LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onverwacht betalen?

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Skylars

Onverwacht betalen?

Ongelezen bericht door Skylars »

Hallo,

Allereerst hoop ik dat dit het goede topic is, maar gezien het om het VUMC gaat denk ik van wel.
Ik zal mijn probleem zo kort en duidelijk mogelijk proberen uit te leggen:

Ik loop nu een tijdje bij een psycholoog in het VUMC te Amsterdam, deze stuurde mij tussentijds voor 3 gesprekken door naar de psychiater. Er is niks gebeurd, alleen praten. Ik heb in 1 van de 1e gesprekken gevraagd hoe het zat qua betalen. Ik wilde namelijk niet voor onverwachte rekeningen komen te staan..
De psycholoog vertelde mij dat ik buiten de GGZ viel en dat het ziekenhuis een potje had voor dit soort zorg. Kortom: ik zou niks hoeven te betalen.

Toch krijg ik nu (in totaal) 5 gesprekken met de psycholoog, 3 met psychiater en een screening later een rekening van ongeveer 300 euro :x

Het is niet dat ik deze niet kan betalen, maar als mij beloofd en verzekerd word dat ik niks hoef te betalen kunnen zij toch niet zomaar een rekening naar mijn verzekering sturen die vervolgens die rekening naar mij doorstuurt? Heb ik hier rechten op en welke? :?

Morgen heb ik weer een afspraak en hoor ik hoe/wie/wat en waar verder(qua mijn gezondheid, de betaling kaart ik morgen direct face-to-face aan). Toch zou ik graag weten welke rechten ik heb op het feit dat mij beloofd is dat ik geen rekening zou krijgen zodat ik me niet van het kastje naar de muur laat sturen. Help?

Skylar

dhc

Re: Onverwacht betalen?

Ongelezen bericht door dhc »

Je hebt geen getuigen en ziekenhuizen hebben geen "potje(s)".

gewoon betalen dus.

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

Volgens mij hebben ziekenhuizen wel potjes aangezien ik een rekening van 7000 euro niet heb hoeven te betalen.

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

Vertel? Ziekenhuizen halen terug via zorgverzekeraars, gaan ze echt heus niet zelf ophoesten.

Jantje7

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Vergoeding is 100%; Vanaf 18 jaar betaalt u zelf € 100,- per behandeltraject tot 100 minuten, € 200,- voor
langer behandeltraject. Met een maximum van € 200,- per jaar. (Basisverzekering, artikel B.19.2.2) Verder is ook een eigen bijdragen van € 20,- per gesprek met een psycholoog.
Wie u verteld heeft dat u niet zelf moet bijdragen kent waarschijnlijk de regels niet.

Jantje

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

Aangezien u waarschijnlijk niets zwart op wit heeft zullen zij de normale regels laten gelden. Ik zou ze wel op de uitspraak over geen kosten aanspreken, nee hebt u etc.
Netjes is het niet, ervan uitgaande dat het ook zo verteld is is het zelfs ronduit dom...degeen die de uitspraak gedaan heeft gaat zeer waarschijnlijk zelf niet over het declaratietraject en kan daar dus beter geen uitspraken over doen.

PeterW1572

Ongelezen bericht door PeterW1572 »

Algemene tip v.w.b. vergoedingen: vraag het eerst aan je eigen verzekeraar. Die weet precies waarvoor je wel en niet verzekerd bent.

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

dhc schreef:Vertel? Ziekenhuizen halen terug via zorgverzekeraars, gaan ze echt heus niet zelf ophoesten.
Valt niks te vertellen tis zoals het er staat.

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

PeterW1572 schreef:Algemene tip v.w.b. vergoedingen: vraag het eerst aan je eigen verzekeraar. Die weet precies waarvoor je wel en niet verzekerd bent.
dat valt dus heel erg tegen hoor, zeker de mensen aan de telefoon hebben slechts heel zelden volledige kennis m.b.t. omvang verzekeringspakket, splitsing basis en AV, en bijzondere voorwaarden, uitsluitingen en clausules.
en wanneer doe het schriftelijk en verlang ook zwart op wit de reactie. Want mondelinge toezeggingen zijn slechts kort houdbaar is al meermaals gebleken in het verleden.

Skylars

PeterW1572 schreef:Algemene tip v.w.b. vergoedingen: vraag het eerst aan je eigen verzekeraar. Die weet precies waarvoor je wel en niet verzekerd bent.
Dat had ik dus ook gedaan maar die wisten niet waar het om ging en toen zeiden ze ja dat ligt eraan hoe het gedeclareerd word. Als het onder eerste lijns valt vergoeden we niks, als het als DBC word gedeclareerd dan weer wel. Maar toen zei ik het is tweedelijns en toen wisten ze dus niks meer..

Skylars

Ik ben vandaag dus naar het vu geweest en ik heb die rekening op tafel gelegd van hoe zit dit? Jullie zeggen mij duidelijk dat ik niet hoef te betalen en nu krijg ik dit?! De psycholoog wist niet hoe het zat en verwees me naar de afdelingsleider die hem helemaal flipte over mijn zorgverzekering dat dit blijft gebeuren bij hen (blijkbaar)

Ze bellen met mijn zorgverzekering en gaan dit oplossen, ik hoef niet te betalen.
Pak van m'n hart!

L-Vosje

Ongelezen bericht door L-Vosje »

dhc schreef:Vertel? Ziekenhuizen halen terug via zorgverzekeraars, gaan ze echt heus niet zelf ophoesten.
Kan het bevestigen.
Toen ik melde aan mijn arts dat ik mogelijk de behandeling moet stoppen wegens de financiering
werd mij gemeld dat ze in dat geval nog wel een potje konden vinden.
Ik ben zelf een beetje bang dat een arts daar niet veel over te vertellen heeft dus ik vertrouw er maar niet op.

Mathilde D.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Skylars schreef:Ik ben vandaag dus naar het vu geweest en ik heb die rekening op tafel gelegd van hoe zit dit? Jullie zeggen mij duidelijk dat ik niet hoef te betalen en nu krijg ik dit?! De psycholoog wist niet hoe het zat en verwees me naar de afdelingsleider die hem helemaal flipte over mijn zorgverzekering dat dit blijft gebeuren bij hen (blijkbaar)

Ze bellen met mijn zorgverzekering en gaan dit oplossen, ik hoef niet te betalen.
Pak van m'n hart!
Hoef je dan ook geen eigen risico te betalen, of betreft het alleen kwijtschelding van de eigen bjjdrage?

Skylars

Mathilde D. schreef: Hoef je dan ook geen eigen risico te betalen, of betreft het alleen kwijtschelding van de eigen bjjdrage?
Nee het valt buiten de GGZ, dus het valt onder de basisverzekering. Zonder eigen bijdrage.

Mathilde D.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Skylars schreef:
Mathilde D. schreef: Hoef je dan ook geen eigen risico te betalen, of betreft het alleen kwijtschelding van de eigen bjjdrage?
Nee het valt buiten de GGZ, dus het valt onder de basisverzekering. Zonder eigen bijdrage.
Dit antwoord begrijp ik niet. GGZ is zorg die onder de basisverzekering valt. Als het geen GGZ is, dan betaal je geen eigen bijdrage maar wel eigen risico(€350). Of bedoelde je dat ook?

Gesloten