LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waardering gewijzigd en verwijderd door Zorgkaart Nederland

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Fungho

Waardering gewijzigd en verwijderd door Zorgkaart Nederland

Ongelezen bericht door Fungho »

Op 25 april 2015 heb ik een recensie geplaatst voor een behandeling die ik heb gehad bij een kaakchirurg in Dordrecht.

Kort daarna kreeg ik van Zorgkaart Nederland een email dat ik mijn recensie moest aanpassen omdat ik in mijn recensie de chirurg zou beledigen. Ik kon kiezen om dit te wijzigen of mijn recensie werd niet geplaatst op de website. Ik vond dit erg vreemd, je mag een recensie schrijven maar iemand anders mag bepalen hoe je bepaalde dingen moet formuleren.

Wat mij ook opviel tijdens het plaatsen van mijn recensie is het feit dat je geen recensie kan plaatsen zonder dat het eerst gecontroleerd wordt door zorgkaart Nederland. Mocht er iets in staan wat hun niet bevalt, dan wordt de recensie niet eens op de website gepubliceerd.

Hetgeen wat volgens zorgkaart nederland niet in mijn tekst mocht staan was: "Ik voelde me in de stoel liggen alsof ik behandeld werd door een slager". Blijkbaar mag je niet aangegeven hoe je je destijds bij/tijdens de behandeling voelde.

Op 11-09-2015 kreeg ik opnieuw van zorgkaart nederland een email met een vraag dat ze graag wilde weten wanneer de behandeling plaats gevonden heeft. Er stond verder niet bij waarom dit gevraagd werd, dus ging ik ervan uit dat dit bedoeld was om de behandelingen te verbeteren in de toekomst.

Ik heb de moeite genomen om op deze email antwoord te geven, met als resultaat dat mijn recensie een aantal dagen later verwijderd is, omdat mijn recensie te oud zou zijn.

Ik vind het erg vreemd en heb dan ook het idee dat Zorgkaart Nederland niet onafhankelijk is. Elke vorm van publiekelijke mening wordt tegengehouden totdat Zorgkaart Nederland toestemming geeft om dit openbaar te geven, zo kunt u bijvoorbeeld ook geen openbaar bericht sturen op facebook. Ook vind ik het misleidend dat ze een email sturen met een aantal vragen over je recensie zonder erbij te vermelden wat de reden hiervoor is.

Ik zal hier dan ook geen recensie meer plaatsen of lezen, omdat dit onbetrouwbare en gecensureerde recensies zijn.

renewouters

Re: Waardering gewijzigd en verwijderd door Zorgkaart Nederland

Ongelezen bericht door renewouters »

"Ik voelde me in de stoel liggen alsof ik behandeld werd door een slager" lijkt me eerlijk gezegd ook een goede reden om een recensie te weigeren. Het suggereert dat je aan een grote metalen haak hangt en dat de chirurg met een groot mes de boel in stukken snijdt....

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

Aangezien Zorgkaart juridisch gezien aansprakelijk is voor wat er geplaatst wordt, ook al is dat door derden (zij bieden immers de gelegenheid) , geef ik ze groot gelijk dat ze grenzen stellen.
Vrijheid van meningsuiting betekent ook niet dat alles maar getolereerd moet worden.
Reviews op zorgkaart zijn al behoorlijk subjectief, als je wilt kan je iemand de grond in boren met alleen slechte cijfers zonder ooit er geweest te zijn. Het is dus een goede zaak dat ze controle uitoefenen.
Anders glijdt het medium af naar riooljournalistiek.

Fungho

Ongelezen bericht door Fungho »

Beste Renewouters,

Als je niet je mening mag geven tijdens een recensie of aangeven hoe je je destijds voelde, dan kan je net zo goed geen recensie schrijven en de hele website ook verwijderen.

Dat u mijn uitspraak linkt aan grote metalen haken, en het aan stukken snijden met een groot mes, betekend niet dat iedereen dat doet.

Ik heb de uitspraak gedaan omdat ik het gevoel had dat ik als een stuk vlees in de stoel lag, in plaats van een mens. De chirurg ging tijdens de behandeling erg onvoorzichtig en totaal niet inlevingsvermogend te werk. Ik heb dan ook nog nooit zoveel pijn in mijn leven gehad als toen, en dit ook aangegeven, waar vervolgens niet eens op gereageerd werd.

Ik heb de recensie geplaatst voor mensen die in de toekomst naar een kaakchirurg gaan, en wil ze graag van deze helse pijn besparen. Het is namelijk een ervaring die je nooit meer zal vergeten.

De website moet een beeld geven van de kwaliteit van een zorgverlener. Als je echter niet een recensie mag schrijven zonder deze een aantal keer te hebben moeten aanpassen, zul je alleen zodanig aangepaste recensies lezen dat deze niet meer betrouwbaar zijn.

Daarbij is mijn recensie niet hierdoor verwijderd, maar door de emails die daarop volgde.

Klaas Jan

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

lucasfernandez schreef:De chirurg ging tijdens de behandeling erg onvoorzichtig en totaal niet inlevingsvermogend te werk.
Waarom schreef u het dan niet zo op? Dat komt in een recensie op mij veel betrouwbaarder over dan spreken over een 'slager'.

vroem

lucasfernandez schreef:Beste Renewouters,

Als je niet je mening mag geven tijdens een recensie of aangeven hoe je je destijds voelde, dan kan je net zo goed geen recensie schrijven en de hele website ook verwijderen.

Dat u mijn uitspraak linkt aan grote metalen haken, en het aan stukken snijden met een groot mes, betekend niet dat iedereen dat doet.

Ik heb de uitspraak gedaan omdat ik het gevoel had dat ik als een stuk vlees in de stoel lag, in plaats van een mens. De chirurg ging tijdens de behandeling erg onvoorzichtig en totaal niet inlevingsvermogend te werk. Ik heb dan ook nog nooit zoveel pijn in mijn leven gehad als toen, en dit ook aangegeven, waar vervolgens niet eens op gereageerd werd.

Ik heb de recensie geplaatst voor mensen die in de toekomst naar een kaakchirurg gaan, en wil ze graag van deze helse pijn besparen. Het is namelijk een ervaring die je nooit meer zal vergeten.

De website moet een beeld geven van de kwaliteit van een zorgverlener. Als je echter niet een recensie mag schrijven zonder deze een aantal keer te hebben moeten aanpassen, zul je alleen zodanig aangepaste recensies lezen dat deze niet meer betrouwbaar zijn.

Daarbij is mijn recensie niet hierdoor verwijderd, maar door de emails die daarop volgde.
Als de mailwisseling op dezelfde toon gevoerd is als de recensie aan tekst bevatte, kan ik mij e.e.a. helemaal voorstellen. Het is helemaal niet verboden een mening te geven, al geeft u voor alles een 1. (wat op zich ook niet geloofwaardig is maar goed).
De cijfers zeggen meer dan de tekst. Sterker nog: de tekst kan de cijfermatige waardering juist teniet doen. Echter het geschreven deel moet wel aan bepaalde fatsoensnormen voldoen. Niets mis mee. Jammer dat dat stukje boodschap blijkbaar niet doorkomt.
Overigens: als dit zo zwaar weegt snap ik niet dat u daarheen gegaan bent, want als ik lees wat er al aan reviews staat op zorgkaart, die zijn niet mals voor deze zorgverlener. Zou ik niet heen gaan...Overigens zijn die reviews ook geplaatst, dus ik denk echt dat het te maken heeft met toonzetting van de tekst en mailinhoud.

merienos

Ongelezen bericht door merienos »

Ik dacht dat zorkaart nederland te vertrouwen was, maar ben al meer van dit soort dingen tegengekomen. Als jij je behandeld voelt als een stuk vlees, vind ik best dat je dat neer mag zetten. Iedereen kan dat op zijn eigen manier intrepeteren. In ieder geval is het duidelijk dat je dan niet graag nogmaals behandeld wilt worden door zo'n arts. Als zorgverlener moet je ook betalen aan zorgkaart nederland om inzicht te krijgen in je recensies. Best vreemd als ze de zorg tranparanter willen maken. Dan zou het toch juist goed zijn dat een zorgverlener zich kosteloos kan aanmelden om om wat met de feedback te kunnen doen of om daarop te reageren. Zorgkaart nederland wordt betaald door zorgverleners, dus wie betaald bepaald lijkt mij. Daarbij wordt ook aangegeven op de website van zorgkaart nederland dat als er 5 om meer slechte recensies worden geplaatst, ze de zorgverlener onzichtbaar maken.Ik ben het in iedergeval met je eens Lucas.

vroem

merienos schreef:Ik dacht dat zorkaart nederland te vertrouwen was, maar ben al meer van dit soort dingen tegengekomen. Als jij je behandeld voelt als een stuk vlees, vind ik best dat je dat neer mag zetten. Iedereen kan dat op zijn eigen manier intrepeteren. In ieder geval is het duidelijk dat je dan niet graag nogmaals behandeld wilt worden door zo'n arts. Als zorgverlener moet je ook betalen aan zorgkaart nederland om inzicht te krijgen in je recensies. Best vreemd als ze de zorg tranparanter willen maken. Dan zou het toch juist goed zijn dat een zorgverlener zich kosteloos kan aanmelden om om wat met de feedback te kunnen doen of om daarop te reageren. Zorgkaart nederland wordt betaald door zorgverleners, dus wie betaald bepaald lijkt mij. Daarbij wordt ook aangegeven op de website van zorgkaart nederland dat als er 5 om meer slechte recensies worden geplaatst, ze de zorgverlener onzichtbaar maken.Ik ben het in iedergeval met je eens Lucas.
Zorgkaart Nederland wordt echt niet betaald door zorgverleners, onzin...integendeel. Er was een tijd dat m.n. Achmea meebetaalde eraan (direct of indirect), hoe dat nu zit weet ik niet.
Zorgverleners kunnen pakketten kopen voor promotie, maar daar zal zorgkaart echt niet op binnenlopen als ik de bedragen zie en weet dat er weinig zorgverleners gebruik van maken.
Zorg in ieder geval dat wat je schrijft klopt. Als ik het verkeerd heb kan, maar dan graag link naar de onderbouwing van je beweringen..
Je kan je als zorgverlener wel aan maar niet afmelden. oftewel je kan alleen zorgen dat wat er staat aan gegevens klopt. Er is geen lidmaatschap of zo verschuldigd. Er zijn zat zorgverleneners met meer dan 5 slechte recensies (kijk maar eens goed, kost weinig moeite helaas om die te vinden, oa de kc waar TS het over heeft staat erop met meer dan 5 zware onvoldoendes) dus dat verhaal over onzichtbaar maken klopt ook niet...

merienos

Nou vroem ik weet niet van welke website jij je informatie vandaan haalt. Misschien een link ter onderbouwing?? Het promotiepakket kost inderdaad nauwlijks geld, maar daar heb ik het helemaal niet over. Een lidmaatschap kost €3900,00 per jaar. Zie https://www.zorgkaartnederland.nl/conte ... ekenhuizen. Via de link https://www.zorgkaartnederland.nl/conte ... gverleners vind je info over de mogelijkheid tot het sluiten van de recentiemogelijkheid. Hierdoor kan je dus ook geen ervaringen meer delen over een zorgverlener. Graag met feiten komen, anders kan je beter niet reageren....

vroem

merienos schreef:Nou vroem ik weet niet van welke website jij je informatie vandaan haalt. Misschien een link ter onderbouwing?? Het promotiepakket kost inderdaad nauwlijks geld, maar daar heb ik het helemaal niet over. Een lidmaatschap kost €3900,00 per jaar. Zie https://www.zorgkaartnederland.nl/conte ... ekenhuizen. Via de link https://www.zorgkaartnederland.nl/conte ... gverleners vind je info over de mogelijkheid tot het sluiten van de recentiemogelijkheid. Hierdoor kan je dus ook geen ervaringen meer delen over een zorgverlener. Graag met feiten komen, anders kan je beter niet reageren....
ik zou toch echt een keer nalezen wat je plaatst voor je iets plaatst...

Een lidmaatschap kost geen 3900...dat is slechts een van en gelijk de duurste optie waaruit gekozen kan worden.
Helaas is eigenaar van zorgkaart, de NPCF, in jaarverslagen en jaarrekeningen niet duidelijk in kosten en baten ervan. De publieke jaarrekening is niet gespecificeerd helaas. Dus helaas geen inzicht in hoeverre deelname van zorginstellingen en zo bijdraagt aan de inkomsten.
Overigens zal de NPCF als eigenaar echt niet toestaan dat zorgverleners gaan bepalen wat er op zorgkaart wel en niet geplaatst wordt...

merienos

Heb je de link wel bekeken? Je geeft zelf aan: Een lidmaatschap kost geen €3900,00 en vervolgens zeg je: Dat is slechts een van de opties..... Erg tegenstrijdig vind je niet? Het volgende is te lezen op de website van zorgkaart Nederland, namelijk: Het ZorgkaartNederland profielpakket kent twee uitvoeringen: Basis en Pro. Het basispakket is voor zorginstellingen met één locatie, het Propakket is voor zorginstellingen met maximaal 30 locaties. 
Basispakket: € 1900,-
Propakket: € 3900,-
*: Prijs per jaar, ex. BTW.

Wil je goed inzicht hebben in je recensies en meldingen krijgen bij bijvoorbeeld slechte recensies, moet je tich echt zo'n pakket aanschaffen.

vroem

merienos schreef:Heb je de link wel bekeken? Je geeft zelf aan: Een lidmaatschap kost geen €3900,00 en vervolgens zeg je: Dat is slechts een van de opties..... Erg tegenstrijdig vind je niet? Het volgende is te lezen op de website van zorgkaart Nederland, namelijk: Het ZorgkaartNederland profielpakket kent twee uitvoeringen: Basis en Pro. Het basispakket is voor zorginstellingen met één locatie, het Propakket is voor zorginstellingen met maximaal 30 locaties. 
Basispakket: € 1900,-
Propakket: € 3900,-
*: Prijs per jaar, ex. BTW.

Wil je goed inzicht hebben in je recensies en meldingen krijgen bij bijvoorbeeld slechte recensies, moet je tich echt zo'n pakket aanschaffen.
Je geeft een beetje een vreemde uitleg aan wat ik schrijf, daarnaast is dit natuurlijk niet echt waar d eigenlijke discussie over gaat.
EN blijkbaar begrijp je nog steeds niet wat ik wil zeggen, namelijk dat het maar de vraag is in hoeverre uit dit soort ""lidmaatschappen"" (is het natuurlijk niet, je kan geen ""lid"" worden van zorgkaart) , of dat nu 1900 of 3600 is of 7 euro, betaald wordt. Uit de jaarrekening van de eigenaar, de NPCF, is het niet te halen maar aangezien de NPCF op grote schaal oa vanuit overheid en verzekeraars gesponsord wordt betwijfel ik of die bijdragen voor de diverse informatiepakketten onder de streep nodig zijn om de site in de lucht te houden. Daarnaast (ga je niet op in) is het vanuit de achtergrond en de eigenaar zeer onlogisch dat zorgverleners ook maar 1 woord te zeggen hebben over wel of niet plaatsen of de inhoud.
Uit de jaarrekening van de NPCF http://www.jaarverslag.npcf.nl/images/2 ... ng2014.pdf blijkt ook dat maar een 1% van de inkomsten voortkomt uit activiteiten waar ook die bijdrages voor de zorgkaart pakketten onder vallen. Helaas is het niet gespecificeerd maar aangezien er ook andere inkomsten zullen zijn (andere activiteiten dan zorgkaart) , staan die pakketten dus voor minder dan 1% van de inkomsten. Helaas is de NPCF in het jaarverslag erg wazig over waar precies de kosten zitten http://www.jaarverslag.npcf.nl/2014/org ... aarverslag
Wel verwijs ik, @ TS, naar de regels die ook op de site staan aangaande de voorwaarden waar reviews aan moeten voldoen, en dat deed ie blijkbaar dus niet..Anders was ie er echt niet afgehaald. TS hult zich verder ook in stilzwijgen dus ik vermoed dat er meer aan de hand was dan verteld is.

merienos

Het gaat erom dat ik mij aansluit bij de mening van TS. Het is toch vreemd dat ze aangeven transparant te willen zijn,maar als patient mag je niet omschrijven hoe je je voelde bij de behandeling. Daar gaat dit topic over. Uiteindelijk blijft de recensie helemaal verwijderd te zijn, omdat hij niet recent was. Kan me voorstellen dat wellicht de chrirug zich inmiddels heeft verbeterd,maar ze hadden ook dat kunnen laten aanpasse in de recensie dat het van enkele jaren geleden is bijvoorbeeld. Dan kunnen mensen het in iedergeval nog wel lezen.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tsja. "Het is de toon die de muziek maakt".

Natuurlijk mag iedereen opschrijven hoe je iets hebt ervaren, maar dat kan je op verschillende manieren doen. TS laat al prima zien hetzelfde gevoel ook op een evenwichtiger manier te kunnen omschrijven. Dáár gaat het om, niet om de vraag of de recentie nu positief of negatief is.
lucasfernandez schreef:Ik voelde me in de stoel liggen alsof ik behandeld werd door een slager
of
lucasfernandez schreef:De chirurg ging tijdens de behandeling erg onvoorzichtig en totaal niet inlevingsvermogend te werk.
Je zegt hetzelfde, maar wel op een compleet andere manier.

vroem

https://www.zorgkaartnederland.nl/content/gedragscode

Ik mis in de posting de behoorlijk essentiële informatie over wanneer nu precies die recensie dan ging (behandeldatum dus). Er staat alleen dat hij 25 april geplaatst is. Er staat niets over de datum behandeling.
Reden voor zorgkaart te verwijderen was dat er teveel tijd zit naar hun mening tussen behandeldatum en datum plaatsing recensie.
Benieuwd wat dat dan was.
Zonder die info is elke conclusie over een andere reden (partijdigheid zoals gesuggereerd wordt) een aanname die niets waard is.

edbijl

Ongelezen bericht door edbijl »

Ik kan me geheel bij Fungho aansluiten.

Ik heb zorgkaart sinds vorig jaar een beetje in de gaten gehouden voor een aantal zorgverleners en bij zeker 1 zorgverlener (bekende tandarts praktijk van de TV) zijn de meeste negatieve reacties verwijderd. Lees: reacties met lage cijfers. Men heeft 2 negatieve reacties laten staan. Dat zag er verleden jaar anders uit.

Zorgkaart is niet (meer?) wat je ervan verwacht.

Gesloten