LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Anorexia bij poes

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
RenR
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 okt 2007 19:12

Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door RenR »

Graag zou ik meer willen weten over anorexia bij een poes,en wat de
behandeling hier van is.

Gr. RenR

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door caruso »

Ach gut, al bij de zieleknijper geweest? Ga eens een goed gesprek aan met je poes!
Wat een l*lkoek!

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door D1RK »

Sommige katten zijn erg kieskeurig, en eten liever iets anders en hongeren zichzelf liever uit, dan jou voorkeur voor het goedkope huismerk, als ze vers half om half gehakt van de Aldi wel lekker vinden en dan vreten weet ik de oorzaak!

Dat het magere rund gehakt gezonder is normaal, maar nu mag dit goedkope vette hapje best!
Soms willen ze geen harde brokken maar die dure blikjes eten ze liever dan de goedkope, dus niet die kleffe brokken van €0,25 maar die van €0,40 en dat gaat er wel in!
Zelfs geen 2 maar 4 smaken, en let op, sommige soorten scoren hoger, dus niet altijd alle 4 kopen, alleen de eerste keer, en wat ze nu maar matig eet, zou later wel eens populair kunnen worden, net als verse vis, ze zit regelmatig bij de buurman te hengelen, die hierdoor nauwelijks tijd heeft voor een foto, soms staat de vis er dan maar half op!

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door roerganger »

Zou dat beest het soms aan de nieren hebben? Had een van mijn katten ook, die werd broodmager, moest ik ook uiteindelijk in laten slapen.

Hoe oud is dat beest eigenlijk?

Of is het beest gewoon aan het Sonjakatteren.

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door caruso »

Treurig dat er nog serieus op dit topic gereageerd wordt....
Maar ja, echt een groot probleem...anorexia bij poezen..

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door roerganger »

Dat zeg ik toch, Caruso, Sonjakatteren :P

Nita
Berichten: 1156
Lid geworden op: 30 apr 2007 18:53

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door Nita »

RenR,

Dirk heeft gelijk waar het gaat om kieskeurige katten.
Zelf heb ik er 1 van 18 jaar inmiddels die natuurlijk door leeftijd al vermagerde maar ook omdat het eten hem niet meer aanstond .Met wat experimenteren met kattenvoer is hij weer op het oude gewicht . Hij doet het goed nu op Perfect fit senior brokjes en van de dagelijks gegeven goedkope edelkat vleesmenu van de Aldi likt hij alleen de gelei en gooi ik de rest dan maar weg.

Experimenteer ook eens met andere soorten voer. sc6.

Anorexia bij een kat is natuurlijk te gek voor woorden.
Laatst gewijzigd door Nita op 22 okt 2007 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.

ST

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door ST »

Anorexia bij een kat.. riiiiiight. :lol:

Nita
Berichten: 1156
Lid geworden op: 30 apr 2007 18:53

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door Nita »

RenR ,

Heeft die poes wel een wormenkuur gehad,zo niet,dan kan dat ook de oorzaak zijn van haar anorexia. :wink:

RenR
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 okt 2007 19:12

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door RenR »

Roerganger, nee de poes heeft het niet aan haar nieren,de poes is 1 jaar jong.

Nita, de poes is ook niet kieskeurig wat eten betreft,en ja zij is ontwormt.

Caruso dit is zeer serieus, anorexia (= niet eten)en ja dat komt ook bij dieren voor.

Het is begonnen na een onverklaarbare koorts aanval.
Er zijn bloed en urine testen gedaan je kunt het niet zo gek bedenken of het is na gekeken.
Er is een echo van de buik gemaakt, een totale lichaams rontgenfoto,
en er is een HCM test gedaan.Maar alle waarden zijn goed.
De poes is een paar dagen opgenomen geweest om te dwangvoeren maar dat heeft niet geholpen
Donderdag krijgt zij nog een kijkoperatie om te kijken of het droge FIP is ,zo niet dan krijgt zij een voedingssonde om te kijken of zij er zo door gesleept kan worden.

Dus dit is echt geen grap ,dus a.u.b geen lullige opmerkingen,

Gr. RenR

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door roerganger »

Ok RenR, ik begrijp dat je een serieus probleem hebt met de kat. Maar anorexia (niet eten) is iets dat bij mensen meer tussen de oren zit dan dat er lichamelijk iets is. Bij jullie kat zal dat toch niet het geval zijn? Vandaar de wat lacherige reacties hier en daar.

Maar als je serieuze informatie wilt, waarom probeer je dan niet iets met goochlen te vinden? Dierenartsen weten veel, net als mensenartsen, maar niet alles, dus het kan best zijn dat elders de informatie te vinden is die je nodig hebt.

Verder wil ik wel kwjt: ik heb een kat gehad die 16 jaar oud is geworden, Brammetje. Heb ik in moeten laten slapen omdat hij een gezwel onder de tong had. Die kat was goed gezond, maar kreeg op een gegeven moment zo'n jojo effect: de ene keer broodmager (kon enkele maanden duren) de andere keer moddervet (ook weer enkele maanden). Nooit geweten wat de oorzaak is. Maak je dus niet meteen al te veel zorgen. Katten weten over het algemeen prima voor zichzelf te zorgen.

RenR
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 okt 2007 19:12

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door RenR »

Hallo Roerganger

We googlen ons rot,maar er is geen verklaring voor het niet eten .
Dit is nu al zo'n 5wkn bezig en ze vermagert ziender ogen en glipt gewoon door je vingers weg.

Het gaat om een Maine Coon poes het grootste ras wat er is ,en ze weegt nu onder de 3kg er blijft echt niets van haar over.En dan is ze toch nog vrolijk,de DA snapt er ook gewoon niets van, en haar collega's ook niet.

Maar bedankt voor je meedenken en je antwoord

Gr. RenR

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door roerganger »

RenR

Mss een andere tip: loop eens de bibliotheek, de Slechte en de witteboekenwinkel binnen, eventueel de dierenwinkel. Daar zijn vaak boeken over katten te vinden, ook raskatten. In die boeken staan vaak ziekteverschijnselen beschreven. Kijk daar eens in, mss staat daar net de info die je nodig hebt. Is er niet een raskattenvereniging voor de Maine Coon? Mss dat anderen hetzelfde mee hebben gemaakt.

Maar nogmaals, maak je niet al te veel zorgen, als het beest vrolijk is dan zal het op zich niet zo heel ernstig zijn. Een kat die echt ziek is zondert zich af of ligt de hele dag zielig te zijn op bed ofzo. Of zoekt hulp bij het baasje. (ik heb er 5 gehad, weet natuurlijk niet alles, maar wel iets van katten)

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door Soraya »

Zit jij toevallig ook op kattenplaza? Hier dacht ik dezelfde vraag te hebben zien staan. Ik kan het alleen niet terugvinden.

Helaas is dit iets wat daadwerkelijk voor lijkt te komen bij katten. Ik heb zelf ook een kat 2x voor de dood weg moeten halen omdat hij spontaan niet wilde eten. Dus dagelijks dwangvoederen, en meer geven dan zijn gewicht op dat moment was, maar zoals die was voordat hij afviel.

Daarnaast echt bij de dierenarts hierop blijven hameren, eventueel met Utrecht contact opnemen, of in Gent zit ook een opleiding voor dierenarts, misschien dat ze hier iets met je vraag kunnen.

veel beterschap met je kat!

RenR
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 okt 2007 19:12

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door RenR »

Ja dat klopt van KP,poes is weer opgenomen bij de DA ze heeft weer koorts,en ligt aan het infuus.
Bedankt voor de tip om met Utrecht contact op te nemen.

Gr. RenR

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door caruso »

@RenR:
Caruso dit is zeer serieus, anorexia (= niet eten)en ja dat komt ook bij dieren voor.
Anorexia is een psychische stoornis! Zitdus tussen je oren!
Je moet met je poes naar de psychiater!
Succes!

RenR
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 okt 2007 19:12

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door RenR »

Anorexia is een psychische stoornis! Zitdus tussen je oren!
Je moet met je poes naar de psychiater!
Succes!
Caruso klopt bij de mens zit het tussen de oren,daar heb je gelijk in,
bij dieren heeft het alleen de zelfde naam ,maar zit het niet tussen de oren.

Gr. RenR

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door Soraya »

Het schijnt dat dit te maken heeft verschillende factoren, dus niet altijd psychisch..... Dit is helaas een vooroordeel.

Als je voor de mensen kijkt zie je ook dat dit zowel psychisch kan zijn, maar sluit nou de biologische, genetische, predisponerende en initiërende factoren (factoren die van belang zijn bij het beginnen) niet uit.

Met dank aan mijn DSM-IV boek (medische achtergrond)

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door Soraya »

RenR, misschien zou je ook eens met deze arts contact op kunnen nemen, hij schijnt ook goed te moeten zijn (wat ik lees):
dr bax, dierenziekenhuis gorinchem 0183624637, www.dierenzorggroep.nl

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Anorexia bij poes

Ongelezen bericht door caruso »

maar zit het niet tussen de oren.
Waar dan?? Tussen de "lurven en de kladden," vlakbij je "tengels"????

Gesloten