LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tandartsen niet scheutig met prijslijst

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tandartsen niet scheutig met prijslijst

Ongelezen bericht door Chocomelk »

A111 Periodieke controle (standaard inclusief code C112) € 29,84
A211 Probleemgericht consult € 28,43
A231 Intake consult (standaard inclusief code C114) € 49,75
A261 Multidisciplinair consult € 34,68
A311 Maken en beoordelen kleine röntgenfoto € 18,42
A321 Maken en beoordelen kaakoverzichtsfoto € 48,57
A324 Maken en beoordelen schedelfoto € 48,57
A531 Vaststellen conditie tandvlees € 44,87
A611* Microbiologisch- en/of speekselonderzoek € 36,16
A711 Opstellen en bespreken zorgplan € 57,45
A721* Aanvullend onderzoek prothetische en restauratieve zorg € 57,45
A722 Onderzoek tandvleesbehandelingen € 44,87
A723* Aanvullend onderzoek Implantologie € 67,16
A724* Aanvullend onderzoek kaakgewrichtbehandelingen € 67,16



* Exclusief techniekkosten

Aanvullende informatie
•Deze tarieven zijn geldig voor iedereen. Indien uw zorgverzekeraar een contract heeft afgesloten met XXXXXXX kunnen andere tarieven gelden.
•Deze standaardprijslijst gaat in op 01-01-2012 en is geldig tot en met 31-12-2012.
XXXXXXX biedt u de garantie dat haar zorgaanbieders ongeacht de zorgzwaarte niet naar boven zullen afwijken van de standaardprijslijst.
•Een behandeling kan bestaan uit meerdere prestaties.
Nu heb ik dus ook geen idee of mijn zorgverzekeraar een contract heeft afgesloten met deze tandartsenpraktijk maar wat bedoelen ze daar precies mee ???

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tandartsen niet scheutig met prijslijst

Ongelezen bericht door vroem »

@nevermind:

Het voordeel is er nu nog niet! let wel: heel veel tandartsen zijn alleen voor de vrije prijzen omdat het enig andere alternatief wat de NZA had de tandheelkunde in nederland echt geheel om zeep zou brengen.
Uiteindelijk zal het voordeel er komen in de zin dat echt inzichtelijk gaat worden waarom een tandarts bepaalde prijzen hanteert, en er is gewoon tijd nodig om dat te ontwikkelen en te laten groeien. daarom is het ook een experiment. Oftewel wij hebben een paar jaar om te laten zien dat die meerwaarde er uiteindelijk wel is/komt. Is nu nog niet het geval nee, mede door een aantal factoren buiten de tandartsen zelf om. Deze vraag hoort overigens bij de NZA en/of verantwoordelijk minister thuis.

Persoonlijk denk ik dat je dus gewoon een vaste tandarts moet hebben en houden, om meerdere redenen. Op termijn kan je op basis van openbare info beslissen of je voor jou perceptie en gebit bij d ejuiste tandarts zit, zo nee overstappen. Maar op prijsd alleen selecteren vind ik dus, zeker in dit stadium dus erg dom. Klinkt hard maar is gewoon zo. Alleen bij excessen zoals bovenstaand (zowel in de zin van extreem goedkoop of duur, werkt beide kanten op) moet je je ook (sterker nog: juist) hardop richting je tandarts afvragen waarom de prijsstelling zo is.
Hier gaan zitten mekken over prijzen en verschillen heeft niet zo`n zin mi. Deel van het doel is ook dat de patient mondiger wordt richting tandarts/praktijk en zich bewuster wordt van wat zaken kosten en waarom. En beter geinformeerd wordt ipv zoals nu het merendeel nog steeds doet het neemt zoals het komt.

Prijzen op internet zegt nu dus niet zo heel veel. daar hoort communicatie met die tandarts bij.

Shoppen alleen op prijs is niet de visie die ik als tandarts bij een behandelovereenkomst toejuich. Ik denk ook dat dat deel op een verkeerde manier wordt uitgelegd. Ik denk dat het meer de bedoeling is dat je uiteindelijk een tandarts vindt die bij je past, qua persoon en gebit.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tandartsen niet scheutig met prijslijst

Ongelezen bericht door vroem »

chocomelk, mbt kontrakt navraag doen bij de praktijk. Is een clausule die er bij mij niet opkomt om de eenvoudige reden dat ik geen overeenkomsten sluit die een ander tarief genereren. ik vind het namelijk niet uit te leggen.
En ik heb nog geen zorgverzekeraar gevonden die een overeenkomst aangaat die voor mij naast de door hen opgelegde plichten ook rechten genereert (ook voor de patienten, daar gaat het immers om), en andersom naast de voor zorgverzekeraar oha absurde rechten ook nog redelijke plichten stelt aan hen.
Het enige wat ik in overeenkomsten zie is aandacht voor geld (met name naar verzekeraars toegerekend..).

Maar goed , over deze praktijk: delegeren van werk mag, maar niet op deze manier. Er moet echt uitdrukkelijke toestemming zijn. En het is zelfs zo dat het geweigerd mag worden. En met deze tariefstelling zou ik persoonlijk dus verlangen dat er alleen een tandarts met uiteraard BIG registratie en voor het specifieke stuk van het werk een geregistreerd MH aan mijn gebit werkt en niemand anders. Men mag je ook niet uitschrijven als je weigert deze manier van delegeren te accepteren. Dan zijn ze rijp voor een klacht bij de IGZ. Er is door IGZ een circulaire geweest over taakdelegatie en informed consent, kan je opvragen bij IGZ.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Tandartsen niet scheutig met prijslijst

Ongelezen bericht door nevermind »

Het voordeel is er nu nog niet!
Dat vraag ik mij dus af, of er wel voordeel komt.




Shoppen alleen op prijs is niet de visie die ik als tandarts bij een behandelovereenkomst toejuich. Ik denk ook dat dat deel op een verkeerde manier wordt uitgelegd. Ik denk dat het meer de bedoeling is dat je uiteindelijk een tandarts vindt die bij je past, qua persoon en gebit.
Ik heb een tandarts die bij mij past, dus hoef ik niet te zoeken.
Maar als deze, Chocomelk heeft een voorbeeld gegeven, dan prijzen hanteert welke ik niet wil/kan betalen, wat dan?
Wat een experiment. :mrgreen:

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tandartsen niet scheutig met prijslijst

Ongelezen bericht door vroem »

als de prijzen je niet passen, past de tandarts toch niet bij je? of zie ik iets verkeerd?

en dat andere: komt echt wel, hoop ik tenminste wel, anders stopt het experiment en gaan we niet terug naar af zeer waarschijnlijk, maar eerder naar een soort ontwikkelingsland qua stand van tandheelkunde.

Creatura
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 okt 2007 21:46

Re: Tandartsen niet scheutig met prijslijst

Ongelezen bericht door Creatura »

Er is een site waar al e.e.a. te vergelijken is, al staan er nog niet zoveel tandartsen in. Misschien komt dat nog......

http://www.vergelijkmondzorg.nl

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Tandartsen niet scheutig met prijslijst

Ongelezen bericht door nevermind »

vroem schreef:als de prijzen je niet passen, past de tandarts toch niet bij je? of zie ik iets verkeerd?

en dat andere: komt echt wel, hoop ik tenminste wel, anders stopt het experiment en gaan we niet terug naar af zeer waarschijnlijk, maar eerder naar een soort ontwikkelingsland qua stand van tandheelkunde.

Ja, je ziet het verkeerd.
Als vanaf januari de prijzen vrijgegeven zijn, kan mijn tandarts toch andere/hogere prijzen rekenen, dat ene heeft toch niets met het andere te doen, ik kan toch tevreden met haar werk zijn.
Als er geen prijsaanpassingen zijn, zouden misschien nog vele patiënten met de tandarts tevreden zijn.
Voor mij, blijft dit een eenzijdig verhaaltje, en de puinhoop is al voorgeprogrammeerd.
De winner is: De tandarts :wink:

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tandartsen niet scheutig met prijslijst

Ongelezen bericht door vroem »

@ nevermind: dat ik het anders zie dan jij betekent niet dat ik degene ben die het verkeerd ziet.

uiteindelijk zal, mits het experiment doorgezet kan worden, de patient de winnaar zijn. Ik begrijp overigens dat je dat nu anders of geheel niet inziet. Met de grote (was eigenlijk een veel grotere dan dit) stelselwijziging van 1995, toen de tandarts uit het toenmalig ziekenfonds ging, tenminste voor volwassenen,is de tandheelkundige zorg in NL en ook de staat van de gebitten met sprongen vooruit gegaan. is gewoon een feit.

Dat velen niet willen/kunnen inzien dat de kwaliteit momenteel in Nl al zeer hoog is, en mits dit een kans krijgt nog veel beter zal worden is iets anders. Dat men het niet ziet betekent niet dat het niet zo is.. Ja er zijn een aantal rotte appels, maar die gaan of in de pas lopen, of krijgen zelf de rekening gepresenteerd. heeft alleen even tijd nodig.

Grappig trouwens dat de kritiek in 1995 veel minder was dan nu, kijk wat internet doet.

Dirk332
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 dec 2011 15:49

Re: Tandartsen niet scheutig met prijslijst

Ongelezen bericht door Dirk332 »

Op de website www.123tandarts.nl worden alle tandartsen vergeleken. Er wordt vergeleken op prijs, maar ook op hun rating (kwaliteitsregister, behandelingen en openingstijden).

Creatura
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 okt 2007 21:46

Re: Tandartsen niet scheutig met prijslijst

Ongelezen bericht door Creatura »

Een zeer slechte website, waar nauwelijks tandartspraktijken op staan.
Ik heb er een aantal getest, maar men komt of met oude gegevens (praktijk bestaat niet meer) of met foute data.
Het zal nog wel lang gaan duren voordat je via dit soort websites wat kan vinden, en men holt achter de actualiteit aan.

Gesloten