LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Prescan

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Paddington

Prescan

Ongelezen bericht door Paddington »

Prescan is een organisatie waarbij je, op eigen kosten preventief, kunt laten checken hoe je gezondheid er voor staat. In Duitsland en sinds 1 januari 2010 ook gedeeltelijk in Baarn.
Ikzelf vind dat prettig. Een totaal-onderzoek van een momentopname. Belangrijk voor mij. Geeft antwoord op wat vage klachten.
Ben in Bottrop en in Baarn (wat dichter bij huis) geweest. Bijzonder vriendelijke mensen, prima ontvangst en opvang.
Mijn moeder is nu ook een keer meegegaan. Op leeftijd, maar heel vief. Ze wilde graag weten hoe het er voor stond met haar conditie/gezondheid. Dat bleek prima te zijn, een mooi bericht.

Maarrrrrrrr.......
In de MRI in Baarn zat een te wijde koptelefoon op haar hoofd. Die zakte steeds af. Met haar schouder wurmde ze die zo goed als het kon terug op de plek, maar je mag immers niet bewegen in een MRI.
De koptelefoon is bestemd voor gehoorbescherming tegen het enorm hoge aantal decibelen herrie dat je hebt in zo'n MRI.
Om kort te gaan: ze kwam bij Prescan vandaan met de mededeling dat ze wel 100 kan worden qua gezondheid. Blij! Super natuurlijk. Maar vanaf die dag heeft ze een gehoorbeschadiging. Een harde toon in haar hoofd naast haar oor die niet meer weggaat. Niet blij dus. Nooit meer stil!

Per mail deze klacht gemeld bij Prescan. Zeker om voortaan in het intake-gesprek aan cliënten uit te leggen welke gevaren er kunnen zijn. De reactie in Baarn was dat men dat nog nooit had meegemaakt. Dat kan. Maar nu dus wel. Dus doe er iets mee! Locatie Baarn heeft mijn mail doorgestuurd naar de directeur van Prescan, omdat ik heb geschreven een reactie te verwachten.
Maar het is stil....heel stil...

Wordt vervolgd?

Paddington

Re: Prescan

Het is prettig om te kunnen melden dat er nu contact is geweest met Prescan. Een klacht kun je beter gelijk aanpakken en met elkaar kijken hoe je daar uit komt.
Hoewel ik een paar weken niets hoorde van het hoofdkantoor is er intern wel aandacht besteed aan mijn melding. Er zijn mensen geraadpleegd en er is overleg geweest.

Bj Prescan is dit de eerste melding over gehoorschade door MRI. Dus reden te meer om dat bij één melding te houden.
Om een dergelijke klacht in de toekomst te kunnen voorkomen is het een goede zaak als de MRI-assistenten nog duidelijker uitleg geven over de bel. Aan iedere cliënt, maar zeker aan oude(re) mensen en mensen die voor het eerst komen. Als je de MRI ingaat krijg je in je hand een belknop. Daar kun je op drukken als het misgaat. Dat werd bij Prescan altijd al correct gemeld. Als je je ineens niet goed voelt of als je claustrofobische problemen krijgt bijvoorbeeld. Dan wordt je er gelijk uitgehaald. Gemeld gaat nu ook worden dat de bel tevens gebruikt moet worden als de koptelefoon afzakt. Dat wisten wij dus niet, dus het is heel goed dat cliënten dat vanaf nu wel te horen krijgen. Een positieve verbetering! Hoop dat veel mensen dit lezen, zodat zij ook zelf daarop kunnen letten. Dan heeft dit bericht nut gehad!

Het is altijd goed om een klacht te melden. Dan is er dus iets dat beter kan. Bewaken van kwaliteit door ervaringen in de praktijk. Belangrijk! Een niet-aflatend proces.

Mijn moeder kan nog naar de KNO-arts voor een consult. Daar kan bekeken worden welke gradatie van beschadiging er is. En verder geluid met geluid bestrijden. Dus de hele dag een muziekje aan. Scheelt in ieder geval. In de stilte is de herrie het akeligst aanwezig. Over gaat het niet. Je moet er mee leren leven.

tennis

Ongelezen bericht door tennis »

Ok, en wat is nu de vraag?

Jahier

Ongelezen bericht door Jahier »

Krijgt uw moeder geen schadevergoeding?
Triest hoor. Voor mij een reden nooit een bodyscan te laten doen. Bovendien is het een momentopname, garantie kan niemand je geven! Sterkte met uw moeder.

Paddington

@ Tennis: Geen vraag.
Ik vind het belangrijk mensen door te geven dat zij hierop alert moeten zijn. Dat dit kan gebeuren. En door er bekendheid aan te geven kunnen anderen dit lezen. Dat is belangrijk. Liever niet ook gehoorschade bij andere mensen. Mede dankzij deze internetberichten is contact met Prescan tot stand gekomen.

@Jahier. Dank je wel Jahier!
Schadevergoeding is niet ter sprake geweest. De leeftijd en de energie van mijn moeder laten niet meer toe hier over te procederen. Toegezegd is wel dat er aandacht aan wordt besteed. Daar gaan we dan maar van uit. Hebben we hopelijk andere mensen behoed voor eenzelfde situatie.

Jahier

Ongelezen bericht door Jahier »

Als Prescan correct had gehandeld, hadden ze uw moeder een schadebedrag voorgesteld, ten blijke van medeleven! Er hoeft dan niet geprocedeerd te worden. Uit uw bericht maak ik op dat uw moeder oud en zwak is. Prescan maakt hier misbruik van! Ik adviseer u, namens uw moeder stappen te ondernemen. Uw moeder moet zich eens laten adviseren door een oorarts. Wellicht kan hij haar ergens naar doorverwijzen. Voor alle kosten die hieruit voortvloeien (alles wordt immers niet door de basisverzekeraar betaald), zou ik Prescan aansprakelijk stellen! Denk ook aan de reiskosten. Prescan mag blij zijn, dat uw moeder niet gaat procederen. Nogmaals heel veel sterkte! Bij een body-scan kunnen vroegtijdig ernstige ziekten worden opgespoord. Echter, men vergeet, dat er ook flinke nadelen aan zitten. Mensen kunnen te horen krijgen, dat er niets meer aan hun kwaal te doen is. Soms kun je dingen echter beter niet weten. Een scan laten maken is bovendien niet gezond. Ga van het geld op vakantie, dat is gezonder!

tennis

[quote="Paddington"]@ Tennis: Geen vraag.
Ik vind het belangrijk mensen door te geven dat zij hierop alert moeten zijn. Dat dit kan gebeuren. En door er bekendheid aan te geven kunnen anderen dit lezen. Dat is belangrijk. Liever niet ook gehoorschade bij andere mensen. Mede dankzij deze internetberichten is contact met Prescan tot stand gekomen.

Op wat moeten de mensen alert zijn?
Dus, als ik het zo mag concluderen, moeten de mensen daar weg blijven, want het zou nog eens kunnen gebeuren.
Ik vind het jammer voor jou moeder, dat dit is gebeurd, maar dan zou ik ook zaken op order stellen en dit laten uitzoeken van een letsel advocaat!
Laatst gewijzigd door tennis op 08 jul 2010 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Paddington

*Op wat moeten de mensen alert zijn?
Dus, als ik het zo mag concluderen, moeten de mensen daar weg blijven, want het zou nog eens kunnen gebeuren.*

Tennis, nog eens lezen wat er staat. Je conclusie is voor jouw rekening.

tennis

Paddington schreef:*Op wat moeten de mensen alert zijn?
Dus, als ik het zo mag concluderen, moeten de mensen daar weg blijven, want het zou nog eens kunnen gebeuren.*

Tennis, nog eens lezen wat er staat. Je conclusie is voor jouw rekening.
Dan leg eens uit, wat je met dit berichtje anders bedoeld.
Ik ben voor alles open!

Paddington

Gemeld gaat nu ook worden dat de bel tevens gebruikt moet worden als de koptelefoon afzakt. Dat wisten wij dus niet, dus het is heel goed dat cliënten dat vanaf nu wel te horen krijgen. Een positieve verbetering! Hoop dat veel mensen dit lezen, zodat zij ook zelf daarop kunnen letten. Dan heeft dit bericht nut gehad!

tennis

Paddington schreef: Dat wisten wij dus niet, dus het is heel goed dat cliënten dat vanaf nu wel te horen krijgen. Een positieve verbetering! Hoop dat veel mensen dit lezen, zodat zij ook zelf daarop kunnen letten. Dan heeft dit bericht nut gehad!
Is dit niet verteld, of hebben jullie de instructie niet helemaal begrepen?

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

als het goed is,is er van te voren gezegd,dat ze doodstil moest blijven liggen?dat moet immers bij een mri..
ze krijgt ook een noodknoop in haar handen,als ze daar op had gedrukt?hadden ze de koptel strakker kunnen zetten...een mri gebeurd honderen keren per dag...
zelf heb ik er 11 gehad.en idd het is hard...maar of je er idd beschadiging aan overhoud...
en wat iemand zei,prescan is mooi,maar het is een moment opnamen...dingen kunnen binnen 24 of 48 heel anders zijn..daar heb ik zoveel geld niet voor over ,sorry

tennis

rozemarijntje schreef:als het goed is,is er van te voren gezegd,dat ze doodstil moest blijven liggen?dat moet immers bij een mri..
ze krijgt ook een noodknoop in haar handen,als ze daar op had gedrukt?hadden ze de koptel strakker kunnen zetten...een mri gebeurd honderen keren per dag...
zelf heb ik er 11 gehad.en idd het is hard...maar of je er idd beschadiging aan overhoud...
en wat iemand zei,prescan is mooi,maar het is een moment opnamen...dingen kunnen binnen 24 of 48 heel anders zijn..daar heb ik zoveel geld niet voor over ,sorry
Ik heb nog geen MRI scan gehad, dus wist ik het helemaal niet zeker.
Maar zoals je schrift, heb ik het mij voorgesteld.
Het is natuurlijk jammer, wat met de Mevrouw is gebeurd, maar de instructies niet gevolgd, betekend eigen fout en niet zoals hier al weer wordt geroepen:
Fout van het bedrijf!

rozemarijntje

er wordt ook gezegd voor u gemak krijgt u een muziekje te horen...dat doen ze meestal.
ik ben ook vaak bij het mri centrum geweest en mocht je zelfs je eigen cd meenemen....
het zijn per sessie wat harde klappen die je hoort nog door de koptel heen....
maar kan me niet voorstellen dat je er wat aan overhoud ,echt niet,
denk dat er bij mev al wat verkeerds heeft gezeten en dat het nu toeval is.

je hoort hem al herrie maken als ie gewoon aanstaat ...dan hoor je hem al zoemen enz...en als hij dan met je begint hoor je klap klap klap(per sessie van 3 min)...zo is het het makkelijkste uitteleggen...en met de 11 mri;s is het altijd het zefde geluid geweest...dus??????

Paddington

Klopt Rozemarijntje, een mens kan ook niet alles weten.

http://wetenschap.infonu.nl/onderzoek/1 ... n-mri.html

rozemarijntje

dat is zo ,maar meestal wordt je ingelicht of je krijgt een folder?
plus ik weet niet hoe het bij prescan gaat,maar je moet ook nog een hele lijst invullen van te voren.

tennis

Paddington schreef:Klopt Rozemarijntje, een mens kan ook niet alles weten.

Da ben ik met jou eens, maar je hebt hier helemaal iets anders verteld en meteen in de aanval gegaan , omdat jou mijn antwoord niet aanstond!
Paddington schreef: Tennis, nog eens lezen wat er staat. Je conclusie is voor jouw rekening.
tennis schreef:
Paddington schreef: Dat wisten wij dus niet, dus het is heel goed dat cliënten dat vanaf nu wel te horen krijgen. Een positieve verbetering! Hoop dat veel mensen dit lezen, zodat zij ook zelf daarop kunnen letten. Dan heeft dit bericht nut gehad!
Is dit niet verteld, of hebben jullie de instructie niet helemaal begrepen?
Paddington schreef: Tennis, nog eens lezen wat er staat. Je conclusie is voor jouw rekening.

wombatje2001

Ongelezen bericht door wombatje2001 »

Prescan is een organisatie die wellustig inspeelt op de angsten van mensen voor enge ziektes.

Helaas voegt de organisatie niets, maar dan ook helemaal niets toe aan gezondheidswinst.

Sterker nog, het maakt de mensen nog angstiger, en ze laten de mensen daar nog eens grof voor betalen ook.

De reguliere medische wetenschap is bereid om zich te laten toetsen; instanties als Prescan niet.

Ik zal een voorbeeld noemen:

doe gewoon een longscan bij iedereen die rookt! Geweldig. Elk jaar opnieuw. We zullen longkanker wel even uit de wereld scannen!

Dus niet.

de JAMA van 7 maart 2007 laat iets anders zien.

Conclusie: dank zij de (CT) scan worden meer zieken ontdekt, worden er 10 keer zoveel longen weggehaald, maar er is niemand langer door gaan leven. Echt niemand, sorry.

Jawel, een onnodige scan is ziekmakend.

Maar: mooie plaatjes voor aan de muur, dat zijn het wel. Eerlijk is eerlijk.

Gesloten