| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] 's Avonds en hele weekend geen huisartsenzorg
-
The Wizard
Re: 's Avonds en hele weekend geen huisartsenzorg
De topic starter schreef: Graag wil ik weten wat jullie ervan vinden, dat de huisarts na 17:00 en het hele weekend niet beschikbaar is.
De gezondheidszorg is big business geworden. Mensen worden echt geen arts meer omdat het hun "roeping" is - het is in elk geval allang niet meer de enige of hoofdreden. Nee, er is in de eerste plaats gewoon veel geld mee te verdienen. Daarnaast heeft men natuurlijk de nodige andere wensen (=eisen), zoals veel vrije tijd. Daarin verschillen zij overigens niet van anderen. Welke dienstverlenende bedrijven of instanties zijn tussen vrijdag 5 en maandag 8 zoal bereikbaar?
De gezondheidszorg is big business geworden. Mensen worden echt geen arts meer omdat het hun "roeping" is - het is in elk geval allang niet meer de enige of hoofdreden. Nee, er is in de eerste plaats gewoon veel geld mee te verdienen. Daarnaast heeft men natuurlijk de nodige andere wensen (=eisen), zoals veel vrije tijd. Daarin verschillen zij overigens niet van anderen. Welke dienstverlenende bedrijven of instanties zijn tussen vrijdag 5 en maandag 8 zoal bereikbaar?
-
Erik Groen
Re: 's Avonds en hele weekend geen huisartsenzorg
Je moet tegenwoordig wel Maar ze zien vaak de ernst van de situatie niet in
Dat moet je na veel zeuren ze daar proberen te overtuigen .
Als je al geen koorts hebt dan is het al niet ernstig.Nou ik kan je vertellen dat ik wel behoorlijk ziek ben zonder koorts.
Helaas is het nu zo dat je half dood moet zijn eer er een keer iemand komt. Wat helaas al diverse keer gebeurd.
Maar de SEH doet tenminste meer .Dan maar wat langer wachten maar je wordt wel geholpen.
Hierin zit een denkfout. De ziekenhuizen hebben en masse hun EHBO's omgedoopt tot SEH. De reden is, dat bij EHBO het idee te rechtvaardigen valt, dat het ziekenhuis de aangewezen plek is om de eerste hulp te moeten verlenen. Dat is niet de bedoeling. Het gaat om hulp met een spoedeisend karakter. Dit zijn deze mensen die het ziekenhuis moet behandelen. Niet-spoedeisende zaken mogen geweerd worden in geval van een gesloten SEH. Patiënten worden door verpleging (soms letterlijk) bij de deur getrieerd (zeg maar gekeurd) en daarna geschikt of ongeschikt voor de SEH bevonden. Er zijn nog enkele open SEH’s in Nederland. Zij zullen op zeer korte termijn ook overgaan tot sluiting vanwege het vele misbruik dat gemaakt wordt van deze voorziening.Dan hebben ze me toch al onderzocht .Bij huisartsposten die naast of in een ziekenhuis zitten zal het wat moeilijker gaan maar ik doe het sinds de slechte ervaringen voortaan altijd.
Maar wat is spoed?:Dat is nou het probleem .Ik kan toch niet weten of de klacht zo erg is dat het niet kan wachten.
Daartegen komt het ook voor dat patienten aan de telefoon worden afgescheept die niet hadden kunnen wachten.
Vooral diegee niet zo goed zijn in hun woorden , gebeurt het wel degelijk. Dat daarbij zelf doden vallen is bewezen.
Maar over die cijfers heb je het natuurlijk niet
• Als de huisarts dat zegt.
• Als u gevoeglijk kunt aannemen dat u , ook met tussenkomst van de huisarts, zonder spoedige interventie zieker zult worden of sterven. Het is ook door leken goed mogelijk dat in te schatten. Twijfelt u dan belt u de huisarts(enpost). Twijfelt de doktersassistente dan wordt er overlegd met de huisarts of zal u de huisarts zelf aan de lijn krijgen. Dat bij deze telefonische triage doden vallen is ongetwijfeld zo. Maar die vallen er ook op de huisartsenpost, op de SEH en in het ziekenhuis. De vraag is of die aantallen verschillen van elkaar en of een andere interventie wel het sterfgeval hadden voorkomen. Daar zijn in tegenstelling tot het beweerde geen wetenschappelijk gecontroleerde getallen over. Zoals het er nu staat is het borrelpraat en daar wordt niemand wijzer van.
• Als u gevoeglijk kunt aannemen dat u een probleem hebt dat de huisarts niet kan oplossen, zoals een overduidelijke fractuur van een bot bij standsafwijking.
Als laatste kan ik u zeggen dat in geval van twijfel u toch beter naar de huisarts kan gaan, omdat behandeling op een SEH geschiet middels een systeem van voorrang op basis van urgentie. Hetgeen betekent dat als het druk is en de SEH vindt dat ze uw probleem moeten verhelpen, maar het is niet urgent alle andere patiënten voor gaan. Het kan dus voorkomen dat uw kleine probleem een wachttijd van enkele uren oplevert. Bij de huisarts zat u al weer thuis aan de wijn. Hier komt bij dat de capaciteit van een SEH zeer beperkt is, omdat de SEH ervan uit gaat dat u een zwaar probleem heeft tot het tegendeel is bewezen. In de laatste plaats kost onterecht behandelen op een SEH ontzettend veel geld. Bedenk dat een SEH-bezoek al snel in de honderden Euro’s kost i.t.t. een bezoekje aan de huisarts, hetgeen in een tijd van uit de pan rijzende ziektekostenpremies zeer relevant is.
Vriendelijke groeten,
Erik Groen