LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] begraven van huisdier?

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Bob Schurkjens

Re: begraven van huisdier?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Of ga je overleden familieleden ook in je achtertuin begraven?
Waarom niet? Dat cremeren is zo ongezellig. Zeker niet verboden zoals veel mensen denken. Zie de juridische uitleg: http://www.uitvaart.nl/juridisch/begrav ... /1694/1694

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Uit je link:
Want je kunt (een deel van) je tuin formeel als begraafplaats laten aanwijzen door de gemeenteraad. Dan moet het wel een beetje een grote tuin zijn, minstens een hectare, en niet in de bebouwde kom liggen en dan moet ook aan de eisen die aan 'gewone' begraafplaatsen worden gesteld in het kader van de ruimtelijke ordening, grondwaterstand etc. voldaan worden.
Dus eerst moet de tuin aan bepaalde eisen voldoen, en dan moet de tuin ook nog formeel als begraafplaats aan worden gewezen. Dus ja, een dier gewoon in de achtertuin begraven, ik denk toch niet dat dat mag. Weet ik wel zeker eigenlijk.

snepke

Ongelezen bericht door snepke »

Het mag wel ,wij hebben het ooit een keer nagevraagd,
Het gat moet minstens (huisdier)een meter diep zijn.
En het mag niet in een plastic zak ,het dier moet in een doos of een doek.
Laatst gewijzigd door snepke op 27 apr 2012 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora

Een meter is wel diep, ja, als je een tuin opnieuw gaat inrichten kom je zelden zo diep.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

Ik snap het probleem van de eigenaar heus wel. Maar een huis is een huis, en geen dierenbegraafplaats. Je zult toch rekening moeten houden met degene die na je komt.
Ik snap het probleem niet, TS begint te zei/ken over de hondenbelasting, wat hier helemaal niet aan de orde is.

De buurvrouw mag de hond in de tuin begraven,( is niet mijn optie), maar je gaat nu al niet denken aan eventueel later.

Het is de tuin van die buurvrouw en kan het me voorstellen dat ze de hond dichtbij wilt hebben.

Fleurtjuh666

Ongelezen bericht door Fleurtjuh666 »

snepke schreef:Het mag wel ,wij hebben het ooit een keer nagevraagd,
Het gat moet minstens (huisdier)een meter diep zijn.
En het mag niet in een plastic zak ,in een doos of een doek.
In het 'border collie clubblad' dat we thuiskregen, stond nu toevallig een heel artikel over wat je opties zijn als je trouwe viervoeter komt te overlijden. Ook een stukje over begraven: dit mag inderdaad gewoon in eigen tuin, min. 80 centimeter diep, en inderdaad niet in een plastic zak, dus wat Snepke net zei ja :)

witte angora

Het is de tuin van die buurvrouw en kan het me voorstellen dat ze de hond dichtbij wilt hebben.
Ik snap het ook wel. Toen mijn lievelingskat op zijn eindje liep moest er daarin ook een keuze gemaakt worden. In de eigen tuin, in het plantsoen ietsje verder? Of bij de dierenarts achter laten?

Het werd het laatste, en achteraf bleek begraven in de eigen tuin c.q. het plantsoen niet de beste optie. Een jaar later was ik redelijk onverwacht al verhuisd, maar niet alleen dat, de hele buurt stond al jarenlang op de nominatie gesloopt te worden. Dat is een jaar of 3, 4 na mijn verhuizing ook gebeurt. Dus, behalve dat ik hem na een jaar toch achter moest laten, in dit geval zou Brammetje zeer waarschijnlijk toch weer boven water zijn gekomen. Zijn botjes dan.

Maar ook al snap ik je punt, mijn mening blijft wel staan, ik zou er niet blij mee zijn als ik een andere woning huur en ik zou een half vergaan beest terug vinden.

En ja, ik heb in die woning buren gehad, ze gingen verhuizen, je wilt niet weten wat die even gauw voor troep onder de grond stopten, ze zaten er over te geinen ook nog voor het moment dat de nieuwe bewoners het zouden vinden, en je wilt niet weten hoe de nieuwe bewoners drie weken later reageerden toen ze het inderdaad vonden.

Maar goed, als het een beetje mee zit gaat de volgende woning een bovenwoning worden, met een balkon, dus daar zullen niet veel dierenkarkassen onder zitten, of wel dan. :wink:

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

Maar ook al snap ik je punt, mijn mening blijft wel staan, ik zou er niet blij mee zijn als ik een andere woning huur en ik zou een half vergaan beest terug vinden.
Ik snap jouw punt ook, ik zou dat ook niet prettig vinden, maar alsnog verschillen wij van mening, dat mag. :wink:

witte angora

ciske schreef:
Ik snap jouw punt ook, ik zou dat ook niet prettig vinden, maar alsnog verschillen wij van mening, dat mag. :wink:
Gelukkig mag dat zeker. :wink:

Isabel1

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Hai,

er is allebei iets voor te zeggen. Nieuwe huurder wil geen dood beest in zijn tuin. Oude bewoner wil graag huisdier in de tuin begraven.

Echter let wel op want in sommige gemeentes mag het dus niet. Wat de reden is dat het in sommige gemeentes wel mag en in andere niet dat weet ik niet, maar ik weet wel dat er dus gemeentes zijn waarbij het niet mag.

Isabel

sanderb26

Ongelezen bericht door sanderb26 »

Hallo allemaal,

Voor iedereen die er iets op tegen heeft dat er gezelschapsdieren in tuinen worden begraven heb ik slecht nieuws.

Volgens artikel 2.11 lid 1 van de regeling dierlijke bijproducten 2011 is het toegestaan om je gezelschapsdier in de tuin te begraven. Let op! Dit is een landelijke regeling die dus ook landelijk van kracht is. Dus de cowboyverhalen over dat het per gemeente verschillend is kan als onzin worden afgedaan.

Mocht je nog steeds twijfelen over of het wel of niet mag. google dan even: regeling dierlijke bijproducten en zoek naar art 2.11 lid 1

Ik hoop een hoop onduidelijkheid nu weggenomen te hebben.

angela Morris

Ongelezen bericht door angela Morris »

Let wel op dat hier staat in je eigen tuin dus niet die van een ander dus huurders moeten toestemming hebben van de eigenaar.

Leg je huisdier niet in het grondwater omdat dit het afbraakproces doet vertragen.

heet duurt ongeveer 10 jaar voordat er niks meer terug gevonden wordt of het moet een groter dier zijn dan 30 kg.

Gesloten