LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] hond allergisch voor van alles en nog wat.

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
mamavan2
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 feb 2005 17:34

hond allergisch voor van alles en nog wat.

Ongelezen bericht door mamavan2 »

Hallo,

Wij hebben vorig jaar een Spaniel in huis genomen omdat de vorige eigenaar er niet meer voor kon zorgen. Een lief beest. Alleen een groot probleem: Zij is allergisch voor, rund, gevogelte, schaap (diverse testen gedaan door d.a.) maar wat kunnen we haar nu te eten geven? Er is speciaal voer voor honden met huidallergie waarin vis zit maar daar zit toch ook nog 5% diermeel in. En voor die 5% diermeel is zij dus allergisch. Heeft iemand advies wat je zo'n dier kan geven? Barf etc is niet mogelijk ivm allergien...

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: hond allergisch voor van alles en nog wat.

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Rijst met pens/gekookte vis

TdeHond
Berichten: 2845
Lid geworden op: 19 jan 2008 14:42

Re: hond allergisch voor van alles en nog wat.

Ongelezen bericht door TdeHond »

Heeft u Hill's ZD brokken geprobeerd?
http://www.hillspet.com/media/WEURG/pro ... Key_nl.pdf

Ingredienten:
Maïszetmeel, kippenlever-hydrolysaat, plantaardige olie, cellulose, dicalciumfosfaat, calciumcarbonaat,
kaliumchloride, zout, DL-methionine, taurine, vitaminen en sporenelementen. Bevat door de EG
toegestane anti-oxidanten.

Deze voeding is alleen via de dierenarts verkrijgbaar als brok of als blikvoeding. Hierin zijn de eiwitten dusdanig bewerkt dat zij geen allergische reactie horen te geven. Mijn hond die op wat ik haar ook te eten gaf reageerde met een dikke darmontsteking reageerde miraculeus goed nadat zij hier volledig op overgezet was.

Mocht dit niet lukken geef uw hond dan gedurende 6 weken voeding bestaande uit: 1 eiwit bron, wat de hond nooit eerder gehad heeft ( b.v. koolvis) + 1 koolhydraat bron, b.v. rijst of marcaroni.
In die periode mag de hond niets anders.
De verhouding eiwit bron : koolhydraat bron = b.v. 100 gram gekookte koolvis : 100 gram gekookte macaroni.
Na 6 weken kunt u wat vet introduceren b.v. kokosvet wat in een pot te verkrijgen is bij een toko. Gaat dit na 6 weken goed, dan b.v.
gekookte worteltjes toevoegen.
Vraag aan de d.a. een recept voor calcichew en reken uit hoeveel calcium u aan het dieet moet toevoegen om een volwaardig dieet te verkrijgen.
Als u wilt weten hoe u dit kunt berekenen laat dit dan hier even weten.

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: hond allergisch voor van alles en nog wat.

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Het is wel een dier........doe effe normaal, zodirect moet ze nog Sonjabakkeren :roll:

TdeHond
Berichten: 2845
Lid geworden op: 19 jan 2008 14:42

Re: hond allergisch voor van alles en nog wat.

Ongelezen bericht door TdeHond »

Het is een dier met een forse allergie.

Een hond wat langdurig op een z.g. eliminatie dieet staat hoort calcium volgens een bepaalde verhouding toegevoegd te krijgen. Als het goed gaat met de brokken ZD van Hill's dan mag dat uiteraard niet.

Het is onwaarschijnlijk dat deze hond te dik is gezien zijn voedingsallergie, anders is wat minder voeren dan hij nodig heeft in combinatie met wat meer bewegen als hij nu doet geen gek idee zijn. :)

Ik krijg de indruk dat u geen idee heeft met wat voor problemen een eigenaar met een hond die erg allergisch is te maken krijgt.

Maar dat is gelukkig uw probleem niet.

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: hond allergisch voor van alles en nog wat.

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

En vanuit welke positie/functie reageert u :roll:

TdeHond
Berichten: 2845
Lid geworden op: 19 jan 2008 14:42

Re: hond allergisch voor van alles en nog wat.

Ongelezen bericht door TdeHond »

Ervaringsdeskundige + goede positie in de gezondheidszorg gehad dus bekend met medische problemen.

Hier probeer ik mensen met een probleem te helpen een oplossing te vinden. Ik ken het probleem rond de cocker spaniel met huid problemen met als oorzaak allergie.
Ik verzeker u: deze hond lijdt. Dit weet ik ook uit eigen ervaring. Ik heb n.l. van mijn kruin tot en met mijn voetzolen onder de uitslag gezeten ten gevolge van een allergie voor medicament. Life is hell kan ik u verzekeren als je gek wordt van de jeuk.

Ik houd een bejaarde hond in relatief goede gezondheid door de verstrekking van een zelf gekookt nierdieet wat aangevuld wordt met calci chew omdat zij tot haar dood dit dieet krijgt. Ik kan u verzekeren dat haar dierenarts mij meedeelde dat ik "het goed doe" met mijn dieetje omdat uit haar laatste nierwaarden in het bloed blijkt dat zij niet is achteruitgegaan is.

Kortom: ik klets niet uit mijn nekharen, maar probeer te helpen. Het is de keuze van in dit geval de eigenaar van de hond of er iets met mijn advies gedaan wordt.

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: hond allergisch voor van alles en nog wat.

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Ervarings deskundige :shock: Wij hebben al 28 jaar 3 dierenspeciaalzaken en ik word kriegelig van dit soort geleuter :oops:
Ik ben stapelgek op onze hond maaaaar het blijft een dier en moet aldus opgevoed en behandelt worden.

TdeHond
Berichten: 2845
Lid geworden op: 19 jan 2008 14:42

Re: hond allergisch voor van alles en nog wat.

Ongelezen bericht door TdeHond »

Een huisdier is afhankelijk van de zorg die de eigenaar hem geeft. Als de dierenwinkel geen voer kan verstrekken waar de hond geen allergische klachten van krijgt rest een dieet voer verstrekt door de dierenarts of een z.g. eliminatie dieet in de hoop dat in dit geval de hond een plezierig leven leidt.

Het stelt mij teleur dat u als eigenaar van 3 dierenwinkels zo ongenuanceerd reageert.

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: hond allergisch voor van alles en nog wat.

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Er is geen pup geboren met een allergie voor van alles en nog wat dus doe uw huiswerk en ga zelf kijken/zoeken wat de oorzaak kan zijn. Bijv. verkeerde voeding, teveel van het goede[brand in de huid] etc etc. Zie het als een sport om erachter te komen wat er mis is en wedden dat het u lukt :shock: :shock:

TdeHond
Berichten: 2845
Lid geworden op: 19 jan 2008 14:42

Re: hond allergisch voor van alles en nog wat.

Ongelezen bericht door TdeHond »

Een allergie wordt opgebouwd door contact met een stof waar in dit geval de hond niet tegen kan. De "sport" om te ontdekken waar de hond niet tegen kan is al bedreven door de eigenaar van de hond. Deze is al getest, zie vraagstelling aangaande hondenvoer wat vrij is van diermeel.
Als ik me niet vergis is het een dure sport geweest en weet de eigenaar waar de hond allergisch op reageert.

Vandaar dat de eigenaar er voor kan kiezen om zelf te koken voor de hond om te beginnen minimaal 6 - 12 weken een z.g. eliminatie dieet te geven met 1 eiwit bron en 1 koolhydraat bron waar dit dier nog niet eerder mee in kontakt is geweest en dus geen allergie tegen kan hebben opgebouwd.
Of het eerder genoemde dieet Hill's ZD na overleg met de dierenarts of de hond dit kan verdragen. De problematiek van een huisdier met een voedselallergie hoort in de dierenarts praktijk thuis en u kunt uw klanten hiernaar verwijzen ongeacht hoe u uw eigen huisdieren behandelt.

BTW
Ik hoop dat u niet met uw klanten spreekt op de manier waarop u hier schrijft.

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: hond allergisch voor van alles en nog wat.

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Voor een oud verpleger met een hond hebt u anders ook geen gebrek aan zelfoverschatting. :P :P Einde discussie van mijn kant :!:

TdeHond
Berichten: 2845
Lid geworden op: 19 jan 2008 14:42

Re: hond allergisch voor van alles en nog wat.

Ongelezen bericht door TdeHond »

Ik ben mij bewust van mijn kennis. Hier is geen sprake van zelfoverschatting. Hopelijk heb ik u iets kunnen leren. Graag gedaan.
Fijn dat de discussie bij deze is gesloten.

Tsja
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jul 2008 18:42

Re: hond allergisch voor van alles en nog wat.

Ongelezen bericht door Tsja »

Als ik het goed begrijp is jullie hond dus allergisch tegen alle dierijke eiwitten.

Dan zou je vegetarische brokken moeten geven , bv jarco, en zo zijn er nog een aantal .

Of inderdaad een rijst/groenten mix aangevuld met gekookte vis.
De meest producenten van kvv hebben z'n mix , oa Duck natuurvoeding , Carnibest enz .
Dat zijn diegene die ik uit ervaring ken , maar er zijn er meerder te krijgen.
Deze mixen worden toegevoegd aan "enkelevoudige voeders "om zo toch tot volwaardig voer te komen, je bent er dus niet alleen met de "mixen", hou dat even in de gaten.

Makelijk is het natuurlijk niet, de meeste honden met een allergie zijn niet voor alle dierlijke eiwtten allergisch maar voor sommige , maar er zijn wel een aantal goede opties en er komen er steeds meer aangezien allergie problemen vaker voorkomen.

Je noemt trouwens in de opsomming ook gevogelte ,meestal wordt daar kip/kalkoen mee bedoelt , mocht er geen reactie zijn op eend zou je die carnibest variant eens kunnen proberen, maar je zult zelf we weten of daar ook op getest is ,ja of te nee, en of dat dan een optie is .
Wordt nl vaak wel goed op gereageerd door een allergische hond.

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: hond allergisch voor van alles en nog wat.

Ongelezen bericht door Soraya »

Nog steeds is vers voer(barfen) nog steeds mogelijk. alleen dan van ander vlees.
wat dacht je van Paard, geit, konijn. Ook lam kan (bij sommige dieren is lam geen probleem maar schaap wel).
Zoek eens naar het merk Haaksbarf, deze is volledige voeding, dus naast vlees ook organen, botten en groenten.

TdeHond
Berichten: 2845
Lid geworden op: 19 jan 2008 14:42

Re: hond allergisch voor van alles en nog wat.

Ongelezen bericht door TdeHond »

Goed idee. Ik zou voor de zalm/groenten gaan vanwege de omega3 vetzuren erin wat goed is voor zijn vacht.
Ik vind het jammer dat ik niet een z.g. ingrediënten lijstje erbij zie op hun site. Welke groenten worden gebruikt?

petty1950
Berichten: 312
Lid geworden op: 19 jun 2006 01:01

Re: hond allergisch voor van alles en nog wat.

Ongelezen bericht door petty1950 »

Barf, zelf samenstellen dus van diersoorten waar hij/zij wel tegen kan, is idd een prima mogelijkheid voor ,n hond die op veel dierlijke eiwitten allergisch reageert. Beetje uitvogelen in ,t begin voor de juiste verhoudingen maar redelijk goedkoop. Voor meer info en begeleiding kun je lid worden van bv het BARFFORUM.
Mijn opvanghondje (zelfde probleem) kreeg Carnibest-eend en deed het daar prima op. Is een complete diepvriesmaaltijd voor honden (KVV)
En.....niet naar Reintje-Kul luisteren hoor! Die komt hier alleen maar om onzin te spuien....chronische verveling of zo :roll: Bovendien het prototyp van commerciele koopmannetjes die 9 van de 10X alleen maar hapklare brok in de winkel hebben en zelden of nooit echt goed dieetvoer waar ze overigen ook nog ,ns 0 komma 0 verstand van hebben. En die winkel mot wel draaien natuurlijk he 8)

mamavan2
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 feb 2005 17:34

Re: hond allergisch voor van alles en nog wat.

Ongelezen bericht door mamavan2 »

Dank je voor de tips. :)

Nee dit is geen Cocker maar een Clumber Spaniel die bij de vorige baas verkeerd (lees mishandeld) behandeld is geweest. Naast de vele kale plekken en opengebeten/opengekrabte wonden die ze nog steeds heeft na diverse testen en overzetten op ander voer en prednisonkuren om de huid rustig te krijgen, heeft ze ook de droge ogen ziekte. Dit was meer dan 1 jaar niet behandeld met medicatie door de vorige eigenaren. Ook veel ontstoken oren. (door vorige eigenaren wekelijks behandeld met een antibiotica die meer dan 1 jaar overdatum was...) Dit hoort volgens de d.a. bij het ziektebeeld van een extreem allergische hond.
De voedingsmiddelen die aangeraden worden daar zit toch ook de stoffen in waar ze allergisch voor is. (kippenlevers...)
En eend valt onder gevogelte en mag ze dus niet hebben. Barfen is haast onmogelijk voor haar daar ze dus allergisch is voor alles behalve vis. Laten we hopen dat ze daar ook geen allergie voor ontwikkeld.

Hills ZD mag ze niet hebben.

Ik zal navraag doen bij de d.a. of de aanbevolen vegetarische brokken mogelijk geschikt kunnen zijn voor haar.

TdeHond
Berichten: 2845
Lid geworden op: 19 jan 2008 14:42

Re: hond allergisch voor van alles en nog wat.

Ongelezen bericht door TdeHond »

Zou u hier willen schrijven of de hond dit mag hebben en wat de resultaten zijn?

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: hond allergisch voor van alles en nog wat.

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Barfen is haast onmogelijk voor haar daar ze dus allergisch is voor alles behalve vis.
Koop een hengel voor haar en probleem opgelost :shock:

Gesloten