Hoi Isabel,Isabel1 schreef:Excuses, ik meende dat de moeder overleden was. Vandaar dat ik het had over het rouwproces. Gelukkig is dat niet het geval!
@nevermind: natuurlijk als iemand in het ziekenhuis ligt heeft het ziekenhuis zeggenschap, maar als iemand thuis is (en ik nam aan dat moeder thuis was anders heeft het natuurlijk ook geen zin het ziekenhuis te bellen) dan moet het via de huisarts.
Volgens mij heeft niemand gezegd dat ts iets fout heeft gedaan, er is niet veel anders wat hij had kunnen doen dan wat hij gedaan heeft. Ik heb wel kanttekeningen bij het verhaal, maar niet aan de kant van wat ts gedaan heeft. Eerder aan de communicatie tussen verschillende zorgverleners en tussen hen naar ts.Helaas is dit forum niet geschikt voor dit soort vragen, want je krijgt meteen over je heen, wat je fout hebt gedaan.
@megatron:
Allereerst, ik bedoel echt niet te zeggen dat je iets uit je duim zuigt, helemaal niet, ik geloof je wel. Maar het had zo niet moeten gaan (maar volgens mij vind je dat zelf ook). Ik vind het heel raar dat alles direct via oncologie moest, normaal gesproken gaat het via de huisarts. Ik geloof je wel, maar ik kan me voorstellen dat dit wellicht een reden is waarom dingen zo onduidelijk zijn gegaan. (maar dat is niet jouw schuld en kun je ook weinig invloed op uitoefenen)
Ik vind dit echt slecht, ze hadden je fatsoenlijk te woord moeten staan en dingen uit moeten leggen. Er had op zijn minst excuses gemaakt kunnen worden voor de manier waarop er gecommuniceerd is.we hebben dit verhaal al voorgelegd bij de behandelende oncoloog. Mijn moeder zelf heeft ook haar verhaal gemaakt bij haar. Ik krijg zelf de indruk dat iedereen elkaar de hand boven het hoofd houd. Er word niet inhoudelijk op ons verhaal gereageerd.
Mijn moeder heeft nog geestelijke ondersteuning gehad op het AZM en ook hier dit verhaal vertelt. Echter zonder terugkoppeling. Je staat iedere keer met lege handen.
Zoals ik in mijn eerdere posts zei, ik denk echt dat er iets heel erg mis gegaan is in de communicatie naar jullie toe. En inderdaad zag ik als eerste schuldige daarin de huisarts, en daarna pas het ziekenhuis.
Wel wil ik je wat tips meegeven:
- allereerst zoals vroem zegt: zorg goed voor jezelf, de zorg voor een ander is soms zo zwaar dat je er zelf aan onderdoor gaat. Dus let goed op jezelf
- geniet van de tijd die je hebt met je moeder
- ik woon zelf niet in de buurt van het azm, maar ik weet dat daar een stichting zit, de Toon Hermans stichting (of vereniging) je kunt als je dat wilt natuurlijk daar contact mee opnemen. Wat zij doen is mensen met kanker helpen, mee kijken met behandeling, de goede vragen stellen in het ziekenhuis etc. Ik zeg niet dat je dat zelf niet kunt, maar soms is iemand de meekijkt en zelf minder emotioneel betrokken is handig om erbij te hebben. Daar kun je als patient, maar ook als familielid je verhaal ook kwijt. Misschien helpt je dat.
- je zegt dat je niet meer de puf hebt om de oncoloog voor de tuchtraad te slepen. Ik denk persoonlijk ook dat je zou verliezen. Daarmee bedoel ik niet dat je geen ellende hebt gehad (want het is wel duidelijk dat dat wel zo is) maar het is echt heel moeilijk om dat te winnen en dan moet er een aantoonbare fout gemaakt zijn. En die is er niet, het enige wat aangerekend zou kunnen worden dat blijkbaar niet correct ingeschat is hoe snel de tumor zou groeien, maar dat kun je bijna nooit, dat is altijd een schatting. Alle andere zaken zijn gewoon gedaan (misschien niet soepel verlopen maar zijn wel gedaan) dus daar kan een tuchtraad geen fout in zien. Dat het proces niet goed verlopen is, en dat er niet correct met jullie is omgegaan, daar doet een tuchtraad niets mee.
- als ik je ergens mee kan helpen, iets uitleggen of iets dergelijks, stuur maar een pb.
Persoonlijk vind ik je verhaal eigenlijk heel nuttig (voor mijzelf dan). Je laat heel goed zien hoe belangrijk communicatie is en wat het doet met patienten en familie als er niet goed gecommuniceerd wordt. Ik denk dat dit een belangrijke les is voor iedere zorg verlener.
Isabel
Bedankt voor je objectieve en heldere reacties, hier heb ik meer aan dan aan sommige andere forum bezoekers. Gelukkig hebben de meeste hier een gezond verstand.
Ik zal je tips zeker ter harte nemen.
Even terzijde dit is zeker niet het enige voorval in het AZM. Want ik weet nog een geval van mijn oom die ook geweigerd werd om infuusvoeding toe te dienen. Ook hier heeft zijn zoon in dit geval een gesprek gehad met een leidinggevende van de afdeling. Hij heeft tegen de leidinggevende gezegd dat als er niet met infuusvoeding gestart zou worden de media ingelicht zou worden over de gang van zaken op het AZM. Uiteraard werd er meteen met infuusvoeding gestart. Ook deze patiënt was ernstig verzwakt. Ik vraag me af of deze infuusvoeding erg duur is?
Want er word erg moeilijk over gedaan. En ik heb echt sterk de indruk dat mensen boven een bepaalde leeftijd worden opgegeven. Ik ben niet de enige die deze mening deelt! Asterix waarschijnlijk niet btw.
Er zou een onafhankelijk onderzoek moeten komen naar dit ziekenhuis. Want er zijn een hoop zaken niet op orde. Waaronder inderdaad communicatie.