witte angora schreef:Gezien de reacties denk ik dat dit wel eens een leuk item voor Trosradar zou kunnen worden. Beginnen met een enquete
- weet u wat de tarieven van uw tandarts zijn, ja/nee
- weet u waar u de tarieven van uw tandarts kunt vinden ja/nee
- weet u wat uw verzekeraar maximaal vergoed, ja/nee
- bent u het afgelopen jaar naar de tandarts geweest ja/nee
- en de rest bedenken ze zelf maar.
Maar ik denk dat het antwoord op de eerste 3 vragen al onthutsend zullen zijn voor de minister.
ik denk dat dat wel meevalt, overigens is het zo in het nieuws allemaal dat iedereen inmiddels kan weten waar men de tarieven van zijn tandarts kan vinden, namelijk bij zijn tandarts... vraag ernaar als u het wilt weten, zoals gezegd stuurt ie ze wellicht nog op ook.
Ik kreeg laatst per mail de rvaag wat een x en y behandeling zou kosten. behalve dat de tarieven gewoon op mijn site staan (mensen kijken soms echt met hun neus lijkt het wel..) is het appels met peren vergelijken, en zoals gezegd: die prijsverschillen bestonden vorig jaar ook al, toen was een composietvulling ook al 2x de prijs van amalgaam of glasionomeer... toen waren er ook al forse verschillen in eindprijs kroon, brug, prothese, afhankelijk ervan wat er allemaal extra moest gebeuren, of te tandarts een dure of goedkopere technieker had, of het over de grens laat maken etc.
Dat een tandarts nu heel goedkoop lijkt of heel duur kan dus afhangen welke techniek gebruikt wordt, welke materialen, en nu ook of er op bepaalde zaken wel of niet een x-termijn ""garantie"" buiten de normale termijnen gegeven wordt, want dat is net als in de rest van de maatschappij dan gewoon in de prijs verrekend... op prijs alleen vergelijken is niet zo slim, in ieder geval niet zonder te weten wat die prijs voor de tandarts bepaald. En om dat inzichtelijk te maken is nog veel werk nodig, wat dat betreft is er te vroeg geschakeld. Maar om die reden alleen het nu op te blazen is natuurlijk onzin. Denkt men nu echt dat zoiets met een paar weken geregeld is??
Mijn eigen ervaringen van de afgelopen 2 weken zijn trouwens heel anders dan de rampspoed die men ons aan wil praten...de meeste patienten maken zich niet druk om mijn prijs, sterker nog zijn niet eens echt geinteresseerd... zolang ik het werk maar wel zelf blijf doen..