Borg EuroParcs

Goede of slechte ervaringen met vakantieparken / campings? Geef hier jouw mening.
Tessa98

Borg EuroParcs

Ongelezen bericht door Tessa98 »

Hallo allemaal,

Vorige week hebben we een last minute weekend geboekt bij EuroParcs, voor een weekend in de meivakantie. Een zogenoemde secret park waarbij we uiterlijk een dag van te voren te weten krijgen waar we naartoe gaan.
Gisteren kregen we een mail met de onthulling en dat er nog een bedrag aan toeristenbelasting openstaat van €73,-. Een domper want hier hadden we geen rekening mee gehouden, maar opzich logisch en staat ook wel ergens vermeld nadat we dit gingen opzoeken, dus prima.
De factuur voor de toeristenbelasting zou apart verstuurd worden door het betreffende park. Nog geen uur later kregen we een mail van het park met een factuur van €323,- voor toeristenbelasting en borg van €250,-. Hiermee zijn we het niet eens, want dit werd ons totaal niet duidelijk tijdens het boeken. Na wat zoekwerk in hun algemene voorwaarden en faq staat hierover: een park kan een borg rekenen van maximaal €100,- per persoon. Dit hebben we niet gelezen want in de voorwaarden voor het boeken van een secret park staat dit niet vermeld, en die hebben we wel gelezen.
Nadat ik hierover een nette mail heb gestuurd naar het betreffende park krijg ik een standaard reactie terug waarin ze verwijzen naar hun nieuwe borg beleid en hun algemene voorwaarden. Hierop heb ik nogmaals gereageerd dat mij dit voor het boeken duidelijk gemaakt moest worden en niet pas achteraf en daar heb ik geen reactie op gekregen. Ook was het hoofdkantoor niet telefonisch bereikbaar, ookal belde ik tijdens hun openingstijden. Ook op een mail naar het hoofdkantoor is niet gereageerd.
Ik ben erg benieuwd wat jullie denken, wat zijn mijn rechten, wat kan ik het beste doen?
Ik ben toch huiverig om de factuur maar te voldoen zodat het weekend kan doorgaan omdat ik veel slechte reviews lees over het onterecht inhouden van borg.
Ik hoor graag van jullie!

Speedy123
Beste antwoord
Gekozen door Tessa98

Re: Borg EuroParcs

door Speedy123 » 11 apr 2026 17:10

Janzegt schreef:
11 apr 2026 16:42
Dat je borg moet betalen bij huisjes komt vaker voor. En soms staat het in de algemene voorwaarden en soms verschijnt er tijdens het boeken een zin waarin staat dat er bijkomende kosten kunnen zijn die per park verschillen. Ik heb het ook gehad bij campings. Ik moet zeggen dat ik in alle gevallen de borg binnen een week weer terug had op mijn rekening. Ik ben het met u eens dat het nooit lekker voelt, omdat je toch wel eens leest dat mensen hun borg niet terug krijgen. Alleen is dat vaak maar één kant van het verhaal. Ik heb zelf van 2001 t/m 2003 op een vakantiepark gewerkt en als je dan ziet hoe soms een huisje achtergelaten wordt, dat is echt onvoorstelbaar. Er zijn huurders die leven volgens het engels gezegde "Don't be gentle, it's a rental".
Maak bij aankomst foto's van de inboedel en doe dit ook bij vertrek. Bij ernstige beschadigingen moet je direct weer teruggaan naar de receptie en dit netjes met hun bespreken.
Het probleem is niet dat er een borg gevraagd wordt, het probleem is dat bij het boeken dit niet vermeldt werd. Pas achteraf, na het afsluiten en betalen van de verhuur overeenkomst, kwam Tessa erachter dat ze een borg moet betalen.

Als je boekt, worden alle kosten vermeldt, het huisje, de kosten van schoonmaak, de kosten van linnengoed et cetera maar geen woord over borg. Ook niet in de toelichting of via een verwijzing naar de algemene voorwaarden.

Probeert u het zelf maar eens: https://www.europarcs.nl/secret-parcs

Als u klikt op de Informatie bij het aanbod dan krijgt u:
Uitleg
Deze prijs geldt voor een Chalet 8 pers. Accommodatie met aankomst op 20-06-2026 (16:00 uur) en vertrek op 23-06-2026 (10:00 uur) (3 nachten) voor 2 Volwassenen.
Inclusief
Huur
Schoonmaakkosten
Reserveringskosten
Bedlinnen
Inclusief verplichte toeslagen komt de totaalprijs op € 670,54.
Geen woord over een verplichte borg.
Moneyman stelde al:
Moneyman schreef:Ik ben het hiermee eens. De AV regelen alleen dat het kan, maar je moet het ten tijde van het sluiten van de OVK dan ook wel daadwerkelijk doen. Achteraf mag niet, er staat expliciet vooraf. Mocht het verweer zijn dat ze daarmee bedoelen “vooraf = voor aankomst”, dan faalt dat, want dat staat er niet en dus mag de consument de voor hem gunstigste uitleg hanteren.
Bij het afsluiten van de verhuur overeenkomst werd er niet om een borg gevraagd. Dus voorafgaande aan het afsluiten van de verhuur overeenkomst is Tessa dus niet om een borg gevraagd of haar medegedeeld dat ze een borg moest betalen.

Pas achteraf nadat Tessa aan de overeenkomst vast zit en niet langer kosteloos kan ontbinden, komt Tessa erachter dat ze een borg moet betalen.

En wat houdt de borgregeling dan in? Slechts een summiere omschrijving staat er in de algemene voorwaarden:
Indien na verhuur en controle geen schade wordt geconstateerd in of aan de woning, wordt het (resterende) bedrag binnen 3 weken teruggestort. Bij schade of bij het ontbreken van spullen ontvangt de gast een factuur. Ook het veroorzaken van overlast kan een reden zijn om de borg in te houden.
Dus als de beheerder van het park (achteraf) vind dat er sprake is geweest van overlast, dan kan de borg ingehouden worden. Hoe dat vastgesteld moet worden, wat men verstaat onder overlast, hoe men bezwaar kan maken als men aangemerkt wordt als overlast gevend, of men bij oplevering van het gehuurde een vrijwaring ontvangt na bijvoorbeeld inspectie, of er een onafhankelijke klachten commissie die bij een dispuut uitspraak kan doen, geen idee?

Achteraf kan je dus zomaar je borg kwijt blijken zijn. EuroParcs hoeft slechts te stellen, er was sprake van overlast. Of achteraf stellen, er ontbraken spullen in het huisje. Dag borg.
wikop

Ongelezen bericht door wikop »

Zover ik weet is een borg betalen overal bij dit soort parken,en begrijpelijk oor mij,maar ik denk dat anderen hier meer over weten

Tessa98

wikop schreef:
11 apr 2026 09:09
Zover ik weet is een borg betalen overal bij dit soort parken,en begrijpelijk oor mij,maar ik denk dat anderen hier meer over weten
Dank voor je reactie. Normaal boeken we bij Landal, Centerparcs of Roompot en alleen bij Roompot betaal je maar €65 borg en wordt dit vooraf duidelijk vermeld en staat dit ook op de factuur tijdens boeken.

lordi

Ongelezen bericht door lordi »

Als u via de website van EuroParcs een boeking maakt, staat er op de laatste pagina "Ik ga akkoord met de Algemene Voorwaarden" en daar moet u een vinkje bij zetten dat u akkoord bent.

Afbeelding

Als u klikt op "Algemene Voorwaarden" komt u uit bij de Algemene Voorwaarden van Europarcs.

Hier staat vrijwel bovenaan duidelijk aangegeven dat er borg kan worden gevraagd.

Afbeelding

Dus om uw vraag over uw rechten te beantwoorden: u heeft het recht om de borg te betalen en u als u dat niet wilt, kunt u annuleren volgens de annuleringsvoorwaarden die van toepassing zijn en waar u ook akkoord mee bent gegaan. Omdat het een last-minute is, ga ik er vanuit dat u binnen de 1 maand voor incheck bent en dan bent u 90% van het totaalbedrag kwijt.

Maar ik denk dat u een probleem ziet dat er niets is: het betalen van borg is vrij gebruikelijk en ik heb zelf de afgelopen jaren zowel bij Europarcs als andere parken borg moeten betalen en nooit problemen gehad dat er onterecht geld werd ingehouden.

Tessa98

lordi schreef:
11 apr 2026 09:39
Als u via de website van EuroParcs een boeking maakt, staat er op de laatste pagina "Ik ga akkoord met de Algemene Voorwaarden" en daar moet u een vinkje bij zetten dat u akkoord bent.

Afbeelding

Als u klikt op "Algemene Voorwaarden" komt u uit bij de Algemene Voorwaarden van Europarcs.

Hier staat vrijwel bovenaan duidelijk aangegeven dat er borg kan worden gevraagd.

Afbeelding

Dus om uw vraag over uw rechten te beantwoorden: u heeft het recht om de borg te betalen en u als u dat niet wilt, kunt u annuleren volgens de annuleringsvoorwaarden die van toepassing zijn en waar u ook akkoord mee bent gegaan. Omdat het een last-minute is, ga ik er vanuit dat u binnen de 1 maand voor incheck bent en dan bent u 90% van het totaalbedrag kwijt.

Maar ik denk dat u een probleem ziet dat er niets is: het betalen van borg is vrij gebruikelijk en ik heb zelf de afgelopen jaren zowel bij Europarcs als andere parken borg moeten betalen en nooit problemen gehad dat er onterecht geld werd ingehouden.
Dank voor je reactie, ik blijf het raar vinden aangezien bij de voorwaarden van secret park hier niks over wordt benoemd. Daarom hebben we de algemene voorwaarden ook niet gelezen. Ook hebben we nog nooit ergens borg hoeven betalen, behalve bij Roompot, maar dit staat altijd voor het boeken op de factuur. Dus voor ons is dit zeker niet vanzelfsprekend.
Daarbij moet er naar mijn weten duidelijk zijn voor het boeken of je een borg moet betalen en hoeveel. Er kan een borg gevraagd worden is nogal vaag. Dit kan €1,- zijn maar ook €100,- en blijkbaar heeft ieder park hierin zijn eigen beleid.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

EuroParcs is bevoegd vooraf een borg te vragen aan alle gasten die een vakantiewoning huren. De borg bedraagt maximaal € 100,- per persoon.
Dit maximeert enkel de te vragen borg. Er staat niet dat de borg altijd 100,- pp is.
Als tijdens het sluiten van de overeenkomst (=vooraf) niet wordt gerept over een borg, dan is er niet om borg gevraagd, en dan is er dus geen sprake meer van borg.

Hoe moeilijk is het om direct de borg bij de kosten te noemen?

Tessa98

16again schreef:
11 apr 2026 10:44
EuroParcs is bevoegd vooraf een borg te vragen aan alle gasten die een vakantiewoning huren. De borg bedraagt maximaal € 100,- per persoon.
Dit maximeert enkel de te vragen borg. Er staat niet dat de borg altijd 100,- pp is.
Als tijdens het sluiten van de overeenkomst (=vooraf) niet wordt gerept over een borg, dan is er niet om borg gevraagd, en dan is er dus geen sprake meer van borg.

Danku! Dit is dus precies hoe ik erover denk. Echter blijft het park bij hun standpunt. Het hoofdkantoor is onbereikbaar. Heb ook aangeven dat het prima is om naar een ander park te gaan waar geen borg betaald hoeft te worden aangezien het hele besteedbare budget voor dit weekend nu opgaat aan borg :(

lordi

Tessa98 schreef:
11 apr 2026 10:27
Dank voor je reactie, ik blijf het raar vinden aangezien bij de voorwaarden van secret park hier niks over wordt benoemd. Daarom hebben we de algemene voorwaarden ook niet gelezen.
Waar ziet u de voorwaarden van Secret Park staan? Ik zie alleen Veelgestelde Vragen en dat is iets heel anders dan voorwaarden.

Tessa98

lordi schreef:
11 apr 2026 10:58
Tessa98 schreef:
11 apr 2026 10:27
Dank voor je reactie, ik blijf het raar vinden aangezien bij de voorwaarden van secret park hier niks over wordt benoemd. Daarom hebben we de algemene voorwaarden ook niet gelezen.
Waar ziet u de voorwaarden van Secret Park staan? Ik zie alleen Veelgestelde Vragen en dat is iets heel anders dan voorwaarden.
Bij de veelgestelde vragen staat een link naar de betaal voorwaarden. Deze hebben we gelezen en hierin staat niks vermeld. Hieraan wil ik toevoegen dat het ondanks dit wel in de algemene voorwaarden staat ( dat is de discussie ook niet ) het zeer onduidelijk blijft en niet vooraf wordt aangegeven dat er borg gevraagd wordt.

Mootje13021971

Ongelezen bericht door Mootje13021971 »

Ik begrijp het probleem niet, de borg krijg je toch terug......

lordi

De betalingsvoorwaarden hebben enkel betrekken op wanneer u moet betalen en hoe u kan betalen, niet wat u moet betalen.

Ik geef u gelijk dat het bij de boeking zelf niet duidelijk is aangegeven voorzover ik dat kan overzien maar of u dat het recht geeft om geen borg te hoeven betalen, betwijfel ik. Europarcs zal zich op het standpunt stellen dat het in de Algemene Voorwaarden staat en daar bent u akkoord mee gegaan. En het staat bij de Veelgestelde Vragen van Europarcs.

Tessa98

Mootje13021971 schreef:
11 apr 2026 11:19
Ik begrijp het probleem niet, de borg krijg je toch terug......
Als het goed is zou je de borg inderdaad terug moeten krijgen. Toch heb ik de indruk dat dit erg vaak misgaat gezien het aantal negatieve recensies die gaan over de borg bij Europarcs (tripadvisor en Trustpilot). Nu realiseer ik me ook wel dat dit slechts een kant van het verhaal is en wellicht ook wat overdreven maar dat terzijde.
Dit maakt me toch een beetje huiverig om gewoon de borg te betalen. Ook omdat ik zojuist hier heb aangegeven dat hiermee eigenlijk het hele besteedbare budget voor het weekend vervalt en omdat ik het ook gewoon een principe kwestie vind.
Als ze vooraf hadden aangegeven dat ik €250 euro borg moest betalen dan had ik bij een andere organisatie geboekt.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:

Ik ben het hiermee eens. De AV regelen alleen dat het kan, maar je moet het ten tijde van het sluiten van de OVK dan ook wel daadwerkelijk doen. Achteraf mag niet, er staat expliciet vooraf. Mocht het verweer zijn dat ze daarmee bedoelen “vooraf = voor aankomst”, dan faalt dat, want dat staat er niet en dus mag de consument de voor hem gunstigste uitleg hanteren.

Maar goed, daar koop je niets voor want deze discussie wordt pas relevant bij de rechter, en jij wilt gewoon je vakantie houden.

Ik zou met frisse tegenzin gewoon accepteren dat het is wat het is, tenzij je principes erg belangrijk vindt en bereid bent je vakantie ervoor op te offeren.

Tessa98

Moneyman schreef:
11 apr 2026 13:32
16again schreef:

Ik ben het hiermee eens. De AV regelen alleen dat het kan, maar je moet het ten tijde van het sluiten van de OVK dan ook wel daadwerkelijk doen. Achteraf mag niet, er staat expliciet vooraf. Mocht het verweer zijn dat ze daarmee bedoelen “vooraf = voor aankomst”, dan faalt dat, want dat staat er niet en dus mag de consument de voor hem gunstigste uitleg hanteren.

Maar goed, daar koop je niets voor want deze discussie wordt pas relevant bij de rechter, en jij wilt gewoon je vakantie houden.

Ik zou met frisse tegenzin gewoon accepteren dat het is wat het is, tenzij je principes erg belangrijk vindt en bereid bent je vakantie ervoor op te offeren.
Dankje voor je reactie. Ik hoop er vooralsnog uit te komen met EuroParcs, hetzij met het betreffende park of via het hoofdkantoor, maar waarschijnlijk wordt het pas maandag dat er een reactie komt op de mail die ik heb gestuurd.

Janzegt

Ongelezen bericht door Janzegt »

Dat je borg moet betalen bij huisjes komt vaker voor. En soms staat het in de algemene voorwaarden en soms verschijnt er tijdens het boeken een zin waarin staat dat er bijkomende kosten kunnen zijn die per park verschillen. Ik heb het ook gehad bij campings. Ik moet zeggen dat ik in alle gevallen de borg binnen een week weer terug had op mijn rekening. Ik ben het met u eens dat het nooit lekker voelt, omdat je toch wel eens leest dat mensen hun borg niet terug krijgen. Alleen is dat vaak maar één kant van het verhaal. Ik heb zelf van 2001 t/m 2003 op een vakantiepark gewerkt en als je dan ziet hoe soms een huisje achtergelaten wordt, dat is echt onvoorstelbaar. Er zijn huurders die leven volgens het engels gezegde "Don't be gentle, it's a rental".
Maak bij aankomst foto's van de inboedel en doe dit ook bij vertrek. Bij ernstige beschadigingen moet je direct weer teruggaan naar de receptie en dit netjes met hun bespreken.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Janzegt schreef:
11 apr 2026 16:42
Het probleem is niet dat er een borg gevraagd wordt, het probleem is dat bij het boeken dit niet vermeldt werd. Pas achteraf, na het afsluiten en betalen van de verhuur overeenkomst, kwam Tessa erachter dat ze een borg moet betalen.

Als je boekt, worden alle kosten vermeldt, het huisje, de kosten van schoonmaak, de kosten van linnengoed et cetera maar geen woord over borg. Ook niet in de toelichting of via een verwijzing naar de algemene voorwaarden.

Probeert u het zelf maar eens: https://www.europarcs.nl/secret-parcs

Als u klikt op de Informatie bij het aanbod dan krijgt u:
Uitleg
Deze prijs geldt voor een Chalet 8 pers. Accommodatie met aankomst op 20-06-2026 (16:00 uur) en vertrek op 23-06-2026 (10:00 uur) (3 nachten) voor 2 Volwassenen.
Inclusief
Huur
Schoonmaakkosten
Reserveringskosten
Bedlinnen
Inclusief verplichte toeslagen komt de totaalprijs op € 670,54.
Geen woord over een verplichte borg.
Moneyman stelde al:
Moneyman schreef:Ik ben het hiermee eens. De AV regelen alleen dat het kan, maar je moet het ten tijde van het sluiten van de OVK dan ook wel daadwerkelijk doen. Achteraf mag niet, er staat expliciet vooraf. Mocht het verweer zijn dat ze daarmee bedoelen “vooraf = voor aankomst”, dan faalt dat, want dat staat er niet en dus mag de consument de voor hem gunstigste uitleg hanteren.
Bij het afsluiten van de verhuur overeenkomst werd er niet om een borg gevraagd. Dus voorafgaande aan het afsluiten van de verhuur overeenkomst is Tessa dus niet om een borg gevraagd of haar medegedeeld dat ze een borg moest betalen.

Pas achteraf nadat Tessa aan de overeenkomst vast zit en niet langer kosteloos kan ontbinden, komt Tessa erachter dat ze een borg moet betalen.

En wat houdt de borgregeling dan in? Slechts een summiere omschrijving staat er in de algemene voorwaarden:
Indien na verhuur en controle geen schade wordt geconstateerd in of aan de woning, wordt het (resterende) bedrag binnen 3 weken teruggestort. Bij schade of bij het ontbreken van spullen ontvangt de gast een factuur. Ook het veroorzaken van overlast kan een reden zijn om de borg in te houden.
Dus als de beheerder van het park (achteraf) vind dat er sprake is geweest van overlast, dan kan de borg ingehouden worden. Hoe dat vastgesteld moet worden, wat men verstaat onder overlast, hoe men bezwaar kan maken als men aangemerkt wordt als overlast gevend, of men bij oplevering van het gehuurde een vrijwaring ontvangt na bijvoorbeeld inspectie, of er een onafhankelijke klachten commissie die bij een dispuut uitspraak kan doen, geen idee?

Achteraf kan je dus zomaar je borg kwijt blijken zijn. EuroParcs hoeft slechts te stellen, er was sprake van overlast. Of achteraf stellen, er ontbraken spullen in het huisje. Dag borg.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Om te weten wat de toeristenbelasting is en hoeveel borg het park rekent, moet eerst het park bekend zijn. Dat is bij de optie die TS heeft gekozen natuurlijk niet het geval. Dat soort zaken worden pas bekend als EuroParcs een park voor TS heeft uitgekozen. Tenminste, dat lijkt me logica.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Nijogeth schreef:
11 apr 2026 17:35
Om te weten wat de toeristenbelasting is en hoeveel borg het park rekent, moet eerst het park bekend zijn. Dat is bij de optie die TS heeft gekozen natuurlijk niet het geval. Dat soort zaken worden pas bekend als EuroParcs een park voor TS heeft uitgekozen. Tenminste, dat lijkt me logica.
Alleen verklaard die logica niet waarom dat niet gewoon netjes vermeldt wordt tijdens het boeking proces?
Per park kunnen er verschillende regels van toepassing zijn inclusief een verplichte borgbetaling tot 100 euro p.p. en een boete clausule indien u overlast veroorzaakt.
Is toch niet zo ingewikkeld om te vermelden tijdens het boeken? Of is men bang dat een hoge borg verplichting en een boete regeling bij overlast potentiële klanten afschrikt?

Tessa98

Nijogeth schreef:
11 apr 2026 17:35
In het geval van de toeristenbelasting heb je zeker gelijk. Dat is mijn punt ook niet.
Borg vind ik wel een ander verhaal. Ik kan namelijk gewoon een boeking maken bij een park van EuroParcs, maar ook dan staat de borg niet vermeld tijdens het boeken. Je maakt dus een boeking, en betaald deze, zonder dat er borg is berekend. Je kan dus niet van te voren weten of er borg wordt gevraagd en hoeveel. Vanuit het betreffende park als antwoord gekregen dat zij werken met borg per accommodatie (in ons geval dus €250) maar kan dan zomaar hoger zijn bij bijvoorbeeld een 8persoons of Wellness huisje. Dat is toch zeer onduidelijk? En daar komt dus bij dat deze borg altijd na de boeking pas wordt gecommuniceerd, secret park of niet, terwijl toch duidelijk in de voorwaarden staat dat deze vooraf wordt gevraagd.
Ik vind het gewoon een hele rare gang van zaken en dat het park zo stug reageert en het hoofdkantoor niet bereikbaar is (tijdens openingstijden) is uiterst vreemd.

StevieNL81

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Borg valt niet onder "kosten" en hoeft daarom niet in het prijsoverzicht te staan.

De borg kan verschillen per park en per accommodatie en zelfs per leeftijd van de hoofdboeker (of dit laatste hier speelt weet ik niet) Daarom kan men de hoogte niet van te voren noemen.

Zou het netjes zijn om toch de door Speedy melding te tonen? Zeker. Maar of het móet...

Plaats reactie