LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Cremeren huisdier

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
amber2307

Cremeren huisdier

Ongelezen bericht door amber2307 »

op 4-11 moest ik mijn kat laten inslapen, beestje was pas 6 jaar en zoals vele onder ons besluit ik het beestje te laten cremeren en in een urn te plaatsen...

Ik heb al eerder 3 huisdieren laten cremeren, en ik moet zeggen dit is door crematorium in Stompwijk altijd perfect afgehandeld.
Ondanks dat het voor deze mensen toch een soort van bedrijf is houden ze rekening met de mensen achter het huisdier..

Nu heeft de dierenarts een ander crematorium enwel Amadeus in Nijmegen, nadat het beestje was ingeslapen moesten we een formulier invullen, individuele crematie 89,50...urn 35,00 vervoer Ring Den Bosch 39,50 en adm.kosten 5 euro...het vreemde is wel echter dat de optie op het forulier....retour DAP....10 euro niet aangevinkt is terwijl ik daar wel de urn moet ophalen ( maar ja dat zie je pas achteraf)

Op 14-11 kijk ik mijn rekening na en zie dat het crematorium al een bedrag ad 179,50 heeft afgehouden, ik rijdt even langs de dierenarts bang dat ze een verkeerd telefoonnr hebben, maar bij navraag is dit niet het geval....ook is de urn er niet, ze belt met de praktijk waar de kat is ingeslapen maar ook geen urn.

Ik bel dus op 15-11 naar het crematorium waar ik een bandje krijg, ik leg het kort uit en vraag of ze terugbellen.
De man belt terug en legt uit, dat hij het spijtig vind dat dit zo is gelopen, maar zijn vrouw is ziek en die was van de week even op de zaak en heeft de incasso`s gedaan, de urn is nog bij het bedrijf hij zegt toe dat hij de volgende dag een man stuurt om deze naar de dierenarts te brengen.
Ook vermeld hij er nog wel even bij dat het bij meerdere crematoriums normaal is dat er al van te voren wordt geincasseerd.

Thuisgekomen verteld mijn man wat er gezegd is, ik zeg van de 4 huisdieren die ik nu heb laten cremeren is me dit nog nooit overkomen.
De meest gangbare zaak die ik heb meegemaakt is, dat je netjes word opgebeld de dag dat je dier wordt gecremeerd, daarna wordt de urn naar je toegestuurd en dan pas wordt het in rekening gebracht.

Ik weet niet of er meer mensen dergelijke ervaringen hebben met crematoriums voor huisdieren, dat zou ik graag vernemen positief of negatief.

Voor mij staat in ieder geval vast, dat de 2 katten die ik nog heb niet meer naar Amadeus in Nijmegen gaan.....deze is mij iets te commercieël. :(

groetjes
Amber

Petry

Re: Cremeren huisdier

Ongelezen bericht door Petry »

Onze katten worden gecremeerd in Varsseveld:
http://www.kolleweidenhof.nl/index.php
Hier wordt je keurig behandeld.
De dag dat het dier bij hun binnenkomt wordt je gebeld wat je wilt dat er gaat gebeuren.
Of je de as op wilt komen halen, of dat ze het met de andere dieren uit mogen strooien op de strooiveldjes rondom het crematorium.
Ik heb het al beide laten doen, ik heb één keer de as opgehaald en 1 keer uit laten strooien. De rekeing kwam steeds nadat het had plaatsgevonden, en we kregen een keurig cetrificaat thuis gestuurd.
Bedragen als 179 euro heb ik niet voorbij zien komen.

Petry

amber2307

Petri ik ben op die site geweest, en kan niet anders zeggen dan ..geweldig gewoon, de site straalt het al helemaal uit.....
Ik heb hem dan ook opgeslagen bij mijn favorieten, en zorg dat deze link bewaard blijft....mocht ooit 1 van mijn andere 2 katten sterven, dan ga ik daar naar toe...

Dank je wel, en ik ben blij dat jij een goed en waardig afscheid hebt gehad

groetjes
Amber

Marianna

Ongelezen bericht door Marianna »

Sterkte met het het verlies van je kat.

Kon het niet laten om Amadeus ook even op te zoeken... Wat een verschil :shock:

http://www.hcamadeus.nl/Basis.aspx?Tid= ... mi=3&Smi=0

Groetjes,

Marianna

amber2307

Dank je wel Marianna..en idd wat een verschil :? Ik kreeg gisteren een telefoontje dat de urn bij de dierenarts stond...
Ik ben daar naar toe gegaan, en ik moet eerlijk bekennen, dat de urn totaal niet lijkt op wat er op de site staat..
Hij is ongeveer 10 cm hoog....hij zat ingepakt in doorzichtig cellofaanpapier met een handgeschreven kaartje...Ik kreeg het gevoel of ik een bloemstukje ophaalde...en een envelop erbij.
Er zat een brief in waarin ze ons sterkte wenste met het verlies, en er achteraan zat gelijk de offerte, maar ja dat was dus al geen verrassing meer....maar voor andere misschien wel heel schokkend en niet tactvol..

Ik kan alleen nog maar zeggen dat ik er totaal geen goed gevoel over heb, en heb bij de site van Petry al een leuke urn uitgezocht, waar mijn kat in gaat.

groetjes Amber

Soraya

Ongelezen bericht door Soraya »

nou mijn ervaring met de heelweg voor dit jaar is nou weer niet zo super. De vorige eigenaar die erop zat was echt wel beter!
Toen kon je nog een dier apart laten verbranden, nu niet, of je moet er zo'n bedrag tegen aan gooien. En de as mag je dan niet eens zelf houden, maar wordt door hun verstrooid. Die mag je zelf nog niet persoonlijk over het veldje daar verstrooien.
Ook toen we het gesprek erover hadden (voordat een dier wordt gecremeerd) over het hoe en wat kosten e.d. hadden we een zeer jonge vrouw, met eigenlijk geen levenservaring, erg jammer, want dit komt echt aanzienlijk fijner over. Ook de andere vrouw die hier rondliep was ook begin 20. Kijk leeftijd zegt niks, maar wat oudere mensen hebben echt meer levenservaring, en zeker op het vlak van de dood.
Toen we (maar nu praat ik over lang terug, maar op het einde van de gulden) onze hond lieten cremeren, een dier van ong. 25 kg, konden we dit apart doen, voor iets van 75 gulden. Onze kater van 6 kg koste, uiteindelijk met cremeren met anderen, zodat wij hem zelf konden verstrooien, 93 euro, inclusief een plastic potje (dagcremeformaat) welke 10 euro moest kosten. (en over dit potje werd eigenlijk ook nog moeilijk gedaan...)
Dus wij hadden een wrange smaak in de mond toen we de kat achterlieten... dit afscheid hadden we echt anders willen zien....

Petry

Ongelezen bericht door Petry »

Mijn laatste ervaring daar was januari 2007.
Het kan zijn dat er sindien wat verandert is, dat weet ik niet.
Ik hoop er lang niet meer te komen.
De voorlaatste keer is mei 2006 geweest en toen hebben we de as meegenomen en uitgestrooid in de zee, deze poes ging graag mee op reis, en nu deint ze voor eeuwig over de golven van de zeeën.

Petry

amber2307

Soraya jammer dat jullie een wrange nasmaak hebben, en kan me dat ook goed voorstellen, je gaat ervan uit dat de mensen er ervaring mee hebben en weten hoe het voelt, en het lijkt me idd moeilijk om tegen een persoon van 20 te moeten praten, ze kunnen wel medeleven tonen en weten wat het is, maar toch past het voor je gevoel totaal niet in het hele plaatje, en al zeker niet als het met de dood te maken heeft.

Ik vind het erg naar dat jullie je eigen kat niet hebben mogen uitstrooien :cry:

Petry ik ben blij voor je dat jullie poes nu deint op de golven, haar favoriete plekje, dit is een afscheid waar je van droomt, en je weet dat ze nu op de plaats van bestemming is..

Groetjes
Amber

arslan

Ongelezen bericht door arslan »

Hoi Amber,

Ik woon in zoetermeer en heb twee jaar geleden onze duitse dog en begin dit jaar onze duitse herder in laten slapen en laten cremeren via stichting dierenambulance in zoetermeer.
De crematie was perfect geregeld. Bij de duitse dog hadden ze vooraf de hond voor ons opgebaard zodat mijn vrouw nog even afscheid kon nemen. Met de andere hond kon dat ook maar dat wilde ik niet.
Kosten voor de duitse dog was 186 euro en voor de duitse herden 146 euro.
Inclusief urnen. We kregen vooraf bericht hoe laat de honden werden gecremeerd .
De rekening werd pas later opgestuurd. We werden gebeld toen de urnen (2 dagen later) konden worden afgehaald

Herman Dcoter

petty1950

Ongelezen bericht door petty1950 »

Wij hebben twee weken geleden onze Duitse Herder in moeten laten slapen.
Hij werd vanaf de da opgehaald door DUC Amsterdam en individueel gecremeert. Totale kosten incl. urn : 190 E.

Het was op zich goed verzorgt, dat zeker. De enige echte nare bijsmaak vormde de hinderlijke aanwezigheid van de ondernemer die tijdens het laatste afscheid er steeds bij bleef staan terwijl mijn beide (volwassen) zoons snikkend ons overleden maatje aaiden.....ik vond dat niet prettig!
En zeker niet dat hij ook nog opmerkingen maakte over onze hond die hij niet eens gekend heeft.
Als ondernemer moet je je niet mengen in dit voor de baasjes zo verdrietige maar belangrijke ritueel vind ik , dan moet je je plaats weten en afstand houden :idea:

JustBecause

Ongelezen bericht door JustBecause »

Mijn ervaring is ook: Hier dier wordt gebracht, gecremeerd (dag van crematie wordt vermeld), dan kun je de urn ophalen en daarna krijg de rekening thuis gestuurd.
Een mens met wat gevoel in zijn botten zal handelen op deze wijze aangezien er veel op je afkomt (emotioneel gezien).

Kahvy

Ongelezen bericht door Kahvy »

Ik heb een andere ervaring met dit crematorium.

Mijn poesje van slechts 5 jaar oud moest ik laten inslapen door een FIP infectie. Ik ben daar zo enorm verdrietig over geweest en nu nog steeds.

De eigenaar heeft een zwaar accent en is vrij excentriek maar: Hij heeft ons met heel veel respect behandeld. Duidelijk en helder zonder overheersend te zijn met heel veel gevoel voor onze grenzen en wensen. Alle ruimte voor ons verdriet.

Veel informatie maar informatie waarvan hij merkte dat ik dat niet wilde weten hield hij op de achtergrond. Eerlijk en duidelijk over de kosten, we wisten direct waar we aan toe waren zonder dat het een handelstransactie leek.

Bij het ophalen van de urn heeft hij nauwelijks aandacht besteed aan de betaling, het geld liet hij liggen op de tafel, hij gaf liever aandacht aan de menselijke kant. En dat terwijl wij eigenlijk niet heel veel opsmuk wilden, hij heeft niet enorm veel aan ons verdiend.

Het verdriet wordt er niet minder om maar om met zo veel respect en rust benaderd te worden doet een mens goed.

Ik wilde daarom toch ook hier een ander geluid laten horen over Amadeus in Nijmegen. Jammer dat je een andere ervaring hebt opgedaan, maar blijkbaar kan het ook anders!

amber2307

Kahvy schreef:Ik heb een andere ervaring met dit crematorium.

Mijn poesje van slechts 5 jaar oud moest ik laten inslapen door een FIP infectie. Ik ben daar zo enorm verdrietig over geweest en nu nog steeds.

De eigenaar heeft een zwaar accent en is vrij excentriek maar: Hij heeft ons met heel veel respect behandeld. Duidelijk en helder zonder overheersend te zijn met heel veel gevoel voor onze grenzen en wensen. Alle ruimte voor ons verdriet.

Veel informatie maar informatie waarvan hij merkte dat ik dat niet wilde weten hield hij op de achtergrond. Eerlijk en duidelijk over de kosten, we wisten direct waar we aan toe waren zonder dat het een handelstransactie leek.

Bij het ophalen van de urn heeft hij nauwelijks aandacht besteed aan de betaling, het geld liet hij liggen op de tafel, hij gaf liever aandacht aan de menselijke kant. En dat terwijl wij eigenlijk niet heel veel opsmuk wilden, hij heeft niet enorm veel aan ons verdiend.

Het verdriet wordt er niet minder om maar om met zo veel respect en rust benaderd te worden doet een mens goed.

Ik wilde daarom toch ook hier een ander geluid laten horen over Amadeus in Nijmegen. Jammer dat je een andere ervaring hebt opgedaan, maar blijkbaar kan het ook anders!
Het afgeven van een dier doet altijd erg veel verdriet, kan alleen uit ervaring zeggen dat de pijn verdwijnt en er mooie herinneringen in de plaats komen.
Inmiddels zijn we meer dan 6 jaar verder en misschien is er inmiddels een wisseling van eigenaar geweest !! ik ben iig blij te horen dat jij en je kat een waardig afscheid hebben gehad...wens je heel veel sterkte toe.

Gesloten