LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] rookverbod

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
mikkey

Re: rookverbod

Ongelezen bericht door mikkey »

sigaartje, dat bedoel ik nu. laat die ouderen zélf beslissen of ze wel of niet willen roken.
een rookkamer(verblijf of ruimte) met een goede rookverdrijver(afzuiging) erin.
zo lijkt het me aan twee kanten te werken, trouwens de regels komen van de andere kant van de wereld, wij lopen alleen nog enkele jaren achter hoor !!!
voorval: 2 echtparen rusten uit buiten op het terras, bestelling: 2 bier en 2 cappucino's.ober komt terug met 2 cappucino's, ahum..... willen de heren naar binnen komen want dáár mag alleen alcohol genuttigd worden buiten niet, de 2 dames moesten buiten blijven, binnen mocht niet gerookt worden, ja dus uit die sigaret, dat krijg je nu van dat té ver doorgevoerde gedoe. géén alcohol buiten en géén rokers binnen, maar troost over 5 jaar is dat hier ook, hou de krant maar in de gaten !!! :(

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Wat ik hier mis is een punt van discussie. Ik zal nog wat olie op het vuur te gooien :!:

Veplegend personeel mogen hun rechten hebben maar het gaat hier om iets anders dacht ik. Terwijl ik dat zeg komt direct bij mij op waar zijn al die kennissen en familie gebleven die ook hun handjes uit de mouw kunnen steken :!: :!: Nee Nee dat doen we niet we doen al genoeg door belasting te betalen nee dat laten we maar aan anderen over toch ( zielig zeg )

Klagen helpt niet altijd veplegend personeel, als je niet werkt vanuit je hart stop er dan mee. We zijn toch op de wereld om mekaar te helpen niet waar !!!!!!!!!! Waar werk je dan eigenlijk voor? Geld bah :oops:

En over het roken: iedereen maakt z'n eigen keuzes respecteer ze ook maar ook andersom. We moeten niet iedereen in hokjes plaatsen er is nog iets van persoonlijke vrijheid waar onze ouders/voorouders voor gevochten hebben. Laat ze zeg snotneuzen. !!!!!

anneke

Ongelezen bericht door anneke »

Nou sorry hoor. Ik werk zelf ook in de zorg. Maar dit slaat natuurlijk nergens op. Vind je dat je recht hebt op een rookvrije werkplaats, wordt er gezegd dat je niet met je hart werkt.
Ook bij ons hebben ze een rookkamer. Ik breng er de mensen naar toe, die willen roken. Is toch niks mis mee? Maar ik boos dat er dan mensen zijn die vinden dat als je zegt dat je recht hebt op een rookvrije werkplek, dat je dan niet met je hart werkt. Belachelijk.
En wij doen er alles voor om het alle patienten naar hun zin te maken, zowel rokers als niet-rokers.

Gast

troost je Anneke,

als alle regels door gaan worden alle plaatsen in het verpleeg/verzorg/ziekenhuis gehalveerd.
wat?? nog meer dan gehalveerd zelfs.

met wat pech verlies jij dan je baan.
ik ook hoor, ik zit ook in de zorg, de thuiszorg.

ik vraag me af, of jij dan soms ook in de thuiszorg komt werken...
en ik vraag me ook af wat je dan gaat doen met je client die lekker een sigaretje rookt in zijn eigen huis.

of wat je gaat eisen, bij die ene client die het zelf niet meer kan en blij is dat de zuster zijn sigaret aansteekt, en goed uitmaakt..

marcelle

Ongelezen bericht door marcelle »

nou, ik heb van begin tot einde even zitten lezen.

patricia, het is schandalig dat je in een uitvaartcentrum niet mag roken.
dat het in de bezoekershal niet mag, oke,
maar met goed afzuigsysteem zou dat in de familie kamer moeten kunnen.
erg rot voor je dat je fam. buiten moesten gaan staan.
je hebt ze toch al zo hard nodig.

iedereen heeft recht op een rookvrije werkplek
maar waarom moet iemand die Nederland groot heeft gemaakt, die heeft gewerkt voor wat jullie nu hebben
spontaan stoppen met alles wat hem of haar lief is alleen omdat hij niet meer zelfstandig kan leven, en verplegend personeel zonder hart tegen komt?

sommige van jullie zouden inderdaad een goeie zijn in de thuiszorg
ik werk niet zoveel uurtjes per week, 15 maar.
maar ik werk als wijkziekenverzorgster.(naast mijn honden)

net als de gast boven mij vraag ik me af wat jullie zouden doen als je iemand met zwaaaaaaaaaaaaaaaaare reuma uit bed haalt en die mevr. wil voor het douchen even een sigartje roken? na het douchen sterft ze bijna van de pijn en moet met morfine weer in bed geholpen worden, en ja, in bed word niet gerookt!

ik kan me niet voorstellen dat jullie dan zeggen:
''sorry, ik heb recht op een rookvrije werkplek''

nee, vertel me aub dat jullie dat niet zouden doen..

groeten
marcelle

Gast

Ik werk bij een verpleegtehuis. Bij ons is het zo geregeld dat er op elke afdeling 1 of 2 kamers zijn waar gerookt mag worden. Alleen patienten mogen hier roken. De gedachten gang was hierover dat je het niet kan maken om patienten (soms in hun laatste levensfase) hun sigaret of sigaar te ontnemen, zeker omdat veel ouderen al bijna heel hun leven roken.
Personeel en bezoekers mogen geen gebruik maken van de kamers zij kunnen roken op 2 grote balkons die daarvoor aangewezen zijn. Van binnen uit zijn de balkons afgeplakt zodat je van binnen uit niet kan zien wie er staat te roken.

anneke

We hebben het hier over een verpleeghuis!! Niet over de thuiszorg.
Wij hebben een rookkamer op de afdeling. Voor de bewoners/patienten maar ook het personeel mag daar roken(in de pauze). En nee, ik werk niet in de thuiszorg en ben ook niet van plan om daar te gaan werken. En de bewoners bij ons op de afdeling gaan dus naar de rookkamer.
En die hebben daar geen problemen mee.
En jullie mogen allemaal een mening hebben, maar respecteer die van mij dan ook!

!!!!

Ongelezen bericht door !!!! »

Ik vind dat bewoners van een verpleeghuis of bejaardenhuis gewoon lekker hun sigaretje op hun eigen kamer moeten kunnen roken.
Wat is dat nou voor iets belachelijks om die mensen in een rookhok te gaan stoppen.
Die mensen WONEN daar.
Er is toch ook niemand die gaat zeggen dat ik niet in mijn eigen huis mag roken.

Brokkenpiloot

Ongelezen bericht door Brokkenpiloot »

Zoals altijd: de goeden lijden onder de kwaden.

Mijn vader is door een ongeval een deel van zijn longen kwijt geraakt en is astma patiënt. Bij mijn ouders thuis mag er niet gerookt worden en dat staat ook duidelijk aangegeven.

Komt er een servicemonteur voor onderhoud aan de CV aan de deur met een peuk in de mond. Ik leg uit waarom er in huis niet gerookt wordt en vraag vriendelijk zijn medewerking. Even later ruik ik op de eerste etage dat hij op de tweede etage toch gewoon een sigaret op heeft gestoken.

Als mensen geen rekening wensen te houden met anderen blijft alleen wetgeving over. Dat die dan op zijn beurt sommigen "tekort" doet, is dan onvermijdelijk.

Gast

precies brokkenpiloot,
ik jullie huis maken jullie de regels
wanneer jullie bepalen dat er door gezondheidsomstandigheden niet gerookt mag worden heb je daar alle bevoegdheid voor

maar de zieken en bejaarden wonen toch ook ergens?
waar zijn hun regels gebleven?
waarom mogen die niet meer beslissen waar ze kunnen of willen roken?

niet te geloven 3 jaar geleden hoorde je nooit van dit gezeur en nou moeten sommige mensen ineens in de spotlight staan omdat ze rook vrij willen werken

zeg anneke, wat zou je nou doen in de thuiszorg
zou je die zieke patient echt zijn peukie weigeren?
ben benieuwd naar de antwoord

Brokkenpiloot

Het door mij genoemde voorbeeld is niet exemplarisch. Neem mijn werkplek.

Op het kantoor waar ik werk, werkten in de afgelopen jaren nog 6 tot 7 mensen die allemaal rookten. Ik rook zelf niet en de werkgever gaf aan dat er in goed overleg onderling moest worden geregeld waar er wel of niet gerookt zou worden. Hoongelach was mijn deel: als ik ergens wilde werken waar niet gerookt zou worden, moest ik maar gauw elders gaan solliciteren. Voor mij persoonlijk was het echter niet zo'n heikel punt, ik heb "gewoon" al die tijd in een ruimte gewerkt waar het de hele dag blauw stond van de rook. Dat je je kleding thuis direct in de was kan doen en dergelijke ongemakken, nog geheel buiten het gezondheidsaspect van meeroken, nam ik voor lief.
Nu de situatie echter is omgedraaid, kan ik echter toch ook geen medelijden hebben met dezelfde collega's als ik ze buiten, in de kou en in de regen, met hun peuk zie staan....

!!!!

Dat is iets heel anders, brokkenpiloot.
Ik ben toevallig de enige die op het werk rookt en ik heb er nooit een probleem mee gehad om buiten te gaan staan wanneer ik wil roken.

Maar de mensen in de verzorgingshuizen WONEN daar.
Ze mogen niet eens zelf bepalen wat er op hun kamer en dus hun WOONRUIMTE gebeurd.
Dat klopt gewoon niet.
Die mensen zitten er al niet voor hun lol hoor.
Laat ze dan tenminste nog zelf bepalen wat er wel en niet in hun woonruimte gebeurd.

Robus

Ongelezen bericht door Robus »

Als ik ergens ben waar ik wil maar niet mag roken stel ik altijd het voor
IK ZAL NIET ROKEN MAAR MAG IK WEL EEN WIND LATEN?? Diegene die mij kennen hebben tegen het roken (met mate) van mij geen bezwaar. :oops:

Gast

Waarom wordt er toch altijd net gedaan of die oudjes de enigen zijn die "het land hebben opgebouwd"?
Jonge mensen die nu werken bouwen er nog steeds aan!!
Als je het roken op een gegeven moment wil/moet verbieden, dan heeft iedereen, die daardoor niet meer kan roken, daar last van. Jong, oud of er tussenin.
En als je de verpleeghuizen ook rookvrij wilt krijgen, dan zul je daar ook op een zeker moment het roken moeten gaan verbieden, het zal altijd vervelend zijn voor de rokers. Of is het eerlijker om er mee te wachten tot de jonge mensen van nu (die kennelijk niets doen dan afbreken of zo) straks oud zijn en in zo'n tehuis komen? Ik dacht van niet.
Voor de mensen die niet roken zal het een verademing zijn als je in een verpleeghuis woont (ook hun huis) en je bent niet verplicht om de hele dag in de stank van een ander te zitten. Dat zelfde geldt ook voor de niet rokers die er werken.
Wat ik pas echt belachelijk vind, is dat ze roken in coffeeshops en café's willen gaan verbieden. Daar hoeft namelijk niemand verplicht te zitten, zoals in een verpleegtehuis of op het werk wel het geval is.

anneke

"gast"wachtte nog op een antwoord van mij. Nou die heb ik toch gegeven? Ik werk niet in de thuiszorg en ik ben er ook niet van plan om te gaan werken.
En precies, ze zeggen altijd dat de oude mensen het land hebben opgebouwd en bla bla bla. En moet ik daarom in de rook gaan werken en in de schadelijke stoffen?
En dan te zeggen dat het zo zielig is voor die mensen in het verpleeghuis. Ik heb nog niemand horen klagen daar hoor. Ze zitten gezellig in de rookkamer samen.
En trouwens het zijn niet allemaal oude mensen er zijn ook jongere bewoners bij. Dan moet ik zeggen, oke u bent oud, u hebt het land helpen opbouwen, dus u mag op uw kamer roken. En u bent nog jong, u hebt kennelijk het land niet helpen opbouwen, dus u mag niet op uw kamer roken???

Gast

heej gast van 25 maart om 13.51 uur
heb jij na de oorlog nederland weer opgebouwd dan
tuurlijk doet de jongere generatie daar nog steeds aan mee
maar wanneer onze opa's en oma's er niet mee waren begonnen zat jij nou nog tussen de puinhopen!

jan

!!!!

Mensen hebben nog altijd het recht om zelf te bepalen wat ze in hun eigen woning doen.
Mensen die dus in een verpleeghuis of bejaardenhuis wonen hebben ook het recht om zelf te bepalen wat er in hun woning gedaan wordt.
Op hun kamer zouden ze dus zelf moeten kunnen bepalen of er gerookt mag worden, ja of nee.

anneke

Ja, en ik heb recht op een rookvrije werkplek!!

Gast

Anneke ga dan werken bij groen voorziening dan heb je altijd een plek in de openlucht en rook vrij en de ouderen hebben dan nog een plekje om een sigaartje te roken en een sigaretje zonder jou irritante wijzende vingertje in hun richting te wijzen.Want daar moet jij je voor schamen.Laat de ouderen met rust en zoek anders een nieuwe job. :!: :!: :!: :twisted:

Brokkenpiloot

Wat zal de groenvoorziening er mooi uit gaan zien als we die suggestie opvolgen! Maar anderzijds: kunnen de rokers daar dan niet voor gaan zorgen? Zij staan tenslotte toch al buiten te roken...

Gesloten