LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zorgtoeslag gaat per 1 juli omlaag

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Hatsikidee

Zorgtoeslag gaat per 1 juli omlaag

Ongelezen bericht door Hatsikidee »

Zorgtoeslag gaat per 1 juli omlaag

Vraag 1
Waarom is de nominale rekenpremie nog steeds € 1106?

Antwoord 1
Ik ben bang dat er sprake is van enige onduidelijkheid rond begrippen. De rekenpremie is de door VWS geraamde nominale premie die verzekeraars zouden dienen te heffen ter dekking van de zorgkosten die niet worden vergoed uit het zorgverzekeringsfonds. Deze rekenpremie is in de Begroting 2007 vastgesteld op 970 euro. De nominale premie die verzekeraars totaal berekenen bevat naast een zorgcomponent ook een deel ter dekking van beheerskosten en noodzakelijke exploitatiesaldi. Mijn raming in de Begroting 2006 was dat de nominale premie gemiddeld op € 1106 zou uitkomen.
In uw vraag duidt u waarschijnlijk op de standaardpremie die bepalend is voor de hoogte van de zorgtoeslag. Die standaardpremie is conform de wet op de zorgtoeslag voorlopig vastgesteld op basis van de ramingen in de MEV 2006 op 1015 euro (1106 minus 91 euro, waarbij dus rekening werd gehouden met een gemiddelde no claimteruggave van 91 euro). Conform de wet op de zorgtoeslag wordt de standaardpremie opnieuw vastgesteld na het verschijnen van het CEP (in voorjaar 2006) en heeft effect op de zorgtoeslag die wordt uitgekeerd vanaf juli.

Vraag 2
Heeft dat tot gevolg dat mensen de komende maanden teveel zorgtoeslag krijgen, die ze later moeten terug betalen?

Antwoord 2
Gevolg zal zijn dat de zorgtoeslag per 1 juli neerwaarts zal worden aangepast.

Vraag 3
Deelt u de mening dat daardoor de verwachte betalingsproblemen voor grote groepen mensen alleen maar zullen toenemen?

Antwoord 3
In de ogen van het kabinet hoeven met de zorgtoeslag zoals die op Prinsjesdag was bepaald geen betalingsproblemen op te treden. Op grond van de meest recente koopkrachtcijfers van het CPB waarin rekening is gehouden met de lagere zorgtoeslag, resulteert er voor 2006 een positiever beeld dan zoals verwerkt in de Prinsjesdagstukken. Ik zie dan ook geen reden waarom de betalingsproblemen zullen toenemen.

Vraag 4
Heeft de te hoge nominale rekenpremie verder tot gevolg dat verzekerden in het buitenland een te hoge bijdrage gaan betalen aan het College voor Zorgverzekeringen, nl. € 1106 minus de no claim van € 255?

Vraag 5
Wat gaat u doen om beide problemen op te lossen?

Antwoord 4 en 5
Wordt na het verschijnen van het CEP de standaardpremie op een ander niveau vastgesteld dan heeft dit ook gevolgen voor de in het buitenland wonende verdragsgerechtigde verzekerden. Het ligt dan in de rede de nominale component van de premievervangende bijdrage van verdragsgerechtigden aan te passen. Dit zal dan worden meegenomen in een wijziging op de Regeling zorgverzekering.

Bron: Antwoorden op kamervragen van Kees Vendrik

Jan-E

Re: Zorgtoeslag gaat per 1 juli omlaag

Ongelezen bericht door Jan-E »

Je had er natuurlijk wel even bij kunnen zeggen dat je dit stuk gevonden hebt op http://www.zorgwet.info, http://www.monitor.nl/ziek.html, cgi.monitor.nl of welke ingang je dan ook maar gebruikt.

Frankkk

Ongelezen bericht door Frankkk »

@Jan-E: volgens mij heeft hatsikidee ook vermeld waar het stuk is gevonden, zie de link onderaan.

Jan-E

Ongelezen bericht door Jan-E »

Dat is de oorspronkelijke bron. Maar de titel van het onderwerp 'Zorgtoeslag gaat per 1 juli omlaag' is exact dezelfde als die op cgi.monitor.nl/s_2290_.htm. En ook het ontbreken van de aanhef in de oorspronkelijke bron duidt er op, dat hij leentje-buur gespeeld heeft op http://www.zorgwet.info.

Ik heb absoluut geen bezwaar tegen leentje-buur spelen, zal er ook geen halszaak van maken, maar vind het wel zo netjes als je dan ook even zegt waar je het gevonden hebt.

Hatsikidee

Ongelezen bericht door Hatsikidee »

Tjongejonge zeg.. :?
Ik vind dit echt spijkers op laag water zoeken hoor. :roll:

Jij vermeldt de bron van de tekst en ik ook: het Ministerie van VWS.
Of had ik er even bij moeten vermelden dat de zin: 'Zorgtoeslag gaat per 1 juli omlaag' door jou geheel persoonlijk aan dit artikel toegevoegd was? Wat een kinderachtige flauwekul zeg.

Frankkk

@Jan-E: Net alsof 'Zorgtoeslag gaat per 1 juli omlaag' door niemand anders verzonnen kan worden.

Zelf keek ik de afgelopen dagen ook af en toe op www.minfin.nl om te kijken of bepaalde kamervragen al waren beantwoord. Net alsof je niet bij de bron begonnen kon zijn.

jona

Ongelezen bericht door jona »

Ook ik heb zo'n bericht gelezen maar dan in een nieuwsbrief die ik van het fnv krijg daar in stond het volgende:

Zorgtoeslag te hoog

De zorgtoeslag die mensen per 1 januari ontvangen, is volgens vakcentrale FNV te hoog vastgesteld. De toeslag is mede gebaseerd op de gemiddelde nominale premie voor de zorgverzekering. Die is geschat op 1106 euro. In werkelijkheid blijkt die premie gemiddeld rond 1050 euro te liggen. Dat zou betekenen dat per volwassene 50 euro per jaar te veel wordt ontvangen. Dit bedrag zou vervolgens per 1 juli verrekend worden, waardoor deze mensen minder zorgtoeslag krijgen. De FNV vindt dat dit niet kan omdat 'de koopkracht toch al onder druk staat'. Half december maakte het ministerie van Financiën bekend dat mensen ook te veel zorgtoeslag kunnen krijgen omdat zij per ongeluk een te laag inkomen hebben opgegeven.

Frankkk

Per ongeluk een te laag inkomen hebben opgegeven? Hahaha, wat een grap, net alsof wij het tegendeel kunnen bewijzen, die etterpuisten kunnen van alles beweren; ze hoeven de bewijzen toch niet te laten zien.

Zalm maskeert gewoon weer zijn eigen onkunde. Mensen hebben nu mogelijk gewoon het maximum gekregen omdat ze nog niet aan de echte berekening waren toegekomen.

Ik denk dat de meeste mensen nog wel begrepen hebben dat de definitieve beschikking over 2006 toch pas in 2007 komt en dat je dan toch moet teruggeven wat je teveel hebt gekregen, zodat je er toch niets aan hebt om een te laag inkomen door te geven.

Gesloten