LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dierenarts heeft onkundig onze hond gesteriliseerd

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
AJH

Dierenarts heeft onkundig onze hond gesteriliseerd

Ongelezen bericht door AJH »

Hallo,
Begin vorig jaar is onze hond gesteriliseerd (verwijdering van eierstokken). Dachten we. Na 7 á 8 maanden werd zij echter opnieuw 'loops' :shock:. Ze was verder ook niet lekker en vaak misselijk. Er was duidelijk sprake van 'loopsheid', aangezien haar vulva enorm was gezwollen en zij bloed verloor.

Bij ons bezoek aan de dierenarts kreeg ik geen goed gevoel. De dierenarts gaf medicijnen mee voor een blaasontsteking, en zei dat haar baarmoeder verwijderd moest worden, omdat deze erg vergroot was. Op mijn vraag of hier niet eerst verder onderzoek naar gedaan kon worden (echoscopie bijv.) was het antwoord: nee, dat kan niet. Een afspraak voor deze operatie werd gemaakt, maar deze heb ik later geannuleerd. Bij de eerdere sterilisatie is onze hond ontzettend ziek geweest, en heeft heel erg nagebloed (echt handdoeken vol). Toen ik toen de dierenarts tot 2x toe hierover belde: kon dit wel eens voorkomen, maar kon dit geen kwaad. :shock: Ik heb haar geloofd, maar heb hier nog spijt van. De wond was ook ontzettend groot, niet in verhouding.

We zijn voor second opinion geweest bij een andere dierenarts, en die verwees ons wel degelijk eerst door voor een echo-onderzoek. Hieruit bleek, dat er met haar baarmoeder niets aan de hand was, en dat haar buikholte vol zat met verklevingen en cystes aan....een deel van een eierstok! De dierenarts waar we de second opinion hebben laten doen, heeft onze hond opnieuw geopereerd. Hieruit bleek dat er inderdaad nog notabene een halve eierstok was achtergebleven, en dat onze hond dus al die maanden bol stond van de hormonen waar haar lichaam verder niets mee kon met alle gevolgen van dien. Na deze hersteloperatie heeft onze hond helemaal geen nabloedingen gehad en is ze ook niet ziek geweest.

We hebben nu een claim ingediend bij eerste dierenarts, voor de gemaakte kosten die nodig zijn geweest om haar onkundige sterilisatie te herstellen. Wie heeft hier misschien ervaring mee, of kan mij adviseren hierin?

AJH

Re: Dierenarts heeft onkundig onze hond gesteriliseerd

Ik zie dat mijn onderwerp al meer dan 100 keer gelezen is...maar helaas niemand ervaring hiermee of goede raad hoe we dit kunnen aanpakken?

(Eigenlijk natuurlijk gelukkig maar, dat niemand dit blijkbaar heeft meegemaakt...maar ja... :roll: )

lostlovey

Ongelezen bericht door lostlovey »

Geen ervaring gelukkig maar ik vraag me af waarom arts 1 (en mogelijk ook arts 2) geen castratie heeft uitgevoerd. Bij sterilisatie blijft de baarmoeder zitten, bij castratie wordt ook deze verwijderd. Het laten zitten kan namelijk later alsnog voor acute baarmoederontsteking zorgen en zonder eierstokken is het een nutteloos orgaan. Offtopic dus maar voor anderen die hun teef laten steriliseren, wel iets om over na te denken.

tiptoo

Ongelezen bericht door tiptoo »

ook gelukkig geen ervaring mee, vraag me wel af heeft je eerste DA al een reactie gegeven? gaat hij jullie hier in tegemoed komen of zegt die meteen nee, of ja. beterschap met je hond.

Soraya

Ongelezen bericht door Soraya »

geen ervaring, wel bij katten gezien dat het heel erg klein is, en er dus gemakkelijk iets kan achterblijven, onbedoeld. Maar weet niet hoe dit bij de hond is.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Gelukkig ook niet meegemaakt, hebben onze honden ook laten helpen, nog nooit geen problemen mee gehad gelukkig.

Maar ook ik zou net als jou een schadeclaim neerleggen bij de dierenarts die als eerste geopereerd heeft.
Zou men ook zo doen als het om een mens ging.

Hoop voor je op een goede afwikkeling en dat de eerste dierenarts de 2de operatie jullie gaat terug betalen.

Milady

Ongelezen bericht door Milady »

AJH je kan inderdaad de dierenarts aansprakelijk stellen mocht hier nu niets uitkomen dan kan je nog een procedure bij de civiele rechter aanspannen.
http://www.xs4all.nl/~advocare/folder116.htm

Je kan ook nog een klacht indienen bij de Veterinair Tuchtcollege dat is gratis en je hebt geen advocaat nodig alleen kan het Veterinair Tuchtcollege je niet helpen om een schadevergoeding te krijgen, dus het blijft bij een klacht indienen en een maatregel opleggen naar de dierenarts als je klacht terecht is.
http://www.agro.nl/vtc/brochure.pdf
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

lostlovey

Bij sterilisatie worden alleen de eileiders afgebonden.
Als bij de hond de hormoonproductie word verwijderd dus de eierstokken dan is het
castratie en blijft de baarmoeder ook gewoon zitten.
Baarmoederontsteking komt na een castratie door het wegvallen van hormonale invloed (eierstokken) niet meer voor en melkkliergezwellen en suikerziekte de kans daarop is kleiner.

lostlovey

Ongelezen bericht door lostlovey »

Milady,

Ik heb teefjes altijd laten castreren en daarbij de baarmoeder ook laten verwijderen (na een steriele hond bijna te hebben verloren aan acute baarmoederontsteking), waarschijnlijk is daardoor voor mij automatisch de term castratie voor deze totale verwijdering erin geslopen. In principe heb je op dat natuurlijk punt gelijk. Officieel is castratie het verwijderen (niet alleen afbinden) van de eierstokken.

Echter, het in bijna alle gevallen uitblijven van melkkliertumoren en/of baarmoederontsteking bij castratie is vooral waar als de hond voor de eerste loopsheid wordt geholpen. En ook dan bestaat er altijd een kans (al is deze wel klein) dat er een baarmoederontsteking kan optreden.

De baarmoeder heeft geen functie meer en ik kies er dan ook altijd voor deze bij de ingreep te laten verwijderen, nu dan ook bij mijn katten.

Maar dit moet ieder voor zich weten natuurlijk. Ik heb het meegemaakt dat een van mijn honden die dus was gecastreerd maar de baarmoeder nog had, een acute baarmoederontsteking kreeg en volgens de da had ik haar waarschijnlijk op sterven na dood gevonden als ik die dag niet thuis was geweest. Sindsdien laat ik dat orgaan verwijderen.

Milady

Ongelezen bericht door Milady »

Lostlovey,
Echter, het in bijna alle gevallen uitblijven van melkkliertumoren en/of baarmoederontsteking bij castratie is vooral waar als de hond voor de eerste loopsheid wordt geholpen. En ook dan bestaat er altijd een kans (al is deze wel klein) dat er een baarmoederontsteking kan optreden.
Zelfs na de eerste loopsheid is de kans op baarmoederontsteking echt nihil tenzij er na een eerste loopsheid bacteriën onder invloed van progesteron in de baarmoeder terecht zijn gekomen dat kan een enkele keer bij een jonge hond voorkomen en dan moet de baarmoeder er inderdaad uit,anders is daar echt geen reden toe.
Natuurlijk begrijp ik na wat jij ervaren hebt dat je er wel voor kiest!
Zo kiezen wij er weer voor om onze berner sennenhonden pas na een 1ste loopsheid te laten helpen (via laparoscopie) omdat bij castratie vóór de eerste loopsheid de hond een gerede kans heeft om wat langer door te groeien met een dunnere skelet opbouw. Groeischijven sluiten namelijk pas na de eerste loopsheid.
Berners groeien het eerste jaar in de hoogte (2e jaar in de breedte) en wij willen dat ze een stevige skelet opbouw hebben omdat het natuurlijk grote stevige honden zijn.

AJH

Dank voor de reakties! Ik heb inmiddels bericht van DA1: dat zij zich niet verantwoordelijk voelt, dat zij de kosten niet zal betalen, maar dat zij de operatie natuurlijk kostenloos had willen herstellen :(.

Dit is absoluut niet waar! Met geen woord heeft zij hierover gerept, en alleen maar gezegd dat ik het wel terug zou krijgen van de verzekering. Ik ben echt zó boos.

Voor geen goud had ik het nog door DA1 willen laten doen. Onze hond heeft vreselijk nagebloed na de sterilisatie, en is doodziek geweest. Ze heeft toen geen enkele nazorg geboden, terwijl ik verschillende keren heb gebeld hierover. Het blijkt nu dat ze heel slecht bekend staat in de wijk, dat er al veel meer honden zo gebloed hebben na een sterilisatie. Had ik het maar geweten :(.

Na de operatie van DA2 heeft onze hond geen centje pijn gehad. Wat een ellende :(.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

AJH schreef:Dank voor de reakties! Ik heb inmiddels bericht van DA1: dat zij zich niet verantwoordelijk voelt, dat zij de kosten niet zal betalen, maar dat zij de operatie natuurlijk kostenloos had willen herstellen :(.

Dit is absoluut niet waar! Met geen woord heeft zij hierover gerept, en alleen maar gezegd dat ik het wel terug zou krijgen van de verzekering. Ik ben echt zó boos.

Voor geen goud had ik het nog door DA1 willen laten doen. Onze hond heeft vreselijk nagebloed na de sterilisatie, en is doodziek geweest. Ze heeft toen geen enkele nazorg geboden, terwijl ik verschillende keren heb gebeld hierover. Het blijkt nu dat ze heel slecht bekend staat in de wijk, dat er al veel meer honden zo gebloed hebben na een sterilisatie. Had ik het maar geweten :(.

Na de operatie van DA2 heeft onze hond geen centje pijn gehad. Wat een ellende :(.
Dierenarts 1 moet toch kunnen begrijpen dat je zowieso niet de operatie
had laten doen door hem/haar.
En natuurlijk is hij/zij wel verantwoordelijk dat je hond de 2de operatie
nodig heeft gehad.
Je geeft al aan dat ze totaal geen nazorg hebben gegeven ondanks het
bellen van je.

Zou een aangetekende brief op sturen met daarin je antwoordt en
dat je hem/haar dus wel aansprakelijk stelt.

Wat een #&^%%^ dierenarts :twisted:

tiptoo

Ongelezen bericht door tiptoo »

http://www.dierenbescherming-nijmegen.n ... &Itemid=44

misschien vind je hier iets zodat je een poging kan doen iets tegen die 1 ste DA te ondernemen.

AJH

Tot zover alvast ontzettend bedankt voor de diverse links. Ik ga er zeker gebruik van maken!

AJH

Weet iemand hier wellicht of ik in mijn recht sta, wanneer ik hierover een gerechtelijke procedure zou opstarten?

Gesloten