Via Booking.com heb ik een hotel geboekt. Vervolgens kreeg ik een link toegestuurd om het hotel te betalen. Wat ik gedaan heb. Nu blijkt het hotel niet te bestaan. De creditcardmaatschappij heeft mijn card meteen geboekt maar het geld voor het hotel is wel afgeschreven. Zij kunnen het geld niet terugboeken omdat ik zelf de opdracht heb goedgekeurd. Uiteraard had ik zelf het boekingsnummer moeten controleren. Booking.com geeft aan dat zij het bedrag terugbetalen als de accommodatie dat niet doet.
Maar wat als Booking,com dit niet doet. Ik heb namelijk zelf toestemming gegeven om het bedrag af te schrijven.
Fake hotels op Booking.com
Re: Fake hotels op Booking.com
Geen zorgen voor morgen. Je hebt toch de (overigens volkomen terechte) toezegging dat Booking.com gaat terugbetalen?
-
- Berichten: 914
- Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55
Re: Fake hotels op Booking.com
Afhankelijk van uw kaart kunt u via de CC maatschappij een terugboeking in gang zetten omdat ze niet leveren.lvoosterhout schreef: ↑23 nov 2022 06:43Zij kunnen het geld niet terugboeken omdat ik zelf de opdracht heb goedgekeurd.
Re: Fake hotels op Booking.com
Mijn advies is om af te wachten op de terugbetaling van Booking.com.
Bij de meeste creditcard maatschappijen kunt u een beroep doen op aflevering garantie. Omdat uw bestelling niet wordt geleverd is de kans groot dat u hierop een beroep kunt doen.
Eventueel kunt u hierna terecht bij uw rechtsbijstandverzekering. Uiteraard mag u het geld 1 keer terugkrijgen, u mag niet door deze situatie rijker worden.
Bij de meeste creditcard maatschappijen kunt u een beroep doen op aflevering garantie. Omdat uw bestelling niet wordt geleverd is de kans groot dat u hierop een beroep kunt doen.
Eventueel kunt u hierna terecht bij uw rechtsbijstandverzekering. Uiteraard mag u het geld 1 keer terugkrijgen, u mag niet door deze situatie rijker worden.
Re: Fake hotels op Booking.com
Blijkbaar niet.StevieNL81 schreef: ↑23 nov 2022 12:15Afhankelijk van uw kaart kunt u via de CC maatschappij een terugboeking in gang zetten omdat ze niet leveren.lvoosterhout schreef: ↑23 nov 2022 06:43Zij kunnen het geld niet terugboeken omdat ik zelf de opdracht heb goedgekeurd.
lvoosterhout schreef: ↑23 nov 2022 06:43De creditcardmaatschappij heeft mijn card meteen geboekt maar het geld voor het hotel is wel afgeschreven. Zij kunnen het geld niet terugboeken omdat ik zelf de opdracht heb goedgekeurd.
Re: Fake hotels op Booking.com
Gaat niet lukken zoals ts beschrijft. Maar buiten dat is het niet handig om te doen als er nog een ander terugbetaalproces loopt.StevieNL81 schreef: ↑23 nov 2022 12:15Afhankelijk van uw kaart kunt u via de CC maatschappij een terugboeking in gang zetten omdat ze niet leveren.lvoosterhout schreef: ↑23 nov 2022 06:43Zij kunnen het geld niet terugboeken omdat ik zelf de opdracht heb goedgekeurd.
Re: Fake hotels op Booking.com
Als je van de klantenservice van Booking zo'n toezegging krijgt, dan gebeurt het ook. Wel veel geduld meenemen, want terugbetalingen worden eerst intern driedubbel gecontroleerd, voordat het geld wordt overgemaakt.lvoosterhout schreef: ↑23 nov 2022 06:43Via Booking.com heb ik een hotel geboekt. Vervolgens kreeg ik een link toegestuurd om het hotel te betalen. Wat ik gedaan heb. Nu blijkt het hotel niet te bestaan. De creditcardmaatschappij heeft mijn card meteen geboekt maar het geld voor het hotel is wel afgeschreven. Zij kunnen het geld niet terugboeken omdat ik zelf de opdracht heb goedgekeurd. Uiteraard had ik zelf het boekingsnummer moeten controleren. Booking.com geeft aan dat zij het bedrag terugbetalen als de accommodatie dat niet doet.
Maar wat als Booking,com dit niet doet. Ik heb namelijk zelf toestemming gegeven om het bedrag af te schrijven.
(Eigenlijk kennen wij Booking niet anders, dan dat zij de schade op zich nemen in dit soort gevallen. Moet een nieuwe truc zijn om door de controles te komen.)
Voor je volgende boeking:
Je kunt het bestaan van een accommodatie controleren. Je moet ze terug kunnen vinden op de site van de toeristendienst van de gemeente, regio of het bureau voor toerisme van het land. Voor ZuidWest-Europa geldt, dat het nummer van de verhuurvergunning in de advertentie moet staan en je daarop kunt zoeken.
Verder is het zaak de foto's goed te bekijken: kloppen inrichting, indeling en buiten met elkaar? Zijn er foto's van de omgeving? Klopt de locatie met het opgegeven adres? Hoe lang bestaat de accommodatie of hoeveel jaar heeft de accommodatie een vermelding bij de bemiddelaar?
Bij twijfel: haal de foto's door een zoekmachine. Oplichters stelen alles, ook de foto's en die staan dan elders online.
Tenslotte het allerbelangrijkste: of je betaalt via de bemiddelaar (Booking) of je betaalt direct aan de eigenaar, maar nooit via een betaallink per mail. Eigenlijk zou dat het alarmsignaal moeten zijn. Betalen aan de eigenaar doe je bij aankomst of vertrek of per overboeking naar aanleiding van een factuur, waarop alle gegevens van de accommodatie en je boeking staan vermeld.
Uit interesse: in welk land en welke plaats zou dit valse hotel staan?