LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] zorgkantoor berekening eigen bijdrage

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
toiton
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jun 2007 12:03

zorgkantoor berekening eigen bijdrage

Ongelezen bericht door toiton »

Het Zorgkantoor behoort de eigen bijdrage van iemand in een verzorgingstehuis (AWBZ-instelling) te berekenen op basis van het verzamelinkomen. Het verzamelinkomen krijgt men van de belastingdienst en is de uitkomst van het BOX 1, 2 en 3 inkomen.
Het Zorgkantoor Eindhoven (en misschien ook andere kantoren) tellen bij het verzamelinkomen de ontvangen rente op spaarkapitaal nog eens extra op. Maar die rente zit al in het verzamelinkomen verrekend. De rente wordt zo volgens mij dubbel meegenomen en dit leidt tot een te hoge eigen bijdrage.

Tros zou dat eens moeten uitzoeken.

Joan Tooten

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: zorgkantoor berekening eigen bijdrage

Ongelezen bericht door kiz »

kun je tegen die vastgestelde eigen bijdrage geen bezwaar maken met door jou genoemde argumenten?

jsp
Berichten: 382
Lid geworden op: 15 jun 2005 00:50

Re: zorgkantoor berekening eigen bijdrage

Ongelezen bericht door jsp »

De eigen bijdrage wordt vastgesteld aan de hand van het belastbaar inkomen. Het zorgkantoor krijgt deze gegevens van het CAKbz (Centraal Administratie Kantoor bijzondere ziektekosten). Doorgaans wordt voor de vaststelling van de eigen bijdrage wel het inkomen van 2 jaar geleden gebruikt omdat het blijkbaar veel tijd kost deze gegevens van de Belastingdienst over te hevelen naar het CAKbz, en het CAKbz dus niet over recente inkomensinformatie beschikt.

Het is natuurlijk van de zotte dat een Zorgkantoor aan de hand van gegevens die niet bij hen bekend (horen te) zijn (nl. rente en vermogen), zelf een inkomen gaat berekenen en op basis daarvan een eigen bijdrage gaat berekenen. Tegen de vaststelling van de eigen bijdrage kunt u in beroep gaan, in de toekenningsbeschikking staat binnen welke termijn en op welke manier dat moet gebeuren. Deze termijn is vrij kort, ik dacht 6 weken. Wacht dus niet te lang. Succes!

toiton
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jun 2007 12:03

Re: zorgkantoor berekening eigen bijdrage

Ongelezen bericht door toiton »

in reactie op de reactie

Zorgkantoor Eindhoven vraagt middels een PIEP-formulier de gegevens van het laatste jaar. Het is werkelijk zo dat men op het belastbaar inkomen (box 1+2+3) ook nog de rente op spaargeld vraagt en die er bij optelt. Van een AOW-tje van mijn moeder blijft zo niet het minimale zakgeld over doch beduidend minder. De correspondentie hierover is reeds tweemaal gevoerd en niet via het nieuwe kantoor in den Haag.

jsp
Berichten: 382
Lid geworden op: 15 jun 2005 00:50

Re: zorgkantoor berekening eigen bijdrage

Ongelezen bericht door jsp »

Volgens mij zitten eventuele renteinkomsten uit vermogen al in het verzamelinkomen inbegrepen. Dat wordt hier nog eens onderschreven. Waarom het zorgkantoor die rente dan nog eens optelt bij het verzamelinkomen is mij een raadsel.

Door de rente nogmaals bij het belastbaar inkomen op te tellen voor het berekenen van de eigen bijdrage, wordt u in feite dubbel aangeslagen. Als ze die rente 2x meetellen voor het bepalen van het PIEPbedrag, moeten ze bijzondere uitgaven zoals ziektekosten ook 2x in mindering brengen. Wat geeft het zorgkantoor hier voor antwoord op?

Als er van de AOW van uw moeder minder overblijft dan het minimale zakgeld lijkt me dat trouwens niet ongunstig. Zij betaalt dan ook de lage eigen bijdrage. Of bedoelt u misschien u dat zij door die extra rentebijtelling juist boven die PIEP-grens uitkomt?

Een algemene brochure over de AWBZ en berekening eigen bijdrage vindt u hier. Deze is uit januari 2007 en hopelijk nog niet al weer achterhaald...

(3-8-2007 Aangepast wegens veranderde URL van de bovenstaande brochure).
Laatst gewijzigd door jsp op 03 aug 2007 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.

kms
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jun 2007 00:27

Re: zorgkantoor berekening eigen bijdrage

Ongelezen bericht door kms »

Het zorgkantoor vraagt bij de belastingdienst het fiscale verzamelinkomen op. Het fiscale verzamelinkomen is het totaal van de inkomens uit de boxen 1, 2 en 3. Inkomen uit vermogen (hier spaarkapitaal) is het inkomen uit box 3. Het inkomen uit box 3 wordt als volgt bepaald.
Vermogen 1 jan. van een jaar + vermogen eind v.e. jaar. Deze som wordt gedeeld door 2, waardoor de gemiddelde rendementsgrondslag is bepaald. Hier gaat van af het van toepassing zijnde heffingsvrij vermogen. 65+ of 65 -/-. Over dit saldo wordt een vast percentage van 4% beschouwd als zijnde het inkomen dat men in een jaar uit dat vermogen heeft genoten. Het werkelijk behaalde rendenment is niet van belang; men gaat uit van 4% fictief inkomen. Dit inkomen is het tevens het fiscale verzamelinkomen in box 3, waarover 30% inkomstenbelasting wordt geheven. De rente via een PIEP formulier nogmaals meenemen zou dubbel zijn, want men is al uitgegaan van 4%. Zou het zo zijn dat de regeling toch van toepassing zou zijn, moet in ieder geval die 4% daarop weer in mindering gebracht moeten worden. Bovendien rijst dan de vraag, hetgeen men doet met zgn. groene beleggingen enz. tot 50.000 eur. Ik zou dat in de kleine lettertjes moeten opezoeken van de regeling maar dat gaat me te ver.
Ik zou binnen 6 weken na dagtekening van de beschikking bezwaar maken tegen de beschikking op grond van de Algemene wet bestuursrecht. Er is vast wel een rechtswinkel (zo heette die vroeger) in uw buurt die u verder kunt helpen. Probeer in het bezwaar wel de optie mee te nemen dat u eerst gehoord wil worden voordat u eventueel verder gaat.
Een vraag mijnerzijds. Wat is een PIEP formulier?
Nb. Indien het werkelijk zo is zoals ik heb geschreven is het verstandig om de beleggingen in ieder geval groen enz. om te zetten. Er zijn goede risicoloze in het bank- en verzekeringsverkeer. Ik heb daar overigens geen belang bij, maar het lijkt me hier naar 2 kanten toe te snijden.
Succes!

toiton
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jun 2007 12:03

Re: zorgkantoor berekening eigen bijdrage

Ongelezen bericht door toiton »

Hallo

ik heb een probleem aangeslingerd dat inmiddels naar mijn tevredenheid is opgelost. Bezwaar bij de verzekeraar (Zilveren Kruis) tegen de extra bijtelling van rente op spaargeld bij het verzamelinkomen (in het kader van de bepaling van de eigen bijdrage zorg) heeft zeer snel geleid tot de vraag om extra informatie. Ook weer zeer snel daarna (vandaag) viel een naar wens neerwaarts bijgestelde eigen bijdrage zorg in de bus.
Het Zorgkantoor heeft blijkbaar na overleg met de verzekeraar moeten inzien dat dubbeltelling van inkomsten niet is geoorloofd.

Een tevreden mens hier dus... maar hoevele andere Zorgkantoren in den lande hanteren nu nog dezelfde systematiek? En hoevele bejaarden betalen dus eigenlijk teveel?

Groeten en bedankt voor de aandacht

Joan

wiltin
Berichten: 78
Lid geworden op: 26 aug 2006 16:55

Re: zorgkantoor berekening eigen bijdrage

Ongelezen bericht door wiltin »

Mijn dochter (18 jaar) is na een aantal problematische jaren (psychisch) niet in staat geweest school te volgen en heeft een aantal behandelingen ondergaan. Nu het een stuk beter met haar gaat heeft ze de school weer opgepakt en woont via het RIBW op een begeleid kamer wonen project. Hiervoor is voor een periode van 2 jaar een AWBZ toestemming afgegeven.
Volgens alle informatiebronnen (folders etc..) omtrent eigen biijdrage zijn clienten van het RIBW het eerste half jaar vrij gesteld van een eigen bijdrage. Inmiddels woont mijn dochter 7 maanden op kamers bij het RIBW en daar kwam het zorgkantoor om de hoe kijken. Volgens het zorgkantoor moet zij wel eerste halfjaar eigen bijdrage betalen en is zij zelfs vorige maand verhoogd naar het hoge eigen bijdrage tarief.

Nu heeft mijn dochter alleen maar een studifinanciering van 245 per maand en verder geen inkomen en ook nooit inkomen gehad. Wij als ouders betalen haar ziekenfonds en deel van opleiding omdat dat natuurlijk van de studie financiering zelf niet kan.

Op een of andere manier schijnt het er bij het zorgkantoor niet inkunnen dat iemand geen inkomen heeft behalve studiefinanciering. De ene na de ander inkomens toets moet ingevuld worden met alleen maar vragen die niet van toepassing zijn etc etc etc.. Beloftes worden gedaan dat ze zich geen zorgen hoeft te maken omdat ze binnen de piepnorm valt maar die beloftes worden evenzo vaak weer ingetrokken. Gezien de soort instelling waarbij zij kamer woont (voor jongeren met psychische problemen) waar juist getracht wordt mensen stabieler te maken is het zorg kantoor hard bezig van mijn dochter weer een psychisch wrak te maken. Zelfs de mensen in de zorginstelling (RIBW) weten niet meer hoe hier verder mee te gaan. Ze is typisch een gevallatje die tussen alle regeltjes valt.
De aanmaningen voor eigen bijdragen blijven op de mat vallen maar enig gesprek met zorgkantoor wordt elke keer weer omgedraaid , tegen gesproken, maw de mensen op het zorgkantoor weten zelf niet hoe de regels toe te passen.
wat te doen??? tips???? graag..

toiton
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jun 2007 12:03

Re: zorgkantoor berekening eigen bijdrage

Ongelezen bericht door toiton »

Ik zou een persoonlijk gesprek aanvragen met heer Rouvoet. De Minister voor Gezinszaken.


Joan

Gesloten