LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wie kent dit probleem? ONVZ zelfzorg

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
heho

Wie kent dit probleem? ONVZ zelfzorg

Ongelezen bericht door heho »

Mijn kind heeft buisjes in haar oren.
Ze krijgt (weer) sofradex oordruppels = geneesmiddel en wordt uiteraard gewoon vergoed.
Xylometazoline neusdruppels kan ook meewerken aan betere werking van buis van Eustachius = zelfzorgmiddel maar hij wil hiervoor geen recept uitschrijven want het is een ZELFZORGmiddel. Voor zelfzorgmiddelen wil hij geen recept uitschrijven.
En ONVZ vergoed alleen zelfzorg als je een recept aanlevert. Voor de duidelijkheid zelfzorg zit dus in het pakket !

Wie heeft ervaring met een dergelijk probleem. Hoe kan je zoiets oplossen. Heeft m'n dokter gelijk? ONVZ ?

Graag jullie meningen en commentaar?

karr-2

Re: Wie kent dit probleem? ONVZ zelfzorg

Ongelezen bericht door karr-2 »

Zelfzorg zijn volgens mij middelen die je in principe ook zelf bij de drogist kunt halen, waar dus geen recept voor nodig is. Ik heb geen idee of een huisarts hier een recept voor zal uitschrijven als jij daarom vraagt...

heho

Precies Karr, dat zegt hij ook !
Op zich snap ik dat ook vanuit zijn standpunt.
Maar van ONVZ heb ik WEL een recept nodig om vergoeding te krijgen voor zelfzorg. Heb ONVZ gebeld en zij zeggen op hun beurt: ja zonder recept blijven we bezig.
Waar ik dus mee zit, het zit in hun pakket en wil ik er een keer gebruik van maken zoals met die Xylometazoline neusdruppels dan gaat me dat dus niet lukken, want:
Ik krijg geen recept van mijn arts
ONVZ wil wel een recept

Walter van V

Ongelezen bericht door Walter van V »

het is erg ongebruikelijk voor zelfzorgmedicatie een recept uit te schrijven, sterker nog volgens mij MAG de arts dat niet eens doen.
Het zijn niet voor niets ZELFZORG medicijnen, dus zonder recept verkrijgbaar.

ONVZ vraagt eigenlijk de arts iets illegaals te doen...
(raar overigens, nooit problemen gehad met ONVZ, en ook niet gehoord)

Voor de duidleijkheid: ik ben werkzaam in de medische branche.

heho

ONVZ vraagt NIET iets ilegaals te doen.
Maar vergoeden alleen zelfzorg op recept.
En zoals u zegt, dat mag de arts wrs niet doen, zo ook mijn eigen arts doet dat niet. Terwijl mijn pakket de zelfzorg vergoed, ja, OP RECEPT !!
Op deze manier lijkt het erop dat je er niet zo veel aan hebt....
Of heeft iemand hier andere ervaringen mee, laat me weten...
Ben ik de enige die hier tegen aan loopt...het lijkt erop...

karr-2

Ik denk het wel aangezien ik zelfzorgmiddelen altijd zelf koop bij de drogist en er dus nooit een recept voor nodig heb. De kosten zijn zo minimaal dat het niet eens de moeite waard is om een recept voor te halen. Die paar euro......

Martin1976

Ongelezen bericht door Martin1976 »

Kosten voor bijv. aspirine, paracetamol, likdoornpleisters, pleisters, vette watten, wattenstaafjes (en zo kunnen we nog wel even doorgaan) horen gewoon bij de algemene bestaanskosten en die zal een huisarts niet voorschrijven.

karr-2

Daarom snap ik ook niet dat een verzekeraar ze opneemt in het pakket. Dat is gewoon een reden om de premie te verhogen omdat ze weten dat mensen er toch nooit gebruik van zullen maken.

Martin1976

Ongelezen bericht door Martin1976 »

precies Karr, helemaal mee eens. Dit zijn kosten die iedereen prima zelf kan dragen en dienen niet te verhoging van de premie te worden gebruikt door ze te declareren.

Mathilde D.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ik veronderstel dat ONVZ dit vergoedt vanuit een Aanvullende Verzekering? Want zelfzorgmiddelen zitten sinds enkele jaren niet meer in de basisverzekering. Vroeger waren er veel minder geneesmiddelen "zelfzorgmiddel" en werden dit soort middelen gewoon door de huisarts voorgeschreven. Toen besliste de regering dat ze ook zonder recept te verkrijgen moesten zijn, bijv. bij de drogist en daarna is ook de vergoeding vervallen als de dokter hiervoor een recept schreef.
Maar ik denk dat een arts nog steeds een recept MAG schrijven. Als je met dit recept bij de apotheek komt, herkent de apotheek dit als een zelfzorgmiddel en moet je het toch zelf betalen. Maar je kan dan een kopie van dit recept gebruiken om aan de ONVZ te sturen. Je kan ook eens bellen met de geneesmiddelenfolijn (0900-9998800): die kunnen je vast en zeker precies uitleggen hoe dit het beste opgelost kan worden.

karr-2

Maar waarom zou een arts een recept schrijven voor iets wat zonder recept te verkrijgen is en waar voor je helemaal geen dokter nodig hebt? Je neemt kostbare tijd weg bij een dokter, terwijl dat overbodig is omdat je de medicijnen zelf overal kunt kopen.

Volgens mij is het zelfs verboden om recepten uit te schrijven voor dat soort dingen, maar daar wil ik vanaf zijn.

Ik snap dan ook niet dat een verzekeraar dit in het standaard of aanvullende pakket heeft, aangezien het zinloos is en volgens mij alleen dient om de premie op te kunnen drijven.

L.Rozenwater

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Toch raar, dat mijn ega al jaren Inhibin op recept kreeg en toch zelf moest betalen, totdat we er achter kwamen, dat dit ook zo'n zelfzorgmedicijn is...
Huisarts rekent een consultje voor herhalingsrecept eh... voila.
Dat vind ik geld verspilling en haal het nu zonder recept. Bewaar wel de bonnetjes voor de fiscus.......

karr-2

Kijk dat bedoel ik dus, je bespaart er nog geld op ook.....

senseo

Ongelezen bericht door senseo »

Ken die arts nu wel of geen recept uitschrijven als het gaat om zelfzorg.
Of is het de willekeur van de arts?

L.Rozenwater

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

De desbetreffende arts zal het wel kunnen (en niet kenne dus), maar of hij/zij het wil ? Er wordt in geval nodeloos een beroep op de gezondheidszorg gedaan: kosten genereren voor het uitschrijven van een recept, wat u toch zelf moet betalen. Een verstandige keus van een arts, als hij/zij dit dus weigert.

heho

ja kont hij het nou of niet???
Mag het nou of niet?
ONVZ heeft zelfzorg in het pakket !!!!!!!
Als nu blijkt dat een zelfzorgmiddel helpt (zelfs de arts ondertstreept dit), mag hij nu een zelfzorgmiddel uitschrijven?

Nodeloos beroep op de gezondheidszorg, ja.
Maar er is ook gekozen voor vrije markt.
ONVZ zegt in hun pakket, wij vergoeden MET recept.
Ik kies (vrije markt) voor ONVZ. En nu dit!
Het gaat misschien meestal niet om heel veel geld.

Ik heb dit principe niet bedacht, laat staan het hele vrijemarktsysteem.
Nu ik heb gekozen binnen dit systeem, ben ook bereid iets meer te betalen voor het door mij gekozen pakket, nu moet ook ONVZ/arts over de brug komen. Ik vind het een kromme bedoening.

Walter van V

Ongelezen bericht door Walter van V »

ONVZ heeft een verkeerde clausule!

Zelfzorgmedicijnen hoeft geen recept voor uitgeschreven, willen ze het dan echt vergoeden laat dan de voorwaarde van recept weg. Op het moment dat er een recept wordt uitgeschreven is het geen zelfzorg meer....

Ik zie het meer als marketing: kijk hoe ruim wij vergoeden! zelfs zelfzorgmedicijnen ...(maar alleen met recept hoor! terwijl zijn weten dat een arts die de regels van het zorgstelsel respecteert geen recept hiervoor zal uitschrijven!)

ingrid

Ongelezen bericht door ingrid »

Voor mensen met voldoende geld is een paar euro te overzien. Mensen in minder gelukkige omstandigheden, vinden een paar euro toch een aardig kapitaal en al zeker als je zelfzorgmiddelen steeds nodig blijft hebben zoals ook in mijn geval. Ben kaknkerpatient met een klap medicijnen, die door mijn zorgverzekeraar vergoed worden, maar waarvan enkele middelen zoals paracethamol en laxeermiddelen niet onder medicijnen worden gerekend. Laxeermiddelen moet je de eerste keer zelf betalen waarna je het vervolgrecept vergoed kunt krijgen. Paracethamol wordt ook niet vergoed, maar mijn huisarts heeft het toch als recept uitgeschreven waardoor ik het vergoed kreeg.
Voor mensen, die een dergelijke verzekering hebben afgesloten, kan het wel degelijk schelen in de kosten. En het afdoen dat je het anders kunt aftrekken van de belasting, is een zoethoudertje, want je moet dan wel boven een bepaald bedrag zitten.

In ieder geval denk ik dat de zorgverzekeraar uit moet keren als iemand een dergelijke verzekering heeft afgesloten. Je betaalt tenslotte niet voor niets!

senseo

Ongelezen bericht door senseo »

Zelfzorgmiddelen worden niet vergoed !

Gesloten