LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Te dure zorgverzekeringen

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Belle500
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 sep 2011 16:36

Te dure zorgverzekeringen

Ongelezen bericht door Belle500 »

Hoi allemaal,

Ik las vandaag in het nieuws dat de zorgtoeslag lager zal worden in 2012 en dat we daardoor meer gaan betalen aan zorgpremie. Ik snap niet hoe dit kan.. we betalen al zoveel! Ik betaal voor mijn premie 140 euro per maand en krijg veel dingen waar ik gebruik van maak nog niet vergoed (ik ben verzekerd bij IZZ). Hierbij is de pil niet vergoed, velel medicijnen waar ik gebruik van maak ook niet. Waarschijnlijk ben ik verkeerd verzekerd, maar om eerlijk te zeggen zie ik vaak door de bomen het bos niet meer. Ik moet in ieder geval over gaan naar een andere verzekeraar maar wil niet weer tegen hetzelfde aanlopen als afgelopen jaar (voor een verkeerde gekozen welke vervolgens veel niet vergoedde). Zijn er mensen die tevreden zijn met een bepaalde zorgverzekeraar waarbij ze niet zulke woekerbedragen hoeven te betalen? Ik hoop dat jullie wat tips voor me hebben!

Groetjes

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Te dure zorgverzekeringen

Ongelezen bericht door kweenie »

Je moet wel onderscheid maken tussen de basisverzekering en de aanvullende polissen. De basisverzekering is voor alle verzekeraars gelijk en de premie daarvoor verschilt ook niet zo heel veel. Daarnaast heb je aanvullende polissen, die van verzekeraar tot verzekeraar kunnen verschillen en waarmee je dus nog extra dingen die jou nuttig lijken kunt bijverzekeren. En wat voor jou nuttig of handig is, kan heel anders zijn dan wat iemand anders wil.

Blijkbaar heb je voor jou aanvullende verzekeringen niet die polissen gekozen die voor hou het handigste waren. Maar misschien dat het voor iemand anders juist wel de juiste dekking had. En andersom, iemand kan bij een andere verzekeraar wel een heel goede dekking hebben voor de zorg die híj nodig heeft, terwijl dat voor jou totaal niet past. Daarom heb je er weinig aan als mensen een bepaalde aanvullende polis aanraden of afraden.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Te dure zorgverzekeringen

Ongelezen bericht door snepke »

Ik ben bij CZ-direct .
Een internet verzekering,ik betaal 106,67 euro per maand.
Incl tandarts en fysio.Meer heb ik (voorlopig) niet nodig.
Je kan daar zelf beslissen wat je in je (aanvullend)pakket wil.

superklaver

Re: Te dure zorgverzekeringen

Ongelezen bericht door superklaver »

Ik ben ook bij cz verzekerd. een basis met jongeren pakket. ik betaal 112 in de maand. dit is wel inc werknemerskorting van 5 procent als ik het goed heb. Dit is ook inclusief fysio en tandarts en dietist. zelf krijg ik zo goed als alles vergoed. in ieder geval al mijn medicatie en dat is nogal wat als nierpatient met 2 donornieren. iedereen kan daar een jongeren pakket afsluiten. alleen betaal je iets meer boven een bepaalde leeftijd. Kijk wel goed of dit iets voor je is als je er interesse in hebt.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Te dure zorgverzekeringen

Ongelezen bericht door sephora30 »

Ik zit bij Anderzorg. Betaal voor de basis 91,25 per maand.

frenchy
Berichten: 121
Lid geworden op: 05 apr 2011 13:10

Re: Te dure zorgverzekeringen

Ongelezen bericht door frenchy »

Begrijp goed dat je met IZZ een van de duurste verzekeringen hebt. Izz is altijd een collectiviteit van je werk. Of als je in de zorg gewerkt hebt. Een groot voordeel aan IZZ is dat als je kinderen boven de 18 hebt die studeren. Deze hoeven tot aan hun 30e jaar alleen maar de basispremie te betalen, terwijl ze wel dezelfde aanvullende verz als jou kunnen hebben. Dus gratis aanvullende verzekering.

Bijna alle andere verzekeringen zijn goedkoper. Kijk rustig rond, bel eens vanaf november verzekeraars op en vraag dan om de nieuwe folders met nieuwe premies en vergoedingen. Je komt er vast en zeker wel uit.

Belle500
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 sep 2011 16:36

Re: Te dure zorgverzekeringen

Ongelezen bericht door Belle500 »

Het is bijna november en inderdaad ik heb mijn verzekering nagebeld en ik ben nog verzekerd vanuit het optiek dat mijn vader in de zorg werkt, en dat is dus voor mij een te dure en een niet goed aansluitende verzekering.

Dankje voor jullie antwoorden. Ik ga nu op zoek naar een jonge-gezinnen pakket, maar loop soms om van de informatie die je kunt krijgen hierover. Hebben jullie ervaring met een verzekering die goed zijn voor jonge gezinnen?

Hopelijk hebben jullie advies, want vind zorgverzekeringen een moeilijke zoektocht ;)

Mathilde D.
Berichten: 2158
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Te dure zorgverzekeringen

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Als je geen hoge zorgkosten verwacht, kun je besparen door voor een hoog eigen risico te kiezen. Sommige verzkeraars ( bijv. FBTO, Salland, de Friesland) geven tot 300 euro korting bij 500 euro extra eigen risico. Daardoor bespaar je dus 25 euro in de maand en kost de zorgverzekering je dus ca. 80 euro ipv 140. Een andere tip is te kiezen voor jaarbetaling. De meeste verzekeraars geven dan nog eens 2% extra korting. Een bijkomend voordeel is dat je dan geen incassomachtiging hoeft af te geven. Dat heeft als voordeel dat de zorgverzekeraar eigen bijdragen etc. niet zomaar bij je kan innen. Internetzorgverzekeringen zijn ook goedkoper, maar dat kan lastig zijn bijv. door verplicht gebruik van een internetapotheek. Als je een tandartsverzekering zou willen dan zijn er verzekeraars die een aanvullende verzekering aanbieden met zowel fysio als tandarts. ( bijv DSW, Salland). Maar vaak worden dan alleen consulten vergoed , en die zijn niet het duurst.
Conclusie: 140 euro in de maand is absurd veel, al willen keuze-verzekeringssites ons anders doen geloven.

Nog een andere optie is te kiezen voor DL. Deze verzekering kan met collectiviteiskorting worden afgesloten via tussenpersonen, bijv. SEZ? Die bieden 9 % korting op de basis en 12 of 15% op de aanvullende.
P.S. Er zijn ook verzekeraars, die geneesmiddelen, mits preferent, niet onder het eigen risico laten vallen. (ik dacht dat UVIT dit beleid heeft). Als je alleen medicijnkosten maakt, scheelt je dit max. 220 euro( dit is het eigen risico in 2012).
P.S. Speciale pakketten zijn vaak duurder dan de gewone AV's. Want bedenk dat bij veel zorgverzekeraars de kinderen gratis zijn meeverzekerd in de AV.

Let op: de voorwaarden voor 2012 kunnen nog veranderen!

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Te dure zorgverzekeringen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Ergens is het ook krom wat men allemaal doet met de zorgverzekering.
Mogen we in 2012 weer 3x vangen ?
- Het eigen risico gaat naar € 220,-, stijging van 50,- (oftewel ruim 29%)
- De premie stijgt met ?
- Het pakket wordt weer verder uitgekleed.

frenchy
Berichten: 121
Lid geworden op: 05 apr 2011 13:10

Re: Te dure zorgverzekeringen

Ongelezen bericht door frenchy »

Daardoor bespaar je dus 25 euro in de maand en kost de zorgverzekering je dus ca. 80 euro ipv 140
Beetje raar, deze zin. 80 + 25 = 105. Bij die 140 zit het aanv. pakket.

Ik persoonlijk vind het een heel slecht advies. Ik zou nooit iemand adviseren om een vrijwillig eigen risico van 500 eu te nemen. Je wilt niet weten hoeveel mensen ik aan de telefoon krijg omdat ze zo`n hoge rekening van het eigen risico hebben gekregen en dan blijkt dat ze een vrijwillig ER hebben. En boos dat ze dan op ons worden, tjeezus. Hebben ze toch zelf ooit eens afgesloten.
Laatst was er iemand die samen met haar man het volle pond vrijwillig ER had, dus samen met het verplichte ER was dat 670 eu per persoon. Krijgen ze een ongeluk.....en een rekening van het ER samen van 1340 eu!!!
Zelfs als je denkt dat je heel gezond bent en het ER vrijwillig verhoogt, ook dan zit een ongeluk in een klein hoekje....
Er zijn ook verzekeraars, die geneesmiddelen, mits preferent, niet onder het eigen risico laten vallen. (ik dacht dat UVIT dit beleid heeft). Als je alleen medicijnkosten maakt, scheelt je dit max. 220 euro( dit is het eigen risico in 2012
Klopt, dit is idd bij de UVIT (unive, vgz, izz, trias)

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Te dure zorgverzekeringen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

frenchy schreef:Ik persoonlijk vind het een heel slecht advies. Ik zou nooit iemand adviseren om een vrijwillig eigen risico van 500 eu te nemen.
Dit advies zou ik alleen goed vinden voor de mensen die de € 500,- per jaar makkelijk kunnen missen zonder er een centje pijn van te hebben. Persoonlijk vind ik het premieverschil te laag voor een grote groep om dit te doen. Je moet immers behoorlijk wat jaren helemaal niets hebben wil men hieraan kunnen verdienen.

Het tegenstrijdige van zoiets is dat de mensen die dit het makkelijkst kunnen missen het niet echt nodig hebben om hierop te moeten besparen. Degenen die wel hoognodig moeten besparen, kunnen zich dit risico eigenlijk niet veroorloven. 1 bezoekje aan de spoedeisende hulp en een paar honderd euro eigen risico is als sneeuw voor de zon verdwenen.

WGDB

Re: Te dure zorgverzekeringen

Ongelezen bericht door WGDB »

Wij Hagenezen kunnen ons geld wel beter besteden.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Te dure zorgverzekeringen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

vogels schreef:Ook had ze al eens de goede tip om de premie in 1x te betalen :roll: , krijg je n.l. paar % korting. Goeie tip voor de minima. :shock:
Ach zoveel levert het ook niet op, want je mist ook weer rente op de spaarrekening. Wel een aardige tip voor de categorie die vermogensbelasting moet betalen. Gauw op 29-12 een jaar in het vooruit betalen en dan is het vermogen net weer iets lager op 1-1

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Te dure zorgverzekeringen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

vogels schreef:Al krijg je 10% korting, is er dan één minima die het kan betalen? Ik ken ze niet, hoor.
Ik ook niet. Daarom is het zo tegenstrijdig. Degenen die zo'n besparing het hardst nodig hebben, kunnen zich deze besparingen niet veroorloven.

Mathilde D.
Berichten: 2158
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Te dure zorgverzekeringen

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Beetje raar, deze zin. 80 + 25 = 105. Bij die 140 zit het aanv. pakket
Dit was een onzorgvuldigheid, je bespaart 25 euro in de maand en als je alleen een basisverzekering hebt kom je dan uit op een maandbedrag van ca. 80 euro.
Ik persoonlijk vind het een heel slecht advies. Ik zou nooit iemand adviseren om een vrijwillig eigen risico van 500 eu te nemen.
Hoewel Frenchy meer van dit onderwerp weet dan de gemiddelde Nederlander, moeten wij nu juist haar mening met een korrel zout nemen. Immers zij heeft als werknemer bij een zorgverzekeraar er last van als verzekerden kritisch zijn over de rekeningen die zij moeten betalen. Maar dat is nu juist wat iedere Nederlander moet doen: kritisch zijn t.o. de rekeningen in de zorg.
Verder is het ongenuanceerd om te spreken over "grote risico's". Immers de berekening is als volgt: de normale jaarpremie voor de basisverzekering is ca. 1250 euro. Met korting ivm 500 euro extra eigen risico is dit , bij de juiste verzekeraars, 950 euro. Mocht er een flinke ziekenhuisrekening komen, die de 220+500=720 euro overschrijdt, dan zijn de totale kosten: 950+720 euro=1670 euro. Echter zonder extra eigen risico bedragen de totale kosten: 1250+220=1470 euro. Het verschil is 200 euro, dit is 200/1470 maal 100%=13,7%. Het gemiddelde eigen risico per persoon in Nederland is echter 80 euro. Dus gemiddeld en zeker als men jong en gezond is, zou iedereen voor het hogere eigen risico moeten kiezen.
De mensen die hiertegen zijn hebben een eigen belang, zoals zorgverleners en mensen die bij de zorgverzekeraar werken.
Laatst gewijzigd door Mathilde D. op 22 okt 2011 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.

frenchy
Berichten: 121
Lid geworden op: 05 apr 2011 13:10

Re: Te dure zorgverzekeringen

Ongelezen bericht door frenchy »

De mensen die hiertegen zijn hebben een eigen belang, zoals zorgverleners en mensen die bij de zorgverzekeraar werken.
haha mag ik even lachen?

Als ik hier iets schrijf, werk ik niet, ik ga geen zieltjes winnen en schrijf alleen wat ik ervaar. De ELLENDE die ik ervaar. En verder is het gewoon mijn persoonlijke mening.
Maar ik ga hierover niet met jou in discussie. Jij denkt zo, ik denk anders. Ieder zijn mening, niks mis mee.
Immers zij heeft als werknemer bij een zorgverzekeraar er last van als verzekerden kritisch zijn over de rekeningen die zij moeten betalen
Wie zegt dat ik daar last van heb? Ik hou van mijn werk en vind het heerlijk om mensen te helpen en een uitdaging om mensen die heel kwaad opbellen, op die manier te helpen zodat ze mij op het einde bedanken.

Jij staat wel heel erg snel met je mening klaar he Mathilde?
Waren je ervaringen zó slecht?

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Te dure zorgverzekeringen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

@Mathilde,

Persoonlijk vind ik het zeker niet ongenuanceerd om over groter risico te spreken. Er zijn hele bevolkingsgroepen die al de grootst mogelijke moeite hebben om die 170,- (dit jaar nog) te betalen als die rekening ineens in de bus valt, laat staan dat deze mensen ineens een rekening van 700 euri in de bus krijgen. Ziek worden, een ongeval krijgen of wat dan ook waarvoor je zorg nodig hebt, valt in veruit de meeste gevallen niet te plannen dus kan men niet zeggen jamaar dat komt nu even financieel helemaal niet uit.

Dan kun je nog zo'n mooie rekensom erop los laten, echter het komt erop neer dat als je ook maar eens in de 3 jaar iets hebt het voordeel al weg is. Enig idee hoe druk het de afgelopen paar winters was op de gipsafdelingen van de ziekenhuizen ? Een verkeerde val door gladheid en foetsie ER.

Dan kan er nog zo mooi met gemiddelden gerekend worden maar als ik een extra ER heb van 500,- en er gebeurt iets moet ik die toch echt zelf ophoesten en kan ik ook niet zeggen mag de rest van nederland even aan mij betalen omdat het gemiddeld per nederlander maar x is.

Ook het advies aan gezonde jongeren om vooral het ER te verhogen vind ik in veruit de meeste gevallen geen goed advies. De meeste jongeren hebben het geld niet over als het een keer misgaat, waardoor ze in de financiele probleme kunnen geraken. Jongeren zullen misschien niet vlug allerlei ziektes ontwikkelen, echter veel jongeren hebben wel nog (soms wat roekeloos) risicogedrag waarbij ze gewond kunnen raken bijv. in het verkeer of bij het stappen.

Daarom blijf ik van mening dat de mensen die de besparing van die 25,- (in dit voorbeeld) in de maand hard nodig hebben voor andere dingen deze adviezen vooral niet moeten opvolgen. Daarom zou ik ook liever zien dat deze adviezen gepaard gaan met een waarschuwing dat als hun financiële situatie dit toelaat, kan men overwegen het ER te verhogen.

DJM
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 nov 2010 21:08

Re: Te dure zorgverzekeringen

Ongelezen bericht door DJM »

Ik zit bij ONVZ en heb alleen de basisverzekering van 105 euro per maand.
Aanvullende verzekeringen heb ik niet omdat je toch eerst je eigen bijdrage moet betalen.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Te dure zorgverzekeringen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

DJM schreef:Aanvullende verzekeringen heb ik niet omdat je toch eerst je eigen bijdrage moet betalen.
?? Die redenatie begrijp ik niet zo goed. Dingen die vanuit de aanvullende verzekering worden vergoed, komen niet eerst ten laste van het eigen risico.
Voorbeeld, ik ben elders verzekerd en heb ook een aanvullende verzekering met tandartsdekking. Mijn tandartskosten worden gewoon voor het grootste deel vergoed conform de voorwaarden zonder een cent eigen risico te verbruiken. Dus aan het einde van het jaar heb ik wel het grootste deel van de tandartskosten gebruikt (edit: ik bedoel vergoed gekregen) maar heb ik nog niets aan het eigen risico betaald.
Laatst gewijzigd door Emmy75 op 22 okt 2011 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Te dure zorgverzekeringen

Ongelezen bericht door vroem »

heel veel mensen zouden er goed aan doen eens de moeite te nemen de voorwaarden van de basisverzekering en aanvullende polissen eens goed te lezen.
Ik kom als zorgverlener in de dagelijkse praktijk zo onnoemelijk vaak tegen dat mensen niet eens weten hoe en waarvoor men verzekerd is! echt ongelofelijk! en dan kunnen achteraf door onderverzekering de problemen komen ja, of ben je wellicht onnodig zwaar oververzekerd, en dat kost geld ja..

Gesloten