikumahu
Maar gebruikt u dan de rest van die aanvullende verzekering niet? Maar in die lijst staan wel dekkingen met een onbeperkt bedrag per dag, maar in totaal tot € 600,00. U betaalt daar echter wel bijna € 95,00 per maand voor. Dus een heel nuttige verzekering. :D :D

nientje1980
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 feb 2008 16:50

Re: menzis zorgverzekering

Ongelezen bericht door nientje1980 »

Heb de eerste vergelijkingen al gedaan en nog geen betere vergoedingen gezien dan €40.
Dit jaar waren alleen Menzis en Anderzorg nog met 80% vergoeding, maar voor volgend jaar zal dat zover ik kan zien nergens meer gaan lukken.
Ik moet zeggen dat €150 wel erg veel is voor een behandeling.
Betaal zelf €83 (en dat is 1 van de goedkoopste in mijn regio)

Lady1234
Berichten: 27180
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: menzis zorgverzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er zijn dus “betere” vergoedingen dan € 40,00, maar daar is de premie dan ook naar.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: menzis zorgverzekering

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Mag ik wat vragen? Ik kom er niet goed uit. Ik heb een FNV Primazorg polis bij Menzis. Al jaren betaalde deze voor mijn acupunctuurbehandelingen 80% van de rekening met een maximum van 200 euro per jaar (een doorsnee behandeling is 80 euro). Kan ik prima mee leven want ik heb er maar 3-4 per jaar nodig.
Krijg ik dan nu nog maar 40 euro per behandeling? Of snap ik het niet omdat het vreemd Nederlands is?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: menzis zorgverzekering

Ongelezen bericht door BreejKC »

Op de site van Zorgwijzer.nl kom ik bij Menzis de volgende vergoeding voor alternatieve therapie (waar Osteopathie onder valt) tegen:
  • Jongeren verzorgd: max. vergoeding € 200 (tot € 40 per dag).
    Extra verzorgd 2: max. vergoeding € 400 (tot € 40 per dag).
    Extra verzorgd 3: max. vergoeding € 600 (tot € 40 per dag).
Het is dus geen € 40 per jaar, maar € 40 per behandeling, met een max. aantal behandelingen, afhankelijk van de aanvullende verzekering die is afgesloten.

Verder merk je dat zorgverzekeraars nu ook op de kosten gaan letten van de alternatieve geneeswijzen en de paramedische zorg. Met name in de laatste groep werd (en wordt) soms tegen de klippen op behandeld. Voor iedere aparte aandoening lijkt er tegenwoordig ook wel een aparte paramedicus te bestaan, waar je allemaal naar toe kunt gaan. En de kassa rinkelt want: “de zorgverzekeraar betaalt het wel”, is en wordt er te veel gedacht. Eén van de redenen dat de zorg in Nederland zo langzamerhand onbetaalbaar wordt.

Zorgverzekeraars hebben dat inmiddels ook gemerkt. Zolang iedere paramedicus er nog een volledige eigen praktijk op na wil houden, incl. aanvullend personeel en om de totale kosten daarvan eruit te krijgen, wordt er dan tegen de klippen op behandelt en loopt er in de kosten voor de zorgverzekeraars iets vreselijk mis. Ondanks het geweeklaag van vele paramedici over het feit dat ze hun praktijk niet meer kunnen betalen, tekenen ze nog trouw hun contracten met de zorgverzekeraars, ondanks dat de inkomsten van hen verminderen. Zorgverzekeraars redeneren, m.i. terecht, “zolang ze nog tekenen tegen onze voorwaarden is er niets aan de hand”. Het is een manier om de compleet uit de hand lopende kosten in die sector van de gezondheidszorg nog enigszins in de hand te houden.

Komen die paramedici inkomen te kort omdat ze niet meer tegen de klippen op kunnen behandelen voor het tarief wat ze maximaal van de zorgverzekeraar ontvangen, dan zullen ze zelf naar alternatieven moeten zoeken. Leuker kan ik het niet voor ze maken, goedkoper wel. Langzamerhand zullen ze hun zorg moeten gaan leveren vanuit zorginstellingen, bijvoorbeeld ziekenhuizen. Dure eigen praktijken hoeven ze er dan niet meer op na te houden en ze komen waarschijnlijk gewoon op de loonlijst bij die zorginstellingen en/of huren een eigen ruimte in zo’n zorginstelling. Een stukje van hun vrijheid zullen ze daardoor op moeten geven, of ze het leuk vinden of niet. Maar het is één van de middelen om er voor te zorgen dat de kosten van paramedische zorg in de komende jaren niet volledig de pan uit vliegen.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: menzis zorgverzekering

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ik zal nog maar even wachten op reactie van Menzis. Ik heb geen Extraverzorgd of zo. Mijn polis is via het FNV-collectief zoals ik aangaf. Mijn acupunctuurbehandelingen duren geen dag maar een half uur.
Verder hoef ik niet 'alles' vergoed te hebben. Ik betaal gewoon zelf de rest. Net als voor de tandarts en decpodoloog die ik ook nodig heb. Die premie is een soort spaarpotje want ik betaal het per maand en krijg onregelmatig iets terug - en ja, voor mij is het voordeliger.

Lady1234
Berichten: 27180
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: menzis zorgverzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Miepje1 schreef:Mag ik wat vragen? Ik kom er niet goed uit. Ik heb een FNV Primazorg polis bij Menzis. Al jaren betaalde deze voor mijn acupunctuurbehandelingen 80% van de rekening met een maximum van 200 euro per jaar (een doorsnee behandeling is 80 euro). Kan ik prima mee leven want ik heb er maar 3-4 per jaar nodig.
Krijg ik dan nu nog maar 40 euro per behandeling? Of snap ik het niet omdat het vreemd Nederlands is?

Het staat toch duidelijk op de site vermeld? Maximaal € 40,00 per behandeling met een maximum totaal bedrag. Dus niet meer zoals in 2017 80%.

https://www.menzis.nl/vergoedingen/a/al ... esmiddelen

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: menzis zorgverzekering

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Er staat 'per dag'. Niet 'per behandeling'. Een behandeling duurt geen dag, die duurt maximaal een uur. Soms zelfs maar een half uur. Ik ga wel kijken of ik even kan bellen - dat lukte van de week niet wegens drukte.

Zo, kwartiertje later. Aardige mevrouw van Menzis gesproken. Het is inderdaad 40 euro per dág, met een maximum van 200 euro per jáár. Dus, als je een behandeling nodig hebt van 80 euro, mag je níet twee rekeningen van 40 euro indienen met dezelfde datum. Je mag wél 2 behandelingen van 40 euro claimen op twee opeenvolgende dagen. Dat moet ook wel, anders zou Menzis op de stoel van de behandelaar gaan zitten ;-)

Ik heb wel uitgelegd dat dat 'per dag' eigenaardig Nederlands is en dat er verwarring over kan ontstaan. Mevrouw was vol begrip maar ze vinden het zelf duidelijk... Daar moeten wij verzekerden dan maar mee leren leven. Voor mij is het nu duidelijk en ik hoop voor jullie ook.

Lady1234
Berichten: 27180
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: menzis zorgverzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mij was het al helemaal duidelijk. Maar hebt u ook zo’n dure verzekering om drie of vier keer per jaar naar de kapper te gaan?

Nijogeth
Berichten: 10023
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: menzis zorgverzekering

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat 'per dag' onduidelijk is, dat vind ik zelf niet. 'Per behandeling' zou zo mogelijk nog meer problemen opleveren, want dan ga je krijgen dat mensen vinden dat op een dag meerdere plekken behandeld worden.

Gesloten