LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Veel te grote hoeveelheid medicijnen voorgeschreven

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Elly Loots
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jan 2009 12:32

Veel te grote hoeveelheid medicijnen voorgeschreven

Ongelezen bericht door Elly Loots »

Tot mijn grote verbazing!!!

Afgelopen dinsdag was ik bij mijn dochter die een tweeling heeft van 16 maanden. Mijn dochter had op oudejaarsavond een val gemaakt van een wegglijdende ladder. Eind van de middag schoot het in haar rug en kon zij niet meer op of neer.
Om uit te sluiten dat de val er misschien iets mee te maken had, heeft zij contact opgenomen met de huisarts. Omdat het al laat in de middag was, werd zij via het antwoordapparaat doorverwezen naar een Huisartsenpost. Het telefonisch behandelde consult door de Huisartsenpost resulteerde in goede raad en medicijnen (diclofenac, paracetamol en een anti-misselijkheidspil). Ze konden bij de apotheek worden opgehaald. Als de klachten de volgende dag niet verbeterd waren, moest mijn dochter alsnog naar de huisarts. We hebben de medicijnen opgehaald en wat bleek?
100 stuks paracetamol van 1000 mg en 30 stuks diclofenac. Het aantal anti-misselijkheidspillen ben ik even kwijt.
Waarom schrijft een huisartsenpost zulke grote hoeveelheden voor? Bovendien was de kans groot dat mijn dochter de dag erna naar de huisarts zou gaan.
Schande!!!

marieke2407

Re: Veel te grote hoeveelheid medicijnen voorgeschreven

Ongelezen bericht door marieke2407 »

hallo elly

de para vind ik zeer overdreven,alhoewel de diclo weer niet ,dat doosje dien je meestel op te maken het is een remmer en moet 3 x per dag ingenomen te worden dus is voor 10 dg.
omdat het in combi is met paracetamol werkt het versterkend! en kan je dochter misschien misselijk worden.
maar daar hadden ze nog niet gelijk voor hoeven te reageren want er zijn ook mensen die nergens misselijk van worden zoals ik(slik heel wat pillen)...
ik moet zeggen zo en zo vind ik het al schandalig dat het over de telefoon gebeurd,dat had ik al niet gepikt! sorry...
hopelijk is ze nu een stuk opgeknapt?

groetjes marieke2407

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Veel te grote hoeveelheid medicijnen voorgeschreven

Ongelezen bericht door hharteman »

Die paracetamol zijn eigenlijk gewoon aspirienjes, en hoeven niet weg gegooid te worden.
Gewoon door midden breken en een halfje nemen als je een pijntje of zo hebt.
Bederven doen ze ook niet snel, dus voorraad.
Mijn vrouw jast er iedere maand wel een paar dozen doorheen.

Remster
Berichten: 535
Lid geworden op: 04 sep 2005 09:22

Re: Veel te grote hoeveelheid medicijnen voorgeschreven

Ongelezen bericht door Remster »

Ik vindt het ook een schande Elly.

Er wordt maar met medicijnen gesmeten. De farmaceutische industrie verdient miljarden aan al die onzin-recepten.

Terwijl onze premie zorgverzekering maar blijft stijgen.

Ik ben zelf al ruim 10 jaar niet meer bij een huisarts geweest. Heb denk ik al zo'n 18 jaar geen medicijnen meer gebruikt. Waarom betaal ik verplicht zo'n torenhoge premie? Omdat de heren- en dames artsen de meest onzinnige medicijnen voorschrijven aan jan- en alleman.
Er zijn in nederland 1 miljoen anti-depressiva gebruikers. 1 MILJOEN!!!
Terwijl dat soort middelen he-le-maal NIETS met gezondheid te maken hebben. Waarom wordt die verslavende rotzooi zo veel voorgeschreven?
Onderonsje tussen de 'artsen' en de farmaceutische industrie? Feit is dat wij er allemaal premie voor moeten betalen.

Schimmige business, die witte jassen criminaliteit. Ik hou er niet zo van.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Veel te grote hoeveelheid medicijnen voorgeschreven

Ongelezen bericht door eeliane »

Nou wij schrijven nooit iemand 100 ptcm voor in 1 keer, max 30 per keer bij 1e consult. Vreemd dit te lezen, wellicht een verschrijving van het aantal. Meestal doet de apotheek al moeilijk bij zon'n aantal maar reagaeran in dit geval ook niet.
Laat ik het zo stellen aan de reactie van de laatste dame, zoveel wordt er echt niet altijd uitgeschreven hoor, ik als doktersassistente begrijp het ook niet.

Marijke77
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 aug 2005 16:39

Re: Veel te grote hoeveelheid medicijnen voorgeschreven

Ongelezen bericht door Marijke77 »

Diclofenac is zeker geen kuurtje en behoeft ook niet opgemaakt te worden als de pijn is verdwenen. Paracetamol wordt er vaak bij gegeven omdat dit een snellere werking geeft als de diclofenac, als de pijn dan minder wordt kun je dan alleen paracetamol blijven nemen totdat je geen last meer hebt, dit geeft minder bijverschijnselen dan diclofenac. De maagbeschermer wordt gegeven omdat diclofenac maagklachten kan veroorzaken maar wordt meestal alleen bij ouderen meteen bijgegeven. Paracetamol kun je ook bewaren voor als je eens hoofdpijn etc hebt. En 100 stuks is zeker wat overdreven maar ze kosten bijna niks.
Psychische klachten hebben trouwens ook met gezondheid te maken want iemand kan lichamelijk ziek zijn maar iemand kan ook geestelijk ziek zijn, daar kan niemand over oordelen.

marieke2407

Re: Veel te grote hoeveelheid medicijnen voorgeschreven

Ongelezen bericht door marieke2407 »

hallo marijke 77

ik zeg ook niet dat het een kuurtje is!
maar meestal schrijven ze het voor als,maak het doosje maar op,om ontstekingen te voorkomen!!!!!
ik zelf loop al 11 jr met allerlei medicatie dus weet er iets van ..helaas/
dan de andere vrouw die vind dat de medicatie voor de psyche helemaal niet voor de gezondheid is ....weet jij IN GODSNAAM WEL WAAR JE HET OVER HEBT?BLIJKBAAR NIET ,MET NOG WAT GEHAD! OH OH OH
ik krijg dus kalmeringsmiddelen diazepam!! voor mijn spieren...mafketel!!! en dooslapers omdat ik 4 schouderoperaties heb gehad en rugklachen heb al 11 jr....en linsk is overbelast,
porbeer jij dan maar eens op je rug te slapen!

denk eerst eens na man voor je wat schrijft...
sorry voor de fouten maar dat is de reuma,de schouder,de rug en nog 8 dingen! die ik mankeer ,maar die kan jij je niet indenken...
IK HOOP VOOR JOU DAT JE NOOIT WAT GAAT MANKEREN

zo dat is eruit! idd doktersassistente ik snap het niet wandt iid de apotheek geeft bij een eerste uitgifte al niet zoveel af?
gewoon laks geweest.

groetjes marieke2407!

Big-V
Berichten: 979
Lid geworden op: 04 sep 2005 21:02

Re: Veel te grote hoeveelheid medicijnen voorgeschreven

Ongelezen bericht door Big-V »

Er zijn in nederland 1 miljoen anti-depressiva gebruikers. 1 MILJOEN!!!
Terwijl dat soort middelen he-le-maal NIETS met gezondheid te maken hebben.
Kun je even uitleggen waarom anti-depressiva niets met gezondheid te maken hebben? Ik geloof namelijk niet dat ik het met je eens ben.

Remster
Berichten: 535
Lid geworden op: 04 sep 2005 09:22

Re: Veel te grote hoeveelheid medicijnen voorgeschreven

Ongelezen bericht door Remster »

Anti-depressiva zijn symptoomonderdrukkers. Dat wil zeggen dat de oorspronkelijke klacht niet wordt verholpen, maar wordt onderdrukt.
Het zijn verslavende middelen met lichamelijke bijwerkingen. (niet gezond dus; ook geestelijk niet)

Er zijn mensen die er baat bij hebben, maar voor het gros van de gebruikers staat de werking ter discussie. Onderzoeken met placebo's hebben dit aangetoond.

Lees bv. deze samenvatting van een uitzending van Zembla maar:
http://zembla.vara.nl/Voorpagina.1975.0 ... 27a7aa4e7c Onderaan het artikel kan je een link aanklikken om de uitzending te bekijken. Erg interessant om te zien, zeker een aanrader.

Juist omdat het algemeen bekend is dat de positieve aspecten van anti-depressiva meestal niet opwegen tegen de negatieve, is het verbazingwekkend dat artsen dit soort middelen toch massaal blijven voorschrijven.

Zodoende mijn scepsis.

@marieke: Ik ben me er van bewust dat niet iedereen het met me eens hoeft te zijn. Ik geef gewoon mijn (onderbouwde) mening.
Het is niet mijn bedoeling om mensen voor het hoofd te stoten, dus je hoeft niet met hoofdletters terug te praten.

marieke2407

Re: Veel te grote hoeveelheid medicijnen voorgeschreven

Ongelezen bericht door marieke2407 »

hallo remster

nou weet je,waarom ik met hoofdletters schrijf,omdat je zo moe wordt van alle verhalen.
kijk over psyche weet ik godzeidank niks,maar dan wordt er gezegd op tv laten we eerst de oplossing maar eens zoeken..joh!! nou die is er bij mij hoor,alles is bewezen wat ik mankeer en deze medicatie helpt mij en duizenden andere mensen..zonder er verslaafd aan te raken,wandt als ik denk hey vandaag gaat het iets beter neem ik minder!die mensen zijn er ook!
maar jij maakte er best een pittig verhaal van waardoor mensen zich aangetrokken voelen!
kijk een medicijn kan meerdere functies hebben,diazepam doet bv niks op mijn hersenen ik wordt niet suf,duf of weet ik wat ik kan helder denken,maar het ontspant wel mijn spieren,bewezen!
net als een doorslaper,heb je ooit wel eens geprobeerd om de hele nacht op je rug te slapen?nou dat moet ik...en ik moet want ik kan niet omdraaien door mijn schouders,ik kom in slaap door al mijn medicatie en als ik dan wakker om te plassen(zo'n 5x per nacht) :twisted: dan val ik ondanks de pijn weer in slaap,ik gebruik dit dus alleen in het weekend om mijn onrustige nachten in te halen,want met een (subluxatie)3 a4x pd,half uit de kom schouder kom jij niet in slaap en ik ook niet!!!
kijk die mensen heb je ook.....en als jij dan begint,ja ik betaal me scheel of iets dergelijjks wat je heftig schreef ja dan word ik boos...
ik ben gvd 35 jr...denk je niet dat ik wat anders zou willen?

marijke iets voor de misselijkheid is niet om de maag te beschermen...
iets voor de maag te beschermen is pantazol,omeprazol,enz en misselijkheid bv metoclopramide en wat je zelf kan kopen is dompirodon ofzo iets.

remster je eigen stukje heeft mijn woede opgewekt dus mij valt niks te verwijten,je moet maar eens nadenken dat mensen er ook niks aan kunnen doen als ze chronisch ziek zijn..dan heb ik het niet over geestelijk! maar bv een medicatie voor epilepsie helpt ook voor zenuwpijn..ook bij mij....dus ja...
ach mijn man heeft nooit wat dus die vergoed het weer wat voor mij,zo goed dan?ik kan er helaas ook niks aan doen net als vele met mij....
tuurlijk vind ik dat verslaving aangepakt moet worden,maar mensen die niet weten waar ze over praten moet uit kijken om sommige mensen niet zo voor het hoofd te stoten,je wilde het niet ,maar je stukje was toch aardig giftig...

groetjes marieke 2407

Marijke77
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 aug 2005 16:39

Re: Veel te grote hoeveelheid medicijnen voorgeschreven

Ongelezen bericht door Marijke77 »

:)Misschien moet je meer chocolade eten, daar wordt je vrolijk van.

marieke2407

Re: Veel te grote hoeveelheid medicijnen voorgeschreven

Ongelezen bericht door marieke2407 »

hoi marijke 77

nou ik zit net lekker aan een bros :D

en tja als je zoveel mankeert ben je niet altijd vrolijk he..
maar goed zal je zelf niet zoveel van af weten.

mvg marieke

en het stukje aan jou was gewoon normaal geschreven aan die andere ook trouwens

Eyoor76
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 apr 2010 20:48

Re: Veel te grote hoeveelheid medicijnen voorgeschreven

Ongelezen bericht door Eyoor76 »

Ik werk als verpleegkundige op een chirurgische afdeling van een algemeen ziekenhuis. Alle mensen die net geopereerd zijn (ook jonge mensen) krijgen na de operatie standaard 4xdaags 1000mg paracetamol, 3xdaags 50mg diclofenac en een maagbeschermer. Met de paracetamol kan ze dus 25 dagen vooruit, met de diclofenac 10 dagen. Lijkt me geen afwijkende tijd als je flink last hebt van pijn. De maagbeschermer is zo'n beetje standaard bij diclofenacgebruik omdat je anders een maagzweer ofzo kunt krijgen, ook als je jong bent. Overigens; waren het tabletten of zetpillen paracetamol? Want tabletten bestaan niet in 1000mg, alleen in 100 en 500. Zetpillen zijn er wel in 1000.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Veel te grote hoeveelheid medicijnen voorgeschreven

Ongelezen bericht door berndv »

Marijke2407 reageert wel erg emotioneel. Het is echt heel erg wat je allemaal hebt, en hoop het nooit te krijgen, zowel tegelijk of afzonderlijk. Maar dat rechtvaardigt je manier van reageren absoluut niet. Je bent een ervaringsdeskundige, dat heb je hierin wel bewezen, maar normaal reageren kan ook.

muppet-81
Berichten: 110
Lid geworden op: 13 aug 2009 18:55

Re: Veel te grote hoeveelheid medicijnen voorgeschreven

Ongelezen bericht door muppet-81 »

@ eyoor76

Paracetamol 1000 mg bestaat wel degelijk onder de naam Panadol Artrose.
Dit zijn paracetamol tabletten die zelfs vergoed worden door de verzekering!

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: Veel te grote hoeveelheid medicijnen voorgeschreven

Ongelezen bericht door Amyl »

Meestal krijg je paracetamol in 500... 4dd2. Dat is dus voor minder dan 2 weken.
Wat betreft 'misselijkheid pillen', omeprazol of iets dergelijks krijg je niet daarvoor, maar ter bescherming van de maag en ter voorkoming van een maagbloeding. Gemiddelde 'spit' duurt wel 2 week, lijkt me redelijke dosering, kost ook geen drol, dus als de pijn over is ben je klaar en heb je wat over voor een volgende episode. Lijkt mij dus dat de arts goed gehandeld heeft, normaal volgens protocol, zijn ook vele huisartsen die niet een maagbeschermer voorschrijven, dat zou ik persoonlijk erger vinden.Ook netjes is dat hij in basis paracetamol voorschrijft en daarnaast NSAID.

marnix
Berichten: 815
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Veel te grote hoeveelheid medicijnen voorgeschreven

Ongelezen bericht door marnix »

berndv schreef:Marijke2407 reageert wel erg emotioneel. Het is echt heel erg wat je allemaal hebt, en hoop het nooit te krijgen, zowel tegelijk of afzonderlijk. Maar dat rechtvaardigt je manier van reageren absoluut niet. Je bent een ervaringsdeskundige, dat heb je hierin wel bewezen, maar normaal reageren kan ook.
Helemaal mee eens.

Gesloten