Mk schreef:Nijogeth schreef:
Je weet dat dat na deze wetswijziging niet verandert, toch? Eigenlijk verandert er niets, behalve dat de overheid bij geen keuze voor donatie kiest.
De oude situatie is dit:
1. Persoon zelf kiest wat zijn voorkeur is.
2. Familie kiest als de persoon geen voorkeur heeft of het niet eens is met de voorkeur
3. Als niemand kiest, dan beslist de regering
De nieuwe situatie is daaraan identiek.
Het probleem in mijn ogen is dat familie zelfs bij een duidelijke keuze van de overledene alsnog anders kan bepalen. Daar zou in mijn ogen een nuanceverandering in moeten zitten.
Optie 3 bestaat nu helemaal niet.
De discussie wordt vertroebeld door het nobele doel van de wet. Fundamentele vraag is of de overheid voor mij mag bepalen wat er met mijn lichaam gebeurt als ik daar zelf niets over heb gezegd. Zeker ook omdat je het hier over situaties hebt waarin mensen nog helemaal niet dood hoeven te zijn waarbij de vraag speelt.
Vervang het eens door een andere situatie en kijk wat je er dan van vindt. Bijvoorbeeld: alle jongetjes worden direct na geboorte besneden tenzij je daar als ouder expliciet geen toestemming voor geeft. Vergeet je dat of wil je daar nog niet over nadenken, dan wordt de baby na geboorte weggehaald en meteen geholpen.
Of vervang het besnijden eens door inentingen.
Optie 3 bestaat nu wel, want er wordt standaard gekozen voor niet doneren. Daarom dat men zich ook moet inschrijven als men wel wil doneren. Optie 3 gaat nu veranderen en er gaat standaard gekozen worden voor wel doneren. Wil je dit niet, dan moet je je daarvoor inschrijven.
Zie het als het kiezen van een lunch. Een bedrijf heeft 150 medewerkers en die mogen kiezen of ze een broodje kaas of een broodje ham bij de lunch krijgen. Kiezen ze niet, dan krijgen ze een broodje kaas. Een hoop mensen die graag een broodje kaas willen, die kiezen niet.
Het bedrijf blijkt elke keer te weinig kaas in huis te hebben en ham te veel, dus geeft men aan dat niet kiezen er voor zorgt dat ze een broodje ham krijgen.
De mensen die een broodje kaas willen en van tevoren niets doorgaven gaan nu klagen dat ze nu moeite moeten doen.
De mensen die een broodje ham hebben, die maakt het niets uit.
De mensen die beiden graag eten en er niets om geven wat het wordt, die krijgen nu een broodje ham en dat vinden ze ook goed.
Edit: achteraf was het misschien beter geweest als ik niet ham en kaas had gepakt, maar shoarma en döner