Goedendag,
Na ruim 15 jaren een metalen retentiedraad te hebben gedragen in de onder- en bovenkaak is hij kapot gegaan en de tanden zijn scheef gaan staan. Ik heb de Orthodontix benaderd om een nieuwe retentiedraad te plaatsen in de onder- en bovenkaak. Op dat moment stonden de tanden al scheef. Nadat de orthodontist en de arts mijn gebit hebben onderzocht is er een afspraak gemaakt om een speciale retentiedraad te plaatsen die van extra kwaliteit is en tegen betaling van 150,-. In oktober 2012 zijn ze uiteindelijk geplaatst. In november 2012 moest ik op controle komen en toen bleek er een andere arts aanwezig te zijn. Zij keek in mijn mond en vertelde me dat alle verstandskiezen eruit moeten zodat de tanden meer ruimte krijgen in mijn mond en mijn gebit verbeterd en daarna moest de nieuwe retentiebeugel in de bovenkaak (die in oktober 2012 werden geplaatst) er weer uit en in plaats daarvan moest er een nieuwe nachtbeugel in om de tanden weer op hun plek te krijgen. Ik moest ook nog foto's laten maken van de verstandskiezen tegen hoge tarieven.
Ik heb toen aan gevraagd aan de orthodontist en bij de balie of ik voor de nachtbeugel moest betalen en zij vertelden mij van niet. Voor de zekerheid heb ik per email gevraagd aan de praktijk of ik moest betalen voor de nachtbeugel en opnieuw werd aan mij verteld dat er niet hoeft betaald te worden voor de nachtbeugel. Dat is wel zo prettig aangezien ik onlangs een nieuwe retentiedraad heb laten plaatsen tegen een aardig bedrag. Ik vond het vreemd dat er niet vanaf het begin is bepaald dat er een nachtbeugel moest worden geplaatst.
Tijdens mijn periodieke controle bij de tandarts heb ik verteld aan haar dat de arts van Orthodontix heeft geadviseerd de verstandskiezen eruit te laten halen en de tandarts adviseerde me hetzelfde en verwees me naar de kaakchirurg. Het verwijderen van mijn verstandskiezen werd gelukkig vergoed en scheelde mij geld. Alle 4 verstandskiezen moesten eruit. Ik heb de Orthodontix op de hoogte gesteld dat ik eerste mijn verstandskiezen laat trekken en daarna een behandeling maak voor de plaatsing van de nachtbeugel. Zij ging hiermee akkoord.
Nadat de verstandskiezen eruit waren heb ik telefonisch een afspraak gemaakt voor de plaatsing van de nachtbeugel. Op de dag van mijn afspraak werd ik een halfuur later behandeld en de orthodontist vroeg mij wat het doel was van mijn bezoek. Ik vond dit raar want het moet toch ergens geregistreerd worden dat ik een afspraak heb gemaakt voor de plaatsing van een nachtbeugel? Vervolgens kwam de arts binnen en zij vertelde mij dat er voor de nachtbeugel moet worden betaald. Ik vertelde dat met mij is afgesproken van niet. Zij werd nogal onrustig en behoorlijk brutaal en vertelde me dat dit nooit kan zijn gezegd en wilde me gauw de behandelkamer uit hebben. De vrouw achter de balie werd erbij gehaald en ik vertelde aan haar dat met mij is afgesproken dat ik niet hoeft te betalen voor de nachtbeugel. Vervolgens reageerde ze erop dat dit niet in het systeem staat en ik bij de plaatsing van de nieuwe retentiedraden ben behandeld door een andere arts en er intern een wisseling heeft plaatsgevonden van artsen en dat de nieuwe arts uiteindelijk bepaald hoe het zit met de kosten. Bij de plaatsing van mijn retentiedraden was er inderdaad een andere arts aanwezig maar ik kies ze zelf niet uit. Beide artsen werken voor en binnen Orthodontix. Uiteindelijk was ik overstuur en voelde me enorm belazerd.
Ik heb toen bij de balie gevraagd waar ik een klacht kan indienen en kreeg vervolgens het volgende emailadres: [email protected]. Dit is emailadres van het hoofdkantoor heb ik begrepen uit de reactie na mijn ingediende klacht. Ik heb toen een klacht ingediend en als bewijsmateriaal de email meegestuurd waarin staat vermeld dat de nachtbeugel kosteloos wordt geplaatst. In mijn klachtbrief heb ik ook vermeld dat ik me enorm belazerd voel en de behandelend arts nogal onbeschoft was en me niet respectvol behandelde. Uiteindelijk werd mijn klacht gehonoreerd en mag ik de nachtbeugel kosteloos laten plaatsen bij de Orthodontix zoals aan mij is medegedeeld per email omdat, ik citeer "In overleg met de arts is besloten om de nieuwe retentiebeugel kostenloos te plaatsen omdat een patiënt mag verwachten dat een beugel langere tijd mee gaat."
Oke daar ben ik blij om. Afspraak is dus nagekomen.
Wat ik wel belangrijk vind voordat ik de nachtbeugel laat plaatsen is hoe lang ik zoiets moet dragen en ervoor op controle moet komen zodat ik rekening kan houden met de investering die ik doe. Een controle afspraak kost al 37,41 per keer en is niet niks. Daarnaast wil ik graag weten hoeveel het zal kosten als de retentiebeugel opnieuw laat plaatsen in mijn mond nadat de nachtbeugel er weer uit moet zodat ik hier ook rekening mee kan houden. In mijn klachtbrief stond: "Echter vanwege uw negatieve commentaar op de behandelend arts en de praktijk wil zij u daarna niet meer in behandeling nemen. Zij is van mening dat er een vertrouwensbreuk is ontstaan. Voor verdere controle afspraken kunt u eventueel in onze andere vestigngen in Rotterdam terecht of u kunt zelf een andere orthodontist zoeken." Ik heb het hoofdkantoor verzocht om de bovengenoemde informatie en ik kreeg het volgende antwoord per email: "Zoals met u afgesproken in de brief van 16 april j.l. kunt u een afspraak maken bij Orthodontix voor het plaatsen van de nachtbeugel. Echter u wordt verzocht hierna een afspraak te maken voor de nacontroles bij een andere orthodontist of bij een ander orthocenter in Rotterdam.".
Het punt is dat ik voordat ik de nachtbeugel laat plaatsen de informatie nodig heb. Ik moet ook sparen om de kosten te kunnen betalen. De behandelend arts wil mij niet in behandeling nemen omdat er bij haar een vertrouwensbreuk is ontstaan die bij mij wederzijds is. Waar kan ik dan terecht om de informatie te krijgen? Opnieuw heb ik het hoofdkantoor gevraagd om mij van duidelijke antwoorden te voorzien op de vragen hoe lang ik de nachtbeugel moet dragen en hoe vaak ik op controle moet komen en hoeveel het kost om opnieuw de retentiedraden te laten plaatsen waarna ze me het volgende antwoord emailde: "Op uw vragen over er nog andere apparatuur geplaatst zou moeten worden en de duur van het dragen hiervan kan ik u geen antwoord geven. Hiervoor kunt u het beste overleggen met de arts waar u de behandeling gaat voortzetten.".
Hier schiet ik niks mee op. De behandeling elders voortzetten gebeurt nadat de nachtbeugel kosteloos is geplaatst bij Orthodontix en de informatie heb ik nodig voordat ik de nachtbeugel laat plaatsen. Opnieuw heb ik verzocht mij te voorzien van informatie maar dit levert me enorm veel stress op en ik word er toch echt schijtziek van.
Is het onredelijk van mij om te willen weten hoe lang ik de nachtbeugel moet dragen en hoe vaak hiervoor controle afspraken nodig zijn en wat de kosten zijn voor de plaatsing van de retentiebeugel in de bovenkaak bij een andere vestiging? Ik heb ook niet eens informatie gekregen waar ik na de nachtbeugel terecht kan voor de verdere behandeling. Ik heb dat zelf opgezocht dus dat is geen probleem meer. Maar ik vind de service toch slecht. Ik ben iemand die eerst wil weten wat ik straks moet betalen zodat ik dit financieel kan regelen en niet straks met de incasso te maken krijg. Een indicatie zou heel prettig zijn zodat ik weer waartoe ik in staat ben en wat me te wachten staat. Dat lijkt me wel zo verantwoordelijk. Ik heb ook geen omschrijving gekregen van wat een nachtbeugel is en hoe het eruit ziet en of het heel zichtbaar is in mijn mond. Ik ben al 27 jaar en vind het niet zo fijn als ik weer met een opvallende beugel loop zoals toen ik een tiener was. Dat geeft een onzeker en schamend gevoel. Daarom wil ik ook weten hoe lang ik zoiets draag en hoe het eruit ziet maar deze informatie krijg ik maar niet.
Ik ben een beetje radeloos. Wat moet ik nou? Wat kunnen jullie me aanraden en vinden jullie me onredelijk?
Ik hoor jullie reacties graag.
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Orthodontix gedempte zalmhaven Rotterdam
-
Orthocenter
Re: Orthodontix gedempte zalmhaven Rotterdam
Geachte mevrouw Soekhoe,
Ons bereikte het bericht dat u uw klacht over de orthodontische behandeling op het Forum van TROS Radar heeft gezet. Dit verbaast ons eerlijk gezegd. Wij proberen er alles aan te doen om uw klacht op een goede manier af te handelen en uw vragen te beantwoorden. Alleen op uw vraag hoe lang u een nachtbeugel moet dragen kunnen wij u geen antwoord geven omdat uw gebitssituatie niet bekend is bij de interne klachtencommissie. Deze is niet op afstand te beoordelen zoals u kunt begrijpen. Daarnaast willen wij u ook geen loze beloften doen die door een ander niet nagekomen kunnen worden vanwege de onbekende gebitssituatie.
Het is ook niet handig om de arts van OrthodontiX hier een uitspraak over te laten doen omdat zij te kennen heeft gegeven u niet verder te willen behandelen vanwege uw negatieve houding ten opzichte van de arts en de praktijk. Daarnaast heeft iedere arts zijn of haar eigen visie op een behandeling en zullen adviezen altijd van elkaar afwijken. Voor het herstel van een gebitsafwijking staan de behandelaar meerdere behandelingsopties ter beschikking. De keuze wordt door de orthodontist gemaakt op basis van zijn visie en ervaring. Dit houdt dus in dat voor dezelfde afwijking orthodontisten lang niet altijd dezelfde behandelingsstrategie hanteren. Echter betekent dit niet automatisch, dat de keuze van de een of de ander minderwaardig of medisch onverantwoord zou zijn. Deze verschillen van inzicht bestaan ook in de wetenschappelijke literatuur en zijn zodoende dan ook niets nieuws. Echter is dit voor de patiënt niet altijd begrijpelijk en soms ook verwarrend.
Het is dus raadzaam om de vervolgstappen van uw behandeling met uw nieuwe behandelaar te bespreken. Uit informatie heb ik vernomen dat u contact heeft gezocht met Orthocenter Rotterdam Zuidplein om de behandeling verder af te ronden. U kunt met de arts hier afspraken over maken.
In uw berichten blijkt dat u graag het verschil wil weten tussen een nachtbeugel en een retentie beugel. Beide benamingen van de beugels worden gebruikt bij de retentiefase. Je hebt verschillende soorten retentiebeugels. Dit kunnen spalken zijn die aan de achterkant van de tanden wordt vastgeplakt en het kunnen uitneembare plaatjes zijn. De uitneembare plaatjes worden meestal in combinatie met de spalkjes gebruikt en deze beugels zijn vaak tijdelijk. In het begin van de retentie periode worden deze dag en nacht gedragen en na verloop van tijd afgebouwd naar alleen ’s nachts. Uiteindelijk zal men deze uitneembare beugels niet meer hoeven te dragen.
Bij de spalkjes wordt geadviseerd deze zo lang mogelijk te laten zitten en als men er helemaal geen last van heeft deze permanent te laten zitten om zo het eindresultaat te waarborgen. Tanden en met name de ondertanden hebben nu eenmaal de neiging, ook al is men orthodontisch behandeld, op latere leeftijd wat over elkaar heen te gaan verschuiven. Dat is een natuurlijk verschijnsel daar kan niemand iets aan veranderen.
Over uw vraag betreffende de kosten kan ik u melden dat Orthocenter de tarieven van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) hanteert. Op onze website staan deze ook vermeld. De tarieven kunnen jaarlijks aangepast worden door de NZa, hoger of lager. Op dit moment wordt voor een nacontrole € 37,41 berekend. Het hangt er dus van af hoeveel keren u nog voor nacontrole komt. Dat hangt van uw gebitssituatie af en welke afspraken u maakt met de arts van Rotterdam Zuidplein. Wilt u hier meer duidelijkheid over hebben dan is het noodzaak om een afspraak te maken. Kosten voor vervanging van retentie apparatuur bedragen € 34,26 exclusief materiaal kosten.
Wat betreft uw vraag of de vervanging van de nachtbeugel ook bij een ander Orthocenter kosteloos geplaatst kan worden, moet ik met de arts van deze praktijk overleggen. Het aanbod geldt vooralsnog voor de praktijk van OrthodontiX.
Indien u nog meer andere vragen hebt zouden wij het op prijs stellen deze aan een van onze medewerkers te stellen en deze niet via allerlei landelijke media te stellen. Dit zorgt alleen maar voor onrust en zij kunnen op uw specifieke vragen ook geen antwoord geven.
Vertrouwende u voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Afdeling Kwaliteitszorg
Orthocenter B.V.
Ons bereikte het bericht dat u uw klacht over de orthodontische behandeling op het Forum van TROS Radar heeft gezet. Dit verbaast ons eerlijk gezegd. Wij proberen er alles aan te doen om uw klacht op een goede manier af te handelen en uw vragen te beantwoorden. Alleen op uw vraag hoe lang u een nachtbeugel moet dragen kunnen wij u geen antwoord geven omdat uw gebitssituatie niet bekend is bij de interne klachtencommissie. Deze is niet op afstand te beoordelen zoals u kunt begrijpen. Daarnaast willen wij u ook geen loze beloften doen die door een ander niet nagekomen kunnen worden vanwege de onbekende gebitssituatie.
Het is ook niet handig om de arts van OrthodontiX hier een uitspraak over te laten doen omdat zij te kennen heeft gegeven u niet verder te willen behandelen vanwege uw negatieve houding ten opzichte van de arts en de praktijk. Daarnaast heeft iedere arts zijn of haar eigen visie op een behandeling en zullen adviezen altijd van elkaar afwijken. Voor het herstel van een gebitsafwijking staan de behandelaar meerdere behandelingsopties ter beschikking. De keuze wordt door de orthodontist gemaakt op basis van zijn visie en ervaring. Dit houdt dus in dat voor dezelfde afwijking orthodontisten lang niet altijd dezelfde behandelingsstrategie hanteren. Echter betekent dit niet automatisch, dat de keuze van de een of de ander minderwaardig of medisch onverantwoord zou zijn. Deze verschillen van inzicht bestaan ook in de wetenschappelijke literatuur en zijn zodoende dan ook niets nieuws. Echter is dit voor de patiënt niet altijd begrijpelijk en soms ook verwarrend.
Het is dus raadzaam om de vervolgstappen van uw behandeling met uw nieuwe behandelaar te bespreken. Uit informatie heb ik vernomen dat u contact heeft gezocht met Orthocenter Rotterdam Zuidplein om de behandeling verder af te ronden. U kunt met de arts hier afspraken over maken.
In uw berichten blijkt dat u graag het verschil wil weten tussen een nachtbeugel en een retentie beugel. Beide benamingen van de beugels worden gebruikt bij de retentiefase. Je hebt verschillende soorten retentiebeugels. Dit kunnen spalken zijn die aan de achterkant van de tanden wordt vastgeplakt en het kunnen uitneembare plaatjes zijn. De uitneembare plaatjes worden meestal in combinatie met de spalkjes gebruikt en deze beugels zijn vaak tijdelijk. In het begin van de retentie periode worden deze dag en nacht gedragen en na verloop van tijd afgebouwd naar alleen ’s nachts. Uiteindelijk zal men deze uitneembare beugels niet meer hoeven te dragen.
Bij de spalkjes wordt geadviseerd deze zo lang mogelijk te laten zitten en als men er helemaal geen last van heeft deze permanent te laten zitten om zo het eindresultaat te waarborgen. Tanden en met name de ondertanden hebben nu eenmaal de neiging, ook al is men orthodontisch behandeld, op latere leeftijd wat over elkaar heen te gaan verschuiven. Dat is een natuurlijk verschijnsel daar kan niemand iets aan veranderen.
Over uw vraag betreffende de kosten kan ik u melden dat Orthocenter de tarieven van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) hanteert. Op onze website staan deze ook vermeld. De tarieven kunnen jaarlijks aangepast worden door de NZa, hoger of lager. Op dit moment wordt voor een nacontrole € 37,41 berekend. Het hangt er dus van af hoeveel keren u nog voor nacontrole komt. Dat hangt van uw gebitssituatie af en welke afspraken u maakt met de arts van Rotterdam Zuidplein. Wilt u hier meer duidelijkheid over hebben dan is het noodzaak om een afspraak te maken. Kosten voor vervanging van retentie apparatuur bedragen € 34,26 exclusief materiaal kosten.
Wat betreft uw vraag of de vervanging van de nachtbeugel ook bij een ander Orthocenter kosteloos geplaatst kan worden, moet ik met de arts van deze praktijk overleggen. Het aanbod geldt vooralsnog voor de praktijk van OrthodontiX.
Indien u nog meer andere vragen hebt zouden wij het op prijs stellen deze aan een van onze medewerkers te stellen en deze niet via allerlei landelijke media te stellen. Dit zorgt alleen maar voor onrust en zij kunnen op uw specifieke vragen ook geen antwoord geven.
Vertrouwende u voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Afdeling Kwaliteitszorg
Orthocenter B.V.