LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ziekenhuis rekening ehbo voor gat in hoofd

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
ciske

Re: ziekenhuis rekening ehbo voor gat in hoofd

Ongelezen bericht door ciske »

Ik schrijf : " na een ongeluk op het werk
Dan nog , kan je naar een HA in die plaats. Anders kan je daar naar een dokterspost.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

vogels schreef:
Daarom snap ik ook het bericht van @vogels niet.
Goed lezen misschien? Ik heb het over de HAP's die tegenwoordig steeds meer geopend worden NAAST de SEH en waarheen mensen gebonjourd worden die niet op de SEH thuis horen. DIE HAP's zijn 24/7 geopend en DIE HAP's zullen er steeds meer komen.
Ik heb werkelijk geen flauw idee van de tegenwoordige HAPS, alleen van die van mij.
In een plaats waar een ziekenhuis is, kan dit idd heel goed werken.
Dan heb je alles in 1, de gewone kantoor bezoektijden van de diverse huisartsen + de buitenkantoortijden geopende + vlakbij ziekenhuis.

Mijn HAP is ten behoeve van de huisartsen, die zo beter hun buitenkantooruren diensten kunnen verdelen.Ook makkelijk voor de patiënten, die nu buitenkantooruren naar 1 centrale post kunnen en niet meer ( zoals 'vroeger') afhankelijk van week, dan en tijd naar: hun eigen ha, ander hu in eigen woonplaats, ander ha in plaats B/C/D.
Laatst gewijzigd door Jolijn op 28 apr 2013 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

In de regio Haaglanden heet het, naast huisartsenpost, ook SMASH. Net zo te bereiken: vanaf 17.00-8.00. Hier moeten we eerst bellen vóór je mag komen of gewoon de dokter bellen (die er dan niet is) en krijg je een vervangend nummer van dienstdoende arts. Als je bloed als een rund heb je als leek (en helper) geen idee of het ernstig is of niet; vandaar mijn (kennelijk domme) opmerking: daar aangekomen had men de TS best naar zo'n HAP (of welke naam men het geeft) verwezen kunnen worden.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Mathilde D. schreef: Verder vind ik dat de TS teveel de schuld krijgt. Heel NL gaat bij een ongeval op het werk naar de SEH in het ziekenhuis. Bedrijven hebben volgens mij geen afspraak met een " vaste huisarts" ? En ik vraag me af of een willekeurige huisarts in de omgeving van het bedrijf bereid is om een werknemer te behandelen.
Eigenlijk zou een bedrijf, zeker een bedrijf waar je wat meer risico loopt, wel al van tevoren moeten hebben geïnventariseerd hoe het zit met hulpverlening en huisartsen in de buurt.

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

Grappig dat iedereen mijn opmerking over ( gebrek aan actie) van een eventuele bhv-er negeert.
Denk verder dat we wel weer genoeg gezegd is, vraag van ts is denk ik binnen de kaders van de info die er wel is en bij gebrek aan meer info afdoende beantwoord.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

vroem schreef:Grappig dat iedereen mijn opmerking over ( gebrek aan actie) van een eventuele bhv-er negeert.
Denk verder dat we wel weer genoeg gezegd is, vraag van ts is denk ik binnen de kaders van de info die er wel is en bij gebrek aan meer info afdoende beantwoord.
dokter vroem, ik wist überhaupt niet wat het is, nu wel. Bedrijfs Hulp Verlener. Kan me niet voorstellen dat ieder bedrijf zoiets heeft. Misschien wettelijk wel verplicht, maar ook dat weet ik niet.

kweenie

Er moet inderdad altijd een bhv-er beschikbaar zijn. Eventueel, bij een klein bedrijf of een kleine vestiging, mag het ook samen met andere bedrijven worden geregeld. Hoeveel bhv-ers er aanwezig moeten zijn, hangt ook af van aard van het werk en risico's.

Ik neem trouwens aan dat TS in eerste instantie wel door de BHV-er is geholpen, maar daarna naar het ziekenhuis is gegaan/gestuurd. Dat de keuze voor de 'verkeerde' dokter dus na de eerste hulp van de bhv-er is gebeurd.

vroem

kweenie schreef:Er moet inderdad altijd een bhv-er beschikbaar zijn. Eventueel, bij een klein bedrijf of een kleine vestiging, mag het ook samen met andere bedrijven worden geregeld. Hoeveel bhv-ers er aanwezig moeten zijn, hangt ook af van aard van het werk en risico's.

Ik neem trouwens aan dat TS in eerste instantie wel door de BHV-er is geholpen, maar daarna naar het ziekenhuis is gegaan/gestuurd. Dat de keuze voor de 'verkeerde' dokter dus na de eerste hulp van de bhv-er is gebeurd.
Ik neem dat helemaal niet aan want er staat dus helemaal niets over in de vraag/ openingspost. Ik vraag mij dus echt af of die er wel bij gehaald is, en of het bedrijf er 1 heeft.

kweenie

Kan zijn, maar is voor dit topic niet heel relevant. Het gaat hier vooral om het verschil tussen de dure seh van het ziekenhuis en de goedkopere huisars. Dat staat los van de vraag of er al dan niet wen bhv-er was.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Nou ja misschien vond de bhv er wel op dat moment breng je naar de en zit hij nu met rekening???!

Idd ha post hier na sluitings tijd als dokter weg is...
Anders gewoon dr bellen.....

vroem

kweenie schreef:Kan zijn, maar is voor dit topic niet heel relevant. Het gaat hier vooral om het verschil tussen de dure seh van het ziekenhuis en de goedkopere huisars. Dat staat los van de vraag of er al dan niet wen bhv-er was.
Ik vind het wel relevant ( dat jij dat niet vind is niet meer dan een eigen mening , niet een feit) aangezien dat het punt is waar het begon mis te gaan blijkbaar al..
En ts heeft er voor een volgend bedrijfsongeval wat aan om te weten dat er als het goed is 1 bestaat, en als dat niet zo is dat onder de aandacht van werkgever te brengen want dan is er namelijk iets mis binnen het bedrijf. Voor de vraag over de kosten ook relevant want die waren überhaupt niet ontstaan als de bhv er het gewoon behandeld had.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

vogels schreef:
Daarom snap ik ook het bericht van @vogels niet.
Goed lezen misschien? Ik heb het over de HAP's die tegenwoordig steeds meer geopend worden NAAST de SEH en waarheen mensen gebonjourd worden die niet op de SEH thuis horen. DIE HAP's zijn 24/7 geopend en DIE HAP's zullen er steeds meer komen.
Die huisartsenpost zit hier naast het ziekenhuis en is niet 24/7 open.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

vroem schreef:
kweenie schreef:Kan zijn, maar is voor dit topic niet heel relevant. Het gaat hier vooral om het verschil tussen de dure seh van het ziekenhuis en de goedkopere huisars. Dat staat los van de vraag of er al dan niet wen bhv-er was.
Ik vind het wel relevant ( dat jij dat niet vind is niet meer dan een eigen mening , niet een feit) aangezien dat het punt is waar het begon mis te gaan blijkbaar al..
En ts heeft er voor een volgend bedrijfsongeval wat aan om te weten dat er als het goed is 1 bestaat, en als dat niet zo is dat onder de aandacht van werkgever te brengen want dan is er namelijk iets mis binnen het bedrijf. Voor de vraag over de kosten ook relevant want die waren überhaupt niet ontstaan als de bhv er het gewoon behandeld had.
Een bhv'er 'behandelt' niet. Daar heeft deze ook niet de benodigde kennis en vaardigheden voor in huis. Bij onvoldoende adequate afhandeling kan deze hiervoor nog aansprakelijk gesteld worden ook, dus zou ook zeker zeer onverstandig zijn voor de bhv'er om op deze manier te handelen. Doel van de BHV'er is om de eerste levensbedreigende hulp te verrichten ( bloedende wond afdekken ) en/of een inschatting maken of het nodig is om een ambulance te laten komen of de persoon naar de huisarts te sturen ( of zelf te brengen ).

Een gat in het hoofd is absoluut geen geval waarbij de BHV'er voldoende geschoold is om te behandelen. Deze moet de wond evt afplakken ( voor zover mogelijk ) om infectie te voorkomen en zo snel mogelijk doorsturen naar de huisarts of EH ( afhankelijk van de ernst ).

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

Hier is terug te vinden wat BHV inhoudt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bedrijfshulpverlening

Een BHV er houdt zich niet bezig met een gat in het hoofd.

Isabel1

Ongelezen bericht door Isabel1 »

@puma,

jawel hoor, de bhv-er behoort eerste hulp te verlenen (met andere woorden: pak een theedoek en druk die op het hoofd van degene met het gat) Maar verder doet de bhv-er inderdaad niets (ja concluderen dat er een gat in het hoofd zit)

isabel

vroem

BHV-er verleent eerste hulp, ehbo dus... dat moet als het goed is echt wel wat verder gaan dan alleen ernaar kijken.
En dat gat of "'gat"" was in ieder geval zo beperkt dat er geplakt werd, niet gehecht.
Tja en aangezien TS zich onthoudt van verder commentaar of aanvullende gegevens stopt het hiermee. Verder gaan dan gissen en dus missen kan het niet meer gaan.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Iss ts laat niks meer horen en het helemaal uitdiepen hoe en wat?

Bhv er geeft hulp wat isabel zegt en zal je misschien naar seh brengen dan( misschien is dat gebeurd)

vroem

een bhv-er kan en zal als het goed is echt wel wat meer doen dan alleen een handdoek tegen de wond drukken en iemand naar de SEH brengen trouwens. Ik vind dat het verlenen van eerste hulp door een opgeleid persoon (als het goed is..) wel wat gebagatelliseerd wordt.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

vroem schreef:een bhv-er kan en zal als het goed is echt wel wat meer doen dan alleen een handdoek tegen de wond drukken en iemand naar de SEH brengen trouwens. Ik vind dat het verlenen van eerste hulp door een opgeleid persoon (als het goed is..) wel wat gebagatelliseerd wordt.
De ehbo zoals die een bhv'er aangeleerd wordt is volstrekt onvoldoende voor adequate hulp. Veel meer dan pleisters plakken kan een bhv'er niet.. Dat hoeft ook niet, daar is een bhv'er niet voor.. De rol van een bhv'er beperkt zich tot ontruimen, beginnende brandjes blussen ( voor zover mogelijk ) en reddend handelen ( reanimatie ) voor zover nodig.. Alle echte ehbo-handelingen is een extra ehbo-diploma voor nodig en zelfs die wagen zich niet aan een gat in het hoofd, maar sturen door naar de arts.. Enige dat zij nog beter kunnen doen is een hoofdverband aanleggen om het eerste bloeden te stelpen.. Maar elke fatsoenlijke ehbo'er zal ( en moet ) een gat dat geplakt moet worden doorsturen naar een huisarts of 1e hulp.

thecure

Ongelezen bericht door thecure »

ts reageert niet eens... is weer eens zo'n one post wonder...

Gesloten