LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Beste anti-vlooienmiddel voor katten?

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Beste anti-vlooienmiddel voor katten?

Ongelezen bericht door S. »

Beste medeforummers,

Daar ben ik nu driftig naar op zoek; het ideale anti-vlooienmiddel voor katten.
Een middel dat prettig is om aan te brengen en echt een maand werkt zoals op de verpakking vermeld staat, en niet dat ik na 3 weken de kleine springertjes weer op m'n kat zie dansen, terwijl er volgens de bijsluiter minimaal een maand moet zitten tussen 2 opeenvolgende behandelingen.
Anders is het schadelijk voor de kat.:?
Wie helpt mijn kat uit de vlooien?

Alle suggesties zijn welkom!

Alvast bedankt.

S.

conan
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 mei 2005 19:28

Re: Beste anti-vlooienmiddel voor katten?

Ongelezen bericht door conan »

Zelf gebruik in frontline. Maar ik denk dat jij dat ook wel gebruikt zal hebben. Je moet ook wel als je je katten behandeld ook je vloer/bank etc goed stofzuigen en ook behandelen. Dan kom je echt van de vlooien af. Ik heb het een jaar geleden gebruikt en ik heb nog steeds geen last van vlooien, en mijn katten komen gewoon buiten. Je moet ook met dit weer regelmatig stofzuigen.

Ik hoop dat je snel van de gemene vlooien af komt.

Gast

Re: Beste anti-vlooienmiddel voor katten?

Ongelezen bericht door Gast »

Voor katten en honden is Frontline inderdaad het beste.

Een paar jaar geleden kreeg ik er een kitten bij,zat onder de vlooien,waardoor mijn hond en de andere twee katten in een mum van tijd ook onder zaten,ook mijn vloerbedekking.

Op advies van de dierenarts heb ik toen voor de dieren Frontline gebruikt en voor de omgeving Indorex IGR [spuitbus]wel prijzig maar ik heb sindsdien geen last meer van vlooien gehad,en dat is nu al zo'n 5 jaar geleden.

Ik weet alleen niet of je de spuitbus in de winkel kunt kopen,want ik had het van de dierenarts.

Veel succes ermee :!:

Marieta
Berichten: 182
Lid geworden op: 08 jun 2005 15:13

Re: Beste anti-vlooienmiddel voor katten?

Ongelezen bericht door Marieta »

Ik gebruik ook frontline. Ik heb nu Frontline combo, die steriliseerd de eitjes ook meteen. Ik heb er altijd goede ervaringen mee gehad. Je hebt ook Advantage en Stronghold, die zijn ook meteen voor oormijt en oorschruft. Je hebt nu ook een nieuwe, advocate, die is voor heel veel soorten wormen. Spoel, lint, hart, long en nog een paar worden en voor de oren en vlooien en teken. Je kunt ze allemaal bij de dierenarts vragen. Ik heb altijd alleen frontline gebruikt dus die andere weet ik neit wie daar goede ervaringen mee heeft.

Marianna
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:19

Re: Beste anti-vlooienmiddel voor katten?

Ongelezen bericht door Marianna »

Frontline ben ik jaren geleden gaan gebruiken en als de vlooien (ook in de omgeving) eenmaal weg zijn kun je het minder gebruiken dan eens per maand. Mijn katten komen niet met andere dieren in aanraking dus die behandel ik niet, wel zorg ik dat de hond drie tot vier maal per jaar met frontline wordt behandeld.

Bijna een jaar geleden heb ik twee weeskittens van vijf weken opgevangen en kreeg van de dierenambulance die hen gevangen had Stronghold mee voor de kleintjes. Stronghold werkt tegen vlooien en luizen, in mindere mate tegen teken. Met één behandeling is oormijt betreden en tegelijk pakt het wormen aan behalve bij katten het lintworm. Om het gemak van de wormbestrijding heb ik toen zelf ook stronghold gehaald en al mijn katten een pipetje in de nek gegeven.

Groetjes,
Marianna

conan
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 mei 2005 19:28

Re: Beste anti-vlooienmiddel voor katten?

Ongelezen bericht door conan »

Diegene vraagt om advies maar je hoort er niets meer van!!!

:? :? :? :? :?

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Beste anti-vlooienmiddel voor katten?

Ongelezen bericht door S. »

Hallo,

Ben weer online na het zonnebaden 8)
Bedankt voor alle reacties. :D

Het is dus duidelijk, frontline is het beste middel als is alle reacties zo lees.
Heb veel Bolfo-druppels gebruikt, en daarbij moet tussen 2 behandelingen een maand zitten, maar na zo'n 3 weken is dat middel weer uitgewerkt.
Ook heb ik ooit via de dierenarts een sprayflacon meegekregen waarmee je de kat moest onderspuiten. Dit gaf als resultaat een gestresste kat; is dus ook geen succes, al was volgens die dokter de werkzame stof wel heel goed.
Lees ook iets over voldoende stofzuigen, maar dat doe ik hoor. Heb ook door bijna het hele huis gladde vloeren, dus dat scheelt ook weer.

Heb nu m'n kat behandeld met frontline-spot on (Fipronil) wat ik bij een dierenspeciaalzaak heb gekocht. Het helpt ook tegen teken.
Nou, ben benieuwd of ik ( of liever gezegd m'n kat) vlooienvrij de zomer doorkom.
Ik zal het jullie laten weten.

Groet,
S.

Marianna
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:19

Re: Beste anti-vlooienmiddel voor katten?

Ongelezen bericht door Marianna »

De frontline zorgt ervoor dat de vlo niet meer kan bijten en dus geen bloed kan zuigen. Het kan zijn dat je nog springertjes zult zien omdat de omgeving waar de kat komt (ook buiten) besmet is. Ook in de omgeving zullen de vlooien verdwijnen door de aanraking met frontline die in de talglaag van de kat zit en bij benadering de vlo het bijten onmoglijk maakt wordt het ook moeilijker voor de vlo zich voort te planten. Na verloop van tijd kun je de tijd tussen twee behandelingen verlengen tot je op twee à drie maal per jaar behamdelen zit.

Over Bolfo wordt al jaren beweerd, dat vlooien resistent zijn tegen de werkzame stof.

Groetjes,
Marianna

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Beste anti-vlooienmiddel voor katten?

Ongelezen bericht door S. »

Zeer nuttige tips Marianna!!

bedankt. :D

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Beste anti-vlooienmiddel voor katten?

Ongelezen bericht door S. »

Een vrolijke update!! :D

Mijn katje is nog steeds vrij van vlooien, dus het middel (frontline) doet z'n werk prima.

3210
Berichten: 87
Lid geworden op: 09 sep 2004 14:21

Re: Beste anti-vlooienmiddel voor katten?

Ongelezen bericht door 3210 »

Een oude en beproefde manier om vlooien te bestrijden cq. te voorkomen is ze een tot twee keer per week een klein beetje knoflooksaus te geven (zo of door hun eten).
Doe dit zelf al jaren bij hond en kat en ze zijn vlooi-vrij.
Prettige bijkomstigheid is ook nog dat het "niets" kost !!

Marianna
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:19

Re: Beste anti-vlooienmiddel voor katten?

Ongelezen bericht door Marianna »

Katten kunnen knoflook niet afbreken! de knoflook wordt opgeslagen in de lever, na verloop van tijd zal deze door spapelen van de giftige stof ophouden met werken en de kat gaat dood.

Groetjes,
Marianna

yootje
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mar 2004 15:09

Re: Beste anti-vlooienmiddel voor katten?

Ongelezen bericht door yootje »

Jaren geleden zijn wij begonnen met het gebruiken van Frontline omdat wij toen een West Highland White terrier hadden die een vlooien allergie had die zo erg was dat er niets hielp en aan aantal middelen te agressief waren voor zijn huid. Wij zijn toen op advies Frontline gaan gebruiken ook voor onze poezen en andere honden. Tot op heden zijn wij nog steeds erg tevreden over Frontline ook omdat het ook tegen teken helpt en de honden er gewoon mee kunnen zwemmen. Iedere hond (2) en poes (7) spuiten wij 2x per jaar in, plm.eind april en nog een keer in augustus( de poezen klein beetje boven de staartaanzet en de honden helemaal), we nemen het voor de zekerheid nog wel mee met de vakantie voor de honden. Frontline is niet echt goedkoop maar het helpt wel en als je zo'n kudde hebt zoals wij dan verbruik je ongeveer een kleine flacon per jaar en dan is het toch weer goedkoper dan andere middelen die ook nog eens niet helpen.

uzun09
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 sep 2006 21:52

Re: Beste anti-vlooienmiddel voor katten?

Ongelezen bericht door uzun09 »

We hebben een kitten en heeft last van vlooien (wij hebben er ook last van, omdat we niet kunnen aaien). Ik heb Frontline pipetjes gebruikt (precies gedaan zoals in de instuctie's staan), maar werkt voor geen millimeter. Ik heb de kitten grondig gewassen, hielp ook niet. Ik heb na 5 dagen later weer een Frontline pipetje gebruikt, maar help ook weer niet. Toen heb ik maar eens Bolfo Poeder gebruikt, helpt ook niet. Wij maken ons huis bijna elke dag goed schoon, goed stofzuigen, extra goed waar de kitten zit te slapen. Maar die vlooien zit me gewoon uit te lachen. Ik heb beetje ge-googled en ben erachter gekomen om het volgende middel te gebruiken, Stonghold vlooien. Zijn tikje duurder dan de Frontline. Ik heb op deze website gelezen:

http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... ghold.html

Wat zijn jullie meningen hierover? Alvast bedankt.

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: Beste anti-vlooienmiddel voor katten?

Ongelezen bericht door Soraya »

Met een vlooienkammetje meerdere keren dagelijks borstelen (en de haren, en vlooien en troep die erafkomt direct in een bakje met lauw water doen) helpt al heel goed om een dier op een korte termijn goed schoon te krijgen. (het water later buiten weggooien)
De vlooien zijn er namelijk niet direct vanaf op het moment dat je een pipet geeft.
Ik gebruik altijd stronghold, maar ik hoef ze niet vaker dan 2 keer per jaar dit te geven, mede omdat ze niet met andere katten in aanraking komen.

uzun09
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 sep 2006 21:52

Re: Beste anti-vlooienmiddel voor katten?

Ongelezen bericht door uzun09 »

Hey Soraya. Ik ga gelijk je tips opvolgen. Ik ben benieuwd. Bedankt voor je tips.

Groetjes.

Marianna
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:19

Re: Beste anti-vlooienmiddel voor katten?

Ongelezen bericht door Marianna »

Hallo Uzun09 heb je ook de omgeving behandeld? Wanneer een dier vlooien heeft dan leggen de vlooien hun eitjes in kieren en hoeken, de eitjes komen uit en de larven verpoppen. Gewoon stofzuigen helpt wel iets maar de poppen kleven aan de omgeving waar ze liggen waardoor het moeilijk is alles weg te zuigen. De jonge vlo komt uit en na een bloedmaaltijd begint het eieren leggen weer van voor af aan.

Het is dus nodig als je vlooien bij het diertje vindt ook de omgeving grondig te behandelen. Zelf gebruik ik Frontline spray voor de hond, de katten heb ik al twee jaar niet meer hoeven behandelen omdat er geen vlooienbesmetting is/was. Wanneer mijn 13 katten behandeld zouden moeten worden dan spray ik frontline op een washandje en aai de katten daarmee, zo komt de werkzame stof meteen overal op het diertje en gaat er geen tijd verloren doordat de werkzame stof zich nog moet verspreiden over het lijfje van de diertjes.
Wel even opletten dat het behandelde diertje zich niet wast zolang de frontlinespray nog niet helemaal droog is.

In plaats van Frontline is Advantage een goed middel waar de vlooien nog niet resistent voor zijn. Advantage is alleen bij dierenartsen te koop.

Succes met bestrijden van de plaag.

uzun09
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 sep 2006 21:52

Re: Beste anti-vlooienmiddel voor katten?

Ongelezen bericht door uzun09 »

Hey Marianne, bedankt voor de tips. Ik was vanochtend even naar de DA geweest en heb ik vlooienkam gehaald en een Stronghold pipetje. Ik heb een lauw water met een sopje in een kommetje gedaan en ging vervolgens de kitten kammen. Ik heb er 2 levende vlooien gevonden met de kam. Ze bewogen nog! (getver). Ik heb gelijk de vlooien in de kommetje gedaan en om de zeep geholpen. Het is goed dat de vlooien geen zwemdiploma's hebben. Daarna heb ik de pipetje toegepast. Bij het openprikken met een naaldje in de pipetje, ging er de helft ernaast in mijn handen. Heb mijn handen goed aan de kitten ingewreven, hopelijk zal er voldoende vloeistof in zijn vacht terecht gekomen zijn. En nu maar afwachten. Ik heb tegen kruipenden beesten (waaronder de vlo) een spray gebruikt en heb de hele huis mee gesprayt. Mijn vader werkt bij een fabriek waar ze chemische middelen maken tegen insecten (Luxan). Mijn vraag is nu, nadat ik pipetje gebruikt heb en het vloeistof is opgedroogd, kan ik dan nog kammen met de vlooienkam?

:)

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: Beste anti-vlooienmiddel voor katten?

Ongelezen bericht door Wubo »

Ik gebruik altijd producten van EXIL.

duo op, voor omgeving en pipetten voor in de nek.
Geurloos, en met 1 dag merk je al verschil, je kan het bijvoorbeeld ook in bed gebruiken.
Mocht je s'ochtends spuiten dan kun je er s'avonds al weer in, zonder problemen, maja bed verschonen is natuurlijk wel wijs.

Stofzuigen en dweilen is eigenlijk water naar de zee dragen omdat vlooieneitjes uitkomen bij warmte en vochtige ruimtes, dat gaat lekker staan broeien en.... naja... dat kun je zelf wel bedenken.
Ten tweede, kun je beter het hele jaar door gebruiken, want in de zomer is het warm, maar in de winter gaan de kachels weer aan.
Vlooien leven ongeveer 2 wkn, en leggen elke dag ongeveer 50-60 eitjes, deze vallen van het dier af komen uit.
Dit worden larven die vervolgens wegkruipen in spleten, tapijt, hout, maar zich ook in naden en kieren verschuilt, deze leven ongeveer 4 wkn.
Dit worden poppen met een hard schild om zichzelf te beschermen.
De poppen van een vlo kunnen 1,5 tot 2 jaar in de leefomgeving blijven liggen en elk gewenst tijdstip uitkomen, het liefste dus bij vochtige en warme plekken, waarbij dieren aanwezig zijn
(voor de vlo, waarneembaar als trillingen)
Jullie kennen allemaal het vakantie syndroom wel met de vlooien die op je benen springen bij thuiskomst na een heerlijke vakantie.
Dus het is wijs de omgeving te behandelen met een goede spray.
Deponeer een vlooienband of een stukje daarvan in de stofzuiger, zodat ze daar ook uitgeroeid worden.

Het verschil tussen vlooien is er ook nog, het ligt vaak aan de samenstelling van het bloed v.h dier welk middel het beste werkt.
En welk middel je gebruikt, kun je heel goed op elkaar afstemmen.

- Vlooien die bloed drinken
(drinken van bloed waarin de werkende stof zich bevindt)

- Vlooien die leven op huidschilvers
(knock down spray, shampoo, poeder, vlooienband, mousse e.d. of pipetten waarvan de werkende stof zich doormiddel van de talgklieren of vacht verspreid, deze doodt alle levende vlooien op het dier zonder dat het dier daarvoor bloed hoeft te drinken, dus meer een contactstof)

- Vlooien die leven in de omgeving
(spray & voorkomen is toch vaak het beste middel)

Vraag in de winkel welke producten maar ook welke merken je wel en niet met elkaar mag combineren, dit kan namelijk een reactie geven met elkaar, en zou verkeerd kunnen vallen voor het dier, of elkaars werking afbreken.

Die duo om kan je gebruiken, elk half jaar en zo'n bus kan je zo een hele woonkamer mee doen.
Maar, is best prijzig...
Toch, als je een goed product wilt hebben dat ook echt werkt, tjah, dan moet je het ervoor over hebben.

En mochten je beesten onder de vlooien zitten, controleer ze dan gelijk op wormen, aangezien de vlo een drager is van wormen en dit over kan dragen op je dier.
Probeer ervoor te zorgen dat ALS je gaat ontwormen en ontvlooien, dat je dat niet tegelijkertijd doet, dit omdat sommige middelen op elkaar in kunnen werken.

Mocht je dier overgeven, zou het kunnen zijn dat het dier allergisch is voor de werkende stof, en dan kun je beter een product gebruiken waar die stof niet inzit.

Succes!

uzun09
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 sep 2006 21:52

Re: Beste anti-vlooienmiddel voor katten?

Ongelezen bericht door uzun09 »

Hoi Wubo. Wat heb jij veel kennis zeg! Ik ga zeker je advies opvolgen. Ik zal jullie op de hoogte houden.

Nogmaals, hartelijk bedankt voor je tips, Wubo.

Groetjes. :D

Gesloten