Thuiszorg brengt teveel kosten in rekening

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Willy013

Thuiszorg brengt teveel kosten in rekening

Ongelezen bericht door Willy013 »

Mijn verhaal begint in de laatste week van januari 2026. Na een opname in het ziekenhuis kreeg ik een kuur mee om antibiotica te krijgen via het infuus. Echter, voordat ik met ontslag zou mogen gaan, moest er thuiszorg worden geregeld voor de achter-vang als er iets mis zou gaan met het infuus. Omdat ik deze zorg zelf wilde regelen, krijg ik een klein budget om de zorg te regelen. (pgb) Dat betekent dat ik na aanvang zelf de facturen zou krijgen.

Tijdens de eerste afspraak werd er al snel besloten om alle zorg door hen te laten verzorgen. Ik dacht: makkelijk, en het was telkens maar een klein kwartier aan zorg. Dus ik ging ervan uit dat ik betaalde voor de zorg die ik kreeg; dat pakte anders uit.

2x per dag kwamen ze gemiddeld 15 minuten, bij de ene ging het sneller dan bij de andere.

De maand was om en toen kwam de factuur. Ik merkte dat ieder kwartier ineens ruim 1,5 uur was gerekend per keer. Ik stuurde een mail dat de facturatie niet klopte en kreeg als uitleg dat dit de extra tijd was om te plannen (dit deden ze gewoon op de ipad waar ik bij zat) en er was veel overleg nodig met artsen.(ik heb dit nagevraagd bij ziekenhuizen en huisarts of dit inderdaad zo was, je raad het al niets van waar) Dus ik wilde daar een specificatie van, die kreeg ik niet. Kreeg wel een sheet met de tijden waarop geen zorg is verleend. Slechte administratie dus. O ja, na meerdere keren gevraagd om de juiste sheet kreeg ik niets en moet ik maar betalen, omdat het marktconform was. Dus het is marktconform om de cliënt, verzekeraars etc. te veel in rekening te brengen. Ik moet nu ruim 1300 euro betalen voor ongeveer 3 uur zorg.

Ik vind dit echt onterecht en is dit gebruikelijk? Wij hebben het altijd over hoge zorgkosten. Sorry, maar dit is toch onterecht en gewoon pure zorgfraude.

Corrigeer me als ik het fout heb.

Cro

Re: Thuiszorg brengt teveel kosten in rekening

Ongelezen bericht door Cro »

Is dat 2x een kwartier per dag ook echt alle tijd? Ik kan me voorstellen dat er bijvoorbeeld ook reistijd is, die afgerekend moet worden misschien?

Willy013

Ongelezen bericht door Willy013 »

De reiskosten werden niet berekend omdat de afstand erg kort was.
ik had wel rekening gehouden met planning en overleg met artsen.
maar 15 minuten afronden naar 1,5 uur als gevolg 211,- per bezoek

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

U heeft het goed, er mag niet meer tijd gerekend worden dan men daadwerkelijk geleverd heeft.

U kunt hier terecht met uw klacht: https://www.igj.nl/onderwerpen/klachten ... ing-fraude

wikop

Ongelezen bericht door wikop »

Je hebt pgb,dan kost het jou toch een vast bedrag per maand?Of heb je je daaraan vertild?

Ditbenikenwij

Ongelezen bericht door Ditbenikenwij »

Als je een PGB hebt, heb je een tijd en tarief afgesproken. Dat hoort in het contract te staan.

De vraag is als eerste; wat staat er in de arbeidsovereenkomst aan tijd en uurtarief.

Als ze maar 15 minuten zijn geweest, mogen ze niet meer schrijven. Doen ze dat wel, dan heet dat fraude en moet u aangifte doen van zorgfraude.

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

Willy013 schreef:
12 apr 2026 17:39
Mijn verhaal begint in de laatste week van januari 2026. Na een opname in het ziekenhuis kreeg ik een kuur mee om antibiotica te krijgen via het infuus. Echter, voordat ik met ontslag zou mogen gaan, moest er thuiszorg worden geregeld voor de achter-vang als er iets mis zou gaan met het infuus. Omdat ik deze zorg zelf wilde regelen, krijg ik een klein budget om de zorg te regelen. (pgb) Dat betekent dat ik na aanvang zelf de facturen zou krijgen.
Dan is mijn eerste vraag waarom wilde U dit zo nodig zelf regelen. Vanuit het ziekenhuis kan alles geregeld worden en loopt het zonder problemen. Dit weet ik uit eigen ervaring van mijn moeder.
En als ik lees waar een PGB voor is
Heb jij een beperking of ziekte en heb je langdurig hulp of zorg nodig? Dan kun je ervoor kiezen om dat met een persoonsgebonden budget (pgb) te regelen.
Dan is in deze situatie een PGB niet echt van toepassing want ik neem aan dat dit infuus niet langdurig nodig is. En thuiszorg is niet bedoeld om iets met een infuus te doen, dat is een verpleegkundige handeling die in het algemeen niet door de thuiszorg gedaan wordt. Volgens mij blijf je met een infuus gewoon in het ziekenhuis.
Maar ik kan er natuurlijk ook helemaal naast zitten.

Morgan le Fay

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Als ik lees is een PGB toch echt voor andere zaken.
Gewone thuiszorg is effectiever voor kortdurende Zorg.
Blijkbaar worden voor u nu gewoon de PGB tarieven gehanteerd.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -aanvragen

Aislynn

Ongelezen bericht door Aislynn »

Ik heb exact dezelfde ervaring.
De zorgkosten rijzen de pan uit en in deze gevallen is daar wat aan te doen.
Wie ziet hier op toe?

Morgan le Fay

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Aislynn schreef:
13 apr 2026 14:15
Ik heb exact dezelfde ervaring.
De zorgkosten rijzen de pan uit en in deze gevallen is daar wat aan te doen.
Wie ziet hier op toe?
Of het SVB of het Zorgkantoor of de Gemeente. Hangt af bij wie de kosten gedeclareeerd worden of de Zorg wordt aangevraagd.]

Plaats reactie