LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tarieven tandartsen 2012

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door vroem »

krijg net bericht door dat VGZ de vergoedingen gaat aanpassen: de maximumvergoedingenlijst komt te vervallen, nu gewoon 80% vergoeding zonder maximumtarief, alleen maximum grens van polis. Gaat ook met terugwerkende kracht per 1-1 jl aangepast worden, dus mensen gaan geld terug krijgen van VGZ.

witte angora
Berichten: 31963
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door witte angora »

vroem schreef:krijg net bericht door dat VGZ de vergoedingen gaat aanpassen: de maximumvergoedingenlijst komt te vervallen, nu gewoon 80% vergoeding zonder maximumtarief, alleen maximum grens van polis. Gaat ook met terugwerkende kracht per 1-1 jl aangepast worden, dus mensen gaan geld terug krijgen van VGZ.
Kijk, dat klinkt beter, nu nog de anderen. Maar dat zal vanuit concurrentieoogpunt waarschijnlijk niet lang meer duren. :D

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@vroem

bedankt dat je het neerzet,hopelijk gaan de andere erin mee,maar ja als ze mensen niet kwijt willen raken per 1-1??lijkt me het een slim plan...
nogmaals bedankt! en zou je ons willen laten weten,als je nog meer hoort???? :oops:

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Dat is goed nieuws van de VGZ Vroem !
Fijn dat je dat hier hebt neergezet.

Zelf heb ik CZ maar ik heb geen enkele brief gehad wat over de tandartsen
ging en hun prijzen ging en hun vergoeding daarvan. :shock:

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

zo heb ook ff een fikse mail gestuurd naar cz...
dat ze niet de schuld bij de tandartsen en de overheid alleen moeten neer leggen maar dat ze dondersgoed weten waar ze mee bezig zijn..
en als vgz dit doet dat ,er toch mensen gaan weglopen..
ik weet het ,ik ben alleen misschien die een mail schrijft(zou het)maar als meerdere het doen worden ze vanzelf gek.. :lol: :lol: :lol:

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door vroem »

vooral ook klacht over forse inperking vergoeding neerleggen bij de NZA, en bij de consumentenbond. Bij de NPCF heeft niet zo veel zin want die lopen itt consumentenbond gewoon met de zorgverzekeraars mee (die 4 miljoen ruim subsidie die ze ontvangen komt immers ergens vandaan, Achmea is meen ik actief betrokken bij de zorgkaartwebsite etc etc..) (en desondanks nog jaarlijks geld tekort komen..logisch dat ze een makkelijk dossier willen hebben om mee te scoren..).
Let wel: disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn persoonlijke mening of uit persoonlijke berichtgeving, er zijn geen rechten aan te ontlenen. Ik kan niet instaan voor de juistheid van websites etc waar ik naar doorlink (net als iedereen hier dat niet kan..)

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

wordt aangewerkt vroem!

nee tuurlijk houden we jou niet verantwoordelijk!
we zijn alleen blij als we soms hulp van je krijgen of info!!

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door vroem »

graag gedaan (ondanks de inspanningen van een enkeling op de persoon te spelen feiten te verdraaien blijf ik daar ook rustig mee doorgaan).

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

gewoon boven staan! er zijn echt mensen die je mening en hulp waarderen.

kijk naar mij ik lig nu al nachten wakker omdat ik naar de kaak moet...ihihi GRAPJE! nee hoor helemaal niet door jou weet ik nu wat ik kan verwachten,dus voorbereid!

Mousy
Berichten: 324
Lid geworden op: 14 feb 2011 22:29

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door Mousy »

Is die 80% vergoeding zoveel goedkoper dan? 20% zelfbetalen als het een dikke behandeling is kan veel zijn....
Ik zelf heb t probleem niet ben in januari overgestapt naar een tandarts met een zorgcontract. Maar wil wel graag er meer van weten. Heb zelf gedacht over een overstap afgelopen december, maar omdat ik met fysio niet uitkwam (ik zit nu t beste met 27 behandelingen per jaar) ben ik blijven zitten.
Maar ik ben herstellende en heb fysio straks niet meer zoveel nodig dus kan dan misschien aanstaande december beter overstappen. Ik zit nu erg duur.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door vroem »

en over die disclaimer: met bepaalde stellingen begeef ik mij op glad eis, hoewel deze te onderbowuen zijn/onderbouwd zijn, echter een aantal verzekeraars zal niet erg blij zijn met de openheid van zaken, en de uitleg over hoe de vork (naar mijn mening in ieder geval. :wink: ) echt in de steel zit.

Nu zijn wij tandartsen in het algemeen (sprekende voor de te goeder trouw werkende tandarts, niet voor de rotte appels..) niet blij met de verdraaiing van feiten en cijfers waar de zorgverzekeraars zich zelf schuldig aan blijven maken (naar mijn mening... :wink: :mrgreen: ) en het is in het algemeen belang deze pijnpunten bloot te leggen dus daar zal ik gewoon mee door blijven gaan.

witte angora
Berichten: 31963
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door witte angora »

Is die 80% vergoeding zoveel goedkoper dan? 20% zelfbetalen als het een dikke behandeling is kan veel zijn....
Toch wel. Veel zorgverzekeraars hanteerden al een vergoeding van 75 of 80%. Maar door het nieuwe systeem moeten mensen veel meer zelf bij betalen, boven het bedrag dat ze sowieso al kwijt waren.

Er zijn er maar enkelen die 100% vergoeden, FBTO is er één van, maar daar is het maximum van de duurste AV dan weer 800 euro. En ik kan je vertellen, met 2x controle per jaar + één kroon kom je al een heel eind in die richting.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door vroem »

Mousy schreef:Is die 80% vergoeding zoveel goedkoper dan? 20% zelfbetalen als het een dikke behandeling is kan veel zijn....
Ik zelf heb t probleem niet ben in januari overgestapt naar een tandarts met een zorgcontract. Maar wil wel graag er meer van weten. Heb zelf gedacht over een overstap afgelopen december, maar omdat ik met fysio niet uitkwam (ik zit nu t beste met 27 behandelingen per jaar) ben ik blijven zitten.
Maar ik ben herstellende en heb fysio straks niet meer zoveel nodig dus kan dan misschien aanstaande december beter overstappen. Ik zit nu erg duur.
20% is nog altijd minder dan de 40% of zelfs 50% waar het soms op uitkwam gezien het niveau van de (ook naar tarieven van vorig jaar kijkend veel te laag ingestelde ) maximumtarieven waar de grens eerst lag.

Mousy
Berichten: 324
Lid geworden op: 14 feb 2011 22:29

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door Mousy »

vroem schreef:en over die disclaimer: met bepaalde stellingen begeef ik mij op glad eis, hoewel deze te onderbowuen zijn/onderbouwd zijn, echter een aantal verzekeraars zal niet erg blij zijn met de openheid van zaken, en de uitleg over hoe de vork (naar mijn mening in ieder geval. :wink: ) echt in de steel zit.

Nu zijn wij tandartsen in het algemeen (sprekende voor de te goeder trouw werkende tandarts, niet voor de rotte appels..) niet blij met de verdraaiing van feiten en cijfers waar de zorgverzekeraars zich zelf schuldig aan blijven maken (naar mijn mening... :wink: :mrgreen: ) en het is in het algemeen belang deze pijnpunten bloot te leggen dus daar zal ik gewoon mee door blijven gaan.
Mijn oude tandarts heeft een gloednieuwe praktijk en de prijzen dus verhoogd , vandaar dat ik dus overgestapt ben na een andere.
Ik vind niet dat clienten voor zijn mooie praktijk te hoeven opdraaien.
t Oude pand was lelijk, maar prima om de benadelingen te doen, maar nee alles moest in een nieuw zorgcentrum.

Ik krijg ook 100% bij het zilverenkruis mn max is 450 en mn neiuwe tandarts zei dat is voeldoende en bij de nieuwe heb ik niet hoeven bijbetalen. Dus vraag me af of ik wel beter af ben met 80% ik denk zelf nl van niet.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@vroem

ik zal nooit als ik ergens een klacht neerleg naar radar verwijzen of iets,dus ....
en een tip of weet ik veel wat...het is maar een tip daar kan je nooit iemand op vastpinnen...als er bv nieuws is..het is toch altijd maar kijken of het zo wel weer gaat lopen.

ik denk dat je zelf heus wel weet wat je kan en mag zeggen...

ik heb cz met het was 75% en 1500 per jaar vergoeding maar dat is al zolang ik dat pakket heb en dat is lang,..maar ja nu alles veranderd is?????moeten we maar kijken waar het schip strand..

mijn had menzis...en ik geloof die tent wel hele bijlage bijgehad...nou we zien het wel als ie moet :oops:

correctie ik krijg 1150 pj...

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door nevermind »

rozemarijntje schreef:@vroem

ik zal nooit als ik ergens een klacht neerleg naar radar verwijzen of iets,dus ....
en een tip of weet ik veel wat...het is maar een tip daar kan je nooit iemand op vastpinnen...als er bv nieuws is..het is toch altijd maar kijken of het zo wel weer gaat lopen.

ik denk dat je zelf heus wel weet wat je kan en mag zeggen...

ik heb cz met het was 75% en 1500 per jaar vergoeding maar dat is al zolang ik dat pakket heb en dat is lang,..maar ja nu alles veranderd is?????moeten we maar kijken waar het schip strand..

mijn had menzis...en ik geloof die tent wel hele bijlage bijgehad...nou we zien het wel als ie moet :oops:

correctie ik krijg 1150 pj...
Ook het CZ past de vergoedingen aan!

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door Chocomelk »

nevermind schreef:
Ook het CZ past de vergoedingen aan!
Dat is geweldig nieuws voor me !
:P

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@nevermind

maak je een grapje of is het serieus??
zo ja dan ben ik wel blij... :D

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door nevermind »

rozemarijntje schreef:@nevermind

maak je een grapje of is het serieus??
zo ja dan ben ik wel blij... :D

Geen grapje, lees hier.
http://arc.mgl.x-cago.com/vw/article.do ... 04&top10=6

en hier:

http://www.ad.nl/ad/nl/4560/Gezond/arti ... toch.dhtml
Laatst gewijzigd door nevermind op 09 mar 2012 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@nevermind,dank je wel voor de tip van de dag!!! mijn weekend kan al niet meer stuk :D :D :D :D :D dank je!

dank je wel ik had ook al een stukje gevonden


weet niet of het het zelfde is...

Enkele zorgverzekeraars zijn gezwicht voor de hogere kosten van tandartsen. VGZ en CZ hebben de maximale vergoedingen geschrapt en betalen nu de gehele rekening, terwijl andere zorgverzekeraars dat niet doen.

Dat meldden verschillende woordvoerders.

Zowel VGZ als CZ kregen veel klachten van klanten. Die moesten, ondanks een goede aanvullende verzekering, toch bijbetalen omdat de tarieven van hun tandarts veel duurder uitvielen dan de zorgverzekeraars hadden ingecalculeerd.

De verzekeraars vergoedden namelijk maar tot een vastgesteld maximum voor een specifieke behandeling. 'Je kan dat de klanten nauwelijks uitleggen. Vandaar dat we de maximale tarieven schrappen, al kost het miljoenen', aldus CZ.

Achmea laat weten dat ze het te vroeg vindt voor deze maatregel, al zijn 'de tarieven wel onderwerp van gesprek'. Dat liet een woordvoerster weten. 'We moeten ook naar de langere termijn kijken. Je geeft een blanco cheque aan tandartsen om de tarieven opnieuw te verhogen.'

Gesloten