LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tarieven tandartsen 2012

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Creatura schreef:
sasjerood schreef:Ga naar cz,scroll naar onder in een zwarte rubriek onder zorg regelen zie je zorgzoeker staan.
Clik deze aan de rest wijst voor zich.
Nou, da's veel..... regio Rotterdam, 18 tandartsen met een contract (van de 187, dus maar 10%). En van die 18 tandartsen zit meer dan de helft vol, geen plaats. Overstappen bij een energiebedrijf is makkelijker :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Onbegrijpelijk toch dat er maar zo weinig zijn aangesloten bij CZ, ik vraag me dan weer af..........hoe komt dit ???
Wie heeft daar het antwoord op ?

Creatura
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 okt 2007 21:46

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door Creatura »

Onbegrijpelijk toch dat er maar zo weinig zijn aangesloten bij CZ, ik vraag me dan weer af..........hoe komt dit ???
Wie heeft daar het antwoord op ?
Een paar oorzaken:
- CZ begon in november 2011 al met persberichten dat de tandartsen de tarieven sky-high zouden laten stijgen, zonder enige onderbouwing (inmiddels blijkt dat dus veel genuanceerder te liggen).
- Vervolgens worden de tarieven voor behandelingen 2012 door CZ eenzijdig vastgesteld op grond van eigen onderzoek, waarbij een aantal tarieven LAGER uitkomt dan wat in 2011 als standaard UPT-code werd gehanteerd
- Alle lopende contracten met tandartsen worden eenzijdig door CZ opgezegd, ook die voor de basisverzekering. Gevolg: ook voor de jeugd kan niet meer rechtstreeks worden gedeclareerd en worden ouders opgezadeld met de facturen, extra administratie, en misschien ook nog een eigen bijdrage.

Vind je het gek dat tandartsen geen contract willen met een verzekeraar die:
- minder vergoed dan in 2011
- voortdurend de zwarte piet bij de tandartsen legt, in de tussentijd wel de premies met 10-14% verhoogd, en de patient opzadelt met de extra kosten.

Er wordt een heel vies spelletje gespeeld over de rug van de patienten.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door nevermind »

sasjerood schreef:Beste nevermind,
Ik ben benieuwd wat hier morgen op zal staan,de site is n.l blanco.
zijn hem aan het opschonen zeker.
Net nog eens gekeken, maar de site werkt nog steeds.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Creatura schreef:
Vind je het gek dat tandartsen geen contract willen met een verzekeraar die:
- minder vergoed dan in 2011
- voortdurend de zwarte piet bij de tandartsen legt, in de tussentijd wel de premies met 10-14% verhoogd, en de patient opzadelt met de extra kosten.

Er wordt een heel vies spelletje gespeeld over de rug van de patienten.
Ja oke, verzekeraar die minder gaat vergoeden, meer aan premie laat betalen.
Tandarts (althans de mijne) die flink duurder is geworden....

Allemaal over mijn rug in dit geval.

sasjerood
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 jan 2012 21:19

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door sasjerood »

Ga naar cz
Click op vergoedingen2012
Scroll naar onder,in de linkse rubriek: ik wil weten
Click u op vergoedingen bekijken
Ga naar de T
Click op tandarts
Rechts staat een rubriekje tarieven mondzorg 2012
Click op maximum tarieven mondzors cz.
U weet nu precies per code wat het cz max vergoed.

Beste nevermind ik weet niet of je deze lijst al heb gezien ,maar zo'n lijst wil ik ook graag over 2011 zien , en deze kan ik niet vinden

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door Chocomelk »

sasjerood schreef:Ga naar cz
Click op vergoedingen2012
Scroll naar onder,in de linkse rubriek: ik wil weten
Click u op vergoedingen bekijken
Ga naar de T
Click op tandarts
Rechts staat een rubriekje tarieven mondzorg 2012
Click op maximum tarieven mondzors cz.
U weet nu precies per code wat het cz max vergoed.

Beste nevermind ik weet niet of je deze lijst al heb gezien ,maar zo'n lijst wil ik ook graag over 2011 zien , en deze kan ik niet vinden
Hier kun je dat bekijken van 2011.
http://www.cz.nl/consument/vergoedingen ... ingen-2011

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door vroem »

en toen vergoeden de zorgverzekeraars (de meeste grote in ieder geval) zowel relatief als absoluut meer dan in 2012.

Voor de goede orde: ook in 2011 en eerder bestonden er al (forse) prijsverschillen tussen tandartsen, vanwege verschil in behandeling en toegepaste materialen en instrumenten. Alleen toen maakte dat voor de verzekeraars geen bal uit, en werd dat verschil ook gewoon vergoed, wanneer dat binnen de polisvoorwaarde past, wat meestal gewoon het geval was. Nu brengen zij dat verschil 100% in rekening bij hun klant, en hebben daarboven de grens voor wat er vergoed wordt in de meeste gevallen fors naar beneden bijgesteld naar een tariefniveau van 5-6 jaar geleden.
Die lijstjes over 2011 zijn niet zomaar te vinden want dan moet je in heel veel gevallen wel weten welke behandelcodes van toepassing waren, wat voor een leek best lastig is. Wat dat betreft maakte het geen verschil eigenlijk, net zo ondoorzichtig. Ik ben wel blij dat de politiek inmiddels door lijkt te hebben/krijgen bij welke partij de echte schoen wringt. Wat ik de minister wel kwalijk neem is dat zij beweert zogenaamd niet door de NMT was geinformeerd dat het advies van de tandartsen was de jeugd en andere kwetsbare groepen zoals gehandicatenzorg etc buiten het experiment te houden, want dat is bij mijn weten weldegelijk met de NZA gecommuniceerd! dat de NZA dat blijkbaar niet heeft doorgeleid naar de minister is dan niet de schuld van de NMT.

sasjerood
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 jan 2012 21:19

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door sasjerood »

ik ben er wat de ortho betreft ook bijna uit,zowel het cz als mijn tandarts hebben mij al gewaarschuwd voor schrikbarende prijsstijgingen.
Ik moet de lijst van de ortho nog krijgen , hadden ze nog niet.

Wat de tandarts betreft ,we hebben de duurste tandarst verzekering, de premie hiervan is per 1 jan gestegen.
Als je daarbij de verhoging van de tandarts tarieven zet,en de verlaging van de max vergoedingen ,zou het zomaar eens kunnen dat ik voor een behandeling 60%meer betaal dan vorig jaar.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door vroem »

waarvoor met name de verlaging van de vergoeding, dus de verzekering verantwoordelijk is.
En houd alsje blieft op met die stemmingmakerij, vooralsnog is van structurele forse stijgingen tariven niets gebleken, behalve een inflatiecorrectie die de NZA zelf in het oude systeem ook per 1 januari doorgevoerd zou hebben.. En die in het oude systeem doo zorgverzekeraars ook gewoon vergoed zou zijn. Ik snap niet dat nota bene de consument die meer de dupe is van de handelswijze van in ieder geval een aantal zeer grote verzekeraars die zelfde verzekeraar de hand boven het hoofd blijft houden maar als een aapje achter de vooralsnog onjuist geblekeninfo van die zelfde verzekeraar aan blijft lopen en halstarrig maar vooral de tandarts de schuld blijft geven... schijnt makkelijker te zijn dan even echt na de denken over wat er precies aan de hand was en is.. Mijn voornaamste zorg is dat de verzekeraars (iets te generaliserend, zijn er ook die wel correct handelen..) stukje bij beetje de zorg aan het verschralen zijn, terwijl de inzet van de vrije prijzen nu nt kwaliteitsverbetering en met name vergroting van et inzicht va d epatient daarin het doe is. Dat u weet waarom u voor een bepaaldetandarts kiest dus, de zorgverzekeraars zijn nu alleen maar met geld bezig, maar zelf een betje aandacht voor kwaliteit, dat hebben ze niet...sterker nog: welke zorgverzekeraar bied zelf goed inzicht oa in wat er vorig jaar door hen aan de tandarts betaald is wanneer er regelrecht gedeclareerd is, en wat er vergoed is?? de meesten niet.. iemand wel ees op dat punt aan het vergelijken geweest? En waarm maak iederee zich nu ineens druk of een tandarts een kontrakt heeft, terwijl de meesten dat vorige jaren ook niet hadden?? allemaal door eenzijdige verschraling voorwaarden door verzekeringen...

sasjerood
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 jan 2012 21:19

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door sasjerood »

Begrijp me niet verkeerd ik zie de verzekeraars als de grote criminelen.
Zij verhogen de premie's ,stellen de max vergoedingen ten opzicht van de verhogingen niet marktconform bij.

Als deze proef maar lang genoeg duurt,zal je zien dat ze de meest voorkomende behandelingen nogmaals onder de loep nemen ,uit het basis pakket halen ,en dat wij ons daar weer extra voor moeten bijverzekeren.

Straks is het net als met onze zorgverzekeringen ,alle veel gebruikte medicijnen zoals maagzuur remmers bloeddrukverlagers enz worden uit het basis pakket gehaald.
En zo steeds verder uitgehold.

sasjerood
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 jan 2012 21:19

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door sasjerood »

En waarom wij ons nu in een keer druk maken of een tandarts onder kontrakt staat.
Omdat dat het verschil uitmaakt tussen bij bijbetalen of niet zie mijn lijstje begroting :L313 290.00 75% van 219 30 wordt vergoed, zelf bij betalen verschil tot 290.00
A311 16.00 75% van 14.50 wordt vergoed,zelf bijbetalen verschil tot 16.00
E 113 80.00 75% van 67.80 wordt vergoed,zelf bijbetalen verschil tot 80.00

Op deze behandeling moet ik a.s. vrijdag bijna 85.00 bijbetalen
Daarom dus.

Voor mij moet een tandarts niet onder kontrakt staan ,maar wil ik niet bij- betalen dan moet ik volgens het cz en hun voorwaarden wat betreft vergoeden toch op zoek naar een tandarts onder kontrakt.

Ik ben trouwens ook van mening dat het cz deze voorwaarden voor jan aan de consument kenbaar hadden moeten maken ,zodat we zelf de keus konden maken, of de volgende instantie in ons huishoud portemonnee mag graaien of niet.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door vroem »

dat klopt, ik zou daarover ook zeker klagen bij zowel verzekeraar zelf, als ook ZN en NZA. Als men zich niet aan afspraen houd, zeker mbt bijbetaling jeugd (wat dus niet mag in dit stadium in ieder geval) pleegt men kontraktbreuk e heeft wettelijk gezien het recht over te stappen naar een andere verzekering. En gelukkig zijn er ook verzekeringen die hier niet aan meedoen en het (m.i. in ieder geval ) beter begrijpen. En oppassen nar 2013 toe, dan kan de markt pas echt gaan werken en zullen als het goed is dit soort praktjken van een aantal verzekeringen uit moeten gaan monden in grote leegloop bij o.a. CZ dus. ALs men als verzekerde dan in ieder geval de juiste conclusie trekt uit de mondighed en klacht nu hier.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door Chocomelk »

sasjerood schreef:
Ik ben trouwens ook van mening dat het cz deze voorwaarden voor jan aan de consument kenbaar hadden moeten maken ,zodat we zelf de keus konden maken, of de volgende instantie in ons huishoud portemonnee mag graaien of niet.
Mee eens.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door Chocomelk »

ARNHEM - Tandartsen zijn onaanvaardbaar duurder geworden sinds zij bij wijze van experiment zelf mogen bepalen wat ze hun patiënten in rekening brengen. Dat concludeert zorgverzekeraar Coöperatie VGZ donderdag na het bestuderen van 500 tarieflijsten van tandartsen. Volgens de verzekeraar zijn de ingrepen gemiddeld 7 procent duurder geworden. Het experiment is begin dit jaar begonnen.

VGZ adviseert minister Edith Schippers (VWS) om de tarieven voor de mondzorg voor kinderen en gehandicapten uit het experiment met vrije tarieven te halen en voor deze groepen weer tarieven vast te stellen.

Het onderzoek van VGZ houdt rekening met hoe vaak een behandeling wordt uitgevoerd. ,,We hebben een lijst van de 21 meest voorkomende behandelingen vastgesteld, die goed zijn voor 90 procent van alle kosten in de mondzorg jeugd", aldus een woordvoerder van VGZ. ,,We zien kostenstijgingen op bijna alle 21 behandelingen."

Eerder dit jaar zei de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) dat veel mondzorgaanbieders met hun prijzen vooralsnog in de buurt blijven van de prijzen van vorig jaar. Aan deze eerste steekproef verbond de NZa echter nog geen conclusies omdat prijzen gedurende het jaar nog kunnen

Dirk332
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 dec 2011 15:49

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door Dirk332 »

Op deze website kan je de prijzen vergelijken van meer dan 200 tandartsen in Nederland. Zie de link:

http://www.123tandarts.nl/search?catego ... erby=price

De prijzen kunnen behoorlijk verschillen, dus het is goed om eerst te vergelijken!

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door nevermind »

Chocomelk schreef:ARNHEM - Tandartsen zijn onaanvaardbaar duurder geworden sinds zij bij wijze van experiment zelf mogen bepalen wat ze hun patiënten in rekening brengen. Dat concludeert zorgverzekeraar Coöperatie VGZ donderdag na het bestuderen van 500 tarieflijsten van tandartsen. Volgens de verzekeraar zijn de ingrepen gemiddeld 7 procent duurder geworden. Het experiment is begin dit jaar begonnen.

VGZ adviseert minister Edith Schippers (VWS) om de tarieven voor de mondzorg voor kinderen en gehandicapten uit het experiment met vrije tarieven te halen en voor deze groepen weer tarieven vast te stellen.

Het onderzoek van VGZ houdt rekening met hoe vaak een behandeling wordt uitgevoerd. ,,We hebben een lijst van de 21 meest voorkomende behandelingen vastgesteld, die goed zijn voor 90 procent van alle kosten in de mondzorg jeugd", aldus een woordvoerder van VGZ. ,,We zien kostenstijgingen op bijna alle 21 behandelingen."

Eerder dit jaar zei de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) dat veel mondzorgaanbieders met hun prijzen vooralsnog in de buurt blijven van de prijzen van vorig jaar. Aan deze eerste steekproef verbond de NZa echter nog geen conclusies omdat prijzen gedurende het jaar nog kunnen
Ik had geen glazen bol, maar krijg steeds meer gelijk, met mijn mening. :wink:

@Dirk332

Bedankt voor de info. :D

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Elke tandarts in Nederland zou dezelfde prijzen moeten hanteren, mijn mening.
En of hun een in een duur gebouw willen zitten of dure werkgereedschappen gebruiken is hun probleem.
Wel moet het materiaal wat gebruikt word voor bijv. een vulling hetzelfde zijn bij iedere tandarts.

Een loodgieter/timmerman of wat dan ook kan zijn dure of goedkope werkgereedschappen ook niet doorberekenen aan de klant.

Creatura
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 okt 2007 21:46

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door Creatura »

Dirk332 schreef:Op deze website kan je de prijzen vergelijken van meer dan 200 tandartsen in Nederland. Zie de link:

http://www.123tandarts.nl/search?catego ... erby=price

De prijzen kunnen behoorlijk verschillen, dus het is goed om eerst te vergelijken!
Wat een bagger-website. 200 tandartsen van de 5000?
Moet je eens een postcode intikken van een grote stad, kunnen ze niks vinden (regio 3000)

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door nevermind »

Chocomelk schreef:Elke tandarts in Nederland zou dezelfde prijzen moeten hanteren, mijn mening.
En of hun een in een duur gebouw willen zitten of dure werkgereedschappen gebruiken is hun probleem.
Wel moet het materiaal wat gebruikt word voor bijv. een vulling hetzelfde zijn bij iedere tandarts.

Een loodgieter/timmerman of wat dan ook kan zijn dure of goedkope werkgereedschappen ook niet doorberekenen aan de klant.
Mijn mening is, zoals ik hier al vaker heb beweert, door het vrijgeven van de prijzen deze rompslomp is.
De prijzen moeten door de regering vastgelegd worden, dat is voor de tandarts, consument en zorgverzekeraar het beste.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door angel1978 »

Chocomelk schreef:Elke tandarts in Nederland zou dezelfde prijzen moeten hanteren, mijn mening.
En of hun een in een duur gebouw willen zitten of dure werkgereedschappen gebruiken is hun probleem.
Wel moet het materiaal wat gebruikt word voor bijv. een vulling hetzelfde zijn bij iedere tandarts.

Een loodgieter/timmerman of wat dan ook kan zijn dure of goedkope werkgereedschappen ook niet doorberekenen aan de klant.
Natuurlijk wel.. Dat doet ook elke loodgieter / timmerman.. Daarom zijn ze ook niet allemaal even duur.

Niets mis met tandartsen die hun eigen tarieven bepalen..
Dan moet het echter ook net zo makkelijk zijn om je eigen tandarts uit te zoeken en een offerte op te vragen ( net zoals bij een loodgieter ) en de keuze zelf te kunnen maken..

Daar schort het nu aan.

Gesloten