LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mondhygiëne

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
PeterGL

Mondhygiëne

Ongelezen bericht door PeterGL »

Mijn vrouw ging tot vorig jaar 2 keer per jaar naar de mondhygiënist.
Door onze tandartsverzekering werd alles vergoed waardoor de tarieven niet opvielen.

Afgelopen jaar, tijdens de vrij markttarieven proef van onze minister, bleek dat de tarieven als paddestoelen omhoog schoten. Heel vreemd. iets wat iedereen al verwachtte bleek bij de naieve politici nog niet doorgedrongen. Voor een uitgebreide gebitsreiniging (code C214) moest ze plots €52,50 betalen waarvan maar €46,50 vergoed werd.

Dit jaar zijn we noodgedwongen door de alsmaar stijgende premies en eigen risico's afgestapt van de tandartsverzekering. Dit mede in de wetenschap dat de proef van de minister teruggedraaid werd.

Nu schetst mijn verbazing dat de tarieven voor dezelfde behandeling niet weer gedaald zijn maar met toestemming van de zorgverzekeraars zijn opgeschroefd door een beïnvloedbaar mechanisme. Er wordt nu niet meer voor een type behandeling betaald maar ze krijgen nu €12,10 per 5 minuten(!!!) (Code M03) ofwel in dit geval €60,50 voor de behandeling. Dat is een verhoging van méér dan 15% in 1 jaar.
Bovendien is dit niet of nauwelijks gecommuniceerd zeker nu de wijze van tariefvaststelling substantieel is gewijzigd. De betrokken mondhygiëniste wees ons op de eigen verantwoordelijkheid en we het maar hadden moeten weten. Ik weet niet wat haar bezielt maar alleen voor de tandarts- en mondhygiënistvergoedingen is al een ellenlang overzicht met tarieven. Moeten wij dat elk jaar dan naast elkaar gaan leggen?

Ik dacht dat de zorgverzekeraars de kostenkant gingen aanpakken maar goedkeuring geven aan een dergelijke verhoging strookt niet met hun voornemens.
Daarbij heeft de mondhygiënist wel veel vrijheid gekregen. Zij bepaalt immers het tempo en daarmee haar vergoeding.

Wanneer komt er eens een duidelijk signaal van de verzekerden dat dit niet meer getolereerd wordt. Ongebreidelde premie- en eigen bijdrage verhoging moet gestopt worden. Momenteel gaat al ruim 15% van mijn netto inkomen naar zorgpremies (en dan betalen de kinderen die premie nog zelf). Dit loopt de spuigaten uit.

GJvdZ

Re: Mondhygiëne

Ongelezen bericht door GJvdZ »

PeterGL schreef: Wanneer komt er eens een duidelijk signaal van de verzekerden dat dit niet meer getolereerd wordt.
Leef je uit zou ik zeggen....

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Ben dit jaar in Januari 2 dagen achter elkaar naar mondhygiëniste geweest, 1x boven en 1 x onderkant. 45 minuten per behandeling. Kan niet in een keer door whiplash. Kosten €210,00. Had voor a.s. Juli weer afgesproken (schoonmaken normaliter 2x per jaar lees4x) maar nu kiespijn, morgen tandarts. Heb dus de mondhygiëniste nu al afgezegd want verzekering is niet voldoende. Ben de code vergeten, evengoed, 2x 45 minuten is best lang. Natuurlijk ook wel duur, maar ja, je moet wat.

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

ik probeer het nog maar een keer uit te leggen.

2011 vastgestelde tarieven. en heel veel versplinterde codes.
2012 vrije tarieven , maar tevens nieuwe codes en verplichte clustering.
Tandartsen en MH moesten dus gaan rekenen welke codes bij elkaar toegepast werden. Aangezien tandsteen uitgebreid ook wel eens verdoofd wordt, wat niet in de code 2011 en 2013 zit maar apart berekend wordt, is de code van 2012 inclusief eventuele verdoving. tandartsen bepalen hun tarief dus ook op basis van een in hun praktijk gebruikelijk percentage wat verdoofd wordt ervoor (is statistiek).
het tarief is dus niet gestegen in de zin dat de tandarts er meer omzet uit kan halen, maar iemand die niet verdoofd hoeft te worden betaald in dat systeem, wat overigens niet door de tandartsen opgezet is maar waar wel mee moest werken, wel mee aan diegenen die wel verdoofd worden, die dan weer goedkoper uit waren dan in 2011.

Daarnaast zijn zorgverzekeraars aanmerkelijk minder gaan vergoeden. In 2011 werd er zoals in bovenstaand voorbeeld 100% zijnde 46,50 vergoed blijkbaar, en werd er wanneer er verdoofd moest worden erbij wellicht ook 100% vergoed, hangt van verzekeraar af.
In 2012 heeft men duidelijk de vergoeding van 2011 gehandhaafd, dus geen inflatiecorrectie, en geen rekening gehouden met eventuele verdoving, en daarnaast zeer waarschijnlijk ook nog ene hogere premie.
Dus per saldo geen voordeel tandarts, geen voordeel patiënt en driedubbel voordeel verzekeraar (minder vergoeding wanneer wel verdoofd, geen inflatiecorrectie vergoed en ook nog meer premie-inkomsten)

en het verhaal 2013 is vastgesteld door de NZA, wordt ons door de strot gedouwd zoals alles de afgelopen jaren (tandartsen waren tegen invoer vrije tarieven in 2012 omdat het te snel was en niemand er echt klaar voor was, en tegen gelijke tijd invoeren nieuwe geclusterde behandelcodes omdat echt vergelijken onmogelijk zou zijn en dat is ook aangetoond gezien alle verkeerde conclusies en onzinverhalen die een eigen leven zijn gaan leiden) en zeker na vorig jaar zijn tandartsen het allemaal een beetje erg zat. Want als je alles op een rij zet was dat systeem zo gek nog niet, moest allen groeien, en op termijn zou je er als tandarts vanzelf achter komen of je tariefstelling een beetje klopte, en zo nodig bijstellen. Dat bijstellen is er echter nooit van gekomen omdat de politiek in de zomer de stekker er al uit trok. Maar geen van deze dingen en negatieve gevolgen ervan zijn de tandartsen echt verwijtbaar, net zoals de premiestijgingen en inperking vergoedingen aan kant van zorgverziekeraars...

Miepje1

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Hoe je het ook wendt of keert, 'gezondheid' wordt ook hier in Nederland een letterlijk kostbaar goed. Ik heb vorig jaar aan premies via het werk, verzekering en eigen risico/eigen bijdrage ook even € 4.000 mogen neerleggen. En dan ben ik nog redelijk gezond.
Maar goed, ik ben ook zo iemand die de tandarts/de mondhygiëniste hard nodig heeft want ik heb al 30 jaar tandvleesproblemen. En dus betaal ik nu 3 keer per jaar € 72,60 voor de mondhygiëniste waarvan ik € 58,08 vergoed krijg. Rest € 14,52 die ik zelf moet betalen. Voor de tandarts heb ik in januari iets van 13 euro betaald en dat komt dit jaar nog een keer.
Vrolijk word je er niet van maar ik moet er níet aan denken door niet te gaan uiteindelijk mijn tanden en kiezen kwijt te raken. Ik word al naar bij de gedachte aan een 'kunstklapper'.
Ik heb daarom bezuinigd op de kapper - een andere gevonden die minder vraagt en ik ga ook wat minder. Ik loop nog niet voor schandaal gelukkig maar ja, het moet érgens vandaan komen.

vroem

Moeten wij dat elk jaar dan naast elkaar gaan leggen?
om even op deze vraag apart te reageren: ja.
NZA publiceert tarieven etc nu weer zelf op hun site, de tandartsen zijn omdat het vaste tarieven zijn door NZA bepaald niet meer verplicht de tarieven op website en in praktijk te publiceren, dat moet u als consument inderdaad allemaal zelf uitzoeken, maakt deel uit van de door overheid verlangde marktwerking waar de consument zelf een grote rol in speelt.
Dat er geen echte marktwerking is vergeet men maar even.

vroem

Miepje1 schreef:Hoe je het ook wendt of keert, 'gezondheid' wordt ook hier in Nederland een letterlijk kostbaar goed. Ik heb vorig jaar aan premies via het werk, verzekering en eigen risico/eigen bijdrage ook even € 4.000 mogen neerleggen. En dan ben ik nog redelijk gezond.
Maar goed, ik ben ook zo iemand die de tandarts/de mondhygiëniste hard nodig heeft want ik heb al 30 jaar tandvleesproblemen. En dus betaal ik nu 3 keer per jaar € 72,60 voor de mondhygiëniste waarvan ik € 58,08 vergoed krijg. Rest € 14,52 die ik zelf moet betalen. Voor de tandarts heb ik in januari iets van 13 euro betaald en dat komt dit jaar nog een keer.
Vrolijk word je er niet van maar ik moet er níet aan denken door niet te gaan uiteindelijk mijn tanden en kiezen kwijt te raken. Ik word al naar bij de gedachte aan een 'kunstklapper'.
Ik heb daarom bezuinigd op de kapper - een andere gevonden die minder vraagt en ik ga ook wat minder. Ik loop nog niet voor schandaal gelukkig maar ja, het moet érgens vandaan komen.
Nederland is in n/w Europa geloof ik het enige land waar het economisch nog steeds beroerd gaat.
is niet zo gek als je naar maatregelen en gebrek aan economisch inzicht regering kijkt.

even ter vergelijk: de normale gemiddelde mondzorgtarieven in landen als bv oostenrijk en italie liggen minimaal factor 2 boven wat hier door de nZA als maximumtarief is vastgesteld..maar goed daar zijn ook andere verschillen bv in belastingdruk en andere zaken. blijkbaar kan het daar wel (ook lagere inkomstenbelasting en zo)

vroem

Ik dacht dat de zorgverzekeraars de kostenkant gingen aanpakken maar goedkeuring geven aan een dergelijke verhoging strookt niet met hun voornemens.
ook een interessante:
de NZA bepaalt, niet de verzekeraars. Die mogen meepraten net als de tandartsen of welke zorgverlenersgeroep het om gaat, maar dat resulteert heel vaak in aan tafel zitten, mening geven maar vervolgens moeten slikken wat de NZA bepaald heeft. Laat staan dat men goedkeuring kan of mag geven eraan, doet de NZA, heeft de geschiedenis geleerd, niets mee, kijk ook maar naar aantal gevoerde rechtszaken tegen de NZA, en het aantal keren dat de NZA teruggefloten is daarin (ook allemaal overheidsgeld en dus ons geld wat daarmee over de balk gaat maar dat hoeft de NZA niet in de gaten te houden want hoort niet bij hun opdracht).
NZA is een erg log instituut met een raad van bestuur waarvan in ieder geval de grote baas trouwens ook boven de Balkenende norm zit voor zover ik weet.
Het minutentarief komt meen ik idd uit de hoge hoed van de (grote?) verzekeraars, en heeft een duidelijk doel. Inzetten op preventie levert uiteindelijk meer op aan besparing, en de preventiemogelijkheden in de mond zorg zijn wel heel er verruimd hiermee, ook op een best redelijke basis. Ook wel nodig met in 2012 een nieuw recordverkoop aan zoetwaren van 36 miljard (bijna hetzelfde geloof ik als de kosten mondzorg op jaarbasis)
Ook in het oude systeem waren er bepaalde tariefstellingen ondermaats, in het nieuwe nog steeds maar de meest nijpende zijn wel opgelost, o.a. dit en ook extractietarief (wat overigens voor 2013 hetzelfde of hoger is dan de meeste tandartsen in 2012 in de lijst hadden staan).

vroem

wel een leuk getal in relatie tot kosten:
totale omzet snoepwaren 2012 een 3,6 miljard euro.
totale zorgkosten zit tegen de 90 miljard aan, mondzorg even uit mijn hoofd een regio 4 miljard. Edit: is dus een 2,7 miljard, minder dus dan uitgaven aan snoepwaren (waar frisdranken en zo nog niet eens in meegeteld zijn...)
wanneer de uitgaven aan snoepwaren nu eens drastisch omlaag gaan, zou daarachteraan de kosten mondzorg ook omlaag kunnen, (om nog te zwijgen van kosten vanwege diabetes en zo) zeker gezien het feit dat we de gebitten van mn de jeugd heel hard achteruit zien rollen, daar is gewoon een directe relatie. Dan ook (mede) inzet van extra mogelijkheden preventie, vind ik een goede zaak.

Gesloten