LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] castreren en steraliseren bij katten

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Mamalot4

castreren en steraliseren bij katten

Ongelezen bericht door Mamalot4 »

Laatst las ik in de krant een berichtje dat ze tegenwoordig bij katten al steraliseren en castreren vanaf drie maanden. Het lijkt me erg jong omdat al te doen. Vroeger moesten ze eerst zo wat een jaar zijn. Hoe kan dat ? :twisted:

sje
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 nov 2004 14:11

Re: castreren en steraliseren bij katten

Ongelezen bericht door sje »

Dis is overgewaait uit amerika, daar doen ze dat al gelijk in het nest. Er zijn studies over gemaakt en men zegt dat dit niet veel uitmaakt. Ik zelf zet daar mijn vraagtekens achter, want als een teef/reu of kater/kat te vroeg geholpen worden, kunnen ze volgens mij niet goed volgroeien.
Ik wacht altijd tot de eerste loopsheid is geweest, of de reu een jaar is geweest.

Gast

Re: castreren en steraliseren bij katten

Ongelezen bericht door Gast »

dat is niet waar vroeg laten helpen weerhoud de groei niet

Gast

Re: castreren en steraliseren bij katten

Ongelezen bericht door Gast »

precies.
volgens mij zit het zo: bij 3mnd is het risico veel groter (i.v.m. de narcose e.d.) en zijn de geslachtsorganen nog heel klein (testikels nog niet ingedaald). Wat ook weer risico's met zich meebrengt.

Gast

Re: castreren en steraliseren bij katten

Ongelezen bericht door Gast »

op het asiel waar ik werkte doen ze het nog steeds met de 8 maanden. Dan zijn ze ingedaald.
Bij honden is de reden dat ze dan veel minder kans hebben op melkklierkanker. Het is niet slecht hoor maar met 3 maanden is het nog niet verstandig.

Gast

Re: castreren en steraliseren bij katten

Ongelezen bericht door Gast »

Dat vind ik heel verstandig van het asiel.Daar ben ik ook voor.En bij honden moet je gewoon wachten tot na de eerste loopsheid.Idioot is dat je zeker in dat opzicht niet achter amerika moet gaan aan hollen,want dat word al te veel gedaan! :evil: Laten we normaal de tijd nemen om te laten castreren of steraliseren.Niet te vlug met dat want dat is weer niet goed voor de dieren.En juist in het belang van deze dieren moet je gewoon rustig de tijd afwachten om het te laten doen.
Alles wat uit amerika overgewaaid komt is zeker niet goed en daar pas ik voor !!!! :evil:

mamalot4

Re: castreren en steraliseren bij katten

Ongelezen bericht door mamalot4 »

Ben dus blij dat ik mijn twee poezen nog niet heb laten helpen ze zijn nu ruim 7 maanden. Ach en het beetje overlast wat ik er nu van heb lijkt me niet erger te zijn dan een poes die ziek is of misschien wel dood gaat omdat men vind dat ze met drie maanden al geholpen konde worden. Nee ik wacht nog wel even hoor :D . Dank alvast voor jullie reacties. Hartelijke groet,

mamalot4 :lol: en natuurlijk van Dana en Luna.

Gast

Re: castreren en steraliseren bij katten

Ongelezen bericht door Gast »

ik heb een kat van 10 maandjes die is ook nog niet geholpen dus ja waarom zou ik laten helpen :lol: vind het geld klopperij

Gast

Re: castreren en steraliseren bij katten

Ongelezen bericht door Gast »

Nou het laten helpen is wel heel goed. Weet je hoeveel katten er zijn in Nederland?? Er is een overshot. En een poes zul je zien die is elke keer als ze krols is en je hebt haar niet laten helpen weer zwanger. Heb je een kater dan maakt je kater weer een andere peos zwanger. Dus ik ben er heel erg voor catratie en sterilisatie bij katten. Het is heelerg nodig op het moment. De asiels zitten weer overvol. De kittens stromen dadelijk weer binnen. In het asiel waar ik werkte komen jaarlijks een paar honderd kittens binnen. De oudere katten krijgen geen beesajes meer waardoor de hokken vol komen te zitten (die het hele jaar eigenlijka l vol zitten). Echt laat je katten steriliseren en castereren. De asiels doen hun best om het kattenaantal terug te brengen en daar hebben ze de hulp van de mensen bij nodig. Het is hier juist geen geldklopperij te noemen. Het is gewoon noodzakelijk. Je kunt een kan niet tegenhouden als ze krols zijn als eenhondloops is kun je dingen ondernemen, maar een krolse poes die buiten loopt houd je niet tegen. Wil je elke zomer met een nest kittens komen te zitten? Echt uit eigen ervaring laat je kat helpen.

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: castreren en steraliseren bij katten

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Castreren of steriliseren is PRIMA.
Zoek je een poes of kat, ga naar een asiel.
Deze dieren zijn niet beter of slechter dan een
kitten van kennisen.
Zelf heb ik twee gecastreerde katers welke ALTIJD
BINNEN zijn. Zij veroorzaken geen overlast en IK hou
er heel erg veel van. IK heb katten,...niet de buurt.

Gast

Re: castreren en steraliseren bij katten

Ongelezen bericht door Gast »

ik heb er ook een uit het asiel en 1 van de boerderij bij mn nicht. Ook die heb laten helpen. In het asiel zitten er zoveel.

Groetjes Marieta

Gast

Re: castreren en steraliseren bij katten

Ongelezen bericht door Gast »

pfff ik heb gezegt dat ik een poes heb van 10 maanden die niet geholpen daar ze ook nog nooit krols is geweest laat ik haar ook nog niet helpen. ja ik heb ook nog eens 2 katers allebei geholpen mijn katten komen nooit buiten mede omdat ik niet wil dat ze andere mensen tot last zijn en het dood rijden of ongewild een nestje maar zolang mijn poesje nog nooit krols is geweest kan een nestje niet eens. als ze 1 maal krols is geweest dan word het misschien tijd om haar te helpen tenzij ik echt geen lst van haar heb. ik vind niet dat je een kat moet laten helpen alleen maar omdat je geen kittens wilt of de overlast van het krols zijn niet wilt. een kat laten helpen is voor een poes een zware ingreep waar altijd risico's aan verbonden zijn. en om een kat nou te laten helpen als ze nog niet eens krols zijn geweest vind ik niet goed ik wil altijd eerst weten of alles goed werkt bij mijn katten. mocht ik wel een nestje willen gebeurd dat ook pas wanneer ze een jaar of 2 is en dat is mijn keuze.

Gast

Re: castreren en steraliseren bij katten

Ongelezen bericht door Gast »

Nou nou je voelt je nogal aangevallen geloof ik. Ik ben gewoon iemand die er heel erg voor is om ze te laten helpen. Puur omdat ik weet dat er een kattenoverscot is en omdat je niet weet naar wat voor mensen ze gaan. En hoeveel dat er afgegeven worden in asiels met de rotste smoesjes. Of als ze even teveel geld kosten aan de dierenarts. Ik heb mijn kater uit het asiel. En vanaf het moment dat we hem hadden moest hij naar de dierenarts. Want hij bleek blaasgruis te hebben en we hebben hem ook 2 keer in 1 week moeten laten doorspoelen omdat het dicht zat. We hebben zoveel geprobeerd maar uiteindelijk was een penisamputaie :? nodig. In een jaar tijd heeft hij ons 600 euro gekost. Mensen op een clubop internet waren erachter van welke fokker hij kwam (was toevallig een raskat) die zijn het gaannavragen maar ze wilden niks zeggen en wilden hem al helmaal niet terug. Daar bedoel ik mee te zeggen dat die mensen het wisten er niks van hebben gezegd en hem ergens gedumpt hebben omdat hij teveel ging kosten. Na die ingrepen kan hij weer heerlijk plassen. Maar er zijn gewoon mensen die (en meer als je denkt) denken dat het een gebruiksvoorwerp is en dat je daar heel veel rekening mee moet houden. DIe van mij komen ook niet buiten. Heb je al ooit in een asiel rondgelopen bij de katten? HOeveel er ziek worden of zijn. Het is gewoon ellende in zon asiel als je die beestjes ziet zitten en die ziek worden omdat ze opgesloten zitten. En ik denk dan zo. Ala ik een nestje heb wil ik later mijn kittens dan ook zo zien zitten.
Nu moet je niet boos worden want ik probeer je gewoon iets duidelijk te maken of misschien je vangedachten roberen te veranderen. Want ik kan meook indenken dat het leuk is om een nestje te hebben. Mij lijkt het ook leuk maar ik doe het bewust niet omdat ik met eigen ookgen 2 en een half jaar heb gezien hoe het er met die beestjes aan toe gaat, en om wat voor redenen de mensen ze niet meer willen. Zelf 2 katten die werden afgestaan omadt ze een andere keuken hadden en de katten er niet meer bij pasten. En dat zeiden ze zo lettelrijk. Maar goed ik hoop dat je misschien nog ooit van gedachten veranderd kwa nestje krijgen. Maarja ik kan er toch niks aan doen. Ik probeer het gewoon op een vriendleijk manier te zeggen en bedoel er niks verkeerd mee.

Gast

Re: castreren en steraliseren bij katten

Ongelezen bericht door Gast »

Ik heb zelf 2 katjes uit het asiel gehaald.En het zijn fantastische katten geworden die ook met onze hond goede maatjes zijn geworden .En een ging gelijknaar onze hond toe en volgt hem overal. En waar hij ligt ligt onze katje bij hem .Ze zijn beiden gecastreerd en we hebben er veel plezier van. Waar wij zijn zijn ook de twee belhameltjes. Heerlijk.In de prijs dat ik ze kocht,zit ook castratie of sterelisatie in verwerkt.Dat is mooi mee genomen.En ik heb ze gezond uit het asiel gehaald.Wij zijn blij met deze gezonde rakkers vanuit het asiel,die nu een fijn en ge- zellige aanhankelijke leventje kunnen bieden ! :D

Gast

Re: castreren en steraliseren bij katten

Ongelezen bericht door Gast »

blijkbaar lees je mijn verhaal toch echt niet goed heb een poes van 10 maanden ja en morgen heb ik er een kitten(poes) bij. ik werk zelf in een asiel dus weet hoe het eraan toe gaat werk parttime bij een dierenarts dus ook dat weet ik. zomers vang ik kittens op die maar gedumpt worden omdat mensen zo nodig op vakantie moeten en niet weten wat ze met zo'n schattig klein ding moeten doen. mijn poes van 10 maandjes is notabene uit een vuilniszak daar heb ik haar uit gered en al mijn beesten hebben het goed. ik vang tevens ook zwerfhonden op uit het buitenland dus eigenlijk hoef je mij iet te vertellen hoe ik de dieren moet verzorgen. iedereen doet het op zijn eigen manier ook al is dat inderdaad niet altijd het juiste manier. aan mijn manier mankeerd niks. ik heb niet gezegd dat ik haar NIET laat helpen maar zolang ze nergens last van heb (krolsheid) en ik ook niet6 help ik haar ook nog niet.

topery
Berichten: 444
Lid geworden op: 17 mar 2005 11:34

Re: castreren en steraliseren bij katten

Ongelezen bericht door topery »

Dit is overgewaaid uit Amerika, daar doen ze dat al gelijk in het nest
In Amerika is het ook heel gewoon dat je de nageltjes bij de dierenarts uit laat trekken, dan krijg je ook geen krassen op je meubels en blijft het behang mooi.......

Bij twijfel, bel de dierenarts, die heeft er voor geleerd

Gast

Re: castreren en steraliseren bij katten

Ongelezen bericht door Gast »

Dat mag je nooit doen,want dat is het enige houwvast voor de katten.En gelukkig staat de dierenarts hier niet om te springen.Gelukkig maar.En als je er niet tegen kan koop dan geen kat.
Ik vind dit toch een soort van dierenmishandeling alleen voor je eigen egoistische genoegen.Ik ben er fel tegen omdat zo;n kat de verdediging
in nood zich niet kan redden,en ook dat zo;n persoon geen gevoel in zijn of haar donder heeft. :evil: :evil:

topery
Berichten: 444
Lid geworden op: 17 mar 2005 11:34

Re: castreren en steraliseren bij katten

Ongelezen bericht door topery »

Natuurlijk mag je dit nooit doen, maar Amerika is het land van de onbegrensde mogelijkheden en daar kan het dus wel.........erger nog, daar is het eigenlijk al ingeburgerd.....en normaal.

Vandaar: Als je twijfelt of je je huisdier wilt laten castreren of steriliseren, vraag de dierenarts om advies.......

Gast

Re: castreren en steraliseren bij katten

Ongelezen bericht door Gast »

Je hoeft amerika niet na te apen,dat word al teveel gedaan. En ik heb al eerder gemeld dat niet alles goed is wat daar naar hier overgewaaid komt.Men kijkt te veel die richting uit.Ik hou het liever in eigenland bij de eigen dierenarts.In utrecht zijn ze goed kundig enworden ze goed bij geschoold.Dus waarom steeds de blik op amerika ???? nagelsverwijderen ,jonge katjes heel vroeg stereliseren of castreren.Ik kan daar niet veel goeds aan zien..Laat de dieren dier zijn en heb nog respect voor dier en natuur.Dat is belangrijk en niet het gras aan de overkant.

topery
Berichten: 444
Lid geworden op: 17 mar 2005 11:34

Re: castreren en steraliseren bij katten

Ongelezen bericht door topery »

Ik ben het helemaal met je eens gast, maar misschien heb je de anti-usa ondertoon in mijn berichten gemist.......wat daarvandaan komt is soms met geen pen te beschrijven....en heel dier-onvriendelijk

Gesloten