LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ***BROKKENMAFFIA****

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Gast

Re: ***BROKKENMAFFIA****

Ongelezen bericht door Gast »

Als je de moeite had genomen een beetje te lezen......dan was die vraag al beantwoord geweest voor dat je hem had gesteld.
en een url met een vraagteken?
farmfood is een brok die pretendeert "eerlijk" te zijn, maar ook voor deze brok geldt.
kunstmatig, oververhit, niet steriel , slechte kwaliteit eiwitten en te veel graan.
het enige wat je Gerrit kunt nageven is dat zich een beetje heeft verdiept in de darmflora en probiotics en daarom adviseert vuile pens te voeren in combinatie met zijn FF brokken.
vuile pens voeren dat is een goed advies..in combinatie met zijn brok echter niet.
aggressief en brutaal ben je al snel op een forum als je de mensen de waarheid vertelt.. het zij zo.

naomi hendriks

Ongelezen bericht door naomi hendriks »

het laatste bericht was natuuuuurlijk van mij
na-om-i!!
oh ja .. verkeerd opgeschreven.. farmoodbrokken zijn natuurlijk steriel..ipv niet steriel.
Laatst gewijzigd door naomi hendriks op 26 dec 2003 16:55, 2 keer totaal gewijzigd.

natha

Ongelezen bericht door natha »

Ik heb alles al gelezen...
dat is het 'em juist iedereen zegt wat anders...
daarom stel ik de vraag concreet...

Toch bedankt voor je antwoord... :)

naomi hendriks

Okay.. natha... wat erg interessant is , dat is rauwvoerpagina.nl

dan vind je websites van diverse versvoer fabrikanten
zoals; DUCK, RODI, BIBI, ENERGIQUE, CARNIBEST, AHV etc etc

ook is het heel leerzaam om een beetje te lezen op barfplaats.nl
daar zitten allemaal mensen die de hondebrokken bij de vuilnis hebben gemieterd... en lekker jongehoeren over hoe het dan wel moet

Succes!! en eukanuba de rug toekeren is een heel wijs besluit hoor en je hond zou , als hij kon praten, je enorm dankbaar zijn als je hem geeft waar onze lieve heer hem voor geschapen heeft!

natha

Ongelezen bericht door natha »

Thanks!! Ik ga er zeker even kijken!

Nog een vraagje...
Ik geef al elke dag rodi twee plakjes,
maar nu las ik ook ergens dat je die niet in de magnetron mag doen? :?:

Hij is er wel dol op! Hij eet zijn brokken eigenlijk alleen maar op als ik die rodi erbij doe, dus je kunt wel eens gelijk hebben...hihi :lol:
ik ga even op jou pagina's kijken!

Wat voor een hond hebben jullie eigenlijk?
Of mag ik dat niet vragen op deze rubriek?
Ik heb een oudduitse herder!

ignit

Ongelezen bericht door ignit »

Het is niet altijd mogelijk voor iedereen om zelf voeding voor de hond of kat te maken, maar er is wel een goed boek uit, dat je een heel eind op weg helpt wanneer een van je goede voornemens voor 2004 is om iets te veranderen aan de voeding van je honden.

Ignit Bekken, die het boek vertaald heeft en erg enthousiast is over de inhoud, maar verder geen economisch belang heeft bij de verkoop.
http://k9joy.com/RauweVoedingVoorHonden/

naomi hendriks

Dus je herdertje is al een beetje gewend aan vers, dat is mooi!
dan is het makkelijker om over te schakelen.
geef je rodi kompleet?
rodi komt in 4 ons verpakkingen toch?
qua gewicht denk ik dat jouw hond in aanmerking komt voor kiloverpakkingen. maar rodi is ook prima hoor.
als je by the way van plan bent om brokken en vers te voeren is het beter om zgn vlees en brokkendagen in te lassen.omdat vers en brok nu eenmaal anders verteert.
ik heb ook wildkleurige honden, maar liefst 5, ruwharige teckels!
ik geef zelf vaak duck uitmuntend qua compleet vers menu, en af en toe rodi lamshartjes, als ik ze niet vers kan krijgen maar ik stel zelf ook maaltijden samen. er is hier maar een regel: alleen rauw ;-)

ignit

Beste Naomi,
De vertering van brokken gebeurt op dezelfde manier dan van rauwe voeding. Heel globaal gezegd gaat er iets naar binnen, dat voornamelijk in de maag verteerd wordt en afgebroken tot enkelvoudige of [meestal] groepjes stoffen tot die het juiste formaat hebben en die worden dan voornamelijk opgenomen vanuit de dunne darm. Daarna wordt er in de dikke darm nog vocht uit de massa getrokken en komt het via de endeldarm weer naar buiten als hondenpoep.

Dat er kleine wijzigingen zijn in het werk dat verricht moet worden door organen die meehelpen aan de vertering van diverse voedingsmiddelen, wil ook niet zeggen dat het proces verandert of de spijsvertering verandert. De spijsvertering van de hond is nog in geen 20.000 jaren veranderd, laat staan in het afgelopen 50 jaar.

Het is ongeveer hetzelfde dan wanneer mensen maar hardnekkig blijven beweren dat honden moeten leren kauwen en tegelijkertijd roepen dat een hond geen herkauwer is.

Vriendelijke groet,
Ignit.
http://k9joy.com/RauweVoedingVoorHonden/

naomi hendriks

Hi ignit!

deze discussie is herhaaldelijk gevoerd op doggy en op barf.
eerder in deze thread heeft iemand een stukje van jou gecopieerd waarin jij ook al eerder beweerde dat kunstmatige voeding en vers op percies dezelfde wijze verteert.
Ik deel deze mening niet.
een van de vele nadelen van het mengen van vers en brokken is dat er bij een brok water gedronken moet worden en dit komt de vertering van het vers niet ten goede.
natuurlijk leggen zowel een brokkenmaaltijd als een versmaaltijd hetzelfde traject af. immers.. een hond heeft maar één traject.
maar het is beter dat de sterke maagsappen van een hond optimaal op een vleesmaaltijd kunnen inwerken, en dit gebeurt niet als er gemengd wordt met brokken en water oftewel kleine sponsjes in de maag.

het voordeel die vele mensen ervaren om brokken te mengen met vlees is om de acceptatie van brokken te verhogen.
ook dit is geen voordeel voor de hond, want hij zou beter af zijn als zijn gehele menu uit vers zou bestaan.

even iets anders.
ben erg enthousiast over je vertaalde boek!!
eindelijk zou ik zeggen ;-)
is hij te downloaden op een Mac?

ignit

TX Naomi, fijn dat je ook enthousiast bent! en ik denk wel dat je het boek op een Mac kunt downloaden... ben een complete pc dummy, sorry.

Wat betreft de (chemische) vertering van brokjes en rauw, daar geeft Mogens Eliasen een heel fijne en uitvoerige uitleg over. Dat is afhankelijk van een aantal factoren en eigenlijk te veel om ff snel weer te geven hier, maar het heeft o.a. te maken met het zuurgehalte van de maag, de voergeschiedenis in het verleden, de conditie van de individuele hond en de verhouding droogvoer en rauwe voeding.

Er gingen bij mij echt een paar lampjes branden, toen ik dat allemaal las en terug kon leiden naar de praktijk...

Ik ben het wel met je eens, dat het voor gezonde, jonge honden het allerbeste is om 100% rauw en natuurlijk te eten, maar helaas zijn er toch wel veel honden die beschadigd zijn door het straffe entingsprotocol en ik durf na 5 jaar praktijkervaring dan ook niet meer te stellen dat het goed is voor ALLE honden… terwijl het wel goed is voor AL MIJN honden. Dat is toch weer iets anders. En… er zijn daarnaast ook heel veel honden die oud worden en gezond blijven op brokjes – kan er niets aan doen, maar het is gewoon zo – en ook heel veel honden die rauw en brokjes door mekaar eten en ook oud worden en gezond blijven.

Ik ken zelfs een BARFster die al jaren, minstens 9 jaar, rauw met brokjes voert en al net zo lang mooie, gezonde nesten voortbrengt en ik heb dan ook de neiging om te stellen dat de BARFmethode van voeren zo individueel is, dat het onmogelijk is om deze of die manier naar voren te schuiven als De Enige Goede. Het enige wat je kunt doen is mensen helpen om te vinden wat in hun situatie – en dan denk ik aan grondstoffen die verkrijgbaar zijn, etc – en om te vinden wat bij hun hond(en) het beste werkt en dat verschilt nogal…

Maar het is een goede zaak dat er ook heel veel honden zijn met allerhande problemen, die na een zorgvuldige omschakeling weer helemaal opknappen en oud worden en gezond blijven, dan wel nog een aantal jaren een goed en fijn leventje kunnen leiden, terwijl ze anders met veel ellende vroegtijdig zouden verouderen en sterven.

Maar wij hebben het op de barfgroep http://groups.yahoo.com/group/barf-natuurlijk hier eigenlijk nooit over gehad… of laat mijn geheugen me nou in de steek.

Vriendelijke groet,
Ignit.

dooby

Ongelezen bericht door dooby »

Beste ignit.
Jij doet ook aan barfen.Uit jou mond klinkt het heel anders dan van naomi .Het is jammer dat naomi het zo agressief brengt dat je er meteen zelf er agressief er door word,alleen al het benaderen van de mens betreffende barf.Ik heb het gevoel dat het net is of ze op de markt staat te schreeuwen om zieltjes te winnen voor het barfen.En als ik jou zo volg dan denk ik daar zou ik wel meer van willen weten omdat jij begrijpt en aangeeft dat ieder dier invidueel is en je het moet bekijken vanuit de hond en de kat .Bedankt .Het klinkt heel verfrissend om er zo over te horen. En ga zo door en dan ga je de mensen bereiken die je wild bereiken Ik ben geen fokker en heb gewoon huisdieren en dat bevalt mij prima.Ik heb voor de tijd van al die ellende met dieren nog nooit van barfen gehoord.
Jij heb een fijne manier om mensen te benaderen.Heel verfrissend.
Groetjes nel

Gast

Hi Ignit,

Ik denk dat er veel belangstelling is voor je vertaalde boek over rauw voer .
in nederland en België is er een groeiende belangstelling in een natuurlijke hondenvoeding, en dan is alle informatie van harte welkom.

het feit dat er honden zijn die het ogenschijnlijk goed doen op brok in combi met vers of brok alleen vind ik geen reden om mensen die manier van voeren aan te raden. dan komen we weer bij hetzelfde voorbeeld dat veel mensen prima oud worden op combinatie van veel sigaretten en drank en misschien ook wel mooie kindjes op de wereld hebben gezet.
de meeste honden die nu grote prijzen pakken op tentoonstellingen hebben waarschijnlijk nog nooit een verse maaltijd gehad.
een hond is een opportunist en een overlever.
dat is de reden dat het brokkenvoeren in de laatste decennia een volkomen geaccepteerde manier van hondenvoeren is geworden.
waren de honden er meteen goed ziek van geworden dan was dat wel anders geweest. er zijn honden die zo'n sterk gestel hebben dat zelfs een dagelijkse portie gif, graan en afval ze niet lijken te deren.
en ook aardig weten om te gaan met de jaarlijkse cocktails.
daarbij moeten we echter niet uit het oog verliezen dat een brokken hond met allerlei "onschuldige "kwaaltjes nog niet meteen het predikaat "ongezond" opgelegd krijgt.

het is tegenwoordig volkomen normaal om de anaalklieren van je hond te laten uitdrukken door de dierenarts. dat dit direct terug te herleiden valt naar een ontlasting van een brokkenmaaltijd die niet stevig genoeg is om de anaalklieren op een natuurlijke manier te ledigen is een feit.
verstopte anaalklieren is vervelend voor een hond maar natuurlijk niet levensbedreigend.
het zelfde geldt voor parasitaire dermatitis. een van de meest voorkomende kwaaltjes, wederom niet levensbedreigend , en goed te behandelen met corticosteroiden.
Goedaardige tumoren.. makkelijk weg te snijden..en goedaardig zegt het al een beetje de hond is nog steeds "gezond"
Tandsteen..tja die narcose is vervelend..maar mensen gaan toch ook naar een mondhygieniste?
maar een hond die uit zijn muiltje miechemt is gewoon geworden.
En dat mensen die geen honden hebben tranen in hun ogen krijgen van de hondenlucht die er in een brokken huis hangt is normaal.
Dat elke week met een pincet de hondenharen uit de autobekleding gehaald moet worden want de hond verliest het hele jaar door haar vinden we niet vreemd.. want Rui periode wat is dat? een brokkenhond heeft nauwelijks nog een periode waarin hij NIET verhaart..
een te dikke hond is te dik maar is niet ongezond
een hond krijgt slechte heupen ( tja .. die stoute fokkers ook..)
Oh jee... de hond is weer zooo stout geweest.. hij wilde weer niet luisteren en hij heeft poep gegeten !
Alsof hij thuis niet te eten krijgt!
Onze hond kan altijd eten.. hij heeft altijd honger
of
hij spuugt elke week wel een keer, hij heeft de ene dag goede ontlasting en de andere dag weer diarree. maar hij poept normaal gesproken 3 x op een dag
Oef.. wat stinkt het hier..dat is de hond die scheetjes laat...
Kortom...dit zijn enkele "gezonde" brokkenhonden kwaaltjes.
onschuldig, veelvuldig voorkomend, goed te behandelen.
anyway je voelt waarschijnlijk al wel waar ik naar toe wil.
juist!

Dooby of Nellybaby.
Ignit heeft een barflijst waar je lid van kunt worden!
daar zitten allemaal héle lieve en begripvolle mensen op .
Veel plezier daar!

naomi hendriks

Oui...c'était moi...naturellement!

dooby

Beste gast.
Bedankt voor je mail maar ik weet niet zeker of je het meent naar eerdere ervaringen op dit forum.Als je het werkelijk meent en ik er een goed gevoel er over hebt valt er te praten maar ik ben teveel gemeen benaderd dat ik mijn twijfels hebt en zeker wat naomi betreft laat ze nou eens gewoon nederlands spreken en geen frans en steeds engelse termen.We wonen in nederland en spreek dan ook je moers taal.
En even over die lijst daar heb ik wel oren naar en over de mensen van die lijst als die gewoon zijn en mensen gewoon normaal benaderen en niet agressief en fanatiek zijn valt er veel te praten maar wel op een
verstaan bare manier van spreken,ook al ben ik een leek en geen fokker.Heel veel succes daar.

groetjes en welgemeend bedankt

naomi hendriks

sorry dooby,
gast dat was ik..c'etait moi naturellement betekent.. dat was ik.. natuurlijk!
maar dat maakt niet uit..ik was me vergeten in te loggen.
je kunt echt lid worden van ignit haar lijst en de mensen die daar op zitten zijn heel vriendelijk. ( heel anders dan ik)
maar dat geldt ook voor barfplaats.nl hoor!
daar zitten ook hele aardige mensen op en je kunt daar alles vragen wat je maar wilt zonder dat mensen aggressief doen of iets raar vinden.
iedereen is met vragen stellen begonnen uit liefde voor hun hond.
dat hebben we in ieder geval wel gemeen!
succes

dooby

Bedankt naomi zo kan het dus ook.
dat is tenminste een betere benadering tegen mensen.
Zo kan je er meer bij winnen.
En een eerlijk gemeend succes voor jou.
groetjes nel

Gast

Ik denk dat ik ook maar een hond aanschaf dat noem ik hem:

Naomi-Ignit.

naomi hendriks

Hi nel,

okay! dan gaan we op deze voet verder!
en je weet toch dat blaffende honden niet bijten!
:D

naomi - Ignit

daar wil toch geen hond naar luisteren?
arm beest :roll:

Gast

Blijkbaar wel want jij reageert er al op :D :wink:

naomi hendriks

:D :D