LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] toch maar even navragen ...

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
cisdy
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 sep 2005 15:55

toch maar even navragen ...

Ongelezen bericht door cisdy »

Hallo beste mensen.

Misschien ligt het aan mij hoor, maar ik kan geen vergelijkingssites vinden die alleen de aanvullende verzekeringen vergelijkt.

ook komt het zo vreemd over dat er bij de meeste verzekeraars een aanvullende verzekering gekoppelt wordt aan de basisverzekering.
Het lijkt zo net of je het toch niet apart bij verschillende maatschappijen kunt afsluiten. Weet iemand hier meer over?
Misschien zie ik iets over het hoofd ( kan makkelijk in dit oerwoud )[

Alvast bedankt hoor.

Mathilde D.
Berichten: 2158
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: toch maar even navragen ...

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

De meeste verzekeringen staan inderdaad niet toe, dat je een aanvullende verzekering(AV) sluit zonder de basisverzekering. Vaak staat dit letterlijk in de polisvoorwaarden (bijv IZA). Dit is toegestaan. De AV's vallen niet onder de zorgverzekeringswet. Er is wel in de Kamer over gesproken. Men bedacht, dat het niet handig zou zijn, als je niet van verzekeraar zou kunnen wisselen, uit angst om niet geaccepteerd te worden voor de AV. Volgens mij is toen afgesproken, dat basis en aanvulling wel bij verschillende verzekeraars ondergebracht mogen zijn. Maar de meeste verzekeraars hebben er dus de invulling aangegeven dat ze geen losse aanvullingen accepteren. Als je in 2006 basis plus aanvulling bij verzekeraar A neemt, mag verzekeraar A de verzekering niet opzeggen als je in 2007 voor verzekeraar B kiest. Ik meen dat dit laatste bedongen is door de 2-e Kamer, maar niet meer dan dat. FBTO zet bijv in zijn polisvoorwaarden dat de prijs van de aanvulling omhoog gaat als je naar een andere verzekeraar overloopt.
Conclusie: er is inderdaad over gesproken, de verzekeraars proberen hun macht zo min mogelijk kwijt te raken en blijven binnen de grens van de wet/afspraken. Ik raad aan: neem geen aanvullende verzekering (tenzij je zeker weet dat je er komend jaar profijt van hebt)

cisdy
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 sep 2005 15:55

Re: toch maar even navragen ...

Ongelezen bericht door cisdy »

duidelijk antwoord, bedankt.

Maar, als ik pas in 2007 (of wellicht nog een jaar later) wel een av verzekering wil....loop ik dan niet het risico, dat de verzekeraars mij niet meer "verplicht" aannemen. En het daardoor lastig wordt om deze nog af te sluiten.
Nu ben ik nog jong en heb misschien niet veel zorg nodig, maar wat als ik ouder ben? Dan pas een aanvullende verzekering nemen lijkt mij te laat.
Of wat als ik ergens last van krijg, loop ik dan juist niet meer risico om NIET geaccepteerd te worden. Als je er nu alvast maar een av verzekering hebt, kunnen ze je er niet meer uitgooien dacht ik zo.

mmmmm lastige beslissing. Ik zal mij nog flink moeten beraden denk ik.

Mathilde D.
Berichten: 2158
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: toch maar even navragen ...

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Beste Cisdy,
Het is inderdaad een lastige beslissing. Maar ik wil je daarbij helpen:
1. De aanvullende verzekeringen zijn winstgevend voor de verzekeraars. Zij verkopen ze graag. Dan willen ze jOU toch graag hebben? Alleen in het geval je echt veel zorg uit de AV nodig zal hebben, zullen ze je weigeren. Maar als je jong bent, dan ben je al gauw interessant. Bovendien krijgen ze een slechte naam, als bekend wordt dat ze mensen niet accepteren.
2. Door een AV te nemen, kun je niet meer zo gemakkelijk van verzekeraar wisselen (voor de basisverzekering). Want de zorgverzekeraar kan bijv. de premie verhogen als je de basisverzekering niet meer bij hem hebt (bijv. FBTO).
3. Als je een AV hebt, ben je een willoos slachtoffer van de grillen van de verzekeringsmaatschappij. Als ze de AV ten nadele veranderen, durf je toch niet een andere zorgverzekeraar te kiezen, omdat je bang bent geweigerd te worden.
4. Hans Hoogervorst zegt het ook: bezint eer ge begint (want de premie moet wel opgebracht worden). De Basisverzekering dekt 95 % van alle kosten. De AV biedt kleine extra's. Een paar keer fysiotherapie kun je toch wel zelf betalen? Je betaalt toch ook zelf de dierenarts en de kapper?
P.S. De overheidssite "www.kiesbeter.nl" biedt WEL de mogelijkheid om de inhoud van een Aanvulling te bekijken. Ik heb op die site de inhoud van mijn 2005-particuliere verzekering vergeleken met mijn nieuwebasisverzekering plus aanvulling. Daarop is dus te zien wat er in die aanvulling zit.

Gesloten