De keuze waarvoor men komt te staan als men de basisverzekering moet afsluiten is : neem ik de naturaverzekering of de restitutieverzekering?
Bij de naturaverzekering blijven sommige dingen gelijk aan de ziekenfondsverzekering dwz. je krijgt geen rekeningen thuisgestuurd van de zorgaanbieder, alles gaat van de zorgaanbieder rechtstreeks naar de verzekeraar. GROOT nadeel kan zijn dat je geen keuzevrijheid hebt naar welk ziekenhuis of arts je wilt gaan. Je kunt namelijk alleen maar naar een ziekenhuis of arts waarmee jouw verzekeraar een contract heeft afgesloten!
**BELANGRIJK** Vraag, als je voor deze verzekeringsvorm kiest, dus om een lijst met gecontracteerde ziekenhuizen / artsen aan je toekomstige verzekeraar. Dit om te voorkomen dat je ipv. van een kort bezoek aan je lokale ziekenhuis er een moet bezoeken die bv. 40 km verderop staat.**EINDE BERICHT**
Bij de restitutieverzekering kun je wél zelf een ziekenhuis /arts kiezen alleen moet je dan waarschijnlijk een gedeelte zelf betalen! Tevens krijg je alle rekeningen thuis plus gratis een beetje extra administratie.
Conclusie:
De naturaverzekering lijkt dus geschikt voor, en gelijk aan, de ziekenfondsverzekerden van nu ..... onder het motto: Niet zeuren
De restitutieverzekering lijkt geschikt voor de particulierverzekerde van nu.... onder het motto: U betaalt wel een beetje meer voor uw keuzevrijheid.
Lijkt me niet echt veel veranderd met de situatie van nu......
Yukkie
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Vraag lijst gecontracteerde zorgaanbieders van verzekeraar!
-
Re: Vraag lijst gecontracteerde zorgaanbieders van verzekeraar!
Ik vraag me af of het klopt, dat je bij de natura-verzekering alleen bij de gecontracteerde ziekenhuizen terecht kan. Ik dacht dat je ook bij een ander ziekenhuis of behandelaar terecht zou kunnen, maar dan wel met bijbetaling. Verder is het volgens de minister van VWS vrij zeldzaam als een ziekenhuis niet gecontracteerd wordt. AGIS zegt zelf, dat ze met vrijwel alle ziekenhuizen contracten hebben afgesloten. Dit is ook logisch, omdat zij zo'n grote partij zijn en in het hele land verzekerden hebben. Het is natuurlijk wel verstandig om per 1-1-2006 even te controleren of jouw preferente ziekenhuis gecontracteerd is. Overigens zou je dat elke jaar moeten herhalen, want dit kan natuurlijk veranderen.
-
Het klopt inderdaad dat bij de naturapolis je enkel naar gecontracteerde ziekenhuizen kan. Wel is het op het moment zo dat eigenlijk zo goed als alle ziekenhuizen door alle verzekeraars gecontracteerd zijn. De toekomst is natuurlijk altijd afwachten, maar is dat iets nieuws? Overigens geldt bij dat enkele "niet gecontracteerde ziekenhuis" dat ze niet gecontracteerd zijn voor 1 of een enkele handvol type ingrepen, de rest wordt in hetzelfde ziekenhuis dus wél vergoed.
Een probleem wordt het pas als je een arts / tandarts hebt met weinig patiënten van een bepaalde verzekeraar. Ook nu al hebben diverse tandartsen geen zorgovereenkomst met bepaalde verzekeraars, men wil voor een paar patiénten geen extra contracten afsluiten. (10+ contracten met allemaal andere voorwaarden is geen pretje) De patient krijgt dan de rekening al mee om zelf te declareren. Of de verzekeraars deze declaraties in de toekomst blijven vergoeden is onzeker...
Het kan wel zijn dat zo goed als alle ziekenhuizen een contract hebben met de grotere verzekeraars .... maar dat geldt helaas niet voor alle soorten behandelingen. Sommige behandelingen moeten ivm de kwaliteit van de ingreep (lees: goedkoper) worden uitgevoerd in andere ziekenhuizen. Ik heb al van iemand gehoord dat dit nu al het geval is. Deze persoon moet naar een afgelegen ziekehuis ipv een lokale. Dat deze persoon in het andere ziekenhuis op een wachtlijst komt is extra zuur. .... je zou maar nét een kwaaltje hebben dat niet behandeld wordt in je lokale ziekenhuis.
Het kan wel zijn dat zo goed als alle ziekenhuizen een contract hebben met de grotere verzekeraars .... maar dat geldt helaas niet voor alle soorten behandelingen. Sommige behandelingen moeten ivm de kwaliteit van de ingreep (lees: goedkoper) worden uitgevoerd in andere ziekenhuizen. Ik heb al van iemand gehoord dat dit nu al het geval is. Deze persoon moet naar een afgelegen ziekehuis ipv een lokale. Dat deze persoon in het andere ziekenhuis op een wachtlijst komt is extra zuur. .... je zou maar nét een kwaaltje hebben dat niet behandeld wordt in je lokale ziekenhuis.